Auteur Topic: piepen bij hobbels  (gelezen 524 keer)

Hylco

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • V70 2.5T AWD met Rica chipje en nog een beetje.
piepen bij hobbels
« Gepost op: 11-10-2006 19:02:30 »
Dit is vast al tig keer langs gekomen, maar ik heb sinds een tijdje gepiep aan de rechter kant (volgens mij voor en achter) als ik over hobbeltjes rijdt. Het is echt het geluid dat een kanarie kan maken, niks van metaal op metaal zoals ik al eerder langs zag komen. Zijn dit mijn schokdempers of is het waarschijnlijk iets anders. Ik krijg het iig niet te horen door de auto stilstaand flink te schudden of iets dergelijks. Wie oh wie doet mij wat suggesties (anders dan losse meuk in de achterbak, die heb ik er al uitgehaald).

Hans V70

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
  • V70 aut.
Re: piepen bij hobbels
« Reactie #1 Gepost op: 11-10-2006 19:12:48 »
Waarschijnlijk de sluiting van de achterbank-rugleuning. Even smeren en voila....

Hylco

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70 2.5T AWD met Rica chipje en nog een beetje.
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2006 09:05:00 »
Waarschijnlijk de sluiting van de achterbank-rugleuning. Even smeren en voila....

Die ook, maar het was pas half verholpen :( Gelukkig was ik gister middag in de buurt van de dealer, die voor mij ff het service lampje uit mocht zetten en legde hem het probleem voor. Hij luisteren en zoeken, ophanging van de deuren nagevoeld, knipperlicht eruit gehaald enz. Bleek uiteindelijk dat we de piep hoorden als je de klep dicht sloeg. Dus op alles en van nog wat slaan om te kijken of het piept. Niks..... Tot we per ongeluk net naast de motorkap sluiting een klein scheurtje in de bevestiging van het zij-paneel zien. 1 puntlasje en probleem voorbij.

Nu voel ik me alleen een tikkeltje dom dat ik het zelf een keer of 4 over het hoofd heb gezien  :eusa_wall:

pcpg.janssen

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • V70 T5 AT 98/99 + STAG LPG
« Reactie #3 Gepost op: 14-09-2020 16:35:49 »
Sorry voor de schop van dit ontzettend oude topic, maar omdat ik vermoed dat het probleem steeds vaker voor zal gaan komen, wil ik toch even mijn ervaring delen met het piepje uit de achterbank:

In de vergrendeling van de achterbank zitten 2 rode PUR blokjes, die zorgen dat de rugleuning goed klem wordt gezet tussen de metalen beugel die aan het chassis zit en de vergrending in de achterbank. Na grofweg 20 jaar, vallen die blokjes uit elkaar:

De voorgenomen oplossing zou kunnen zijn om de volledige vergrendeling te vervangen, maar de blokjes komen er redelijk makkelijk uit (zeker als ze toch al uit elkaar vallen) en als je iets van stevig rubber gebruikt, kun je hetzelfde effect bereiken. Ik heb daarom een oude slipper gepakt van een niet nader te noemen zwembad uit Nijmegen. Die dingen hebben een behoorlijk stevige/harde onderkant en wat minder hard foam om je voeten op te zetten. Verder heb je een hobby mes en een snijlat/lineaal nodig.

Je maakt van de slipper een nieuw blokje. Ik heb ervoor gekozen om de harde laag zowel aan de voor- als achterkant te doen en er ook 1 in het midden te plaatsen. Op die manier wordt het blokje lekker stug. Ik heb 2 varianten gemaakt: 1 heb ik in elkaar gezet met montage kit (krijg je vieze vingers van) en 1 met dubbelzijdige tape (die je ook kunt gebruiken om je spiegel in de badkamer aan de muur te plakken).

Plak op het stukje welke richting de bekleding van de stoel gaat "kijken" nog wat dubbelzijdige tape om te voorkomen dat het blokje ooit aan de wandel gaat als je de bank plat gooit, friemel het blokje terug de vergrendeling in en je krijgt het volgende resultaat:

Of het lang gaat werken: geen idee. Maar het is nu in ieder geval stil achter me  :D

henry classic v70

• Lid 1000+
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15-09-2020 08:58:37 »

V70geRwin

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • V70R automaat 426
« Reactie #5 Gepost op: 15-09-2020 11:19:40 »
Mooi fix, heb er laatst wat kopervet opgedaan omdat het piepen ging storen idd maar zal de blokjes een checken.
Het worden nu bekant echt oldtimers, krijg flash backs van mijn w116 Mercedes met dit soort dingen  ;D
Soms ben je gewoon uitgekwetst met elkaar.

errie96

• Lid 10+
  • **
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15-09-2020 18:55:51 »
Wat een tip! Meteen mijn slippers opgeofferd om twee blokjes te maken. Heerlijk die rust die er nu weer in de auto is.

Noot

• Lid 100+
  • Offline Offline
  • Volvo V70 TDI aut 1998
« Reactie #7 Gepost op: 15-09-2020 22:05:00 »
Goeie tip inderdaad! Maar ik wacht nog even, ik kon mijn slippers nog goed gebruiken vandaag 8)

de Boeing

• Lid 1000+
  • Offline Offline
  • 855R AUT Lpi
« Reactie #8 Gepost op: 17-09-2020 09:38:48 »
Forum-like-big-time !!!

Ik wist niet eens dat die dingen er zaten, en warempel: bij mij aan 1 kant ook vergaan en daardoor een rammel. Binnenkort maar even aanpakken.