X toeren bij 120/uur?

Gestart door Reddevil, 25-12-2006 13:42:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Iko

850 2.5 Estate Holiday uit '96 --> 2900 bij 120 km/u

Basbb

Citaat van: Reddevil op 25-12-2006 22:43:56
Citaat van: Scooby Doo op 25-12-2006 18:59:27
850 Estate T-5  2,0    210 PK   handbakje      2900-3000 rpm.
Oh ja, 't is ne 96er (MY 97)

Greetz. Oh ja een 850 rijdt veel aangenamer en baanvaster, stiller, ... dan een 40.

Is me door meerdere Volvo kenners en mechaniciens gemeld.

Succes

Kenny

Mmm ik had wat verwacht dat de rpms een stuk lager zouden liggen. Jij hebt met je T5 70 pk meer maar toch maakt je motor maar een paar 100 rpms minder. Misschien moet ik me niet zo focussen op rpms en tegen die tijd maar echt een ritje maken. Zag zelfs een gechipte R voorbij komen met 350 pk @ 2500 toeren.



Citeer

Dat is de grootste produktiefout aan een S/V 40, dat een of andere idioot daar een Volvo logo wou ophangen. They call it Volvo but it in reality it is a piece of ...... :eusa_wall:

Wou er eentje voor mijn moeder, maar na zo veel negatieve reacties is het een Golf geworden (850 was te groot).

Dat van die renault diesels wist ik, maar zijn de s40s verder ook zo slecht? Ik kan een engels betrouwbaarheidsonderzoek herinneren wat betref 2de hands autos waar de jappen allemaal bovenin stonden en de 2e europeaan de volvo s40 was!

Als je minder toeren wilt draaien, iets meer ruimte wilt hebben en sportieve auto, zou je ook kunnen kijken naar een v40 met een lage druk turbo. Die zijn wel iets harder geveerd, maar zeker wel redelijk stil rond de 120km/h.

Toerental bij 120km/h verschilt over het algemeen weinig, omdat de hoogste versnelling meestal aangepast is op de topsnelheid van de auto, maar niet voor de minder snelle versies. Dan is de 5e versnelling vaak ook beetje een overdrive.

Stel het volgende:
Meeste benzine auto' s hebben een motor die max zo' n 6000rpm kan draaien(ongeblazen benzine):
Stel gewone auto 3000rpm@120km/h; Topsnelheid 210km/h, theoretisch als er genoeg vermogen is 2x120km/h =240km/h

T5R 2500rpm@120km/h T5R levert theoretische top op van 245km/h dus versnellingsbak verhouding van bescheidenere model schiet tekort, omdat deze verhouding de motor bij 240km/h al reeds 6000rpm laat draaien, de turbo motor zit dan zelfs al ruim over het toerental waar deze piekt in vermogen.  Dus is er een behoorlijk langere hoogste versnelling nodig. Alleen wat je ziet, dat dit voor het toerental bij 120km/h helemaal niet zoveel uit maakt:

6000/2500x120km/h=theoretische top van 288km/h

Oftewel wat wel blijkt uit vele eerdere reacties: Een auto vinden die veel minder dan 3000rpm draait bij 120km/h op benzine kan wel is lastig of bijzonder kostbaar wezen :)

Wat wel zo is, dat auto' s met kleine motoren en lage topsnelheid meestal vreselijk irritant zijn met toerentallen van rond de 3500-4000rpm bij 120km/h :)
s70 2.5 20v aut

)()()sT

Citaat van: Basbb op 28-12-2006 12:13:53
Oftewel wat wel blijkt uit vele eerdere reacties: Een auto vinden die veel minder dan 3000rpm draait bij 120km/h op benzine kan wel is lastig of bijzonder kostbaar wezen :)

Wel geinig dat één vraagje tot dit uitgebreide topic heeft geleid ;)
Waar het in beginsel om ging was dat de S40 blijkbaar relatief lawaai maakt met 3000 toeren; een 5 cilinder roffelt lekker in dit toerengebied en klinkt echt niet "hoog."

Ik adviseerde om eens even in een 850 te gaan rijden, maar dat was tricky omdat Reddevil bang is gelijk geïnfecteerd te worden met het roffelvirus ;) ;D

Ik zou het toch maar even doen, weet je gelijk waar je in de (nabije) toekomst aan toe bent... :)

daytonawim

He vandaag even uitgebreid getest voor de toerentallen bij 120 km/h op de teller,
ik kom uit op 2550 RPM ( S70 T5 Automaat)

Op de gps zit ik dan op 116 km/u (met banden aan het minimum profiel)

jyvon

C70 t5 automaat banden 225/40/18
120kmp/u 2500toeren

Reddevil

Allereerst iedereen bedankt voor de leerzame replies, het was erg nuttig.
Ook bij mij is het besef ondertussen gegroeid dat het vinden van een auto met <2500 rpm @ 120
waarschijnlijk erg moeilijk zal worden.  Ik heb de replies nog eens bekeken en grofweg kun je de verdeling als volgt maken:
T5 of R modellen; rond de 2500 toeren of iets meer
2.5 10/20 modellen; tussen de 2700-3000 toeren.


Citaat van: )()()sT op 28-12-2006 12:21:15

Wel geinig dat één vraagje tot dit uitgebreide topic heeft geleid ;)
Waar het in beginsel om ging was dat de S40 blijkbaar relatief lawaai maakt met 3000 toeren; een 5 cilinder roffelt lekker in dit toerengebied en klinkt echt niet "hoog."

Ik adviseerde om eens even in een 850 te gaan rijden, maar dat was tricky omdat Reddevil bang is gelijk geïnfecteerd te worden met het roffelvirus ;) ;D

Ik zou het toch maar even doen, weet je gelijk waar je in de (nabije) toekomst aan toe bent... :)

Neeneenee ;) , mijn auto is mij lief, op dit moment hebben we nog geen 2 auto's nodig. Ik weet precies wat er zal gebeuren als ik nu een roffel ga rijden, dan probeer ik de s40 zo snel mogelijk in te ruilen. Rationeel gezien is dat helemaal niet handig, het is gewoon een ideaal 2e autootje voor naast de 850/v70 :).

Zoals ik eerder al aangaf zit ik vaak op de site van Hennes (http://www.hennes-automobielen.com/) te snuffelen. Dit zijn dan vaak 2.0 T5 modellen.  Hebben deze tevens een andere koppelingsverhouding o.i.d.? Om te compenseren voor het gemis van de 0.5 liter?

)()()sT

Ik DENK dat deze dezelfde overbrengingsverhouding heeft als een 2.3 T-5(R), hij heeft immers ook alweer 211 PK en een vermogens/koppelkromme die hoort bij een turbo motor

breakman

850 2.5 10v estate automaat 3000 rpm bij 120 km/u

gjg

ik heb een V70 TDI estate uit 99. Bij 120 km/p/u 2400 toeren p/m.
Zal straks eens kijken bij 120 gemeten met de gps of er nog verschil in zit.

Robbb

Zit op ongeveer 2700 t/m voor een V70 2.4 v20 140 PK handbak (bj2000)

Joachim1

Handbak 850 T5 uit 94,120km bij 2750tpm

Umberto

Hoi Reddevil, 120km/u en 2520rpm.
1999 V70R awd AT nieuwe winterbanden 205/50R17, cruise control on, geen wind, 7 graden celsius, vlakke snelweg.

groet, Umberto

viking_in_shorts

Nou .. eindelijk eens gekeken wat mijn score nou eens is. C70 2.4t (193 Pk) -> 120 Km/h  (en niemand weet dat hier de max. snelheid 110 is  :eusa_shhh: )

2800 toeren in de 5e versnelling
3450 toeren in de 4e versnelling
4800 toeren in de 3e versnelling
zat met 100 net over de 5000 toeren, dus had even geen zin om door te trekken ;)

Geen GPS, dus weet niet wat de "echte" snelheid was. Verder een hoop windgeruis en is 'tie niet echt stil, maar dat heb je met zo'n stoffen dakje ...

Reddevil

Citaat van: viking_in_shorts op 29-12-2006 22:09:44
Nou .. eindelijk eens gekeken wat mijn score nou eens is. C70 2.4t (193 Pk) -> 120 Km/h  (en niemand weet dat hier de max. snelheid 110 is  :eusa_shhh: )

2800 toeren in de 5e versnelling
3450 toeren in de 4e versnelling
4800 toeren in de 3e versnelling
zat met 100 net over de 5000 toeren, dus had even geen zin om door te trekken ;)

Geen GPS, dus weet niet wat de "echte" snelheid was. Verder een hoop windgeruis en is 'tie niet echt stil, maar dat heb je met zo'n stoffen dakje ...

Bedankt dat je voor het topic de wet even wilde overtreden ;)

Is het nu ook zo dat een nieuwe v70 met 6 bak niet wezenlijk zal verschillen qua rpm? Dus dat de overbrengingen gewoon korter zijn gemaakt?

Johann

S60R doet ~2700 toeren in de 6 bij 120.