ThoR5: V70R en V60 T5 Polestar

Gestart door Chris, 22-07-2007 19:11:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ludo

zo te zien heb je je dag goed gevuld Chris, goed bezig.  :D
ook de Volans staan mooi.

als ik de foto's zo zie, ben ik toch niet de enige met een 854 XC.  :evil:

Black Magic


Chris

De roffel wordt zo vlak voor de vakantie (donderdag vlieg ik weg) nog even onder handen genomen.

Afgelopen donderdag na een flink potje blazen stapte ik uit en de auto stonk nogal. Na drie minuten stationair draaien en gasgeven kwam er genoeg blauwe rook uit om Pernis te doen blozen. Tevens vrijdag bij het rijden naar werk kwam er na even stilgestaan te hebben voor een verkeerslicht bij het gasgeven wat blauwe rook uit de uitlaat.

Vrijdag heb ik direct Marc gebeld en na wat overleg besloten om gelijk maar een aantal zaken onder handen te laten nemen en doen die ik toch al wilde, namelijk:
- Carterontluchting
- Nieuwe turbo (nog nooit vervangen en inmiddels meer dan 255k gereden)

Verder laat ik de auto gelijk chippen ;D Nu er een nieuwe turbo op komt worden alle slangen nagezien en de rubber slangen vervangen door silicone slangen... nu kan ik met een gerust hart wat meer druk erop gaan zetten. Ik denk dat ik wel een verschil zal gaan merken als ik de auto terug krijg!

Al dit leuks gaat dinsdag geschieden, en ik kan niet wachten. Zal wel lastig zijn om de gekietelde roffel achter te laten voor bijna 4 weken... maar des te meer lol als ik weer terug ben! Ervaringen volgen, ondanks dat een groot aantal mensen hier al weet hoe het is :P :angel:

Vulk

Mooi. Voor welke turbo ga je?

Chris


Vulk

Is sowieso snel genoeg denk ik met ander chipje enzo.
Is een iets grotere niet even duur?

Chris

Citaat van: Vulk op 22-06-2008 14:06:07
Is sowieso snel genoeg denk ik met ander chipje enzo.
Is een iets grotere niet even duur?

Nu niet, Marc had toevallig 2 15G's zeer scherp ingekocht... leuke prijs dus.

Chris

#142
Gisteravond de auto opgehaald bij Marc. De carterontluchting bleek helemaal dicht te zitten, die is nu weer lekker schoon en nieuw ;D Dit was waarschijnlijk de grootste boosdoener van de blauwe rook na een tijdje stationair draaien van de motor.

Verder zou er zoals ik al had geschreven een nieuwe turbo opkomen en zou de auto gechipped worden... helaas kan ik nog niet de volle lol eraan beleven :( De turbo komt bij vollast niet op volle druk en als hij al een beetje op druk komt dan loopt de turbodruk terug. Marc had het ook al ervaren tijdens het proefrijden en heeft vanalles geprobeerd maar helaas het probleem niet gisteravond kunnen tacklen. De auto rijdt goed bij "normaal rijgedrag" en ik ervaar ook geen ander of zorgwekkend gedrag. Het probleem zit hem in de vollast, de turbo komt niet vol in maar kruipt een beetje omhoog en stopt dan ergens rond de standaard druk.

Opvallend is dat de auto bij bijna volgas (85 / 90%) wel goed lijkt te reageren. De auto schakelt terug, de turbo komt redelijk rap in en dan gaat het ook lekker. Echter loopt de turbodruk ook dan uiteindelijk wat terug naar standaard.

Morgen eerst op vakantie, en dan het probleem als ik terug ben maareens gaan aanpakken. Er blijft weinig anders over dan de LMM volgens Marc, en dat stelt me wel redelijk gerust. Overige voor de hand liggende mogelijkheden heeft hij al uit kunnen sluiten. We gaan dus de LMM eens proberen uit te wisselen om te kijken of dat het ook echt is.

Later meer...

Chris

Terug van vakantie, en dus tijd om weer wat met de roffel te gaan doen. Vanochtend heb ik hem eerst maar weereens een wasbeurt gegeven, en dat was echt nodig. Daarna heb ik de motorkap, het dak en de kofferbak in de was gezet. Hij blinkt weer mooi, nu alleen de zijkanten nog...

Na deze noeste arbeid is er natuurlijk niks lekkerders dan een stukje te gaan rijden in de gepoetste auto (of een biertje te drinken, maar dat komt dalijk wel ;D). Zo gezegd, zo gedaan. Tijdens het rijden kwam ik nog een leuk weggetje tegen om mijn blinkende roffel op de gevoelige plaat te zetten... terwijl ik daarmee bezig was bemerkte ik echter een bekende stank uit de uitlaat. De auto stond zo'n 5 a 6 minuten stationair te draaien... en even werd ik bang voor het bekende probleem van de afgelopen maanden: blauwe rook, en dus "olieverlies".

Ik kon het me bijna niet voorstellen. Vlak voor mijn vakantie, nog geen 5 weken geleden, is er namelijk een nieuwe turbo op mijn T-5 gekomen en is tevens de carterontluchting helemaal schoongemaakt door Marc (de auto is direct ook gechipped). Ik kreeg te horen dat deze helemaal dicht zat en dacht dus het probleem van de rookpluim na een tijdje stationair draaien van de motor kwijt te zijn....Maar vandaag bleek er bij het gasgeven na een minuut of 6 stationair draaien van de motor toch weer een onwijze rookpluim vrij te komen. Met intervallen van 3 a 4 minuten heb ik nog 2x een flinke dot gas gegeven, en ook hierbij kwam weer erg veel blauwe rook uit de uitlaat. De 3de keer heb ik gefilmd, het filmpje zal ik nog wel posten.

Ik heb nog even het koelwater nagekeken, en dit is normaal en stink niet. Tevens geen sludge onder de oliedop. Het verbruik van olie blijkt ook uit de peilstok. Vorige week bijgevuld tot 3/4, en nu stond hij iets onder 1/2. Verder is mijn thermostaat niet lang geleden vervangen.

Aangezien er een nieuwe turbo op zit en de carterontluchting nog geen 5 weken geleden helemaal schoon is gemaakt begin ik me een beetje zorgen te maken.... Ik heb verschillende topics doorgespit en gezien dat het meerdere dingen zouden kunnen zijn. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer... :eusa_wall:

Laatste opvallende detail is dat de auto nu gechippend is, maar de turbo niet op de druk komt die hij zou moeten draaien. De turbometer komt niet verder dan 3/4 van het witte gedeelte. Bij een kick-down, volgas dus, wil hij soms heel langzaam opspoelen en niet eens verder dan de helft komen van het witte vlak. 85% a 90% gas heeft meestal wel een snel opspoelende turbo tot gevolg, waarna de druk soms weer iets terugloopt. Hier is door Marc al naar gekeken omdat hij dit zelf na het chippen al constateerde. Hij heeft veel mogelijk oorzaken kunnen uitsluiten, en verdenkt nu de LMM.

Een andere opmerking van hem was dat mijn katalysator verstopt zou kunnen zitten, door de olie die er steeds doorheen is geduwd toen mijn carterontluchting nog helemaal dicht zat, en dat daardoor de turbo niet ver genoeg opspoelt...

Zou een verstopte katalysator nog verband kunnen houden met de huidige rookpluimen na stationair draaien?

Ik weet het even niet meer, misschien heeft iemand een idee?



J a a p

Ik heb een beetje hetzelfde: heb de andere turbo van Marc gkocht. Auto was al gechipped.

De turbo komt iets minder snel op druk, maar gaat wel door tot bijna bij het eind. Denk dat het met wat finetunen en draaien aan de wastegatearm het wel op is te lossen door Marc als hij terug is. Ik had nl een custom remap door Marko van MTE.

Het roken na stationair heb ik dus ook nog steeds. Nieuwe turbo erop en carterontluchting is ook nieuw. De rook is echter niet blauw, maar wittig, terwijl hij eerst wel blauw rookte. Ook lijkt hij nu erger te roken! Koelvloeistof verlies ik niet, en hen ook geen slude ed.

Ik dnek dat het de motor zelf is, de klepsteelrubbers en dat soort dingen. Ga gewoon wat vaker olie vernieuwen (vol synthetisch!) om de motor schoon te spoelen.

Iemand nog anderen ideeen waarom onze auto's blijven roken?
Wannabe C70 rijder.

Chris

#145
Citaat van: VolvoJaap op 02-08-2008 18:39:03
Ik heb een beetje hetzelfde: heb de andere turbo van Marc gkocht. Auto was al gechipped.

De turbo komt iets minder snel op druk, maar gaat wel door tot bijna bij het eind. Denk dat het met wat finetunen en draaien aan de wastegatearm het wel op is te lossen door Marc als hij terug is. Ik had nl een custom remap door Marko van MTE.

Het roken na stationair heb ik dus ook nog steeds. Nieuwe turbo erop en carterontluchting is ook nieuw. De rook is echter niet blauw, maar wittig, terwijl hij eerst wel blauw rookte. Ook lijkt hij nu erger te roken! Koelvloeistof verlies ik niet, en hen ook geen slude ed.

Ik dnek dat het de motor zelf is, de klepsteelrubbers en dat soort dingen. Ga gewoon wat vaker olie vernieuwen (vol synthetisch!) om de motor schoon te spoelen.

Iemand nog anderen ideeen waarom onze auto's blijven roken?

Hoe zit / zat het met jouw olieverbruik? Ik moest hem voor de turbowissel regelmatig bijvullen, en dat lijkt nu niet anders te zijn. Voor zover ik het kan beoordelen heeft hij in 1 week tijd, met maar 300 kilometer rijden, bijna een kwart liter gebruikt. Lijkt me niet echt gezond meer...

Overigens weet ik dat niet heel zeker, heb hem toen bijgevuld en even snel op de peilstok gekeken. In ieder geval gaf de peilstok tot boven de helft aan, en zat dit er nu onder. Als het al geen kwart liter is, lijkt het me nog teveel.

J a a p

Ik denk dat je niet zoveel kan zeggen over het verbruik over 300km. Daarbij komt dat de 850 de neiging heeft alles bijgevuld boven de helft van de peilstok er snel uit te gooien.

Ik heb zelf het vermoeden dat bij ons de motor zelf de boosdoener is, dus verotte klepsteelrubbers en degelijke. De vraag is wat je hieraan wil doen, de auto's, hebben toch veel km's achter de wielen...Wilde zelf laatst flushen met Forte, maar kreeg onder andere van Dennis850estate het advies niets te doen zolang de auto goed rijdt en het olieverbruik niet TE erg is (arbitrair: >1L/1000km)

Braakt die van jou ook rook uit als je gas geeft terwij je rijd? Hoe loopt ie stationair?
Wannabe C70 rijder.

Taranis

Citaat van: VolvoJaap op 03-08-2008 14:36:09
Ik heb zelf het vermoeden dat bij ons de motor zelf de boosdoener is, dus verotte klepsteelrubbers en degelijke. De vraag is wat je hieraan wil doen, de auto's, hebben toch veel km's achter de wielen...

Tja, maar als het al motorslijtage zou zijn, dan moet het probleem er neem ik aan toch geleidelijk aan in geslopen zijn, en niet van de 1 op de andere dag?

Citaat van: VolvoJaap op 03-08-2008 14:36:09
Wilde zelf laatst flushen met Forte, maar kreeg onder andere van Dennis850estate het advies niets te doen zolang de auto goed rijdt en het olieverbruik niet TE erg is (arbitrair: >1L/1000km)

Tja, het is jouw auto. Ik zou me groen en geel irriteren aan zo'n olieslurper. Anderen kunnen je adviseren wat ze willen maar als het je stoort, kun je 'm net zo goed gewoon opentrekken ;)

Chris

Citaat van: VolvoJaap op 03-08-2008 14:36:09
Ik denk dat je niet zoveel kan zeggen over het verbruik over 300km. Daarbij komt dat de 850 de neiging heeft alles bijgevuld boven de helft van de peilstok er snel uit te gooien.

Ik heb zelf het vermoeden dat bij ons de motor zelf de boosdoener is, dus verotte klepsteelrubbers en degelijke. De vraag is wat je hieraan wil doen, de auto's, hebben toch veel km's achter de wielen...Wilde zelf laatst flushen met Forte, maar kreeg onder andere van Dennis850estate het advies niets te doen zolang de auto goed rijdt en het olieverbruik niet TE erg is (arbitrair: >1L/1000km)

Braakt die van jou ook rook uit als je gas geeft terwij je rijd? Hoe loopt ie stationair?

Zover ik weet heb ik geen blauwe rookwalmen als ik rijd en gasgeef... heb dit ook een keer gecheckt door iemand achter me aan te laten rijden. Bij kickdown kwam er een heeeel klein pluimpje, maar dit was niet noemenswaardig.

Stationair loopt hij prachtig, dit heb ik ook al vaker te horen gekregen van enkele monteurs.

Ik ben op de hoogte van het eruit gooien van de olie boven de helft van de peilstok. Ik laat het nu even voor wat het is en check gewoon het peil regelmatig. Ik denk dat ik het verbruik komende tijd maar ga vastleggen, dan kan ik beter bepalen hoe het verbruik er ongeveer uitziet. Krijg ik ook een beeld wanneer hij meer en minder lijkt te verbruiken.

Ik ben het wel met je eens dat het een blok is met meer dan 255K. Het verbruik zoals het was voor de tuning vond ik nog wel acceptabel, het zat in ieder geval niet boven de liter op 1000 km. Hoop dat het niet erger gaat worden, want dat wordt op een gegeven moment ook wel een dure grap dan.

Chris

Citaat van: Taranis op 03-08-2008 14:52:41
Citaat van: VolvoJaap op 03-08-2008 14:36:09
Ik heb zelf het vermoeden dat bij ons de motor zelf de boosdoener is, dus verotte klepsteelrubbers en degelijke. De vraag is wat je hieraan wil doen, de auto's, hebben toch veel km's achter de wielen...

Tja, maar als het al motorslijtage zou zijn, dan moet het probleem er neem ik aan toch geleidelijk aan in geslopen zijn, en niet van de 1 op de andere dag?


Bij mij verbruikte hij dus ook al olie. Eerste twee boosdoeners waren dus mogelijk de turbo die aan zijn eind begon te raken en / of een verstopte carterontluchting. Blijkt dus geen van beide te zijn, en daar baal ik wel enigszins van. Ook al moesten deze toch een keer aan de beurt komen met 255K.