oeps, dynamo dood?

Gestart door ThomasGLT, 06-05-2006 16:01:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ThomasGLT

Vanmiddag een stukje rijden, gaan na zo`n 15 km. van huis alle waarschuwingslampjes, aan, uit, aan, uit, totdat ze oplaatst aan blijven staan.

Nu had ik dit van de winter ook al eens gehad, waarschijnlijk toen door smeltsneeuw, dus rustig doorrijden.

Op laatst, zo`n 300 meter van huis toch echt de stroom in de auto helemaal dood. Eventjes 5 minuten gewacht, toen kon ik op de rare manier toch weer m`n electrische ramen sluiten (was weer stroom voor). De startmotor wou echter niet veel rondjes maken.

Nu is het vreemde, gaat een dynamo stuk-heel-stuk-heel-stuk (vandaar die knipperende lampjes) of is het iets anders?

george

Controleer je accupolen of die goed vast zitten.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

ThomasGLT

eventjes update, de auto was dus echt helemaal op, ik kon geen raam meer dichtdoen. Ik had de auto een uurtje laten staan, en toen ik weer probeerde kon ik de laatste paar honder meter nog weer naar huis toe rijden.

Vreemd, want leeg is leeg zou je toch zeggen?

De accu polen zitten goed vast, maar de accu heeft ongeveerd de spanning van 11,7 V. Laag dus, en als ik de auto aanzet zakt het verder. Het zal denk ik toch echt de dynamo zijn.

Roger B.

#3
Als je accu vol is zou de spanning ongeveer 13 volt moeten zijn (iets meer of minder kan afhankleijk van lopende motor en/of ingeschakelde verbruikers bij stilstaande motor

Als je een accu belast zakt de spanning iets in, als ie leeg is zakt de spanning daarbij verder in. Als je even wacht zal een accu zich een beetje herstellen waardoor het lijkt dat ie weer voller is.

Een dynamo zorgt voor een laadspanning die weer zorgt dat de accu bijgeladen wordt.
Als er niet bijgeladen wordt (OF de accu niet gevuld wordt) kan dat grofweg eigenlijk maar drie oorzaken hebben.

-De accu is defect en houdt geen lading vast, of verliest deze weer snel.
(te controlleren door accu te laten testen)

-De dynamo is defect
(dit is ook door te meten alvorens tot vervanging over te gaan)

-Ergens in de rest van het laadsysteem zit een fout
(kabelbreuk, losse aansluitingen enz enz)

De laadspanning die door de dynamo geleverd wordt wordt geregeld door een regelaar (neem aan bij de 850/x70 in de dynamo geïntegreerd) Deze is (meestal) ook als los onderdeel te vervangen waardoor een dure dynamo bespaard wordt.

Verder is een dynamorevisie of ruildynamo (gereviseerd exemplaar dat je, met inlevering van je defecte dynamo, koopt. Jouw dynamo wordt vervolgens gereviseerd en als ruildynamo aangeboden) vaak stukken goedkoper dan een (origineel bij volvo verkochte) nieuwe.

Een volvo-dynamo is overigens ook maar door volvo gekocht bij een van de grote dynamofabrikanten (Bosch, Valeo, MagnetiMarelli enz) Dus een dynamo van gelijk merk  (en type) bij de automaterialen zaak gekocht is geheid goedkoper EN net zo goed.

(laat) dus eerst doormeten voordat je iets vervangt!

wepster

mocht je echt over moeten gaan tot het vervangen van je dynamo zou ik inderdaad over gaan tot een revisi(lees gebruikte).
ik heb het zelf voor gehad met de auto van de vrouw en dat was met 70 euro op gelost.
maar inderdaad eerst meten (want meten is weten),en dan vervangen indien nodig.

sterkte met de klus ;D ;D ;D

Claudia

Hee Thomas!

Daar zijn we weer! ;D
Klinkt me bekend......en klinkt erg naar dynamo, ja!
Mijn auto heeft ook een gereviseerde (120 amp. 8))....kostte 170,-

Succes ermee!
Citeermeneer Aart tegen Pino: "Ah, joh...ga een ei leggen!"

Chris S.D.

Kan het niet aan de spanningsregelaar v.d. dynamo liggen ? Een soortgelijk euvel heb ik nl. met mijn 740 begin vorig jaar gehad en de Belgische wegenwacht constateerde een probleem met de "regulateur de tension". Ter plekke gerepareerd (paar klappen met een hamer op de dynamo of zo  ???) en ik kon weer probleemloos verder rijden. Kosten: 0,0 euri  :).

Roger B.

het probleem dat chris omschrijft (gezien de "oplossing") is niet zozeer de regelaar alswel de koolborstels die meestal geintegreerd zijn in de regelaar.

De klap op de regelaar/dynamo heeft de koolborsteltjes weer een tikje naar buiten doen schieten en weer contact maken, dit is (meestal) maar een (zeer) tijdelijke oplossing. Koolborstels gaan meestal vastzitten als ze zo goed als op zijn, de veerspanning is dan bijna aan het einde en drukt de borstel minder hard naar buiten.

Een regelaar met nieuwe koolborsteld (of indien leverbaar nieuwe koolborstels) kan dan een langdurigere oplossing bieden. Mogelijk moet echter ook de collector gereviseerd worden.

ThomasGLT

Ik heb de auto maar naar de dealer gebracht (althans, de eerste 2 kilometer rijdens, de rest slepend).

Morgen schroeven ze er een mooie dynamo voor me in. Pfff, daar gaan m`n spaarcenten weer. Maar ja, alles voor de volvo!

Heeft iemand een idee hoeveel spaarcenten erin gaan zitten (dynamo en monteren)

ed

Dynamo koste in 2000 284 euro (100 A). Ik schat de montage op 2,5 uurtjes (er moet een hele boel los). Een handige monteur moet het wel sneller kunnen. Zijn inderdaad weer een boel spaarcentjes.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Enno

Dynamo revisiebedrijf was ik volgens mij inclusief montage rond de 350 EUR kwijt. Was inderdaad een klus waar veel los gehaald moest worden.

Een beetje rondvragen leverde echter op dat het lastig is een dynamo (nieuw of gereviseerd) voor minder dan 250 EUR te vinden. Dealer heb ik niet eens geprobeerd.


Roger B.

In mijn auto lag een rekening van december 2005, dynamo inclusief montage 486 euro (niet bij een dealer maar bij auto-electro-boer)

ThomasGLT

Zo, de nieuwe zit erin. Bij de dealer komt dat op 499 euro. Die auto-electroboer vind ik dus persoonlijk vrij duur eigenlijk.

Roger B.

heb ik er ook niet voor betaald......die rekening lag in het db kastje toen ik de auto kreeg....