koelventilator slaat niet aan

Gestart door Geert850, 15-09-2006 00:05:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Geert850

Heb een volvo 850, maar merk sinds kort dat de koelventilator niet aanslaat als ik de airco uit heb staan.
Met de airco aan slaat hij wel gewoon aan.

Heb nu de leidingen van de koelvloeistof doorgespoeld en afgevuld met nieuwe koelvloeistof, thermostaat vervangen, en de temperatuur sensor vervangen.
Ook heb ik d.m.v. het diagnose kastje gecontrolleerd of de koelvin wel werkt. Dat doet hij.

Ik snap er helemaal niets meer van. Als ik de motor stationair laat draaien met de airco uit, dan worden de slangen op den duur kei hard. En als ik de dop van het reservoir los draai komt het water omhoog.
Maar de koelventilator slaat niet aan.

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.

thuur

Gaat de temperathuurmeter hoger dan 3 uur?

Dat je vloeistof eruit komt is normaal als je de dop losdraait bij warme motor. En dat de koelfan draait als de airco ingeschakeld is ook.

Welke waardes meet je op de temp.sensor?


Gr 8)

Geert850

De meter gaat ietsje hoger dan 3uur. Dit heeft hij altijd gehad.

Ik heb nog geen waardes gemeten aangezien ik de temperatuur sensor gisteren vervangen heb.

@®-

En hoe heb je getest ofdat de koelvin aanslaat.

Bij een 850 duurt het zeker een kwartier bij stationir draaien en dan ook nog eens binnen voordat de koelvin aanslaat.

Als de koelvin op alle andere manieren het wel doet en de temperatuurmeter staat op de normale stand, denk ik dat er niets aan de hand is. Om eerlijk de waarheid te zeggen heb ik de koelvin van de mijne zonder de airco aan nog nooit horen draaien.

Geert850

Ik heb de koelvin getest m.b.v. het diagnose kastje.

Heb de auto gisteren zeker een half uur stationair laten draaien. na ong. 15-20 minuten ging de thermostaat open en werd de slang naar de radiateur warm.
15 minuten later.....nog geen koelvin. Temperatuur stond net iets boven 3 uur.

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben gehad of de koelvin niet aan hebben horen slaan zonder de airco aan?

@®-

Maar als de temperatuurmeter iets boven 3 uur staat en verder blijft staan is het nog niet nodig om de koelvin aan te laten gaan.

Geert850

Klopt, maar duurt dit altijd langer dan en half uur voordat de koelvin aan slaat??

850blues

Bij mij ook iets boven 3 uur en een koelfan die weinig en indien wel, dan kort aanslaat
(behalve als de airco ingeschakeld is, dan draait ie altijd , zoals Thuur al aangaf).
Dat al sinds de aanschaf (bijna 2 jaar en 30 dkm geleden). Nog geen problemen ondervonden.
'k Houd het er zelf op dat ik 'm ook niet echt 'warm' stook (lees: veel toeren laat draaien)
Bij de auto van mijn ouders (Ignis) slaat die fan overigens regelmatig ook aan als je de auto na een rit hebt weggezet, daar heb ik mijn roffel nog nooit op kunnen betrappen. Laat wel na een langere rit de motor even een minuutje of zo stationairdraaien.

Hamvraag: heb ik je nu gerust gesteld of moet ik me (ook) zorgen gaan maken...... ???

Misschien dat iemand anders uitkomst kan bieden ::)
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Geert850

zeg 850bleus. rij je ook wel eens met de airco uitgeschakeld?
Hier maak ik me wel een beetje zorgen over omdat ik nietzeker weet of de koelvin hier wel aanslaat.

@®-

Ik rij de laatste tijd altijd zonder de airco aan (omdat de pomp ontploft is, en die pas volgende maand gemaakt gaat worden) maar ook vandaag met het warme weer een heel einde gereden en heel veel file, maar de aanjager is niet aan geweest, terwijl de buitentemperatuur meter toch 28 graden aangaf en de temperatuur meter van de motor netjes op 3 uur bleef staan.

Geert850

Ik wordt al wat geruster.
Maar zou toch graag die koelvin horen draaien zonder airo aan.

Toch bedankt

@®-

zet 'm eens in een kleien ruimte binnen (bv. in een garagebox met de neus erin) en laat 'm dan eens een tijdje draaien, ik weet bijna zeker dat ie een keertje aan gaat springen.

Geert850

denkt van niet.
Hij stond gisteren met de neus in de garage.

@®-

dan langer wachten en de tempratuur meter van de auto in de gaten houden

Geert850

is een half uur draaien nog niet genoeg dan?