Repareren elektrische raambediening V70

Gestart door Louis, 27-03-2007 01:20:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Louis

Als het er al op staat, haal 'm er dan maar af ;)
Ik heb het niet kunnen vinden, maar vond het toch leuk om even te melden; Ik heb de schakelaar gerepareerd :eusa_dance:
Jaja,.... niet zo heel erg bijzonder eigenlijk maar wel leuk dat het gelukt is en daardoor toch €119,- ex btw uitgespaard. ;D ;D

Het probleem was dat mijn raam dus niet meer dicht ging, en dat gebeurde nathuurlijk net zo halverwege Maastricht - Hilversum, maakt zo'n herrie....

Ik heb dus de unit eruit gehaald, stekkers los, de bovenkant eraf en dan krijg je eigenlijk dit te zien:



En hieronder eentje van ietwat dichterbij, en dan gaat het om de oranje schakelaar (die is van de bestuurder , is net iets anders dan de witte, dit heeft te maken met het automatisch naar beneden gaan van het raam) die zoals je hier al kunt zien aan de voorkant wat gesmolten is. Dit veroorzaakt dus het probleem dat ten eerste je schakelaar al steeds minder soepel gaat en ten tweede dat dus de contacten op het verkeerde moment contact gaan maken, of dus een verkeerde combinatie maken.
Die plastiek schuifjes die dus onder de contacten zitten zijn voorzien van hoogte verschillen die dus bepalen welk contact er op welk moment contact maakt en als er dus een gedeelte is weggesmolten gaat dat uiteindelijk niet meer goed.




Ik heb het gedeelte waar de contacten bij elkaar komen (die ook wat ingebrand was) voorzichtig met de dremel wat "schoongemaakt" en zo ook het oranje gedeelte.
Om die eruit te krijgen heb ik 1 setje contacten uitgeboord zodat ik die weg kon halen en dus de ruimte had om 'm er tussen uit te halen.


Toen heb ik na het proberen van oa 2k lijm, gesmolten plastiek uiteindelijk polyesterhars gebruikt omdat de rest niet goed hield op het oranje dingetje, alles weer in vorm gedremeld en terug geplaatst. Het contact laten vast solderen (heb ik zelf niet, zo'n bout, en je hebt mensen die daar toch best wel handig mee zijn) weer in elkaar gezet en zooooo soepeltjes als dat alles nu weer gaat.
Hier heb ik dus al een geelte met hars behandelt, nog 1 stukje en dan istie klaar.


Ik heb verder geen foto's meer omdat tie weer in mekaar zat en werkte  ;D dus dat heb ik toen maar zo gelaten
Ik dacht wieweet heeft iemand hier wat aan, veel plezier. ;)
De meest tijd ben ik kwijt geweest met het zoeken naar iets dat wel bleef hechten op het plastiek... :evil: :evil:

Eugene

Mooie how to!

bovenste 2 foto's zijn op mijn scherm rode kruisjes.

If it's not blown, it sucks...

Louis

Dank je, als het goed nu niet meer,......... hoop ik :eusa_whistle:

thuur

Dus eigenlijk kun je alles behalve solderen :eusa_think:


Mooie reportage!


Gr 8)

frekko

mooie reportage Louis

ik ga kijken of ik hier mijn voordeel kan halen
dealer zei tegen mij €180 ongeveer
mischien omdat ik een cabrio heb er zit ook een schakelaar op om alle 4 de ruiten gelijk te openen of te sluiten ??? ???
bij gaat het overigens om de ruit LA bediend vanaf LV

groet Fred

HeZz

Mijn bediening doet ook wel eens moeilijk in de zin van mijn raam gaat niet automatisch naar beneden.
Mss ook eens kijken.
iig een mooie walk trough van jouw.

G(ood)G(ame)

HeZz
Looking 4 a V70N

Louis

#6
Citaat van: thuur op 27-03-2007 10:51:46
Dus eigenlijk kun je alles behalve solderen :eusa_think:


Mooie reportage!


Gr 8)

Nou alles..... ???
Dit is in ieder geval gelukt :) dus puntje restaurerend modeleerwerk heb ik in ieder geval volbracht. Stapje voor stapje zullen we maar zeggen....

Misschien toch maar eens een soldeerset kopen en oefenen, wie weet wordt het dan nog wat :eusa_think:

viking_in_shorts

Citaat van: frekko op 27-03-2007 18:31:33
dealer zei tegen mij €180 ongeveer
mischien omdat ik een cabrio heb er zit ook een schakelaar op om alle 4 de ruiten gelijk te openen of te sluiten ??? ???
bij gaat het overigens om de ruit LA bediend vanaf LV

Ik heb het idee dat dat bedrag wel klopt. Ik kreeg een quote van SEK 1700,- wat neerkomt op zo'n € 190. Volgens mij is 'tie van de C70 gewoon duurder dan van de V70 ...

rody

iemand enig idee of de schakelaars uit een 740 gelijk zijn aan die van 850? heb weleens gehoort dat schakelaars s-70 en late 850 gelijk zijn aan s-40.

thuur

Citaat van: rody op 27-03-2007 20:30:10
iemand enig idee of de schakelaars uit een 740 gelijk zijn aan die van 850? heb weleens gehoort dat schakelaars s-70 en late 850 gelijk zijn aan s-40.

Ze lijken er verdacht veel op ja. Spiegelverstellingsknopjes zijn wel exact hetzelfde. Kan zijn dat er een verschil in bedrading (aansluitingen verwisseld) of de behuizing iets anders is.


Gr ;)

viking_in_shorts

hmm . misschien hetzelfde principe als de (achteruitkijk) spiegels?
Heb begrepen dat de C70 spiegel iets van €90 kost, maar dat de V70 spiegel van €50 vreemd genoeg precies past  :eusa_wall:

v70classic2000

Da he je mooi doan

Kun je misschien ook vertellen hoe die schakelaar eruit gehaald moet worden. Bij mijn V70 is de schakelaar van het rechter portier defect en die wil ik ook uit elkaar halen. Heb al verschillende keren geprobeerd de schakelaar eruit te wippen maar dat lukt niet. Of is het een kwestie van durven en kracht zetten?
V70classic2000

Louis

Ik heb ook zitten pielen en toen heb ik gewoon  voorzichtig maar toch met enige kracht de onderkant van het deurpaneel los gehaald ("gewoon" van de deur aftrekken :eusa_pray:  ;)) en dan druk je 'm er zo uit.

Ik heb het daarna nog een keer met een plamuurmes geprobeerd omdat ik zag dat dat toch had moeten lukken en het lukte dus ook, maar niet van harte  >:( ;D

Grtn

Brambo67

Gewoon de panelen verwijderen. Voorzichtig onderaan beginnen en dan naar boven toe. Zijn op Bay13 zelfs fotoreportages van te vinden. Je moet met name oppassen met de voorportieren aangezien het 'kaartenbak'-gedeelte met plugjes vastzit en je dus dit paneel sneller uit elkaar trekt. Hetgeen overigens met wat lijm ook zo weer te herstellen is.

Vergeet niet eerst de torx schroef in de handgreep (achter klepje) te verwijderen. Voor de driehoek ter hoogte van de spiegel geldt hetzelfde; die moet ook eerst weg. Tenslotte zul je ook de kunststof omlijsting van de klink moeten verwijderen.

Het lijkt allemaal moeilijk, is het echter niet. Heb het helaas al vaak moeten doen bij mijn V70's maar het levert gegarandeerd de beste oplossing want je maakt geen zichtbare delen stuk. ;)

Succes. Als iemand de 'fotoreportage' wil; even een PB-tje.
RRRRRRRRRRRRRRRRRRR forever!

thuur

Citaat van: Brambo67 op 05-04-2007 09:08:00

Succes. Als iemand de 'fotoreportage' wil; even een PB-tje.

Waarom deel je het niet met ons ???


Gr ;)