Luitjes,
....... Dus voor diegene die nog gaan beginnen...FOTO's!!!

En toen moest het wel

Strip was van het dak gevallen in de wasstraat. Bijna alle metalen klemmetjes waarmee de strip op de blokjes vastgeklikt zaten, bleken verroest. Ik hoefde dus geen blokjes te verschuiven, de stip lag bijna los. Met een priem tussen blokje en strip wipte de rest eraf.
1) Strip verwijderd. Blokje (zonder klemmetje) zichtbaar.

2) Rijtje zichtbaar. 14 blokjes per kant op een 855 Estate (zonder dakrails)

3) Verroestte klemmetje. Heb ze gelijk allemaal vervangen, 0.85 Eurocent per stuk.

4) Dat kostte wat uurtjes, toch wel.. Van (flexibel) hobbymes, naar grof schuurpapier naar fijn. Tussendoor ontvetten. Goeie tip. En nog eens, en nog eens ! Was beducht op de rubber zij-strips heel te houden, maar door de welving van de strip laat die zich goed bewerken. Prima gedaan Volvo!

5) 5 lagen grondlak Motip Primer voor alle metalen, incl alu. Gestest op alu, bleek na 1 nacht slagvast ! Krasvast was minder goed, daarom extra lagen. Neem wel zwarte grondlak ipv grijs of wit..

6) 5 lagen Hammerite Mat Zwart. Achteraf had ik liever een tikkie milder genomen, tis nu ietskes te zwart..

7) En dan hier eindelijk af ! Nieuwe klemmetjes op de blokjes geklopt, en strip erop getikt.
Let op, niet te hard erop meppen, want dan gaat de strip te ver "naar beneden", waardoor de rubber zij-strip iets tever omhoog komt..
De 5 lagen Hammerite Mat geven wel een een fraai "gewelfd" effect.
Helaas is het (standaard beige) afplaktape wat verschoven, dat gaf een lichtgrijs randje van de grondverf te zien (vandaar zwarte grondlak..). Maar ach, t ziet er weer retestrak uit!

Veel succes
Oh ja, 1 strip is nu gedaan, de andere (aan huiszijde..) is nog redelijk. Om die straks makkelijker te kunnen bewerken, heb ik er van dat "natuurvet" op gesmeerd. Binnen een dag gaat de plastic laag bobbelen...
Succes!
Groet, Jak