Vervangen gasveren achterklep

Gestart door FGG, 11-03-2007 19:15:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FGG

Zoals beloofd een beschrijving van de vervanging van de gasveren van de achterklep.

De auto: een 855 GLT uit 1993

Benodigdheden:


  • een kleine platte schroevendraaier, zo klein mogelijk, spanningszoeker b.v.
  • een torx schroevendraaier, T20
  • een dop-, ring-, steek- of pijpsleutel, M12
  • een waterpomptang
  • 10 minuten per veer


Handelingen



  • Plaats een panlat of een lange steel (ca. 2m) onder de klep om te voorkomen dat deze naar beneden valt. Plaats deze steel of lat in de handgreep aan de binnenzijde van de klep zodat hij niet weg kan glijden
  • indien aanwezig: rolhoes naar achteren ;D




Verwijderen van het kunststofpaneel midden achter


  • verwijder met de platte schroevdraaier het lampje door het lipje aan de bijrijderszijde in te drukken en het lampje eruit te wippen.





  • verwijder het armatuur van de stekker





  • Wip met de platte schroevendraaier met beleid de 2 ronde afdekkapjes aan weerszijden van het paneel uit de uitsparing
  • Verwijder met de torx-schroevendraaier de 2 schroeven





  • trek met beleid het paneel los. De voorzijde eerst, deze zit vast met kunststof klemmen. Vervolgens de achterzijde, deze is bevestigd met metalen clips.




Verwijderen van de kunststof zijpanelen (getoond wordt de bestuurderszijde)


  • verwijder met de schroevendraaier het kapje ter hoogte van de achterlichten. hiervoor zijn 2 uitsparingen aan de klepzijde
  • schroef met de torx-schroevendraaier de schroef los bij het kledinghaakje





  • verwijder met beleid het zijpaneel door deze uit zijn kunststof klemmen te trekken. Het paneel loopt vanaf de onderzijde van het achterlicht tot boven de achterbank. De gasveer wordt zichtbaar




Verwijderen van de gasveer


  • indien aanwezig: verwijder de borgpennen bij beide gewrichten van de veer
  • verwijder de veer door de kom rustig met de hand van de bol te slaan, eerst aan de achterzijde. Door vervolgens de veer naar beneden te laten hangen is de voorzijde eenvoudig te verwijderen door ook hier de kom met de hand van de bol te tikken


Plaatsen van de nieuwe gasveer


  • plaats allereerst de voorzijde van de nieuwe veer
  • plaats vervolgens de achterzijde. Wanneer de kom niet helemaal op z'n plek zit kun je met de waterpomptang de hele cylinder lichtjes draaien. Wanneer de lengte niet overeenkomt kan deze worden bijgesteld door de twee bouten los te draaien met de sleutel (M12) en gebruik te maken van de sleuven





  • plaats vervolgens de achterzijde en draai, indien van toepassing, de bouten weer aan
  • plaats tenslotte de borgpennen. Aan de bestuurderszijde is dat iets lastiger: klem de borgpen om de arm van de veer en schuif vervolgens de pen in z'n gat en schuif zover door dat de borgring in de daarvoor bestemde uitsparing valt.




Plaatsen van het zijpaneel


  • Klik met beleid het zijpaneel in de klemmen
  • Plaats het kapje ter hoogte van de achterlichten terug
  • Schroef de torx-schroef bij het kledinghaakje terug


Plaatsen van het middenpaneel


  • Verzeker je ervan dat de metalen clips allemaal volledig in de uitsparingen zijn geschoven
  • Klik met beleid het zijpaneel in de klemmen. Eerst de achterzijde (metalen clips), daarna de voorzijde (kunststof klemmen)
  • Schroef de torx-schroeven aan weerszijden terug
  • Plaats de kunststof kapjes terug
  • Plaats het armatuur van de verlichting op de stekker
  • Plaats het armatuur terug op z'n plek, bestuurderszijde eerst, daarna aan de bijrijderszijde vastklikken

Tenslotte kan de panlat of steel onder de klep worden verwijderd.

Houd er rekening mee dat de klep nu ineens behoorlijk snel naar boven kan zwiepen, dus oppassen met het openen!

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Turbobiker

Keurig beschreven. En superfoto's. Ga ik volgende week van profiteren ;D
De Tussenpaus

FGG

Citaat van: Turbobiker op 11-03-2007 19:26:02
Keurig beschreven. En superfoto's. Ga ik volgende week van profiteren ;D

Het vervangen van de veren is minder werk. :eusa_eh: En de foto's heb ik vanmiddag achteraf moeten maken dus alles weer losgehaald. :eusa_wall:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

mehn

Waarom heb je eigenlijk het middelste kunststof paneel verwijderd?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

thuur


Emiel

Neuh...zijpanelen haal je er zo ook uit.

Eric

Citaat van: Emiel op 11-03-2007 21:19:36
Neuh...zijpanelen haal je er zo ook uit.
Klopt... Op die manier heb ik ze ook vervangen..
En je beschrijft dat wanneer de "kom" niet helemaal op zijn plek zit dat je de cilinder met een waterpomp tang kunt draaien... Let allen er op dat je dit niet op de zuigerstang doet!

Beschadiging = lekkage
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

FGG

Citaat van: mehn op 11-03-2007 20:43:54
Waarom heb je eigenlijk het middelste kunststof paneel verwijderd?
Citaat van: E.Asbroek op 11-03-2007 22:10:38
Citaat van: Emiel op 11-03-2007 21:19:36
Neuh...zijpanelen haal je er zo ook uit.
Klopt... Op die manier heb ik ze ook vervangen..
En je beschrijft dat wanneer de "kom" niet helemaal op zijn plek zit dat je de cilinder met een waterpomp tang kunt draaien... Let allen er op dat je dit niet op de zuigerstang doet!

Beschadiging = lekkage

Dat lijkt me duidelijk, ik neem aan dat ze dat toch wel begrijpen. In ieder geval bedankt dat je 't aangehaald hebt.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Eric

Ja sorry... verdere heldere beschrijving en duidelijke fotos..
Op werk krijgen we echter regelmatig gasveren terug met de klacht dat ie niet goed is en dan zie je duidelijk een afdruk van een tang..
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

FGG

Citaat van: E.Asbroek op 11-03-2007 22:27:47
Ja sorry... verdere heldere beschrijving en duidelijke fotos..
Op werk krijgen we echter regelmatig gasveren terug met de klacht dat ie niet goed is en dan zie je duidelijk een afdruk van een tang..

Je hoeft niet eens hard te knijpen maar met blote handen is 't niet te doen. Dus gewoon de tang rustig op 't zwarte gedeelte zetten en lichtjes bijdraaien.


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Eric

Hoe veel druk hebben deze vervangende gasveren eigenlijk?
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

thuur

Citaat van: E.Asbroek op 11-03-2007 22:53:06
Hoe veel druk hebben deze vervangende gasveren eigenlijk?

Er staat 1500N op het 'veertje'....


Gr :o

Eric

Er staat 1500N op het 'veertje'....

Tja das best veel maar origineel is zelfs 1600Newton voor de 850 station en de V70 althans.. Maar deze hebben dan wel een "dynamische eindemping" zodat ze netjes afremmen...
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

thuur

Citaat van: E.Asbroek op 12-03-2007 22:47:05
Er staat 1500N op het 'veertje'....

Tja das best veel maar origineel is zelfs 1600Newton voor de 850 station en de V70 althans.. Maar deze hebben dan wel een "dynamische eindemping" zodat ze netjes afremmen...

Hoe verklaar je dit dan:

Citaat van: thuur op 10-06-2005 22:47:23
Citaat van: mehn op 10-06-2005 22:10:44
Citaat van: thuur op 10-06-2005 21:58:36
Maar nu moet ik wel zo ongeveer met mijn volle gewicht op de klep gaan hangen wil deze naar beneden gaan :o :-\ Als de klep op de helft komt moet ik nog eens extra hard duwen en dan met kracht ook nog eens de klep in het slot gooien :(. Open is een heel ander verhaal: je knijpt de klink in, springt naar achter en kunt zien dat de klep nu HET DAK RAAKT, zo hard vliegt het open!! In rust staat de klep bijna een cm boven het dak, dus de kracht waarmee ie open vliegt kun je je dan wel voorstellen

PAS OP VOOR JE KIN EN TANDEN  ;D

Nee thuur, dat wordt snel minder. Ik heb ze ook vervangen en in het begin had ik hetzelfde 'probleem'.

Kin en tanden?? Als mijn klep je kin raakt heb je je gezicht gebroken, dat kan ik je verzekeren! :-X :P

Ok, wel geruststellend om te horen. Heb ze vervangen omdat vrouwlief vond dat de klep niet makkelijk open ging (mag ook wel na 12 jaar). Maar ik durf haar nu niet de klep te laten openen :-X ;D :-X

@elianmars: Naar beneden ging altijd prima, naar boven moest je tillen (bleef wel altijd staan). Dat hoeft voorlopig niet meer :o Je kunt nu een bowlingbal over een hotel heen schieten :-X



Gr ???

Eric

Kan van alles zijn... Meer olie in de cilinder.. Daardoor meer demping...
Inwendig kunnen de sproeiers een kleinere diameter hebben zodat olie minder snel doorgang vind.. En zoals gezegd heeft het origineel een eind demping wat iets is wat andere merken veel proberen na te maken maar ze niet lukt..
Ik zei al eerder.. Van de buitenkant lijkt het wel hetzelfde. Stabilus is de uitvinder van de gasveer en maakt ze al heel wat jaartjes. We komen regelmatig goedkope copieën tegen uit Turkije en Azie..
Bij een nieuw type auto brengt de fabrikant een auto naar Stabilus en daar worden de gasveren berekend tot ie optimaal is.
Laatste keer dat ik er was stonden er een paar hele mooie modelletjes  ;D
Valt me trouwens op in dat citaat van 10-06-2005 dat de klep dus wel degelijk het dak kan raken!
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease