Dakstrips restaureren in 7 stappen (met foto's)

Gestart door Patrick_24, 08-07-2006 01:05:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fearless

Mijn strips zijn nog goed, maar beginnen een paar kleine blaasjes te vertonen. Misschien heb ik hier dus nog wel wat aan.  ;)

Frans Harkema

Als kleine tip wil ik nog meegeven dat je om echt te ontvetten het beste thinner kunt gebruiken. Terpentine is als ontvetter niet geschikt. Pas wel op dat de thinner niet op gelakte delen terecht komt.

Racingbrick

Ik ga het ook doen, toevallig heb ik nog de lakken staan, alsook de primer...
De linkerstrip is nog vrij ok, de rechter is een drama...

Koenta Kinte

#18
Citaat van: Frans Harkema op 07-08-2006 12:08:32
Als kleine tip wil ik nog meegeven dat je om echt te ontvetten het beste thinner kunt gebruiken. Terpentine is als ontvetter niet geschikt. Pas wel op dat de thinner niet op gelakte delen terecht komt.

Nog een tip veel mensen gaan eerst schuren en daarna ontvetten. Je kan beter eerst ontvetten en dan schuren. (en dan natuurlijk weer goed schoonmaken met b.v zo'n doekje waar het stof aan blijft plakken) Als je meteen gaat schuren smeer je de eventuele vettigheid alleen maar uit  ;) En kan dan blijven zitten in kleine poriën.

Camille

Dank voor de duidelijke uitleg. Vooral de uitleg over de bevestiging van de dakstrips was erg handig. Ik heb gisteren ook de strips opgeknapt en deze in dezelfde kleur als de auto gespoten (zwart). Staat zeer sjiek. Voorheen was een deel van de coating losgelaten en begon bij hogere snelheden zeer hinderlijk te fluiten. Als noodoplossing eerst een paar weken met tape op de strips gereden maar dit weekend toch maar een nette oplossing toegepast.

daytonawim

Mijn tape zit er nog steeds op, al 1,5 jaar en 130.000 km  ;D ;D ;D ( koste 0.65 euro cent )

Maar nu gaat de strip ook langs het voorraam bladeren  >:( >:(

Dus ook maar eens gaan klussen


Patrick_24

Luitjes,
Fijn dat sommigen nog wat extra tips hebben gegeven. Erg handig.
Ik ben ook blij dat mijn uitleg met foto's sommigen ertoe hebben aangezet om ook te gaan klussen, nu mis ik alleen nog de bijbehorende voor en na foto's.... Dus voor diegene die nog gaan beginnen...FOTO's!!!
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

Eugene

De mijne beginnen ook langzaam scheurtjes te vertonen... word een winterprojectje waarschijnlijk ;)

If it's not blown, it sucks...

Racingbrick

#23
Ik ga er vandaag aan beginnen, hoe meer losse velletjes op de strip, ( rechterkant is vrij erg ) hoe meer gefluit je hoort, het is nu gewoon te erg geworden om er mee door te rijden.
Dus vanmiddag gaat het gebeuren...
Kunnen jullie het resultaat bewonderen op 30 september, in Waddinxveen.
Toch lullig dat een kwaliteitswagen als de 850 zulke sjips strips heeft gekregen...
Voorlopig is dit mijn laatste optische verfraaingsprojectje....
En deze is wellicht ook het meest zinnige en meest nodige.
Ik wordt helemaal gestoord van dat gefluit en gehuil...... hopen dat het over zal zijn na de spuitjob.....

Update:
Ik heb de klus geklaard, ik zou even de volgende opmerkingen willen geven,
de rechterstrip was zeer slecht, en de coating ( volgens mij is het plastic) ging er gemakkelijk af.
Wel krabben en schuren uiteraard, maar de linker was wel op enkele plaatsten gescheurd, maar de vellen hingen er nog niet bij zoals de rechter.
Tja, ik was eenmaal begonnen, en 2 kleuren strips is ook geen gezicht.
Ik heb me het apelazerus moet krabben en schuren om de coating er af te krijgen, zeker 2 uur bezig geweest om die ene strip blank te krijgen.
Toen het hele spul matzwart gespoten ( het alu gedeelte uiteraard) dat ging goed, en uiteraard alles in meerdere lagen gespoten, ook de primer.

De klemmen waar de blokjes mee vast zitten vertoonden wat roest , ( waar de strip op het dak ligt hebben ze meer te verduren..)
Toch zag alles er nog super uit op het dak, waar die kleine nopjes zitten voor de klemmen, geen spatje roest. ( niet slecht voor een 11 jaar oude wagen).
Ik heb de klemmen aan de strips in de blanke tectyl gezet,om verder roesten tegen te gaan.
En heb de railgeleider op het dak goed schoon gemaakt en in de was gezet...

Toen het hele spul weer monteren.... dat valt tegen moet ik zeggen, afhalen ging snel, er goed opzetten is tijdrovend.
Alles is gelukt, en het ziet er weer stukken beter uit dan voorheen.....
Als je er aan gaat beginnen,moet je rekenen op minimaal een halve dag werk

Patrick_24

Zeg, Racingbrick,
Heb je eventueel wat foto's voor de toegevoegde waarde? Zou wel leuk zijn voor de lui die het ook willen doen, maar nog niet begonnen zijn met het klusje.
850 2.5i 20v Aut, Kawasaki ZZR600: 2 kanonnen

Racingbrick

Ja, ik ga in de komende dagen deze posten...
De rubbers waren op 1 of andere manier niet te best meer, in elk geval geen gefluit meer, en dat arremoedige gezicht ( vellen die er bij hingen) is gelukkig ook verholpen.
Ik zit toch te denken er ooit S70 strips op te gooien...

thiest5

mm ja inderdaad de uitleg met foto's is erg handig ik ga zodra het wat warmer is ook maar mijn daklijsten eens aanpakken. zitten deze lijsten naast de voorruit niet met deze schuifblokjes ? of is de lijst hier ergens in geklikt? dat zou ik nog wel willen weten.


thiest5

nou ik heb mijn dakstrips ook aangepakt. ik heb bij boy geenacker in nijmegen een ander stel gehaald voor maarliefs 2,50 per stuk en deze mooi geschuurd

en met bumper spray van de brezan een keer of 3 gespoten ze zijn nu perfect zwart. naja wat ik gelezen had over die blokjes die je los moet tikken met je schroevendraaier is niet nodig. een beetje kracht en dan komen de metalen klikkertjes los. en met het zelfde gemak druk je ze weer vast.

ik zal nog een paar foto's maken voor de toelichting. dit scheelt een hoop lak beschadigingen op je dak.


Gmid

Citaat van: Patrick_24 op 08-07-2006 01:05:57
heel verhaal

Goed stukje om te zien hoe ze gemonteerd zitten. Lees in het verhaal echter alleen hoe ze over het dak vast zitten, met als laatste het groene blokje aan de voorkant van het dak. Echter, ik lees nergens hoe deze langs de voorruit vastzitten. Lijkt me niet al te ingewikkeld als het in het stappenplan niet genoemd wordt, maar wil toch even zeker weten. Wil niet halverwege achterkomen dat ik iets niet loskrijg en met grof geweld de boel ga mollen.

Iemand die ze ondertussen los heeft gehad commentaar op hoe ze langs de voorruit vast zitten?
Volvo C30 '12

HeinT5R

Ik heb naar tevredenheid dit alles ook gedaan, echter is het niet zo lastig om de trips te demonteren.
Je begint achter het schuifje los te nemen, dan opdezelfde plaats de strip omhoog trekken.
Je voelt nu enige weerstand, de clipjes komen los en de kunstof blokjes blijven zitten!
Je ziet snel waar de blokjes zitten en waar je dus de kracht moet uitoefenen, dit geldt van achter tot geheel naar voren...

Kind kan de was doen :eusa_dance: