850 T-5R CY | V60D

Gestart door )()()sT, 03-05-2007 16:52:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

)()()sT

Vandaag het Saabje naar een forumlid (van het Saabforum dus) in de buurt gesleept. Daar krijgt het wagentje een nieuw knikkerbakje  ;D

wepster

waar blijven de foto's ???

)()()sT


elianmars

Foto's van wat? Wat is er gebeurd/aangeschaft/verbouwd/enz?  :eusa_shifty:

wepster

nou kom maar op dan kan niet wachte ;D
ben er extra vroeg voor op gestaan  :eusa_whistle:

)()()sT

Zo, even een update dan maar  ;D

Ik heb al een tijdje aangegeven dat ik zeer gecharmeerd was van een kont van een V70 met dubbele uitlaat, echter, ik vond het geluid van de Simonsen té luid dus dat was geen optie.
Daarnaast twee weken geleden een ritje gemaakt in de S70R van Sander met een JT (met twee dempers) en ook die was toch zo luid in een bepaald toerengebied.
Toevallig kwam ik via Marktplaats aan een adres waar ze custom RVS uitlaten fabriceren, en er stond een foto van een V70R waar een dubbele eindpijp was gemonteerd met behoud van de originele voorpijp met de grote demper vóór de achteras.

Redenatie: bij een originele uitlaat van onze 5 cilinders zit er één grote demper, en vanuit daar loopt er alleen nog maar een rechte buis naar de bumper. Als je daar een dubbel systeem van maakt zal het geluid toch bijna hetzelfde blijven??  :eusa_eh:

Gisteren was het dus tijd voor de uitvoering van het experiment; conclusie:
de redenatie dat er geen geluidstoename klopt toch niet  :eusa_shifty:, echter is het véél stiller als een complete sportuitlaat.
In principe hoor je het extra geluid alleen tijdens de stationaire loop, hij klinkt net iets dieper en dat is wel cool  ;D
Daarna klinkt ie als normaal, maar het enige minpuntje is dat er precies rond die beruchte 2500 toeren toch een geluidstoename is, en dat is nou net het toerental als je netjes 120 rijdt. Dat is eventueel nog stof tot nadenken.
Wat ook wel apart is: stationair klinkt ie dus iets zwaarder, maar hou je die rechter uitlaat dicht, dan klinkt ie weer precies als origineel   ;D
Ik vind het toch wel verbazend dat zo'n stuk extra buis een dusdanig verschil oplevert.

Hierbij wat telefoonfoto's; de nette foto's volgen nog.

Het nieuwe deel is netjes met een flensstuk op de bestaande pijp gemonteerd; 3 boutjes los en hij kan eraf:


Even een testlook, uitlaatje ligt op zijn plek met behulp van de krik:


Netjes aflassen die hap:


Zo stond ie er bij thuiskomst bij:


8)

Sbv

Netjes Joost. Staat een stuk mooier met 2 pijpen erop.

Als het teveel wordt kan je toch de extra pijp afblinden en dan alleen cosmetisch laten zitten

wepster

mooi wark man

begin nu toch te twijfelen ;D
ziet er echt strak uit ben zeker benieuwd naar de sound

)()()sT

Citaat van: Sbv op 26-09-2009 20:24:51
Netjes Joost. Staat een stuk mooier met 2 pijpen erop.

Als het teveel wordt kan je toch de extra pijp afblinden en dan alleen cosmetisch laten zitten

;D

Ja het is verbazend, hij klinkt dan echt gewoon als origineel als je je schoen er voor houdt. Rogé was getuige  :eusa_boohoo:
Of op het rechter stuk een dempertje...

Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

rovelra


Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

Cesar

Ziet er heel gaaf uit  8)

Misha

Citaat van: )()()sT op 26-09-2009 20:26:42
Citaat van: Sbv op 26-09-2009 20:24:51
Netjes Joost. Staat een stuk mooier met 2 pijpen erop.

Als het teveel wordt kan je toch de extra pijp afblinden en dan alleen cosmetisch laten zitten

;D

Ja het is verbazend, hij klinkt dan echt gewoon als origineel als je je schoen er voor houdt. Rogé was getuige  :eusa_boohoo:
Of op het rechter stuk een dempertje...
Kun jij 120 rijden met je schoen op de pijp dan ?
Of zat er iemand achterin met de klep open ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

)()()sT

Citaat van: )()()sT op 26-09-2009 20:20:21
Wat ook wel apart is: stationair klinkt ie dus iets zwaarder, maar hou je die rechter uitlaat dicht, dan klinkt ie weer precies als origineel   ;D
Ik vind het toch wel verbazend dat zo'n stuk extra buis een dusdanig verschil oplevert.

:eusa_whistle: