Rugleuning verstelling repareren elektrisch bedienbare stoel

Gestart door rogvolv, 23-10-2006 19:28:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rogvolv

Hoi, is er iemand die weet waarom de leuningen van beide electrische T5R estate stoelen het opeens niet meer doen? De motortjes hoor je werken, maar aandrijving is er niet. Kunnen er tandwielen versleten zijn ofzo? Wie o wie kan me uit de brand helpen?

groet

Rogvolv


darkolivegreenT5Restate

The Saint

Wees blij, de meeste mensen staan niet zelf meer op uit de electrische stoel...  ;D


Sorry Rog, kon het niet laten  ;) (en heb ook geen oplossing voor je  :()

No shirt no shoes, no pinball

Nunki

Hee dat heb ik ook sinds een maand of 2. Ik de leuning 1 keer helemaal naar achteren gehad en daarna hield hij er mee op. (hij ging nog wel terug gelukkig)
Ik kom er ook niet helemaal achter wat er nou loos is, want het motortje hoor je idd nog draaien.
Ben ook benieuwd!

Ludo

kabel los of uitgerekt.

thuur

Citaat van: Ludo op 23-10-2006 20:41:53
kabel los of uitgerekt.


Volgens mij had jij een mooie beschrijving met plaatjes gepost ergens?


Gr ;D

Ludo

je bedoeld dit plaatje?:



dat stond idd ooit in dit topic waar de beschrijving van johan283 staat.

:evil:




VolvoSpecialist

Dat kabeltje is inderdaad de schuldige.   ;D ;D
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

P. Sleutjes

Ik heb leren bekleding en een electrische bestuurdersstoel. Nu zitten hier een aantal memory-standen op en een paar knoppen aan de zijkant om de zithoek te verstellen. De verstelling van de rug is nu defect. Je hoort wel een motortje, maar de rugleuning komt niet naar voren of gaat niet naar achteren.

Ik denk dat er een kabeltje kapot is. Is dit een eenvoudige klus om dit te vervangen? (Stoel eruit, rugleuning open maken, kabeltje monteren) of is het allemaal weer wat ingewikkelder dan het lijkt? Heeft er iemand ervaring?
Volvo 850 2.0i aut LPi '95 - Volvo 66 station '76 - DAF 55 station '72 - DAF 55 coupé '68 - DAF 33 coach luxe '67

chalith

Ik heb gister de bestuurders stoel van mijn 850 uit elkaar gehaald om te zien waarom ik bij de bediening van de rugleuning alleen een motor hoor draaien en geen beweging krijg. Ik had een nieuwe kabel gehaald die tussen de motor en tandwielkast hoort, volgens de dealer breken deze wel eens. Wat bleek: kabel was heel, maar de binnenkabel is te kort, die kan uit de motor lopen. Ik heb de nieuwe en de oude kabel vergeleken, de buitenkabel van de nieuwe is korter dan de oude. dan ik de binnenkabel wel lang genoeg. Lijkt op een ontwerpfoutje.

de kabel is vervangen en ´t werkt weer!

was een uurtje werk, de bedieningsas moet rechts uit de stoel en daarvoor moet de console er ook uit en de bijrijdersstoel helemaal naar voren.

;D

volgens vadis moet de stoel eruit, maar dat is niet nodig.


whachamacollit

#9
Dit heb ik gevonden. Lijkt me erg nuttig en daarom plaats ik het hier maar. kan jee nieuwe kabel schelen.

This it how you repair the seat back cable. I will also explain how to replace the cable as well.

You will need to remove the Lumbar adjustment knob. Unscrew as far as you can. Then pull out and unscrew till it stops then one more time pull and unscrew. The washer part under the knob pulls right off. It will look like this.

Then you will need to cut the 4 metal hogrings in the seam where the front and back of the leather meet.





Also you will have to remove the seat switch panel. When you do so on the back of the panel there should be a red plastic clip. Install that where I have shown in the picture. Failure to do so may cause the seat air bag to go off if that metal piece is hit while messing with the seat. If your clip is missing find something plastic fairly thick to install there.


Sometimes it is easiest to get to them from the back seat area.
Next unfold the leather from the plastic pieces on the ends. There is little hooks that hold the leather.



Next start sliding the leather up the seat back slowly and carefully. There is 4 more hog rings you will need to cut. In the picture they are located in the little holes you see where the metal rod is. They go around the metal rod in the leather and to the rod in the foam.



Also while sliding the leather up you will have to unhook little hooks from the back side that help keep the leather tight around the rear pocket of the seat.



The white stuff in the middle is the heating element for the seat heaters.

Once you get the leather this high look from the back of the seat. You will see the motor and transmisson.
If you choose to try to repair the cable you will need to heat the metal in either the transmission or motor and slide the plastic parrt of the cable in. Then while holding it move the switch and make sure the cable grabs. Sometimes you will have to do both sides at the motor and transmission. I had to do both on both of my cars. I did this today thats where this post is coming from.



Before repairing the cable.



After repairing the cable.



Before repair at transmission



After repair.

If you want to replace the cable you will have to slide the big plastic piece off the inside to remove the screws holding the transmission to the seat. Also remove the clip on the rod to slide the transmission out to gain access to the screws to remove the cable. Remove the screws in the motor from the retainer to get the cable out and replace the cable.

Install everything in reverse order.

Hope this helps someone out there.

"Is het sap het knijpen waard"

BeRnd

Beste gewaardeerde forummers,
Ook bij mijn T-5R doet de electrische rugleuning het niet. Hoor wel motortje zoemen  maar verder dus niks. Volgens vele is het de kabel die vervangen dient te worden..
Bij dealer langs geweest met dit plaatje...
Volgens dealer heeft deze kabel (16 op tek.)  nr 3539655. Vida geeft aan geen kabel maar " as " . Klopt dit?   :eusa_wall: :eusa_doh:
Dit artikel kost EURO 48 ex ?  Wie weet hier meer van? Is bovenstaande juist?
BeRnd


Citaat van: thuur op 23-10-2006 21:09:51
Citaat van: Ludo op 23-10-2006 20:41:53
kabel los of uitgerekt.


Volgens mij had jij een mooie beschrijving met plaatjes gepost ergens?


Gr ;D
history: Volvo 240 GLE ('83), Volvo 940 GLE  ('93) Volvo 850 T-5 ('96), Volvo 850 T-5R ('95), Volvo V70 XC aut ('00), Volvo 940 LPT ('98)

thuur


BeRnd

history: Volvo 240 GLE ('83), Volvo 940 GLE  ('93) Volvo 850 T-5 ('96), Volvo 850 T-5R ('95), Volvo V70 XC aut ('00), Volvo 940 LPT ('98)

mark71

Bij mij was het dus ook zover dat de stoel niet meer boven wilde (defecte kabel). :eusa_doh:

Ik heb het dus opgelost door de mantel inderdaad iets in te korten.

Werkt perfect door de uiteinden even warm stoken en dan de mantel het uiteinde in duwen. Dan wel nog even het restant uit het metalen uiteinde halen.

Moet nu alleen nog wel ff langs de dealer om nieuwe ringen in de stoel te zetten, dan ziet de stoel er ook weer goed uit.

gr.

BarryH

V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis