Wat te doen als de achterruitenwisser niet meer wissen wil?

Gestart door mehn, 22-04-2006 18:45:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FGG

#45
Citaat van: renelle op 16-03-2011 12:52:06
Bij mij werkte het na gangbaar maken van de wisser-as ook niet... Motortje draaide met horten en stoten 3/4 omwenteling rond en daarna was alles "dood"...

Daarna gezocht naar een betaalbaar adres voor een nieuwe motor en die (volgens mij) gevonden: Nordicar. Daar voor 110 euries een nieuwe motor besteld. Volgende dag thuisbezorgd, ingebouwd en het werkt weer als een zonnetje....  :eusa_dance:

Nu alleen de sproeier nog....  >:(

Dit vind ik ook nog wel een optie. Het gangbaar maken blijft, net als bij remklauwen een lapmiddel. Kan prima werken, maar je weet nooit voor hoelang.


Edit: ik zie net dat ie bij EstateServices 97 euro is. En volgens mij hebben we daar ook clubkorting. Dan blijft er nog 87 euro over.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Cooper

Citaat van: renelle op 16-03-2011 12:52:06
Bij mij werkte het na gangbaar maken van de wisser-as ook niet... Motortje draaide met horten en stoten 3/4 omwenteling rond en daarna was alles "dood"...

Daarna gezocht naar een betaalbaar adres voor een nieuwe motor en die (volgens mij) gevonden: Nordicar. Daar voor 110 euries een nieuwe motor besteld. Volgende dag thuisbezorgd, ingebouwd en het werkt weer als een zonnetje....  :eusa_dance:

Nu alleen de sproeier nog....  >:(

Dat was bij mij ook het geval. Het was zelfs nog vreemder: de stand van het motortje bepaalde of en hoe hij liep. Deed ik de klep open dan stopte hij.

Ik heb toen het motortje uit elkaar gehaald. Hij zit met 3 schroeven vast op de ankerplaat. Het huis van de elektromotor zit met een soort Y-vormige klemmen vast op het ronde platte gedeelte, waar een haakse overbrenging in zit. Deze Y-klemmen kun je met een waterpomptang recht buigen. Er zijn 3"klemmen". Daarna kun je het motorhuis lostrekken. De centrale as met aan de ene kant de spoelen en aan de andere kant een schroefdraad voor de overbrenging kun je er nu voorzichtig uittrekken.

Ik heb vervolgens de "koolborstels" gereinigd en de schroefdraad goed gereinigd en opnieuw ingevet. Let op met dat vet dat je niet te veel gebruikt. Vet en contactspray verdraagt elkaar niet echt.

Het is lastig in elkaar zetten daarna. Dat komt doordat zodra je het motorhuis weer op de rest wilt duwen de magneten het hele zaakje naar binnen wil trekken. Je moet ook de koolborsteltjes naar buiten duwen voordat je de centrale as in het ronde platte gedeelte kan schuiven.

Na wat pielen zit het zaakje zoals het hoort.  Nu moeten de Y-klemmen weer vast. Het motorhuis heb ik voorzichtig vastgeklemd  in de bankschroef (echt voorzichtig, er zitten magneten aan de binnenkant) De Y-klemmen heb ik met een hamertje en een schroevendraaier weer "krom" getikt, waardoor het hele zaakje weer netjes aan elkaar zit.

Vervolgens heb ik het motortje en overbrenging aan de loshangende kabel in de achterklep gehangen. Gewoon vastklikken en los laten hangen. Dan de achterwisser inschakelen. Het motortje draaide vrolijk rond.
Nu zit er een schroef op het ronde platte gedeelte, in het verlengde van de centrale as. Deze schroef bepaalt de positie van de schroefdraad t.o.v. het (kunststof) tandwiel van het platte gedeelte. Ik heb wat aan deze schroef gedraaid terwijl het motortje draaide ( achterwisser dus ingeschakeld). Ik luisterde naar het toerental van het motortje en waar het toerental het hoogst was stopte ik.

Toen de hele boel weer gemonteerd zoals het hoort en nu draait alles weer als een tierelier.


thuur

Citaat van: Cooper op 26-03-2011 17:15:44
Citaat van: renelle op 16-03-2011 12:52:06
Bij mij werkte het na gangbaar maken van de wisser-as ook niet... Motortje draaide met horten en stoten 3/4 omwenteling rond en daarna was alles "dood"...

Daarna gezocht naar een betaalbaar adres voor een nieuwe motor en die (volgens mij) gevonden: Nordicar. Daar voor 110 euries een nieuwe motor besteld. Volgende dag thuisbezorgd, ingebouwd en het werkt weer als een zonnetje....  :eusa_dance:

Nu alleen de sproeier nog....  >:(

Dat was bij mij ook het geval. Het was zelfs nog vreemder: de stand van het motortje bepaalde of en hoe hij liep. Deed ik de klep open dan stopte hij.

Ik heb toen het motortje uit elkaar gehaald. Hij zit met 3 schroeven vast op de ankerplaat. Het huis van de elektromotor zit met een soort Y-vormige klemmen vast op het ronde platte gedeelte, waar een haakse overbrenging in zit. Deze Y-klemmen kun je met een waterpomptang recht buigen. Er zijn 3"klemmen". Daarna kun je het motorhuis lostrekken. De centrale as met aan de ene kant de spoelen en aan de andere kant een schroefdraad voor de overbrenging kun je er nu voorzichtig uittrekken.

Ik heb vervolgens de "koolborstels" gereinigd en de schroefdraad goed gereinigd en opnieuw ingevet. Let op met dat vet dat je niet te veel gebruikt. Vet en contactspray verdraagt elkaar niet echt.

Het is lastig in elkaar zetten daarna. Dat komt doordat zodra je het motorhuis weer op de rest wilt duwen de magneten het hele zaakje naar binnen wil trekken. Je moet ook de koolborsteltjes naar buiten duwen voordat je de centrale as in het ronde platte gedeelte kan schuiven.

Na wat pielen zit het zaakje zoals het hoort.  Nu moeten de Y-klemmen weer vast. Het motorhuis heb ik voorzichtig vastgeklemd  in de bankschroef (echt voorzichtig, er zitten magneten aan de binnenkant) De Y-klemmen heb ik met een hamertje en een schroevendraaier weer "krom" getikt, waardoor het hele zaakje weer netjes aan elkaar zit.

Vervolgens heb ik het motortje en overbrenging aan de loshangende kabel in de achterklep gehangen. Gewoon vastklikken en los laten hangen. Dan de achterwisser inschakelen. Het motortje draaide vrolijk rond.
Nu zit er een schroef op het ronde platte gedeelte, in het verlengde van de centrale as. Deze schroef bepaalt de positie van de schroefdraad t.o.v. het (kunststof) tandwiel van het platte gedeelte. Ik heb wat aan deze schroef gedraaid terwijl het motortje draaide ( achterwisser dus ingeschakeld). Ik luisterde naar het toerental van het motortje en waar het toerental het hoogst was stopte ik.

Toen de hele boel weer gemonteerd zoals het hoort en nu draait alles weer als een tierelier.



Dit doet mij toch eerder denken aan een draadbreuk bij het scharnier van de achterklep..


Gr :eusa_think:

Hans Duiven

Citaat van: cas op 13-03-2011 12:09:59
Citaat van: Hans Duiven op 12-03-2011 17:16:46
De mijne doet niets na de- en montage zojuist.

Er zou een hittebeveiliging op het motortje zitten. Waar?

De zekering is nog goed (nr. 33)

Hans

Hans, heb je de bedrading in de klep al nagelopen? wellicht een breuk?

Ik heb hem beschouwd als zijnde defect en geen zin in gepruts. Andere geplaatst en die werkt naar behoren. ;-)

Hans

j3r03n

#49
Iemand een idee waar ik eerder genoemde ringetjes kan halen? De ijzerwarenzaak kan me niet helpen, Volvo dealer ook niet, ja aan een hele nieuwe unit uiteraard wel :eusa_snooty:

De maten (mijn ringen zijn flink verrot dus bij benadering):
O-ring: binnenmaat 10mm, buitenmaat 14 mm, dikte 1mm
C-ring: binnenmaat 9mm? (valt in groef van 9mm), dikte 1mm

Citaat van: KMvrtr op 14-05-2008 11:54:17
Hmm, in mijn geval mis ik een kleine stap in de how to bovenaan. Alvorens de as uit de behuizing te tikken moeten eerst nog een O-ring en een borgringetje verwijderd worden. Deze dus:

http://img.photobucket.com/albums/v601/KMvrtr/T-5R/Achterklep/HPIM0286.jpg

Edit:

Uiteindelijk toch geslaagd bij een ijzerwarenzaak. Het is een koperen O-ring geworden ipv staal en een standaard stalen borgringetje (met twee van die oogjes aan de uiteinden).
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

j3r03n

#50
Mijn achterruitenwisser werkt weer. Ik heb alleen één probleem, hij stopt nu niet beneden met wissen maar ergens halverwege. De wisser blijft dus in rust omhoog wijzen. Hij wist wel netjes de hele ruit en dus niet de achterklep.

Iemand een idee of en hoe ik dit af kan stellen? :eusa_think:

Edit:
Heb het uitgeprobeerd en je kan de ruitenwisser afstellen via de moer waarmee het mechanisme op de motor vastzit. Afstellen zodat de wisser eindigt en vertrekt vanaf hetzelfde punt, dus zonder dat hij eerst heen of terug gaat. Daarna vastzetten en de wisser verder stellen met de ruitenwissermoer.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

irian paul

#51
Heel erg handige handleiding!

Mijn achterruitenwisser werkt ook niet meer. Na de handleiding gevolgt te hebben heb ik alles goed los gekregen. Zat niet zo vast als bij TS, gelukkig. Asje draait ook nog wel goed.

Heb helaas niet eerst de zekering gecheckd maar dat ga ik zo nog even doen. ook een kabel breuk bij de achterklep sluit ik niet uit (het 3de remlicht heeft het ook 1,5 jaar niet gedaan door kabelbreuk)

Nou ben ik ook lekker nieuwschierig en heb voor mijn gevoel te veel open gehaald
ik wilde even zien of het tandwiel nog wel tandjes had of dat dat het probleem was:


nee dus, maar 2 van de contactjes waren wel naar boven gebogen,

die heb ik weer naar boven gebogen (is dat de verbrand beveiliging)?



zit nog goed in het vet, nu het asje nog.

Mijn vraag is nu.... maakt het uit hoe ik het witte tandwiel monteer?
maakt de positie daarvan uit? heb wel een markering gemaakt aan de andere kant maar dan kan hij er als nog op 2 manieren erop.

wie verlost mij. dan kan ik verder zoeken waar het aan ligt. En kan de clio wisser gemonteerd worden.

FGG

Citaat van: j3r03n op 19-05-2011 12:38:24
Mijn achterruitenwisser werkt weer. Ik heb alleen één probleem, hij stopt nu niet beneden met wissen maar ergens halverwege. De wisser blijft dus in rust omhoog wijzen. Hij wist wel netjes de hele ruit en dus niet de achterklep.

Ik had gisteren hetzelfde. De stand waar ie op blijft staan is de nulstand van het motortje. Als je dan de wisser even los maakt en ook in de nulstand zet.

Ik heb gisteren een plaat+mechaniek gemonteerd die netjes was afgetekend, alleen de motor hoorde niet bij het mechaniek: gemonteerd, getest, vanuit de stilstand de arm naar linksonder gezet en klaar.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Rainbird

Citaat van: FGG op 15-07-2011 17:54:24
Citaat van: j3r03n op 19-05-2011 12:38:24
Mijn achterruitenwisser werkt weer. Ik heb alleen één probleem, hij stopt nu niet beneden met wissen maar ergens halverwege. De wisser blijft dus in rust omhoog wijzen. Hij wist wel netjes de hele ruit en dus niet de achterklep.

Ik had gisteren hetzelfde. De stand waar ie op blijft staan is de nulstand van het motortje. Als je dan de wisser even los maakt en ook in de nulstand zet.

Ik heb gisteren een plaat+mechaniek gemonteerd die netjes was afgetekend, alleen de motor hoorde niet bij het mechaniek: gemonteerd, getest, vanuit de stilstand de arm naar linksonder gezet en klaar.

Als de wisser eerst (een stukje) naar beneden gaat en vervolgens die eigenlijke weg af legd en uit eraard stopt waar hij begonnen is. Zit de "fout" binnen in het mechaniek. Het is simpel op te lossen. De moer bij de elektro motor asje los draaien. Het armpje er af in de langste stand zetten iets geknikt naar boven of naar beneden maakt niet uit je moet de dichtsbijzijnde spiebaan hebben. moertje er weer op. De wisser op het begin punt zetten en klaar.

Het electro motortje stopt namelijk altijd in dezelfde stand. Dit is voor het motortje de begin stand. Vervolgens maakt hij per wisbeweging (heen plus terug) 1 omwenteling.
Als je het mechniek beweegt zie je wat de wisser doet. Als deze dan vervolgens in de uiterste stand monteerd kan hij nooit terug en gaat hij altijd van af het begin beginnen.

Zet je het mechaniek op de kortste stand vast en je zet de ruitenwisser op zijn normale begin stand, doet hij je achter klep en nummer bord maar niet je ruit. merken hoeft dan ook niet als je beredeneert wat hij doet.

In middels heb ik hem ook al een keer of drie uit elkaar gehad, verkeerde vet gebruikt  :eusa_wall:
De laatst keer heb ik ook de electro motor weer vast gezet. sinds dien doet hij het weer zoals het hoort.

Volgende keer misschien makkelijker wat foto's te plaatsen maar die heb ik nu niet bij de hand

Hans Duiven

Als echt helemaal niets meer werkt, dan kan je natuurlijk nog kordaat en met geheven stem de dienst weigerende wisser tot de orde roepen:

Wis en Waarachtig!

Azirafl

Citaat van: Hans Duiven op 15-07-2011 22:57:24
Als echt helemaal niets meer werkt, dan kan je natuurlijk nog kordaat en met geheven stem de dienst weigerende wisser tot de orde roepen:

Wis en Waarachtig!
hehe... maar dat werkt natuurlijk alleen als je flink wat gezag uitstraalt...

irian paul

Heeft iemand een foto'tje van hoe het tandwiel moet staan als je hem net opentrekt?
Ik heb de mijne verdraaid (sukkel).

Ik heb geen zin om hem in elkaar te zetten en te monteren en er dan achter te komen dat hij niet werkt

YoYoost

#57
Ook ik heb last van dit probleem.

Ik heb de handleiding gevolgd maar ik zit (letterlijk) vast bij het loshalen van de as uit de geleider.
De as is al een aantal keer ingespoten met siliconespray en kruipolie maar er zit geen beweging in. Ik kan hem ook niet draaien.
Weet iemand nog iets om de as los te krijgen? Als ik nog harder ga hameren sla ik het de kop (en het schroefdraad) aan gort...

Iemand had het hier over verhitten van de geleider, hoe heet moet ik denken? Gasfornuis/aansteker of op de verwarming?
Is het slim de hele boel eerst (overdekt) buiten te laten liggen?

Alvast bedankt!

henry classic v70

Je kunt proberen een moer op het schroefdraad te draaien en dan erop tikken met een hamer (doe dit echter wel met gepast "geweld" anders sla je het gegoten deel kapot)
Ook belangrijk is om eerst het borgringetje te verwijderen.... :eusa_whistle:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

YoYoost

Wat bedoel je met het borgringetje?
Bedoel je soms dit? (foto van KMvrtr)



Deze waren erg verroest maar ik kon ze er wel afhalen.