Tik in de motor? Alles over de vacuumpomp!

Gestart door Hen3, 04-05-2007 12:09:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hen3

Mijn vacuumpomp tikt behoorlijk. Ik heb er 365.000 km op staan, dus dat schijnt dan in de lijn der verwachting te liggen.... Nu heb ik begrepen dat het ding nogal prijzig is. Is er niet op een of andere manier iets te repareren?

Het klepperen zal neem ik aan veroorzaakt worden doordat er speling ontstaat tussen stang nr 4 en 3?
Dat zal dan weer veroorzaakt kunnen worden door slijtage van de veer waardoor stang 3 gaat zweven. Is hier niet iets aan te doen i.p.v. het volledig vervangen?



pwassink

#1
Vraag die t eerste opkomt ..

Kan je erbij .. dus is het demontabel etc ..
Zoja dan zal een redelijk handige joop met een draaibank en wat gereedschapjes vast wel
een revisie kunnen doen of de slijtagedelen maken en vernieuwen..

Overweging 2 is even zien uit te vogelen of t apparaat toevallig van ene Bosch of een andere meer of minder bekende leverancier is en waar dan standaard geen blauw doosje omheenzit ..

OEM heet dat dacht ik ?   ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Hen3

OEM is er geloof ik niet... schijnt een beschermd onderdeel te zijn of zo  :eusa_think:

Volgens dit document is een reparatie weinig zinvol is omdat speciaal gereedschap nodig is en bovendien geen reservedelen beschikbaar zijn..  Maar ja... dit is dan ook een document van de fabrikant  :eusa_wall: Die wil natuurlijk graag dat je aan het vervangen gaat!

Misschien dat het mogelijk is om een vulring tussen de kop van stang 3 en de veer te plaatsen zodat de veerspanning wat vergroot wordt...  :eusa_think:

Ik zou het erg fijn vinden om te horen of iemand dit al een keer gedaan heeft...

Hen3

#3
N.a.v. dit topic maar eens gezocht op eBay.de, maar daar vind ik altijd net het verkeerde type. Blijkbaar heb ik de 7.22300.68.0 nodig, maar alle vacuumpompen voor de VW LT 2.5TDI (waar volgens mij het zelfde blok in zit) zijn 7.22300.69.0... Hoe kom ik er achter of deze past? Op zich zijn de prijzen die ervoor gevraagd worden niet eens zo gek...



Mod's edit: topicverwijzing na samenvoeging aangepast. En HIER nog een link.

jos_br

Ik repareer deze pompen (ondanks wat hierboven gesuggereerd wordt) al een hele tijd. Het geuid wordt inderdaad veroorzaakt doordat er olie boven de zuiger terecht komt, en niet doordat er slijtage aan de stang zou zijn, er staat altijd spanning op de stoter , dus van ruimte kan geen sprake zijn. De afdichting die dit veroorzaakt is dus gewoon te vervangen en deze heb ik gewoon op voorraad.

Jos.

Hen3

He... dat is inderdaad fijn om te horen! Kan ik deze reparatie zelf uitvoeren en die afdichting bij jou kopen?

... of is er speciaal gereedschap nodig en kan ik dit niet zelf?

Waar woon je? Je hebt een emailadres bij introweb en dat is een provider in overijssel volgens mij, nietwaar?


denkweb

nieuwe pomp kost iig ca 444,00 excl. btw (en dan is die niet van goud zoals je zou verwachten)

Hen3

#7
Het is nogal lastig om contact met Jos te krijgen.... maar hij zegt dat 'ie m'n vacuumpomp voor €90,- kan repareren. Gezien de nieuwprijs zou dat het proberen waard zijn natuurlijk!

Hij heeft het echter over een afdichting die niet meer goed zou zijn, maar mijn conclusie van een versleten veer waardoor de stang gaat zweven lijkt mij veel logischer eerlijk gezegd. Ik heb ook gehoord dat Thom de Jong (Delden) ooit wel eens een reparatie heeft gedaan door een plaatje te laten maken om de veer iets voorspanning te geven.

Hoe dan ook... als ik weer contact krijg met Jos  :eusa_think: ga ik denk ik toch een poging wagen!



Op eBay.de zie ik ze trouwens wel eens goedkoper (rond de 300 euro (inclusief btw) staan...  t' Is alleen oppassen dat je precies het juiste type hebt. Deze bijvoorbeeld voor €275,-
Ik zie ze daar ook voor €125, maar dat is dan het type 7.22300.68.0 i.p.v. 7.22300.69.0. Deze is voor een VW Transporter T4. Hier zit hetzelfde blok in, maar de vacuumpomp is blijkbaar toch iets anders...  :eusa_think:

Ludo

Citaat van: Hen3 op 20-05-2007 02:39:54
  t' Is alleen oppassen dat je precies het juiste type hebt. Deze bijvoorbeeld voor €275,-
Ik zie ze daar ook voor €125, maar dat is dan het type 7.22300.68.0 i.p.v. 7.22300.69.0. Deze is voor een VW Transporter T4. Hier zit hetzelfde blok in, maar de vacuumpomp is blijkbaar toch iets anders...  :eusa_think:


kun je niet informeren wat het verschil is tussen de 2 nummers?.
het Volvo nummer dat erbij staat klopt wél.

Hen3

#9
Citaat van: Ludo op 20-05-2007 10:38:58
kun je niet informeren wat het verschil is tussen de 2 nummers?.
het Volvo nummer dat erbij staat klopt wél.

De pomp in die link is ook het juiste type volgens mij. Het Volvo nummer EN het Pierburg nummer kloppen allebei. Op zich is dat al een stuk goedkoper dan de € 444,- ex BTW die Daan noemt... maar ik zie bijna dezelfde pomp (type 69.0 ipv 68.0) zelfs voor €125,- te koop staan! Ik ben alleen bang dat deze niet past. Weet iemand hier misschien wat het verschil is? Het stoterstangetje zal wel langer of korter zijn of zo; er zit ongetwijfeld een verschil tussen.

Ik heb overigens die adverteerder aangeschreven of hij type 68.0 ook kan leveren. Zo niet, dan denk ik dat ik die van 275 toch maar bestel.

Ludo

Hen3, stel de vraag over de verschillen anders ook eens bij de importeur van Pierburg in NL.
vragen kost niks...
http://www.pierburg.nl

Hen3

#11
Antwoord van de nederlandse Pierburg importeur:

Citaat van: Pierburg.nl
De .68.0 is voor personenwagens en de .69.0 voor bedrijfswagens. Dit zal
te maken hebben met het maximale laadvermogen en de hierop gebaseerde
remsystemen.
De vacuumpomp is hierop berekend en derhalve niet uitwisselbaar met die
van een personenwagen.

Ik denk dat 'ie op zich wel past, maar dat bijvoorbeeld het vacuum anders is of zo... Wat denken jullie?


Ik kreeg trouwens van de importeur een verkooppunt in Holten door. Ik heb een prijs aangevraagd en kan 'm daar kopen voor €319,- ex btw. Ook al een stuk beter dan de Volvo prijs...

coolyo0o

die van mijn tikte ook eennorm en ik heb alleen de stalen stift nummer 4 vervangen en het tikken is weg, mischien gewoon proberen de stift moet je ander toch ook vervangen bij een nieuwe pomp.

stift koste mij bij de dealer 40euro (heel duur voor een metaal staafje) en verder koste het mij een uurtje vloeken en een hoop geduld om het onderste moertje er af en weer op te krijgen, dit kun je het beste doen met een starter sleutel deze zijn krom zodat je er net bij kunt komen.

pompen zijn ook leverbaar bij brezan tegenwoordig van pierburg kost dan iets van tussen de 300 en 360 euro

http://www.hbase.nl/
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan

TOHCIM

Ih heb een vacuumpomp PIERBURG KPSA 7.22300.69.0 op mijn volvo v70 2,5 D gemonteerd.
Het uiterlijk verschil met de 7.22300.68.0 is alleen de slangpilaar die op de 69 haaks op het deksel zit, en bij de 68 (Volvo) lichtelijk schuin.
Mijn Volvo ratelt in ieder geval niet meer en hij remt weer.
Mijn indruk is echter wel dat ik iets harder op het repedaal moet trappen voor dezelfde remvertraging. Dit word echter tegen gespoken door de Pierbug spec. die is namelijk voor bijde pompen gelijk 500 mbar, 5,0sec/790mbar

Zie voor vergelijkings nummers de Pierburg Si0034  van 10.98 documentatie, en Pierburg vacuumpompen catalogus, beiden op internet of Pierburg site te vinden.

Trouwens het origineele Volvo nr voor de pomp is : 9155884

De groeten uit duitsland

TOHCIM
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

Hen3

Citaat van: TOHCIM op 30-05-2007 19:50:06
Ih heb een vacuumpomp PIERBURG KPSA 7.22300.69.0 op mijn volvo v70 2,5 D gemonteerd.
Het uiterlijk verschil met de 7.22300.68.0 is alleen de slangpilaar die op de 69 haaks op het deksel zit, en bij de 68 (Volvo) lichtelijk schuin.

Kijk!  :eusa_dance:
De bevestiging waar ik naar zocht!! Ik was er min of meer zelf ook al achter dat het 69.0 type gewoon moest passen, maar kon nergens zekerheid vinden. In de tussentijd had ik er al wel een besteld, het risico nemend dat ie niet zou passen. Dat risico is er dus getuige jouw ervaring niet! Fijn om te horen!!  :eusa_clap:

Documentatie had ik al wel gevonden. Op 1 blaadje staat zowel het 68 type als het 69 type vermeld met hetzelfde plaatje erbij. Wat de werkelijke verschillen zijn stond er echter niet bij. Wel stond het door jou genoemde volvo nummer (was mij al wel bekend) bij het 68 type vermeld.

Binnenkort ben ik dus weer tikvrij!