OBD-I uitlezen en resetten

Gestart door Ludo, 18-11-2006 17:08:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Azirafl

Hoi allemaal, ik heb mijn best gedaan met de zoekfunctie, maar kan het antwoord op mijn vraag zo niet vinden.
Met het risico iets doms te vragen, of erger, iets wat al op het forum staat;
mijn 855 T5R uit 95 (2.0 blok) heeft in de motorruimte geen pennetje-met-LEDjes, kan ik concluderen dat ik een OBD2 heb, en dus uitlees kabel etc moet aanschaffen?

Ludo

Bij de versnellingspook heb je links, een bakje voor kleingeld.
Daaronder zit de OBD aansluiting.

nsdnayz

Citaat van: thuur op 08-05-2011 22:49:58
Citaat van: nsdnayz op 07-05-2011 16:30:41
Vraagje. Vandaag wezen kijken voor een Roffel voor een maatje van mij.

OBD-1, ik wilde a7 uitlezen (instrumentenpaneel)
Maar zodra ik het pinnetje in a7 stopte (contact aan) begon gelijk het lampje te branden, waar hij normaal - en bij de rest (a1, a2, etc.) wel uitging. Hij ging dus voor geen mogelijkheid uit.

Ook een reset-poging (15 sec.) haalde niets uit!

Waar kan dit aan liggen? Want zo kon ik niet de km-stand uitlezen.

Bijhorende info: Het leek ook wel of een of andere relais kapot was, want de complete linker knipper/cruise/grootlicht hendel deed niets. Echt 0,0. Heeft het hier iets mee te maken?

Gr.

Thomas

Tja, dat kan tig oorzaken hebben die allemaal wel genoemd zijn in dit topic. Startonderbreker (zie Ludo's antwoord), zekering, lage accuspanning, ...

Ik weet niet wat je met "reset (15 seconden)" bedoelt. Voor een reset moet je minstens de eerste code 2x voorbij hebben zien komen en dan 2x 5 seconden het knopje indrukken waar je tussendoor wacht op bevestiging (LED aan).

Overigens zijn Yazaki teller niet uit te lezen.

Het zou kunnen dat het samenhangt met de hendel, maar zo klinkt het alsof de stekker loshangt..


Gr ;)

Inmiddels een weekje verder. Morgen ga ik weer even sleutelen, en heb dit keer ook even gereden in de bak.
Als de auto stilstaat met een draaiende motor, dan doet de benzine meter + temperatuurmeter het niet. De snelheid + toeren doen het wel. Als ik ga rijden: >5km/u dan doen alle meters het weer goed.
Als ik morgen bezig ben kijk ik even naar de zekeringen, stekkertjes, en even de relais aandrukken/nalopen. Heeft iemand nog tips of dit al meegemaakt en die mij kan vertellen waar ik naar moet kijken?

Jack v

denk dat dit aan het elektrische gedeelte van je contactslot ligt, de ring achterop het contactslot dus.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

thuur

Citaat van: nsdnayz op 20-05-2011 18:06:48
Citaat van: thuur op 08-05-2011 22:49:58
Citaat van: nsdnayz op 07-05-2011 16:30:41
Vraagje. Vandaag wezen kijken voor een Roffel voor een maatje van mij.

OBD-1, ik wilde a7 uitlezen (instrumentenpaneel)
Maar zodra ik het pinnetje in a7 stopte (contact aan) begon gelijk het lampje te branden, waar hij normaal - en bij de rest (a1, a2, etc.) wel uitging. Hij ging dus voor geen mogelijkheid uit.

Ook een reset-poging (15 sec.) haalde niets uit!

Waar kan dit aan liggen? Want zo kon ik niet de km-stand uitlezen.

Bijhorende info: Het leek ook wel of een of andere relais kapot was, want de complete linker knipper/cruise/grootlicht hendel deed niets. Echt 0,0. Heeft het hier iets mee te maken?

Gr.

Thomas

Tja, dat kan tig oorzaken hebben die allemaal wel genoemd zijn in dit topic. Startonderbreker (zie Ludo's antwoord), zekering, lage accuspanning, ...

Ik weet niet wat je met "reset (15 seconden)" bedoelt. Voor een reset moet je minstens de eerste code 2x voorbij hebben zien komen en dan 2x 5 seconden het knopje indrukken waar je tussendoor wacht op bevestiging (LED aan).

Overigens zijn Yazaki teller niet uit te lezen.

Het zou kunnen dat het samenhangt met de hendel, maar zo klinkt het alsof de stekker loshangt..


Gr ;)

Inmiddels een weekje verder. Morgen ga ik weer even sleutelen, en heb dit keer ook even gereden in de bak.
Als de auto stilstaat met een draaiende motor, dan doet de benzine meter + temperatuurmeter het niet. De snelheid + toeren doen het wel. Als ik ga rijden: >5km/u dan doen alle meters het weer goed.
Als ik morgen bezig ben kijk ik even naar de zekeringen, stekkertjes, en even de relais aandrukken/nalopen. Heeft iemand nog tips of dit al meegemaakt en die mij kan vertellen waar ik naar moet kijken?

Ah, het vallende meter syndroom :D

Een van de weinige dingen waarvan de echte oorzaak nooit is achterhaald. De klokjes zijn wel erg gevoelig voor een correcte accuspanning.


Gr 8)

nsdnayz

Citaat van: thuur op 22-05-2011 19:08:44
Citaat van: nsdnayz op 20-05-2011 18:06:48
Citaat van: thuur op 08-05-2011 22:49:58
Citaat van: nsdnayz op 07-05-2011 16:30:41
Vraagje. Vandaag wezen kijken voor een Roffel voor een maatje van mij.

OBD-1, ik wilde a7 uitlezen (instrumentenpaneel)
Maar zodra ik het pinnetje in a7 stopte (contact aan) begon gelijk het lampje te branden, waar hij normaal - en bij de rest (a1, a2, etc.) wel uitging. Hij ging dus voor geen mogelijkheid uit.

Ook een reset-poging (15 sec.) haalde niets uit!

Waar kan dit aan liggen? Want zo kon ik niet de km-stand uitlezen.

Bijhorende info: Het leek ook wel of een of andere relais kapot was, want de complete linker knipper/cruise/grootlicht hendel deed niets. Echt 0,0. Heeft het hier iets mee te maken?

Gr.

Thomas

Tja, dat kan tig oorzaken hebben die allemaal wel genoemd zijn in dit topic. Startonderbreker (zie Ludo's antwoord), zekering, lage accuspanning, ...

Ik weet niet wat je met "reset (15 seconden)" bedoelt. Voor een reset moet je minstens de eerste code 2x voorbij hebben zien komen en dan 2x 5 seconden het knopje indrukken waar je tussendoor wacht op bevestiging (LED aan).

Overigens zijn Yazaki teller niet uit te lezen.

Het zou kunnen dat het samenhangt met de hendel, maar zo klinkt het alsof de stekker loshangt..


Gr ;)

Inmiddels een weekje verder. Morgen ga ik weer even sleutelen, en heb dit keer ook even gereden in de bak.
Als de auto stilstaat met een draaiende motor, dan doet de benzine meter + temperatuurmeter het niet. De snelheid + toeren doen het wel. Als ik ga rijden: >5km/u dan doen alle meters het weer goed.
Als ik morgen bezig ben kijk ik even naar de zekeringen, stekkertjes, en even de relais aandrukken/nalopen. Heeft iemand nog tips of dit al meegemaakt en die mij kan vertellen waar ik naar moet kijken?

Ah, het vallende meter syndroom :D

Een van de weinige dingen waarvan de echte oorzaak nooit is achterhaald. De klokjes zijn wel erg gevoelig voor een correcte accuspanning.


Gr 8)

@ Thuur Hmmz :) ik heb wat met dingen-die-niet-heel-erg-volvo-kwaal-zijn ;).
@ Jack V Uitlezen a2 gaf geen storingen, zekeringen zijn oké, relais lijken ook oké. Moet ik het contactslot even loshalen en ring nalopen/vervangen?

nsdnayz

Citaat van: thuur op 22-05-2011 19:08:44
Citaat van: nsdnayz op 20-05-2011 18:06:48
Citaat van: thuur op 08-05-2011 22:49:58
Citaat van: nsdnayz op 07-05-2011 16:30:41
Vraagje. Vandaag wezen kijken voor een Roffel voor een maatje van mij.

OBD-1, ik wilde a7 uitlezen (instrumentenpaneel)
Maar zodra ik het pinnetje in a7 stopte (contact aan) begon gelijk het lampje te branden, waar hij normaal - en bij de rest (a1, a2, etc.) wel uitging. Hij ging dus voor geen mogelijkheid uit.

Ook een reset-poging (15 sec.) haalde niets uit!

Waar kan dit aan liggen? Want zo kon ik niet de km-stand uitlezen.

Bijhorende info: Het leek ook wel of een of andere relais kapot was, want de complete linker knipper/cruise/grootlicht hendel deed niets. Echt 0,0. Heeft het hier iets mee te maken?

Gr.

Thomas

Tja, dat kan tig oorzaken hebben die allemaal wel genoemd zijn in dit topic. Startonderbreker (zie Ludo's antwoord), zekering, lage accuspanning, ...

Ik weet niet wat je met "reset (15 seconden)" bedoelt. Voor een reset moet je minstens de eerste code 2x voorbij hebben zien komen en dan 2x 5 seconden het knopje indrukken waar je tussendoor wacht op bevestiging (LED aan).

Overigens zijn Yazaki teller niet uit te lezen.

Het zou kunnen dat het samenhangt met de hendel, maar zo klinkt het alsof de stekker loshangt..


Gr ;)

Inmiddels een weekje verder. Morgen ga ik weer even sleutelen, en heb dit keer ook even gereden in de bak.
Als de auto stilstaat met een draaiende motor, dan doet de benzine meter + temperatuurmeter het niet. De snelheid + toeren doen het wel. Als ik ga rijden: >5km/u dan doen alle meters het weer goed.
Als ik morgen bezig ben kijk ik even naar de zekeringen, stekkertjes, en even de relais aandrukken/nalopen. Heeft iemand nog tips of dit al meegemaakt en die mij kan vertellen waar ik naar moet kijken?

Ah, het vallende meter syndroom :D

Een van de weinige dingen waarvan de echte oorzaak nooit is achterhaald. De klokjes zijn wel erg gevoelig voor een correcte accuspanning.


Gr 8)

Nu je het zegt, er zit een ANWB-wegenwacht-service-accu in. Hmz :) Toch maar even doormeten dan.

thuur

Citaat van: nsdnayz op 23-05-2011 10:27:59
Citaat van: thuur op 22-05-2011 19:08:44
Citaat van: nsdnayz op 20-05-2011 18:06:48
Inmiddels een weekje verder. Morgen ga ik weer even sleutelen, en heb dit keer ook even gereden in de bak.
Als de auto stilstaat met een draaiende motor, dan doet de benzine meter + temperatuurmeter het niet. De snelheid + toeren doen het wel. Als ik ga rijden: >5km/u dan doen alle meters het weer goed.
Als ik morgen bezig ben kijk ik even naar de zekeringen, stekkertjes, en even de relais aandrukken/nalopen. Heeft iemand nog tips of dit al meegemaakt en die mij kan vertellen waar ik naar moet kijken?

Ah, het vallende meter syndroom :D

Een van de weinige dingen waarvan de echte oorzaak nooit is achterhaald. De klokjes zijn wel erg gevoelig voor een correcte accuspanning.

Nu je het zegt, er zit een ANWB-wegenwacht-service-accu in. Hmz :) Toch maar even doormeten dan.

Ik heb in 1 eigen auto ooit last gehad van enkel een vallende benzinemeter. Ook in lange bochten naar rechts (???) ging de meter duidelijk naar beneden. Na vervangen van de -niet meer zo frisse- accu is dit probleem nooit meer teruggekomen.


Gr :D

nsdnayz


Helaas! Dit lijkt het niet te zijn, ik heb namelijk even een accuwissel gedaan, maar het zelfde verhaal blijft. Ik ga binnenkort toch even mijn contact bekijken. Als je namelijk het contact op stand 2 zet, zie je de meters ongeveer een halve cm omhoog gaan, hier blijven ze dan ook op. Pas als ik ga rijden ( > 5 km/h) gaat de benzine + temperatuurmeters pas echt naar de stand die ze horen aan te geven. Nu zat er toevallig even weinig benzine in de tank, dus het benzinelampje ging pas aan toen de auto ging rijden. Andere waarschuwingslampjes (zoals de lambda) blijven wel de hele tijd branden, dus met stilstand en met rijden!

Wie heeft nog ideeën?

thuur

Als er meer dan 1 waarschuwingslampje brandt, blijft de accuspanning verdacht. Hoeveel Volt geeft de dynamo op de accu gemeten?


Gr :eusa_think:

nsdnayz

#295
*zucht. Hmm weer een punt uitgesloten. Accu geeft 12,60v als hij uitstaat. 14.18V met stationair, en iets hoger (14.30-35) met wat gas geven.

MAAR. we hebben een nieuwe daignose, helppunt. Soms gaat het lampenkapotlampje branden, en als ik dan m'n grootlicht aan doe, gaat deze weg. Als mn grootlicht werkt, hoor ik een duidelijke relais werken, bijna een telefoongeluidje zo grappig klinkt het.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, in dit geval gaat mn grootlicht aan, maar alleen als ik de stok naar mij toe blijf trekken. Hij blijft niet vanzelf als grootlicht zijnde aan, want als ik de stok loslaat gaat hij weer uit! Soms komt het voor dat het lichtenlampje uitgaat, en dan blijft mn grootlicht wel vanzelf branden. (Misschien heeft dit iets met mn meterdilemma te maken).

Bekijk even het filmpje, hier wil het grootlicht niet aanblijven, en kijk vooral naar wat mn meters doen. Misschien kunnen jullie mij helpen met de diagnose: http://www.youtube.com/watch?v=2zd4I7y_Pts

Kon ik maar a7 uitlezen :(

haasje

Hoe staat je lichtschakelaar? Als hij in de stand 0 staat, klopt het wel wat je beschrijft, je kunt dan namelijk alleen maar seinen met je grootlicht. In de stand aan blijft je grootlicht wel branden.

Welk modeljaar is je auto, anders klopt het wel dat je waarschuwingslampje uitgaat als je je grootlicht aanzet. Bij de H4 koplampen gaat je dimlicht namelijk uit inden je grootlicht aan gaat.

Met het uitlezen van A7 wordt je hier ook niet wijzer van, je tellerunit heeft niets met je koplampen te maken.

nsdnayz

Aha, dat heeft er dus niets mee te maken.

Nee ik heb last van het vallende meter syndroom, mn benzine en temp meter doen het alleen als mn wielen rollen. Ik hoopte dat ik nu een fout in de schakeling/relais had gevonden die mogelijk ook oorzaak was voor mn rare meters.

Halverwege het filmpje rijd ik (brandstof en temp in hun stand, ik rem af tot stilstand, vallen ze weer).

Iemand nog ideeen waarom mn meters vallen? accuspanning van dynamo is ok

nsdnayz

Sorry voor het gespam, maar ik denk dat ik iets heb!.

Ik denk dat ik een doorbraak heb gevonden, hoe klein die ook is, ik weet hetniet maar het lijkt er wel op!

Mijn auto heeft ergens een startonderbreker denk ik, want soms wil de auto niet starten wanneer de bestuurdersdeur open staat. Dat was dus 1x het geval net, en wat gebeurde er de benzine en temperatuur meter gingen voor een halve seconde omhoog naar hun positie, en vielen gelijk weer naar beneden (wat tot nu toe nog niet gebeurd is, alleen toen de auto  >5 km/h ging. De motor sloeg niet aan, de startmotor draaide wel rond zonder dat het hem lukte te 'starten'. Sleutel weer in stand 0, deur dicht en in een keer starten (helaas nu weer de wijzers naar beneden)

Nu de vraag, hij lijkt nergens te zitten, geen raar houder voor een plugje/stekkertje, lampje, afstandbediening niks, waar o waar zit deze startonderbreker? Zit er een startonderbreker standaard van Volvo in? Er zit wel een volvo Guard systeem in, met een sirene in het vooronder, maar die staat uit.

Heb jij nog tips waar te zoeken, wat te doen? Of kan deze vergelijking, startonderbreker - vallende meter syndroom niets met elkaar te maken hebben?
(Accuspanning was goed btw)

nico2309

klinkt als antennering, maar zou ook het relais voor de brandstof kunnen zijn (103)

Zelfde probleem recent gehad en door vervangen van het relais opgelost