OBD-I uitlezen en resetten

Gestart door Ludo, 18-11-2006 17:08:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vlovlo850

@Ludo ... Zoals ik in mijn laatste bericht in dit topic al meldde ga ik eerst kijken naar de nokkenassensor. Laat verder onverlet dat het lijkt/leek startmotor m.i. met "verhoogd toerental" draait.

Vorige eigenaar heeft exact 3 jaar geleden de sensor ook al vernieuwd. Heb op dit moment de factuur van Volvo voor de neus met onderdeelnummer 9146108. Is het zo vreemd dat ik (met kopietjes van vele facturen van deze Volvo) niet in eerste instantie aan een kapotte sensor dacht ?

Ik vind het een beetje flauw van je dat je zo reageert.  

@haasje ... nee, dat sluit ik uit. Motor is met tussenpozen van 2 uur getracht te starten.

vlovlo850

@thuur ... vorige week een filter- en oliewissel uitgewissel. Heb de peilstok gezien na afvullen aantal liters. Sindsdien misschien 100 kilometer gereden.

Moet bekennen dat ik vanavond oliepeil niet heb gecontroleerd, maar ook geen oliespoor voor de garagedeur heb gezien. Begrijp je verhaal van de klepstoters. Dank voor je aanvulling.

Ludo

Citaat van: vlovlo850 op 10-12-2010 23:55:16
Ik vind het een beetje flauw van je dat je zo reageert.  

Waar slaat dat nu weer op. ???
Je stelt een vraag in een topic over foutmeldingen.
Die lijken mij heel erg duidelijk.
Maar als jij het probleem tóch elders wil zoeken, ga je gang...

Hendrix

#228
Als de OBD zegt ontbrekend signaal van de nokkenas sensor en een intermittend signaal van de toerentalsensor dan lijkt het mij toch voor de hand liggen wat te doen... of ben ik nou gek?

Thuur jij hebt het in je reactie over lege klepstoters, ik heb dat 2 of 3 keer gehad (althans ik herken de symptomen), hoe komt dat ?? te weinig olie?? ik bedoel dus te laag oliepeil of kan het zijn dat de olie te dik (koud) is.
de mijne lust wel een slokje olie namelijk, retour leiding van turbo lekt wat en moet er elke 2000 km een liter bijgooien

geen foutmeldingen trouwens

haasje

Als hij verzopen is helpt 2 uur stilstaan echt niet. Probeer het eens door volgas te starten en de sleutel niet los te laten totdat hij zelfstandig loopt, ik (en thuur ook zoals je kunt lezen) vermoeden eerder dat het dit is en niet iets anders, sensoren wisselen kun je altijd nog doen. Weet je van wanneer de foutcodes zijn, zolang deze niet gewist worden blijven ze staan, ook vele jaren later.

vlovlo850

#230
@Ludo,

Voor alle duidelijkheid nog even dit ... (en volgtijdelijk)

Ben na thuiskomst naar de auto gelopen om te kijken of accu daadwerkelijk plat was en
Constateerde dat accu niet plat was en de startmotor draait (al dan niet met een hoger toerental)
Begon toen te zoeken naar mogelijke oorzaak op dit forum en
Kwam uit bij ... mogelijk defect ... startmotor kaduuk, waarop ik
Dirk heb gemaild om te vragen voor welke prijs een startmotor van eigenaar kan wisselen.
Vervolgens ben ik verder gaan speuren op Google en dit forum en kwam uiteindelijk uit bij dit topic
Ben toen naar de auto gelopen en de check gedaan via OBD-1
Waarop ik een reactie in dit topic plaatste met mijn relaas en de uitkomst van de test via OBD-1 en daarop
Dirk vriendelijk gemaild heb en bedankt voor zijn meedenken met een linkje naar dit topic om de "vorderingen" (indien gewenst) te kunnen volgen.

Nu kun je, Ludo, de vraag stellen "Waar slaat dat nu weer op ?", wanneer ik meld dat ik je eerdere reactie wat flauw vind. Besef je dan echter dat ik hier het forum bezoek met de beste bedoelingen. Niet alleen voor mijzelf, maar m.n. ook voor anderen.  

Ik besef mij terdege dat ik technisch minder onderlegt ben dan jij. Het zij zo ... maar ik ben hier wel met de wil om te leren. Ontneem mij alsjeblieft dat plezier niet. Wanneer jij de moeite neemt om mijn weinige posts op dit forum te lezen zul je misschien van mijn goede wil overtuigd raken.

vlovlo850

@haasje,

Dank voor je uitleg ... ga ik morgen proberen. Van die code's had ik al begrepen. Niet wissen = blijven bestaan.

Sloop ik bij volgas doorstarten de kat niet ?

haasje

Andere opties zijn bougies eruit en laten uitdampen (maar dat duurt zeker met deze temperaturen wel even), of aanslepen (alleen mogelijk met een MT)

UserID6342

#233
Even een korte reactie mijnerkant.  Ik heb gisteren met vlovlo850 gePBd, omdat ik de vraag kreeg "Dirk heb jij een startmotor liggen want die van mij draait met een verhoogd toerental, maar is net of tie het vliegwiel niet meeneemt."  Van de rest wist ik dus niet, dus het antwoord was simpel ja :)

Dit is dus uiteraard een heel andere 'storing' als waar Vlovlo850 mee aan kwam.  Ben het helemaal zowel met Thuur als Erwin eens dat de auto gewoon verzopen is.  Het verhoogd / versneld toerental tijdens het starten zou behalve de klepstoters ook nog een kapotte distributieriem kunnen zijn, maar is natuurlijk op afstand moeilijk te beoordelen.

Heb Vlovlo dan ook het advies gegeven of om de bougies eruit te draaien en te kijken, of anders het ding een eind te slepen en zo 'droog' te trekken.  Overigens kat sloop je niet bij doorstarten / aantrekken.

MrCain

#234
Was aan het meelezen : zag dat recent de olie is vervangen. Welke olie heb je er in gegooid??
Zoals ik het lees heb je tijdens het starten geen compressie, kan zijn dat er "te dikke" olie in zit.
Deze is met dit koude weer te dik en kan dan de klepstoters (als er hydraulische klepstoters in zitten) "oppompen" en dan zullen de kleppen niet helemaal sluiten. dit gebeurt als er bv 10W40 of dikker in de motor zit.

Ff kijken tijdens het starten in de olie vul gat of de nokkenas meedraaid of haal de verdelerkap er af en kijk of de rotor mee draaid (pas dat je geen opsodemieter van de ontsteking krijgt....)=> DB riem kan, zoals eerder gezegd ook gebroken zijn.

!!!PAS DAN WEL OP WANNEER JE DE AUTO GAAT AANSLEPEN!!!!

Misschien idee om de olie te vervangen met 5W40?? Is het proberen waard => kost niet veel en sluit gelijk een aantal dingen uit.

Gr.

Cain.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

vlovlo850

Heren, hartelijk dank voor het meedenken. Volgas starten gaf geen soelaas. Nokkenassensor vervangen door een ander en nieuw exemplaar en ook nog geen sjoege. In ieder geval niet vergeten om de storingscode 314 te resetten. Distributieriem vervangen zo'n 60dkm geleden en in 2008 dus die zou het eigenlijk niet mogen zijn (maar ja je weet nooit). Wannéér die de geest zou hebben gegeven, dan is aanslepen idd geen optie  :eusa_snooty: Gelukkig in ieder geval met draaiende motor weg gezet.

Dank MrCain ... om uit te sluiten dat nokkenasriem niet geknapt is zal ik morgen laten starten en zelf eens koekeloeren onder de vuldop van motorolie. 

Olie komt uit de bulk van een Volvospecialist en staat op peil (kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat dat 10W40 is of dikker, maar eerder dunner, maar navragen is idd een goede optie).

A2 gaf verder geen foutcode.

Voorts vanmiddag andere verdelerkap en rotor meegenomen, maar krijg (ja, ja) dat pokke luchtfilterhuis er niet af om bij de onderste schroef in de verdelerkap te komen. Morgen nog een poging en anders laat ik hem afslepen/ sleep ik hem naar de garage. Zodra meer duidelijkheid meld ik mij weer.

mevita

als je de diverse aangedragen opties gecontroleerd hebt en hij doet t niet andere mogelijkheid kan nog je koelvloeistoftemperatuursensor zijn is deze defect start je auto ook niet meer,

gr mevita

combinedforces

Citaat van: mevita op 11-12-2010 22:47:22
als je de diverse aangedragen opties gecontroleerd hebt en hij doet t niet andere mogelijkheid kan nog je koelvloeistoftemperatuursensor zijn is deze defect start je auto ook niet meer,

gr mevita

Bij mij gaf die kvs-sensor steeds aan dat de motor te koud was en verzoop hem dan... Ernstig vervelend. Nieuwe sensor en klaar. Maar doorstarten met gaspedaal tot de bodem deed hem wel starten.

Overigens heb ik ook een kapotte nokkenassensor gehad (startte dan helemaal niet), maar daar had ik netjes een melding in de ODB over.

thuur

Citaat van: vlovlo850 op 11-12-2010 21:39:16
Heren, hartelijk dank voor het meedenken. Volgas starten gaf geen soelaas.

Hoelang heb je dit geprobeerd?


Gr ;)

UserID6342

Het ding loopt alweer Thuur, was relais 106 met dank aan Erwin ;D