rolhoes afdekking

Gestart door demeup, 11-12-2005 14:29:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bouma206

Citaat van: mark71 op 15-07-2008 21:49:24
Citaat van: Bouma206 op 15-07-2008 21:19:24
Joehoe de mijne doet het weer......
Oprollen moet ik hem echt bij helpen en gaat zeker niet in 1 of 2 keer  :(
Daarbij is de kant die nog heel is, net iets strakkers gespannen. Hoe span ik de andere kant op of is dat niet mogelijk?


Ik heb het ook op de manier van Ed gedaan TOP  :eusa_clap:

Maar als je hem nog moet helpen bij het oprollen moet je de veer iets verder aanspannen voordat je hem weer in elkaar gaat zetten.

gr




Juist, maar hoe span ik die veer iets aan?
Fryslân boppe!!!!

mehn

1. Je haalt de rol uit de behuizing.
2. Je zoekt 2 man/vrouw hulp.
3. De 2 helpers nemen elk een combinatietang en houden daarmee de stalen uiteinden vast.
4. Jij trekt aan de hoes zodat de veer zich spant.
5. De helpers pakken nu de rol vast zodat deze niet terugdraait.
6. Jij "wikkelt" de hoes 1x om de rol zodat de hoes "korter" wordt.
7. Stop de rol weer in de behuizing.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

heutink

 ???
Voordat ik of ga prutsen of naar de dealer ga, een vraagje:
Wat kost nou een nieuwe rolhoes ??
???
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

mehn

Citaat van: heutink op 12-08-2008 18:52:00
Wat kost nou een nieuwe rolhoes ??

Bij Estateservices 155 euro

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

heutink

Citaat van: mehn op 12-08-2008 19:16:29
Citaat van: heutink op 12-08-2008 18:52:00
Wat kost nou een nieuwe rolhoes ??

Bij Estateservices 155 euro
Dank je wel Mehn, zijn ze toch relatief goedkoper geworden, een jaar geleden kon ik daar 3 x voor tanken, nu nog maar 1,5 x
;D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Amazon

Als de buisjes in de rol alleen zijn afgebroken bij de bevestiging op het eindpunt kun je hem ook op een andere (wel iets minder goede) manier repareren.

Als je het kleine afdekplaatje van het eindstuk haalt zie je een rond gat met aan weerskanten twee uitsparingen, waar het afdekplaatje in klemt.

Deze uitsparingen lopen door in het buisje en zijn bedoeld om met een stukje kunststof met een konisch hart ,dat je er na aanbrengen indrukt, het buisje op de as te borgen.

Als je beide afdekkapjes verwijdert kun en aan één kant (best rechts) ook de grote eindkap verwijdereren en kun je aan de kant waar de grote eindkap verwijderd is de rol eerst met een sleuteltje of schroevendraaier in de sleuf van het buisje op (voor)spanning brengen.

Aan de andere kant schuif je een plaatje van kunststof, ter breedte van de uitsparingen naast het gat in de eindkap en van een centimeter of twee lang, in de gleufjes naast het gat én in de uitsparing in het buisje.

Als je dit ook nog even verlijmt zit het goed stevig. De schroevendraaier aan de andere kant kan er dan uit en daar doe je hetzelfde.

Het is zo wat lastig te volgen, maar als je naar de foto's in de posts hiervoor kijkt snap je wat ik bedoel.

Ik heb het wel gedaan met een buisje, niet van koper maar van staal. Wel heb ik voor een andere bevestiging gekozen. Ik heb het uiteinde van het buisje zo bewerkt dat er nog twee stripjes van 12 mm lang en 2.5 mm breed aan zaten. Toen het buisje tegen het eindstuk geplaatst en deze stripjes door de uitsparingen van het kleine afdekplaatje omgebogen. Je ziet dan alleen twee hele kleine plaatjes aan de buitenkant en geen schroefjes. Even zwart maken en het werkt weer perfect!
Bigger and better!

ongezouten

Op een middagje de voornoemde Herminator-manier gepobeerd, dus een koper pijpje aan de binnenste plastic houders gebout, want dat staat mooier. Geen schroeven of popnagels in de buitenste rolhoeshouder.
Een 'tooltje' gemaakt, identiek aan de vorm van de koper pijpjes om de rolhoes in mijn eentje op te spannen. Tooltje tussen de bankschroef en draaien maar aan de rol zelf.

Twee tips:
1. de manier van Herminator werkt, en je hebt ondanks de moertjes genoeg ruimte om de rolhoes terug in de auto te plaatsen. Maar: je hebt door deze constructie geen veerspanning meer die de rolhoes in de twee ronde gaatjes drukt aan de binnenkant van je auto. (Dat hindert echter niet.)

2. acht keer de rol draaien geeft voldoende voorspanning van de veer: de rolhoes rolt netjes terug en is strak en glad gespannen. Het uiteinde van de hoes, waar de rubber ringen zitten trekt hij echter niet naar binnen.
Bij vijftien keer de rol draaien moet dat makkelijk lukken, maar dan gaan de koper pijpjes die je zelf hebt gemaakt eraan. Je eigengemaakte constructie wordt dan te zwak. Ergens er tussenin en je bent een happy camper. Ben ik nu al. Dank aan de tips van Ed en allen die hebben bijgedragen. Erg fijn!

BarT5

Vandaag de rolhoes maar eens aangepakt. In mijn auto zat een rolhoes die er niet echt mooi uitzag (deuken in het metalen omhulsel) maar wel werkte. Dacht ik. Na 2 keer in en uitrollen gaf ie natuurlijk de geest. Wat een k^t systeem toch. Alweer dankzij dit forum las ik hoe het rotding te repareren is. Ook vond ik een post van Biesbosch die nog een kapotte rolhoes had staan in beige. Die mocht ik gratis ophalen, nogmaals dank Roger!!!, en daarvan was het metalen omhulsel helemaal ok.

In het "kapotte rolhoes repareren" topic zag ik dat er voortschrijdend inzicht is in de methode en ik dacht laat ik ook mijn voortschrijdende steentje hier aan bijdragen. De truc met zonder schroefjes aan de zijkant. Komt ie.

Eerst haal je hele spul natuurlijk uit elkaar. Eindkappen eraf (zitten vaak al los of hooguit vastgeklikt) Dan de 3 kleine kruiskopjes aan beide einden eruit halen en de kappen uit het metalen omhulsel halen.

Dan haal je de as eruit en de hoes uit de as.


De boosdoener. Afgebroken in de zijkap en het plastic ook nog in de lengte doorgescheurd. Ik heb al het plastic verwijderd van de stalen as.



Men neme een koperen pijpie van 12 mm doorsnee en make daarin een gleuf. Ik heb het met een haakse slijper (doorslijpschijf) gedaan. In 1 keer goed.


Dat past mooi. Lengte van de zaagsnede in de pijp ca. 3 cm.



Zaagsnede aan de andere kant om omgebogen te worden. Ik heb er een heel stuk tussenuit geflext en toen de lippen omgevouwen en goed plat geslagen. Geen foto van gemaakt. Zorg ervoor dat de aftstand van het einde van de zaagsnede max 1 cm van de omgeslagen lippen zit. Anders krijg je de rol niet in de auto. Daar ben ik dus te laat achter gekomen en dat heeft me een dik uur gedremel en gevloek gekost.!!



De eindkap van binnen. Je ziet duidelijk waar het palstic is afgebroken.



In de binnenkant heb ik alle opstaande randen weggedremeld. Dat scheelt hoogte en je hebt een betere aanhechting voor de volgende stap.

Na ga je passen en meten en de 2 pijpjes op maat en in de goede stand zeten. Het midden van de pijpjes zit precies voor (of achter) het gaatje dat achter het kleine afdekkapje zit aan de buitenkant van de eindstukken. Het is belangrijk dat de pijpjes precies evenwijdig aan de sleuf waar de stof doorheen loopt, staat. Let er ook op dat de sleuven waar de as met de metalen lipjes ingaat in precies dezelfde stand ten opzichte van elkaar staan. Het is makkelijker als je ervoor zorgt dat die sleuven hetzij horizontaal, hetzij verticaal op de onderkant van het eindstuk en de omgebogen lipjes staan. Ik had dat niet gedaan en dat vergde veel gepas en gemeet.

Als je tevreden bent met de maatvoering, dan neem je een goede, sneldrogende epoxylijm en lijm je de pijpje vast. Ik heb Pattex Express gebruikt. Na 20 minuten zit het als een huis. Dat weet ik zeker want ik heb nog een uurtje staan hakken en slijpen om de sleuven dieper te krijgen en dat ging er behoorlijk stevig aan toen.



De lijm heb ik ook een beetje over de lipjes gedaan zodat die helemaal ingesloten zitten.



Allebei klaar. Je ziet dat de sleuven allebei onder de zelfde hoek zitten, maar dan tegenovergesteld. Dat komt natuurlijk goed als ze tegenover elkaar zitten.

Dan het opspannen van de veer. Stop de hoes met de as  in de koker. (ik had de hoes om beschadigingen te voorkomen uit de as gehaald. Dat is 10 seconden eruit en 15 seconden erin.) Zet de zwarte plastic kappen op het metalen omhulsel en schroef ze weer vast.
Op het einde van de as past een dopje 12. Met een ratel kun je nu de veer opspannen. Als je moet ratelen hou dan het dopje op de lossende slag met je vingers vast anders ontspant de veer weer. Ik heb de hoes uit het omhulsel laten hangen en met de ratel omhooggedraaid. De hoes komt dan sprongsgewijs, dmv de veerspanning, omhoog. Als ie in het omhulsel zit is ie ook goed op spanning.

Hou de ratel op de as en leg het geheel op tafel. De veer blijft zo op spanning en je kunt de eindkap aan de andere kant erop zetten. Haal diep adem, tel tot 10 en vraag vriendelijk aan je vrouw/vriendin/levensgezel of ze je heel misschien heel even zou willen helpen. Of roep gewoon ff je sleutelmaat erbij. Om de lip van de as in de gleuf te krijgen laat je je assistent de ratel op jouw aanwijzingen (rustig blijven ademen als het niet meteen lukt) heen en weer bewegen tot het past. Je kunt via de hoesgleuf kijken of de lip in de sleuf gaat en zonodig de as met een dun metalen voorwerp op de goede positie voor de gleuf zetten.

Zet de eindkap voorlopig vast met een paar stukken tape en bedank je vrouw/vriendin/levensgezel hartelijk. Pffff, geen scheiding.  :eusa_boohoo:

Als je de sleuven goed tegenover elkaar hebt vastgeplakt is de 2e kap een eitje. Als het spul in elkaar zit is Bob je oom en kan ie de auto in.



Retestrak en papa zo trots als een aap met 7 ........

En weet je wat ik het leukste vindt ?


GEEN schroeven of moertjes.

Nu heb ik een kapotte beige rolhoes over met deuken in het omhulsel. Net als Roger biedt ik deze gratis aan voor de liefhebber. De hoes zelve is in perfecte staat. Een gevalletje beter iets dan niets.










Abe850TDI

Vandaag me ook aan de rolhoes reparatie gewijd, heb de methode van kcie gevolgd maar heb een buis 22 mm genomen, ca. 1 cm boven de platte voetjes aangehouden, daar een boutje van 3 mm doorheen gestoken (van een stopcontact/muurbevestiging) en dit verder net zo bevestigd als kcie. Werkt weer prima, bij mij was alleen kap kapot en de hoesbevestiging niet.

Bedankt voor de inspiratie! mijn vrouw ook weer blij!

Haenzel

Wil dit ook nog even voor de vakantie proberen. Als als ik het goed begrijp moet het buisje in totaal ca 4 cm zijn?? (3 cm zaagsnede, 1 cm onder zaagsnede tot aan voetje??)

MICHEL306

#40
Zo vandaag was het hoes dag, na hier de fotoos te hebben bekeken was het mij snel duidelijk.
Bij mij waren de plastic delen, behalve dan losgebroken, verder nog heel.
Ik heb dus 2 stukjes pijp over de uiteinden geschoven en daarin aan elke kant een gaatje geboord zodat daar een zelftapper in kon.
vervolgens 2 smalle stripjes plaatijzer genomen en deze een beetje verbogen en gaatje in geboord zodat ik deze plaatjes op de stukjes pijp vast kan zetten.
zoals je op bovenstaande fotoos kan zien heeft het binnenste stuk van de plastik houder, dat wat vast zit met de 3 parkertjes, een aantal groeven, in een daarvan past precies het metalen stripje.
Nu rest nog het opspannen van de veer. eerst het stukje pijp over het plastic uiteinde, dan de schroefboormachine er op om de veer op spanning te brengen,deze houdt dan ook mooi de veer vast als je het stripje vast schroeft en zo de veer blokkeert.
Nu de andere strip nog even vast schroeven en klaar is kees.
Geen schroeven aan de buitenkant en het plaatsen van de hoes in de auto kan ook prima omdat in mijn geval de uiteinde lang genoeg waren , lees de gleuf  groot genoeg, om de schroef die de boel borgt heen en weer te kunnen schuiven.

Al met al een uurtje werk en weer een rolbare afdekhoes voor 2 euro aan materiaal.

spitsrijder

 :eusa_clap:, mooi topic over het repareren van een rolhoes!

Heeft iemand toevallig nog ervaring met een rolhoes met daar aan vast een hoedenplank?
Deze heb ik sinds kort in mijn bezit gekregen (stuk), de rolhoes heb ik aan het rollen gekregen, en de hoeden plank is nu verstevigd met wat aluminium profieltjes.
Wat ik nog mis is een bevestiging in de auto om de hoedenplank in of op te leggen/klikken ???.
Ben benieuwd hoe deze bevestiging er uit ziet................heeft 1 van de forumleden hier misschien een foto of een tekening van?
Heb zelf geen vadis, maar misschien is er van dit onderdeel ook wel een partnummer bekend, bij één van jullie............

Menno.

elianmars

Citaat van: spitsrijder op 13-01-2010 19:05:01
:eusa_clap:, mooi topic over het repareren van een rolhoes!

Heeft iemand toevallig nog ervaring met een rolhoes met daar aan vast een hoedenplank?
Deze heb ik sinds kort in mijn bezit gekregen (stuk), de rolhoes heb ik aan het rollen gekregen, en de hoeden plank is nu verstevigd met wat aluminium profieltjes.
Wat ik nog mis is een bevestiging in de auto om de hoedenplank in of op te leggen/klikken ???.
Ben benieuwd hoe deze bevestiging er uit ziet................heeft 1 van de forumleden hier misschien een foto of een tekening van?
Heb zelf geen vadis, maar misschien is er van dit onderdeel ook wel een partnummer bekend, bij één van jullie............

Menno.


Ik weet dat Bouke zo'n rolhoes met hoedenplank heeft. Misschien dat hij je kan helpen?

linfiel

Deze man heeft er twee te koop,weet niet of hij ze nog hebt

BarryH
Lid 100+
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 481

zijkant"rails" voor bagagehoes met hoedenplank
« Gepost op: 18-09-2009 23:15:26 »    
hoort bij eerste model afdekhoes
   

spitsrijder

Citaat van: linfiel op 14-01-2010 18:39:36
Deze man heeft er twee te koop,weet niet of hij ze nog hebt

BarryH
Lid 100+
***
Offline Offline

Geslacht: Man
Berichten: 481

zijkant"rails" voor bagagehoes met hoedenplank
« Gepost op: 18-09-2009 23:15:26 »    
hoort bij eerste model afdekhoes
   

Thanx voor de info  :), heb 'm een pm gestuurd.
Ben benieuwd hoe de "rails" eruit ziet, dacht dat de bevestiging van de hoedenplank met pennen/bouten ging.........