ratelend geluid v70xc

Gestart door alfredgeel, 29-11-2005 20:56:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alfredgeel

eerlijk gezegd begin ik een beetje radeloos te worden. Nu bijna twee jaar geleden kocht ik en mooie V70XC van 98 met 150000km op de teller.
Prachtige wagen, full option, met volledig ingevuld onderhoudsboekje.

Na enkele maanden hoorde ik tijdens het rijden een tikken geluid vanonder de auto. Geluid van een cardanas die iets raakt. Soit geluid verdween, en kwam niet meer terug. een maand later kan ik niet meer vertrekken. LMM defect. Vervangen ( natuurlijk een dure grap ) .
Daarna lampje ABS en TrACS. Abs -controller defect. Opgelost met de hulp van Thuur ( nogmaals bedankt).
voor de rest allemaal prullen. Binnenspiegel afgebroken, olielekje onder kleppendeksel.
Tot daarnet het geluid er terug was. Heel hevig en duidelijk komende van onder de auto. het is echt een kloppend geluid dat er altijd is tijdens het rijden.
Je kan het vergelijken met een ronddraaiende as waar iets uitsteekt en dat de bodem raakt. rij je snel is het toktoktoktok rij je heel traag is het tok   tok    tok  ...

Het is nu pikkedonker en ik kan hier de auto niet met de vier wielen van de grond plaatsen ( AWD ) om het geluid te horen.

zijn er verhalen van bekend van de v70XC met problemen met hun aandrijfas ?

ik de zoekfunctie al ingeschakeld maar dat bracht me niet echt verder .

Iemand een idee ?

airco service

er zitten plastic staafjes in je achteras bij het cardan deze lopen er wel eens uit

alfredgeel

Deze morgen auto op de brug gezet en vastgesteld dat er speling zit op de aanluiting van de aandrijfas( die onder de auto doorloopt ) met de versnellingsbak.

Op het eerste zicht is de kleine stofhoes gescheurd en zit het lager vrij.

Door de aandrijfas in zijn geheel richting versnellingsbak te schuiven is de speling verminderd en is het geluid ook weg.

Kan je het lager en de stofhoes apart vervangen of wordt het een volledig nieuwe as ?

Heeft er iemand toevallig een tekening van ?

george

Klinkt bekend.
Er zit in de aandrijflijn naar achteren direct achter de haakse overbrenging een soort homokineet. Deze was bij mij de oorzaak van het geluid dat jij omschrijft. Dat ding kostte me toen (2003) €290,-
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

De uil

Verandert het geluid wanneer je een bocht maakt?

alfredgeel

@ de uil

neen , daar heeft het niets mee te maken.

Het probleem is nu gelokaliseerd, het is wel degelijk de eerste homokineet die een probleem vertoont.

Hier is een stofhoes gescheurd, maar volgens VIDAS kan je de kruiskoppeling alleen in zijn geheel bestellen.

moet het alleen nog vervangen, vindt het ook Volvo onwaardig om met dit soort problemen geconfronteerd te worden. ( MAf-sensor, Abs-controller, homokineet, ... )