olie verversen van een handbak

Gestart door Philip850, 06-03-2007 19:48:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Philip850

als ik het doe, doe ik het goed  8) dus mooi 2,1 liter verse olie erin. liever een paar euro meer en een subliem onderhouden auto dan halve bak. al gaat hij er misschien binnenkort uit voor een geblazen exemplaar waar ik in het weekend naar ga kijken....
Volvo Amazon '66 & '67 sold, Volvo 480 ES/GT/Turbo sold, Volvo 850 oer GLT (2x) T-5 (2x) Volvo 855 T-5R DOP sold, Mercedes-Benz SLC 350 '72 sold, Saab 9-3 9-5 Aero sold, Citroën XM sold, Alfa Romeo 166 Nero Vulcano '01 sold, BMW E39 sold, BMW 530e

scania164


thuur

#17
Net alle topics in dit board gelezen met het woord 'welke', en hier haak ik even in:

Inmiddels is bekend dat de olie in onze handbakken een API GL4 specificatie heeft. Van GL5 is bekend dat dit sommige (gele) metalen/legeringen kan aantasten. Hebben onze bakken nog die metalen en volstaat GL5 dus ook, of is het gewoon raadzaam gewoon bij GL4 te blijven?

Verder lees ik hier wel eens dat er volsynthetische 75W90 wordt gebruikt, maar daarvan is bekend dat sommige keerringen er niet tegen kunnen. Wat zijn hier de ervaringen?


Gr :eusa_think:

edit: typo

MrCain

#18
Zelf rijd ik al 1,5 jaar (30.000 km) met een vol synthetische 75W90 en tot nu toe nog geen problemen.
Weet dat deze olie al geruime tijd word gebruikt door bv VW => deze olie moest ook al in de bakjes van de eerste polo en golf 2. Denk/verwacht zelf dat Volvo toch wel goede materialen gebruikt in zijn versnellingsbakken??

De Volvo dealer zelf gebruikt ,dacht ik, zelf ook 75W90 met API GL5 .

BTW: de gele materialen worden ,zo het mij verteld is, na eind '80 niet meer gebruikt wegens hoge slijtage en het probleem die jij al noemde.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Philip850 op 08-03-2007 02:39:30
Citaat van: daytonawim op 07-03-2007 20:47:29
kijk eens naar deze pagina (effe naar beneden scrollen)

http://www.dodgedaytona.nl/onze_volvo_850.htm

ik heb het al eens gedaan ;D ;D

hier heb ik zeker wat aan, bedankt!

Omdat het een oud topic is doen de linkjes het niet meer.

Iemand toevallig een foto van waar de vuldop zit of een mooie 'how to'?

I :-* photos      ;D ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: peteRRR op 06-08-2016 22:37:39
https://www.youtube.com/watch?v=OU0jDN2NUVI

Groet

Natuurlijk, RobertDIY heeft wel weer een videootje paraat  ;D Helemaal vergeten daar te zoeken. Dank voor de link!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#22
Na t videootje meteen even onder mijn bak gekeken en zag m zitten:



Dop om m leeg te laten lopen kijk ik morgen even naar maar moet ook te vinden zijn. Lijkt me niet al te ingewikkeld klusje. Alleen het washer ringetje van de drain dop even bestellen. Iemand toevallig de correcte naam van dat ringetje of het nummer?

EDIT: dop om m leeg te laten lopen zit hier.



Maat sleutel van vuldop is 24.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342

#23
Alleen alu ringen gebruiken, 2x 11998.  Maar uit mijn hoofd meen ik dat de alu ringen van de motorolie aftapplug ook passen en die zijn 18mm x 1.5mm

stuuraandeverkeerdekant

Thanks Dirk, Is het hetzelfde ringetje als op de carterplug gaat? http://www.skandix.de/en/search/?q=11998&k=589 Dan haal ik er meteen een paar...
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#25
Volgens de website past deze trouwens niet op mijn Volvo (v70 2.4 uit 2000)...

EDIT: deze wel https://www.winparts.nl/motordelen-toebehoren/carterpan-toebehoren/volvo/v70-i-lv-bouwjaar-1996-11-2000-11/c681-388-11163/afdichtring/p125605.html koppeling en motor olie hebben dus eenzelfde ringetje?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Miyel

#26
Je kunt ook de vuldop los halen en daarmee naar de automaterialenhandel, deze hebben vast een assortimentsdoos met alu ringen.
Die van de drainplug zal hetzelfde zijn, die zit op 18:00 (op jou foto zit de vulplug op 14:00)

Edit; kijk maar eens naar deze plaatjes, daar zie je ze wel zitten. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36638.msg1683077.html#msg1683077
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Miyel op 07-08-2016 11:48:01
Je kunt ook de vuldop los halen en daarmee naar de automaterialenhandel, deze hebben vast een assortimentsdoos met alu ringen.
Die van de drainplug zal hetzelfde zijn, die zit op 18:00 (op jou foto zit de vulplug op 14:00)

Edit; kijk maar eens naar deze plaatjes, daar zie je ze wel zitten. http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36638.msg1683077.html#msg1683077

Das een goeie tip om ff t ringetje van de vuldop mee te nemen.

Drain plug dus aan de onderkant van hetzelfde vlak? Weet niet helemaal welke foto op jouw pagina ik moet hebben  :eusa_think:

Heb trouwens net na je link bekeken te hebben je blog van pagina 1 tot heden gelezen. Serieus business! Super om te lezen en te zien. Daar is mijn blog echt peanuts bij  :eusa_shifty:

Hier hou ik mijn onderhoud en de eerste pogingen tot repareren bij: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81418.0.html
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Miyel

Op deze foto zie je aan de rechterkant de vuldop naast het grote gat zitten (aandrijfas). Aan de onderzijde ervan de draindop. Aan jou auto zit hij waarschijnlijk verstopt achter het subframe.



Thanks, ik houdt jou blog ook bij, al is het maar om de leuke schrijfwijze, inventiviteit en goede beschrijvingen!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

stuuraandeverkeerdekant

Dank dat je een fotootje erbij zet. Helemaal duidelijk nu!

Citaat van: Miyel op 08-08-2016 09:07:44
Thanks, ik houdt jou blog ook bij, al is het maar om de leuke schrijfwijze, inventiviteit en goede beschrijvingen!

En ook leuk te horen dat mijn beginnerszoektocht iig leuk is om te lezen. Entertainment moet er ook wezen! En wellicht dat t ooit ook nog technisch interessant voor de pros gaat worden  ;)

Heb net de ringetjes gehaald en ook de versnellingsbak olie: Kroon 75W-90 met API GL-4/5. Vroeg me nog waarom er 4/5 staat. Man van de autozaak zei dat 4 nu vervangen was door 5, maar omdat ie zo chagrijnig was vertrouw ik zijn uitleg niet helemaal. Zit er geen verschil meer tussen 4 en 5 bij Kroon?
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!