Variabel inlaat systeem (V-VIS)

Gestart door ed, 15-09-2002 10:35:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

Weet iemand of het V-VIS systeem ook is toegepast op een 2.5 10 klepper, of is dit alleen voorbehouden aan de 20 kleppers?
Hoe wordt dat systeem aangestuurd. Het reageert volgens mij op het toerental, maar waar komt dat vandaan: wordt dat dmv een centrifugaal bepaald, of elektronisch.
Waar zit de regelaar precies: achter het gasklephuis (voor het inlaatspruitstuk), of in het inlaatspruitstuk. Gaat dit systeem wel eens stuk, en wat zijn dan de symptomen?

Bij voorbaat dank,

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#1
Ik weet er niet veel van, maar here goes..

Voor zover ik het gesnapt heb is de 20-klepper bij lage toerentallen (tot 3500-4000) een 10klepper. Op het moment dat je boven dat toerengebied uitkomt, gaan de lange inlaatkanalen meedoen. Ik heb het een keer geprobeerd en ik voelde een duidelijke schok door de auto gaan toen ik door die grens heenging. Ik weet niet precies bij welk toerental het gebeurde, ik kijk dan liever om mee heen wat er aan ander verkeer is dan op het toerenmetertje.
Is dit een beetje een antwoord wat je zocht?

ed

#2
Reitse,

Ik had gehoopt dat iemand kon vertellen of dit systeem ook op een 10 klepper aanwezig is, en hoe de globale werking is. Maar goed elke info is meegenomen.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#3
:D [smiley=cwm25.gif]Volgens bovenstaand verhaal zou het niet aanwezig zijn op de 10-klepper... ;D

ed

#4
Ik weet dat Volvo geen gebruik maakt van variabele klepbediening. Het is een "voorkamer" in het inlaatsysteem welke van grootte veranderd. Wat reitse waarschijnlijk bedoeld is dat de auto onder een bepaald gebied reageert als een 2-kleppen/cil motor (over het algemeen een hoger koppel bij lage toeren) en daarboven als een 4 klepper (veel vermogen bij lage toeren). Dat dat bij de 850 niet zo is komt omdat de 10 klepper een minder efficiente motor is (kun je zien aan het maximum koppel).
Maar goed, het gaat dus om de werking van de variabele inlaat. Er is dus een mechanisme die de grootte van de voorkamer regelt. Of dat ook op een 10 klepper zit..... Ik weet het nog niet.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#5
Klopt mijn idee dan Ludo dat de inlaatkanaalklep nog voor de cilinderkleppen zit???

Mellow_yellow

#6
Ja. Maar het blijft altijd een 20 klepper en alle kleppen doen ook altijd mee. Het aanzuigtraject wordt alleen korter of langer gemaakt afhankelijk van het toerental voor een hoog koppel over een breed toerengebied.

Reitse

#7
Dan begin ik het eindelijk te snappen... pffff  [smiley=cwm1.gif]

ed

#8
Maar weet je dan ook hoe die klep bediend wordt?

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!