Stuurwiel vervangen

Gestart door Hen3, 07-05-2007 22:15:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hen3

Na 365000 km sturen was m'n leren stuurwiel behoorlijk versleten. Omdat het op kleur brengen waarschijnlijk alleen tijdelijk verbetering zal brengen, heb ik maar een ander stuur gemonteerd (met dank aan Paul Esveldt die er nog een had liggen).
Het is eigenlijk niet helemaal de goede kleur. Mijn stuur is beige, deze is wat grijzer van kleur.

Op verzoek van Paul heb ik even wat foto's en een beschrijving gemaakt van deze operatie omdat hij binnenkort hetzelfde wil gaan doen.


Het versleten stuur:



Belangrijk!
Voor je begint de wielen rechtuit zetten en de massakabel van de accu losnemen. Daarna minimaal 10 minuten wachten. Dit om te voorkomen dat de airbag ploft.

Nu kun je de airbag demonteren. Deze zit met 2 Torx schroeven (T30) vast. Door het stuur 90 graden links- en rechtsom te draaien kun je hier van de achterkant bij.


Daarna kun je de airbag unit uit je stuur trekken. Deze zit enigszins vastgeklemd met verende klemmen, dus je moet echt een beetje trekken.

Nu het stuur weer in de middenstand zetten en voorzichtig de groene connector losnemen.
De groene connector zelf zit met een papieren strip aan het stuur vast. Deze ook losnemen.



De airbagunit op een veilige plaats opbergen...

Met een stift markeren hoe het stuur nu gemonteerd zit om te voorkomen dat je straks een tandje gedraaid zit. In het stuur zit een centrale bout met sleutelwijdte 18. Let wel, de meeste standaard doppensetjes hebben geen dop 18 (die van mij niet in ieder geval...). Na loshalen van de bout is het stuur eenvoudig te verwijderen.

Montage van het nieuwe stuur gewoon in omgekeerde volgorde.

Stelt al met al niet zoveel voor; het is nog geen kwartier werk (exclusief de wachttijd).

Het resultaat (wel een slechte foto.. met gsm genomen en met weinig licht).



Hoewel de kleur niet helemaal klopt is het toch een grote verbetering dacht ik!


Marc O.

De vorige eigenaar van mijn auto heeft het stuur ook laten "opknappen". Tot op heden, zo'n 50.000km verder (plus wat ze er zelf nog mee hebben gereden), ziet het er nog steeds netjes uit.
...The Nile isn't just a river in Africa...

elianmars

In Vadis staat nog een tip voor als je de airbagunit opzij legt. Leg 'm dan met de metalen kant naar beneden weg.
Mocht onverhoopt de airbag tóch afgaan (zal volgens mij nooit gebeuren, maar goed), dan wordt 't ding niet weggeschoten.

Guido S70

Uitstekende handleiding! Ik heb nu gelukkig ook een leren stuur in mijn S70.  :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Kizzy


bassie81

Het stuur wil overigens nog wel eens een beetje vastzitten. Als het er niet direct gemakkelijk afgaat helpt het om afwisselend links en rechts even op het stuurwiel te 'slaan' (bij voorkeur met de palm van je hand). Dan komt ie wel los en hoef je er niet echt aan te trekken.


mijn ervaringen met opnieuw kleuren zijn ook goed,

Heb een lichte lederen pookknop zelf weer geverfd, blijft zeker 1 tot twee jaar netjes. Daarna gewoon opnieuw verven.


Hans Duiven

Fire Fighter

Altijd oppassen met die airbags!

Hans (die die krengen liever maar laat monteren/vervangen tegen betaling)

francois

als je het stuur wiel demonteren draai de moer een paar slagen terug
dit voor komt dat je het stuur in je gezicht kijg je zal niet de eerste zijn   ;D
je moet de klokveer nog met het schroefje wat in het stuur zit nog vast draaien
dit voor komt dat de klokveer verdraaid
moer los en stuur wiel verwijderen

zo verwijderen wij de stuur wielen

gr  :eusa_dance:

KIM

Ik heb de proef op de som genomen met losse airbags: Een weerstandmeting zou een airbag al kunnen laten ontploffen...
Ik heb eerst een digitale weerstand meter gebruikt: ... niets!
Vervolgens een analoge: ... niets!
Een lege 1,5 V batterij: ... niets!
Een volle 1,5 V  batterij: ... niets!
Een lege 9 V batterij: KADENG!

Er moet redelijk wat stroom kunnen lopen om de airbag te activere, dus een losliggende airbag zal echt niets mee gebeuren, of het moet een erg oud type zijn.
Zorg ervoor dat condensatoren in het autosysteem leeg zijn (losse accuklemmen op elkaar) en er kan niets gebeuren.

Dessalniettemin is de tip om de airbag op het staal te leggen eeen goede.

Er is dus wel wat voor

thuur

Citaat van: KIM op 31-08-2009 21:54:24
Ik heb de proef op de som genomen met losse airbags: Een weerstandmeting zou een airbag al kunnen laten ontploffen...
Ik heb eerst een digitale weerstand meter gebruikt: ... niets!
Vervolgens een analoge: ... niets!
Een lege 1,5 V batterij: ... niets!
Een volle 1,5 V  batterij: ... niets!
Een lege 9 V batterij: KADENG!

Er moet redelijk wat stroom kunnen lopen om de airbag te activere, dus een losliggende airbag zal echt niets mee gebeuren, of het moet een erg oud type zijn.
Zorg ervoor dat condensatoren in het autosysteem leeg zijn (losse accuklemmen op elkaar) en er kan niets gebeuren.

Dessalniettemin is de tip om de airbag op het staal te leggen eeen goede.

Er is dus wel wat voor

nodig.


Je leest toch in zat officiele handleidingen dat een meting al genoeg kan zijn. Misschien zijn er in amerika wel multimeters op 110 Volt ;D


Gr 8)

elianmars

Citaat van: thuur op 01-09-2009 14:04:15
Citaat van: KIM op 31-08-2009 21:54:24
Ik heb de proef op de som genomen met losse airbags: Een weerstandmeting zou een airbag al kunnen laten ontploffen...
Ik heb eerst een digitale weerstand meter gebruikt: ... niets!
Vervolgens een analoge: ... niets!
Een lege 1,5 V batterij: ... niets!
Een volle 1,5 V  batterij: ... niets!
Een lege 9 V batterij: KADENG!

Er moet redelijk wat stroom kunnen lopen om de airbag te activere, dus een losliggende airbag zal echt niets mee gebeuren, of het moet een erg oud type zijn.
Zorg ervoor dat condensatoren in het autosysteem leeg zijn (losse accuklemmen op elkaar) en er kan niets gebeuren.

Dessalniettemin is de tip om de airbag op het staal te leggen eeen goede.

Er is dus wel wat voor

nodig.





;D ;D

Dieselross

Het autobedrijf waar ik altijd kom haalt het stuurwiel er gewoon uit zonder massaklem eraf te halen, gewoon de torx schroeven achter het stuur eruit halen en dan het stuur eraf.
V70 1999

joebar

Citaat van: Dieselross op 18-02-2010 11:07:42
Het autobedrijf waar ik altijd kom haalt het stuurwiel er gewoon uit zonder massaklem eraf te halen, gewoon de torx schroeven achter het stuur eruit halen en dan het stuur eraf.
V70 1999

heb ook nog nooit de klemmen losgehaald, ook niet bij het verwisselen van het interieur/stoelen.....


Beetje spanning moet er toch blijven of niet  dan  :eusa_whistle: :eusa_whistle:

UserID6342

Citaat van: Dieselross op 18-02-2010 11:07:42
Het autobedrijf waar ik altijd kom haalt het stuurwiel er gewoon uit zonder massaklem eraf te halen, gewoon de torx schroeven achter het stuur eruit halen en dan het stuur eraf.
V70 1999
Hier idem, maar beter / veiliger is het met de accuklemmen los.  Heel simpel !

Jeff

Wat kost dat nou om een stuurwiel weer netjes te krijgen ongeveer en is dit zelf te doen, of gewoon beter om weg te brengen?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)