Dakstrips restaureren in 7 stappen (met foto's)

Gestart door Patrick_24, 08-07-2006 01:05:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patrick_24

Beste leden,
Vlak voordat ik op vakantie ging (afgelopen 3 weken) ben ik begonnen aan de dakstrips van m'n 850 sedan uit 1995.
De verf was afgebladderd en op sommige plekken was zelfs de grondlak eraf. Geen gezicht, dus ik ben een aantal uren bezig geweest om ze weer toonbaar te maken. En het resultaat mag er wezen.

Al vaker las ik dat de meeste onder ons hetzelde dakstrip-probleem ervaren maar geen geld willen spenderen aan de ultradure nieuwe van de dealer. En daarnaast ook geen tijd om zelf de strips onder handen te nemen. Bij deze kan ik een ieder aanraden om het zelf te doen, want het is dus makkelijk te doen en kost bijna niks. Daarom hieronder een do-it-yourself run-through:

Je hebt nodig (oftewel deze artikelen gebruikte ikzelf):
-Terpentine
-Grondlak (spuitbus)
-Zwarte lak, mat (spuitbus)
-Ijzervijl (misschien)
-Grof schuurpapier (korrel 80 of 100)
-Fijn schuurpapier (korrel min. 160 of hoger)
-Afplakband (geen smalle)
-Stanley mes (met een nieuw mesje)
-Garage doek

Onderstaande foto's zijn ZWAAR gecomprimeerd waardoor de kwaliteit van o.a. de strips grof en oneffen lijkt. Dit is beslist niet het geval



Het verwijderen van de strips
lijkt lastig, maar je moet er gewoon de tijd voor nemen.

De onderkant van de strip heeft op een aantal plekken schuifbare plastic blokjes met gaatjes.
De goot op het dak waar de strip op hoort, heeft op diezelde plekken steeds 2 pinnen.



Begin aan de kant van de achteruit.
-Licht de rubberen rand van de strip iets op zodat je er net onder kunt kijken.



-Schuif een platte schroevendraaier onder de rubberen rand. Let op de lak van het dak. Je kunt wellicht het doek om de schroevendraaier winden ter bescherming.
-Zoek het 1e gele plastic blokje.
-Zet de schroevendraaier tegen de achterkant van het plastic blokje. De schroevendraaier wijst dan dus richting de neus van de auto.

-Tik met de palm van je hand op de achterkant van de schroevendraaier. Beheerst maar stevig.
Het plastic blokje moet nu dmv het tikken ongeveer een cm verschuiven en niet verder. Nu zitten de pinnen van het dak precies onder de gaatjes van het plastic blokje zodat je op deze plek de strip een beetje los kunt halen van het dak. Doe dit ook, dan hoef je straks niet te zoeken waar de strip nog vastzit als 'ie niet ineens loskomt.

-Dit herhaal je voor de gehele strip behalve bij één plastic blokje, en wel degene op het dak die het dichtst bij de vooruit zit: de enige groene. Dit plastic blokje moet je namelijk de andere kant op schuiven. Richting de kont van de auto dus. (de foto hierboven is toevallig op de plek van het enige groene blokje, welke je dus naar achteren moet schuiven. Alle andere blokjes zijn wél geel en gaan los door ze richting de neus van de auto te schuiven)
-De strip is nu helemaal los en kan eraf.



Het verwijderen van de losgelaten, zwarte lak
gaat op sommige plaatsen eenvoudig door los te pulken met de hand en soms lijkt het muurvast te zitten. Bij de ene strip kon ik eenvoudig de gehele lak eraf trekken. Bij de andere moest ik het mes gebruiken.
-Druk het mes horizontaal op de strip, zodat het net niet de rubberen rand raakt.
-Snij (geen zagende beweging) terwijl je het mes stevig op de strip drukt. Op sommige plaatsen lukt het om ook tegelijk de witte grondlak weg te snijden. Scheelt weer schuren.

Voor

Tijdens

Na
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

Patrick_24

#1
Het verwijderen van de grondlak
kun je proberen met het mes. Soms is die laag zo hard en onbewerkelijk, dat je het eraf moet schuren. Ik gebruikte zelf geen machine maar gewoon met de hand. Wat je zelf het handigste vindt... Uiteraard gebruik je grof schuurpapier. Komt het er dan nog niet af op sommige plaatsen, gebruik dan een vijl.
-Schuur net zo lang door totdat je het alluminium blootlegt.
-Schuur de strip naderhand HELEMAAL glad met fijn schuurpapier.
-Ontvet de strip grondig met de doek en terpentine.



Afplakken
-Plak de rubberen rand van de strip precies af. (Bij weinig geduld in ieder geval zo plakken zodat er hooguit een milimeter te zien is van de rubberen rand) Absoluut niet over het aluminiumgedeelte plakken. Ook niet een klein beetje. Wanneer je breed afplakband gebruikt, kun je het overtollige gedeelte omvouwen zodat de onderkant van de dakstrip ook afgeplakt is. Zo komt de fijne waas van het spuiten niet op de onderkant van de rubberen rand terecht, waardoor deze niet meer buigzaam is.

Ontvetten
Omdat je met je vingers het te spuiten gedeelte weer hebt vetgemaakt (door het aanbrengen van de afplakband) het niet afgeplakte deel weer schoonmaken met terpentine. Niet morsen op het plakband, want terpentine lost de lijm van het plakband op.

Grondlak
-Spuit de grondlak met lange slagen, dunnetjes op het aluminium. Het moet niet in een keer volledig dekken. In dat geval is de 1e laag te dik. Bij spetters of een te dikke laag direct deppen met de doek.
-Wacht enkele minuten.
-Herhaal dit proces 3 a 4 keer totdat het aluminium volledig bedekt is.
-De grondlaag zal na de laatste laag enkele uren moeten drogen.





Lak
-Hetzelfde principe als de grondlaag.





Bevestigen van de strip
Uiteraard hetzelfde principe als het verwijderen ervan. Je zet de schroevendraaier nu aan de andere kant van het blokje om het vervolgens over de pinnen te schuiven.
-Controleer EERST dat ALLE plastic blokjes zich precies met de gaatjes boven de pinnen bevinden. Daarna pas een voor een monteren. Let op de montage van het plastic blokje boven het dak, dichtst bij de voorruit. Deze moet dus in de tegenovergestelde richting worden geschoven als alle anderen.

Klaar:

850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

Vulk


Snellebaksteen

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

elianmars

Nog even een tipje: let op dat de grondverf/lak geschikt is voor aluminium. Aluminium is heel lastig te spuiten, namelijk.

Snellebaksteen

Ik heb nog een busje hammerite aluminium primer staan, dat heb ik 3 jaar terug gebruikt om de snavelpunt op m'n motorfiets te primeren en dat werkt erg goed, want ondanks alle steenslag en vliegen zit de lak er nog netjes op :)
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

thuur

Mooi 8)

Heb je ook een foto iets verder af?


Gr ;)

850 T5 Freak

Mooi gedaan beter als 50000 euro aan strips spenderen!!! ik zal het ook maar us gaan proberen!!! bedankt voor de tip  :D

mzzl Dave
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

)()()sT


Patrick_24

Ik heb ondertussen hier en daar wat wijzigingen gemaakt in de tekst en foto's. Zoals gevraagd, staan er ook foto's "van iets verderaf" bij.

Succes. Vragen zijn uiteraard altijd welkom.
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

animalT5R

Citaat van: 850 T5 Freak op 08-07-2006 22:23:50
Mooi gedaan beter als 50000 euro aan strips spenderen!!! ik zal het ook maar us gaan proberen!!! bedankt voor de tip  :D

mzzl Dave
Krijg je de volvo er dan gratis bij ::)
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Patrick_24

..EN?! Zijn er al roffelaars die het hebben geprobeerd?
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

elianmars

Het is er veel te warm voor, joh  ;)

Gelukkig zijn de strips van onze roffel nog goed.

Zippo

Heb 't van een sloop auto afgehaald.
Ben je voor 25 euro klaar!


Nicolaaz

Volvo.... for life?