Weer apk gekeurd voor een jaar!!

Gestart door hertog850, 02-02-2006 17:20:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk


de Boeing

Ik niet  >:(

Afgekeurd op handrem (langs de andere kant; in de 12 jaar dat ik hem heb nog nooit naar gekeken...). Gelukkig heb ik al een jaar (ofzo) alles liggen voor de revisie ervan (hoop alleen wel dat de kabels nog goed zijn). 

V70geRwin

Citaat van: de Boeing op 31-07-2021 10:00:04
Ik niet  >:(

Afgekeurd op handrem (langs de andere kant; in de 12 jaar dat ik hem heb nog nooit naar gekeken...). Gelukkig heb ik al een jaar (ofzo) alles liggen voor de revisie ervan (hoop alleen wel dat de kabels nog goed zijn).

Gok er maar niet op en als je toch moet gaan afstellen en zo zou ik ze gelijk mee nemen.
Meeste werk is binnen ff los halen bij de achterbank, je bent een halve stoffeerder, maar voor de rest niet heel spannend.

volvobug

De V70 Saffron R met ruim 480K op de teller weer probleemloos door de APK!  :D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

850blues

Citaat van: volvobug op 10-08-2021 10:35:41
De V70 Saffron R met ruim 480K op de teller weer probleemloos door de APK!  :D

Doe je goed!
Op voor goud: https://allesvooruwvolvo.nl/p/sticker-500000-km-goud/
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

gero

Citaat van: volvobug op 10-08-2021 10:35:41
De V70 Saffron R met ruim 480K op de teller weer probleemloos door de APK!  :D

:eusa_clap: :eusa_clap:

De 850 werd vorige week voor 25 euro goedgekeurd bij de Volvo dealer, de  R is vanmiddag aan de beurt.

Menno3274

Ook de T5 met 351k op de klok mag er weer een jaar tegen aan. Rem rechtsachter loopt wat stroef, daar gaan we begin volgend jaar naar kijken, voor de rest complimenten ontvangen. :)

TBoss3

Vorige week vrijdag ook gekeurd! Ging soepel, geen opmerkingen.



Wel stabi stangetjes vervangen maar was niet perse APK afkeur.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

rjverbrugh

Nou, vandaag dus even niet. Handrem achter deed niks. Nog geprobeerd af te stellen, maar helaas, geen werking. Bleek rechts de voering van de remschoenen verdwenen.... echt niks meer van te vinden...Links zat het er nog netjes op.. Dus maar even nieuw remschoenen scoren  voor de handremmen  en vrijdag in de herkansing...



Peultje

#1599
Gisteren voor de APK geweest. Wat een teleurstelling. Afgekeurd! Linker voorwiellager zou speling vertonen; ik hoor zelf niks en voel ook niks. Dezelfde garage vertelde mij drie weken geleden  toen ik er kwam voor uitlijnen dat de lagers rondom prima zijn. Ik buig het hoofd maar en zal er een nieuw lager onder doen.

Ook zou de CO-concentratie in de uitlaatgassen bij 3000 toeren te hoog zijn. Lijkt mij typisch een lambda sonde probleem (ding zit er al meer dan 150.000 km in). Heeft iemand hier daar een mening over? Zal hem in ieder geval even aan Vida hangen om hem te meten.

Verder zouden de remleidingen achter nog tegen de  carrosserie aan wrijven wat hij niet goed vond. Moet op te lossen zijn temeer omdat er daar de laatste jaren niks veranderd is en zij voorheen wel door de APK kwam. Ook zat een stuurhoes gedraaid. Dit zal een zijner collega's bij het uitlijnen gedaan hebben. Draai het ding wel weer terug.

Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

NinaPaul

Te hoog CO zou ik eerder zoeken in slechte verbranding, valse lucht of slecht injectorbeeld.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Peultje

Citaat van: NinaPaul op 24-11-2021 17:56:12
Te hoog CO zou ik eerder zoeken in slechte verbranding, valse lucht of slecht injectorbeeld.
Nu moet u me toch even helpen. In mijn beleving meet de lambda sensor (die voor de kat, die erna doet niks behalve de kat in de gaten houden) of er wel of geen zuurstoftekort is in de uitlaatgassen. Een zuurstofgehalte meten kan dat ding immers niet. De ECU past dan de ingespoten hoeveelheid brandstof zo aan dat dit de samenstelling van de uitlaatgassen pendelt tussen zuurstoftekort en zuurstofovermaat. De ECU gebruikt hiervoor ook de door de luchtmassameter gemeten hoeveelheid lucht die naar de motor gaat.

CO (koolmonoxyde) wordt gevormd bij onvolledige verbranding welke zijn oorzaak kan vinden door een foute brandstof-lucht-verhouding en wel door een luchttekort (slechte verbranding). Een intree van valse lucht (na de LMM) doet mijns inziens de hoeveelheid lucht naar de motor toenemen (al wordt die extra hoeveelheid dan niet door de LMM gemeten). De hierdoor ontstane luchtovermaat zou dan een verlaging van het CO gehalte moeten opleveren en geen toename. De lambdasonde meet dit en vertelt dit aan de ECU die in zijn regeling de ingespoten hoeveelheid brandstof zal laten stijgen om weer meer richting de optimale lucht-brandstofverhouding te gaan. Het systeem past hiertoe de korte en lange termijn fuel trims op aan. Dit tot een bepaalde waarde zonder melding en als die overschreden wordt met een alarm tot gevolg. Ik zie dus even niet hoe een valse lucht intrede tot een hoger CO zou kunnen leiden.

Een slecht injectorbeeld zou kunnen leiden tot een slecht vernevelen van de benzine wat tot een onvolledige verbranding kan leiden. Dit zou het systeem dan moeten compenseren door meer brandstof in te spuiten wat tot een hoger verbruik leidt. Dit laatste zie ik niet.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat door een slechte lamdasensor de brandstof-luchtverhouding fout geregeld wordt met een hoog CO tot gevolg. Ook zou ik me kunnen voorstellen dat door een afname in de werkzaamheid van de katalysator de bedoelde omzetting van CO in CO2 niet meer voldoende plaats vindt.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelNL

Injectors kan je zo testen, even een lang slangetje erop doen met remmen reiniger en je ziet snel genoeg of alle gaatjes goed open zijn als je er 12v op zet.
 
Ik had het ook, bij mij was 1 gaatje een beetje verstopt bij 1 van de injectoren.
V70 2.5 lpg 386dkm my 98 mei  10 tot dec 11 sold
V70R AWD 224dkm my 98 dec 11 tot jan 2022 sold
855 DOP T5R 241dkm (+128XXX) my 95 20-2-2014 Sold 4-2017
Honda VFR 800 Vtec my'14 owner since 2018
Honda VFR 750 my'86 owner since 2019
V70 2.5t summon 145dkm owner since 8-2023

KIM

Ik verdenk, net als jijzelf, de kat. Je kunt dat gemakkelijk zelf controleren aan de hand van de 2e sonde (als die er tenminste nog in zit).
Wanneer deze een pendelend signaal afgeeft, dan geeft dat aan dat de omzetting niet goed gebeurt. Hoe hoger de amplitude des te slechter is het gesteld met de kat.

Bij teveel lucht en brandstof zal in de meeste gevallen het lambda lampje aan gaan met de melding: Mengsel te rijk of mengsel te arm. Het lampje gaat trouwens pas aan bij een bepaald percentage; de maximale bijregeling bij Volvo is 25%

Peultje

De auto even aan Vida gehangen:



De lambdasensor achter geeft (de blauwe lijn) een signaal erg onregelmatig pendelend tussen de 0,1 en 0.7 V. De voorste lambdasensor geeft een signaal wat pendelt tussen de 0,97 en 1,02. Ik denk dat dit de lambdawaarde is.

Moet ik nu uit het onregelmatige signaal van de achterste lambdasonde concluderen dat de kat zijn beste tijd gehad heeft?
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8