Koppeling V70 classic 1997

Gestart door Joost74, 04-03-2007 15:13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

J a a p

Even een oud rund uit de sloot trekken.

Ik heb van de een op de andere dag ook dat trillen bij op laten komen van de koppeling, maar dan alleen in zn 1. Tevens heb ik tegelijkertijd erbij gekregen een trilling die ik voel in de stoel, alleen bij stationair.

Ik verdenk niet de koppeling maar een motorsteun. Iemand hier ervaring mee??
Wannabe C70 rijder.

thuur

Citaat van: VolvoJaap op 09-02-2008 23:28:39
Ik heb van de een op de andere dag ook dat trillen bij op laten komen van de koppeling, maar dan alleen in zn 1.

Kantelend lager. Weet alleen niet meer of het het druklager of toplager was :-[


Gr ;)

elianmars

Ook onze V70 geeft af en toe een kreun bij het wegrijden. Is vaak maar één keer per rit en alleen als-ie net weg is gereden en alleen als het wat kouder weer is.

Ik zag de bui al weer hangen, maar het schijnt dus vaker voor te komen en normaal te zijn, voor zover je van normaal kunt spreken....  :eusa_think:

J a a p

Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?
Wannabe C70 rijder.

pwassink

Citaat van: VolvoJaap op 10-02-2008 00:15:42
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?

die motorsteun r-o zorgt normaliter (indien hij vergaan is) voor een karakteristiek Kloenk..
Dit is met name bij stevig optrekken of op de motor afremmen duidelijk hoorbaar
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Citaat van: pwassink op 10-02-2008 00:19:00
Citaat van: VolvoJaap op 10-02-2008 00:15:42
Is dan het trillen bij stationair (ontkoppeld!!) ook verklaard? Of moet ik de rechter onderste motorsteun laten vervangen?

die motorsteun r-o zorgt normaliter (indien hij vergaan is) voor een karakteristiek Kloenk..
Dit is met name bij stevig optrekken of op de motor afremmen duidelijk hoorbaar


Als die steun gescheurd is, wat vaak voorkomt, dan ligt je blok letterlijk op het subframe.. Steun is snel gecontroleerd: RV wiel eraf, modderscherm wegvouwen en met een breekijzer het blok omhoog drukken. Je ziet het deel van de steun aan het blok uit de rest van de steun bewegen.


Gr ;)

J a a p

laat ik t dan anders vragen: kan een kapotte drukgroep trillingen stationair veroorzaken? Ontkoppeld?

Vind t zo raar dat ik deze twee klachten TEGELIJK, en VAN T ENE OP T ANDERE MOMENT heb gekregen...
Wannabe C70 rijder.

dennis850estate

Ik heb laatst een auto gezien met een soortgelijke klacht. Het hart van de koppelingsplaat had radiale speling waardoor de plaat als het ware speling naar boven en beneden kreeg. Een onballans stationair tot gevolg. Verder van de ene op de ander dag trillingen bij wegrijden. Klinkt dit bekend?

J a a p

Yup...

grr heb ik net mn willen afslaan probleem opgelost, krijg ik dit weer.
Wannabe C70 rijder.

J a a p

Ik heb de rechter motorsteun aan de onderkant vandaag vervangen. Scheelt wel iets maar nog niet genoeg. Weet nou niet of ik nou te veel op dingen let, of dat dit trillen erin is geslopen (hetgeen wat ik nu nog steeds voel, NA vervanging van de motorsteun).
Wannabe C70 rijder.

Fwa

Hoi,

Als ik de koppeling laat opkomen nar de 1 en dan naar de 2 hoor ik een krakend geluid met een soort 'klonk' geluid, ook wanneer ik het gas loslaat in de 1 & 2...

Ideeen?

)()()sT

Kraken: druklager, kunnen ze oud mee worden ;)
Ik heb het bij de 850 ook gehad vanaf aankoop tot 2 jaar erna.. Toen koppeling vervangen, maar de plaat zelf zag er nog goed uit.

Klonk: motorsteun?? Elke keer als je gasgeeft of loslaat kantelt het blok....?

baangene

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Fwa. Ik rijd een volvo850 uit '96 2,5 liter 10 klepper LPG-G3 met 330K op de teller. De koppelingsplaten en keerring (of is het kering?) zijn nog geen 3000 km geleden vervangen.

Maar toch als ik optrek hoor ik ook een dergelijk 'klonk' geluid. Als ik langzaam optrek hoor ik niks maar bij normale acceleratie hoor ik toch ook die klonk. Voornamelijk van de 1e naar de 2e versnelling, maar ook na het optrekken in de 1 hoor ik diezelfde klonk weer bij het ontkoppelen. Als ik dan vervolgens de koppeling weer snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik dezelfde klonk. Ook als ik steile helling oprijdt en heb de koppeling volledig omhoog (in de 1e versnelling) en geef ineens een flinke dosis gas dan hoor ik diezelfde klonk. Gas los (nog op de helling) en die klonk nog een keer. Heb er al een keer naar laten kijken maar de monteur beweerde niet te weten waar het in zat en het kwam ook maar enkele keren voor. Toch lukt het me om die klonk elke keer te reproduceren.

Is er een manier om te testen of het aan de motorsteun ligt als de auto stil staat? Hoe kan ik zien of de motorsteun 'niet goed' is? Ik heb weinig ervaring met sleutelen maar ben wel handig en technisch en zou dit het liefst zelf oplossen.

Verder heb ik ook last van het krakend geluid maar alleen als ik heel snel optrek, daarnaast lees ik dat het niet veel kwaad kan en stoor ik me er nauwelijks aan. Die klonk vind ik toch heel wat storender en het klinkt ook niet gezond.

Iemand advies?

thuur

Citaat van: baangene op 12-11-2008 12:29:15
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als Fwa. Ik rijd een volvo850 uit '96 2,5 liter 10 klepper LPG-G3 met 330K op de teller. De koppelingsplaten en keerring (of is het kering?) zijn nog geen 3000 km geleden vervangen.

Maar toch als ik optrek hoor ik ook een dergelijk 'klonk' geluid. Als ik langzaam optrek hoor ik niks maar bij normale acceleratie hoor ik toch ook die klonk. Voornamelijk van de 1e naar de 2e versnelling, maar ook na het optrekken in de 1 hoor ik diezelfde klonk weer bij het ontkoppelen. Als ik dan vervolgens de koppeling weer snel laat opkomen in de 2e versnelling hoor ik dezelfde klonk. Ook als ik steile helling oprijdt en heb de koppeling volledig omhoog (in de 1e versnelling) en geef ineens een flinke dosis gas dan hoor ik diezelfde klonk. Gas los (nog op de helling) en die klonk nog een keer. Heb er al een keer naar laten kijken maar de monteur beweerde niet te weten waar het in zat en het kwam ook maar enkele keren voor. Toch lukt het me om die klonk elke keer te reproduceren.

Is er een manier om te testen of het aan de motorsteun ligt als de auto stil staat? Hoe kan ik zien of de motorsteun 'niet goed' is? Ik heb weinig ervaring met sleutelen maar ben wel handig en technisch en zou dit het liefst zelf oplossen.

Verder heb ik ook last van het krakend geluid maar alleen als ik heel snel optrek, daarnaast lees ik dat het niet veel kwaad kan en stoor ik me er nauwelijks aan. Die klonk vind ik toch heel wat storender en het klinkt ook niet gezond.

Iemand advies?

Bovenste steun: bak in 1, R of D, motorkap open, met je knie-en de auto heen en weer duwen en goed kijken. Een paar mm gescheurd is niet erg, evenals verticale scheuren. Anders: vervangen.

Voorste steun: RV omhoog, wiel eraf, modderscherm los en aan de kant. Met een breekijzer of grote beitel tussen blok en subframe de motor omhoog duwen. Vaak is het rubber losgescheurd van het bevestigingsdeel of is de steun verteerd door een lekke keerring.

Baksteun: Vastpakken en een ronddraaiende beweging maken, gaat dat soepel en/of zie je flinke scheuren: vervangen.

De 2 grote 'potten' waarmee het blok op het subframe staat zijn niet berucht wegens klonk-geluiden.


Gr ;)

arnodoomen

Je zou ook de reactiestangen kunnen controleren ,deze moeten het kantelen van de motor tegenhouden.m.v.g.