Een S70..Missie Volbracht.

Gestart door Misha, 26-07-2007 18:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

Misha' s  S70


Ultieme doelen van deze auto én van mij :

  • Het tegen redelijke kosten rijdbaar blijven voor het dagelijks vervoer van Misha en de zijnen
  • Het in goede staat behalen van de leeftijd voor een klassiekerstatus

Lijdend voorwerp :


Merk :Volvo
Type :S70 (874)
Bouwjaar :1998
Motortype :B5252FS (2.5-10v - 106 kW)
Transmissie:Handmatig (M56)
Brandstof :LPG (Vialle LPi)
Kleur:Dark Olive Pearl (421)
Uitvoering :Europa
Velgen :Perfo 16"
Interieur :Oak Leer/Alcantara
Aankoopdatum :4 juli 2003
KM-stand bij aankoop :    116.000
Aankoopbedrag :9.000 €



Doel van dit weblog:

  • Het documenteren van reguliere onderhoudswerkzaamheden alsmede verder voorkomende reparaties
  • Het noteren van gebeurtenissen die in meer of mindere mate te maken hebben met mijn lot als Volvorijder
  • Het verdoen van tijd die mogelijkerwijs nuttig gebruikt had kunnen worden..


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#1
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#2
Motivatie aanschaf..



Toen ik de auto kocht als vervanging voor mijn 850, deed ik dat omdat ik veel meer zou moeten gaan rijden voor mijn werk.
De 850 had toen al ruim 240.000 gereden, en ik vond dat eigenlijk teveel voor regelmatig buitenlandse reizen..



Tja, naïviteit zullen we maar zeggen.. :eusa_doh:

Daarbij stond de auto bij ons in de showroom, en ik vond hem direkt prachtig eruit springen,  met alle opties die ik eigenlijk wilde. Maar geen AT meer.. De prijs beviel me ook wel, de auto was toen immers net 5 jaar geworden en had slechts 116.000 km op de teller...
Een proefritje gemaakt, waarbij de koppeling opvallend aanwezig was en met name bij lagere toeren een zaaggeluid uit het vooronder kwam.
Toen verontrustend, nu blijkt dat heel normaal te zijn. In het keuringsrapport stond dat de achterste schijven er aan zaten te komen, verder niets. Ik heb met de verkopende partij afgesproken dat ik de auto wel wilde kopen, met dien verstande dat ik bij de Volvo dealer de koppeling nog eens zou laten checken.. en zo geschiedde...

Op 4-7-2003 werd ik eigenaar van deze S70..


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#3
Een S70.. en toen...



De 850 heb ik toen verkocht aan een collega van me, en ex-forumlid.
Die heeft er toen aardig wat aan vertimmerd, met name optisch.

Mijn aanvankelijk enthousiasme voor de S70 verdween vrij snel bij wat langere ritten: de auto was echt zo traag als de spreekwoordelijke drek door een trechter, had geen zin in alles wat boven de 3000 toeren kwam, en reed met tegenzin 190... >:(

Daarbij was de koppeling eigenlijk niet te bedienen, kraakte, bij koude motor kwam de auto alleen stuiterend van zijn plek...
Wat had ik een spijt  :'(...Ook omdat ik de 850 hier ook elke dag op de parkeerplaats zag staan, steeds beter ogend..

Eerste stap was om de auto een onderhoudsbeurt te laten geven (de dure 120.000 km beurt, klik hier voor het onderhoudsvoorschrift), en direkt maar eens naar de koppeling te laten kijken...

Koppeling moest vervangen..  :o Daar had ik gelukkig goede afspraken over gemaakt, dus is bij de dealer op kosten van de verkoper vervangen, inclusief alle bijbehorende zooi (plaat, drukgroep en lager en krukaskering)
Man wat scheelt dat... 20.000 km in elk geval.. :eusa_boohoo: 
Pedaal ging licht, aangrijpen was smeuiig..

Net een willekeurige Honda na 200.000 km :evil: :eusa_whistle:

Toen 3 bussen Injectiereiniger erin gemikt. Omdat ik toen best veel reed en veel lange stukken, de auto maar eens opnieuw gaan inrijden.
En met resultaat: de S70 begon eindelijk Volvo-waardig te worden..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#4
Misha's S70 2003 - 2006 : Werkzaamheden



Vanaf dat ik de S70 heb gekocht en de eigenlijke start van het weblog, zit een periode van enkele jaren.
In deze jaren heb ik naast het regulier onderhoud ook wat zaken aan de auto gedaan, die ik hier opnoem.
Da's meer om het plaatje compleet te krijgen, de details heb ik hier nooit van bijgehouden:

Ik ben er pas even achter dat ik het eigenlijk wel lollig vind om er een soort van foto-verslagjes van te maken.

Aan de auto is in deze periode naast regulier onderhoud gebeurd:

  • Vervanging van de Volvo radio-casette type ??? door een SC802 met wisselaar
  • Plaatsing van alle originele standaard Volvo-speakers
  • Plaatsing van een originele automatisch dimmende binnenspiegel (aanrader, was nog geen 40 euro en werkt super)
  • Plaatsing van een originele zonwering voor de achterbank
  • Plaatsing van originele breedstralers in de bumper
  • Plaatsing instelbare interval-relais (IPD) (aanrader)
  • Plaatsing van een Parrot Bluetooth car-kit
  • Plaatsing van een Ferrita uitlaat vanaf Kat bij ET
  • Plaatsing van een K&N inlegfilter
  • Optimalisering van de luchtinlaat (misschien dat ik daar later nog wat van ga posten)
  • Plaatsing van witte wijzerplaten (afrader !)

Voor originele accesoires kun je hier zoeken in het x70/850 accesoiresboek.

Extra werkzaamheden die zijn verricht buiten het onderhoud:


Werk    Km-Stand
Accu vervangen      120.000
Bovenplaat stuurkolom          125.000
Lichtschakelaar          170.000
Bovenplaat stuurkolom          180.000
Afstandspennen Stabilisatorstang        180.000

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#5
Inbouw LPG - september 2005



Met de enorm stijgende benzineprijzen én het feit dat de S70 een lekker rijdende auto was geworden, is er in September 2005 LPG in de auto gebouwd.
Het moest G3 worden, en de keuze was niet heel lastig: het is een Vialle LPi G3 installatie geworden.
Besteld en geleverd via gasFX, voor indertijd 1875 euro.

Zat wel 2 maanden levertijd op, de tanks stonden bij de inbouwer (Verkerk LPG in Bunnik) tot aan het plafond.
Ik heb gekozen voor een achterbanktank van 70 liter bruto (56 liter netto), omdat ik een redelijke actieradius wilde hebben.

De angst dat ik kofferbakruimte tekort zou komen bleek gelukkig ongegrond: ik ben er een aantal malen mee op vakantie geweest met het gezin, en het past eigenlijk altijd.
Ook passen er nog precies 6 gipsplaten tussen tank en hoedenplank...

Klein probleem was de -voor gasFX- hoge kilometerstand van 165.000, waardoor gasFX eerst een check van de conditie van de motor wilde.. :eusa_wall:
Overleg met de inbouwer kwam op het volgende neer:

"Meneer, met een Volvo tot 1999 is het geen probleem als de auto normaal is onderhouden. Ontsteking moet wel 100% zijn. Dan doen we ze bij 250.000 ook nog. Renaults en dat andere franse spul in de buurt van  100.000 al liefst niet meer..."

Tja... :eusa_whistle:

Auto rijdt er perfekt mee, verbruik zit zo rond de 1:8 / 1:9, zodat 400-450 km kan rijden op een tank.

Ik heb er nadien met LPG 2 problemen mee gehad, namelijk

Beide problemen verholpen.

Over het vermogen kan ik kort zijn: hoewel ik daar sceptisch over was, is dat gewoon prima in orde, en het lijkt zelfs meer vermogen af te geven.
Topsnelheid is op LPG bijna 10 km hoger dan op benzine.  :eusa_dance:
Geen wetenschappelijke onderbouwingen hier, gewoon hetzelfde stuk eerst op benzine en daarna op LPG rijden.
Nadelen van dit systeem is tot nu toe vooral de gevoeliger ontsteking, je moet gewoon vaker bougies wisselen en rotoren en verdelers.

Omdat mijn Bosch-bobine wat zwart zag én een corona -effekt had in het donker, heb ik deze vervangen door een MSD SS-Blaster.
Ik geloof niet echt in het krachtiger vonk verhaal of zo, maar was net zo duur en tikte niet vanuit de verpakking.
Een dergelijk iets geldt voor de bougiekabels: ook hier heb ik de Magnecor Electrosports 80 gemonteerd.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#6
Gezinsuitbreiding: Volvo 142-134 (juni 2006)



In juni 2006 hebben we er een Volvo bijgekocht: een Volvo 142S uit september 1969.
Deze 142S is natuurlijk de 2 deurs variant van een 140 serie, de S geeft aan dat het hier om de motor gaat met van oorsprong dubbele carburateurs.



Het motorblok is de B20B, de hoge compressievariant van de 2 liter B20, dat weer een opgeboorde B18 (ja,  een 1,8 liter) is.



Ook deze auto loopt op LPG, en is daarom teruggebouwd naar een enkele Stromberg carburateur.
Deze auto is bedoeld als hobby voor mij én als min of meer dagelijkse auto voor mijn vrouw, en staat dan ook gewoon buiten, is ook zeker niet in concoursstaat, maar wel gewoon netjes.

Ik heb mij eigenlijk verbaasd over de grote hoeveelheid moderne techniek en veiligheid in dit model, dat inmiddels dus 40 jaar oud is:


  • Schijfremmen rondom
  • Diagonaal gescheiden remcircuits
  • Veiligheidsstuurkolom
  • Veiligheidskooi
  • Driepuntsgordels
  • basis kreukelzones

Als eerste heb ik hiervan de verdamper vervangen en gereviseerd, en een electronische ontsteking geplaatst.

Dit zijn ze dan samen:



'Ik neem de Volvo mee hoor .. ' ??
'Ik pak de groene wel..' ??
'Ik pak de sedan mee..' ??
;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#7
Werkzaamheden gedaan op 6 januari 2007



Vandaag in een druilerige setting wat autokluswerk gedaan,

namelijk:


Op volgorde van binnenkomst :

Spiegelkappen met richtingaanwijzers geplaatst


Nodig:
setje spuitbusjes in de juiste kleur via de Volvo-dealer (kleur+blank)
afplaktape crepe
knip- en knijptang
Onvermijdelijke Torx-schroevendraaiers



  • Eerst heb ik de lenzen met daarin de echte richtingaanwijzers afgeplakt. Deze hadden eventueel ook losgeschroefd kunnen worden, maar de boel wordt gemonteerd -en gekit- geleverd.
    Aangezien ik geen zin had in lekkages en dergelijke, heb ik ervoor gekozen om het af te plakken.
    Daarna de boel goed ontvet, en in meerdere lagen gespoten met de lak op kleur.
    Na 20 minuten enkele lagen blank erover heen gezet.
    Resultaat is uitermate bemoedigend ! :eusa_dance:
  • Door de spiegel uitermate naar buiten te stellen, is het glas er eenvoudig af te wrikken/pakken. Gewoon de vingers ertussen en met een beetje beleid heb je het glas zo in handen. Aan de achterzijde van het glas zit uiteraard een verwarmingselementje, de twee klemmetjes/stekertjes haal je voorzichtig los.
    Nu wordt het een fluitje van een cent. Ik heb eerst de donkere rand losgemaakt, en daarna de spiegelkap gedemonteerd. Wat WD40 waar noodzakelijk.
  • Nu het deurpaneel verwijderd om zo tot een nette doorvoer van de extra bedrading te komen. Dit is ook simpel: eerst voorzichtig de afdekplaat van de spiegel op je zuiruit lostrekken.
    Dan het deurpaneel verwijderen. Dit zit met 1 torxje vast, daarna van onder gewoon de vingers tussen deur en en paneel en met beleid eraf trekken.  Niet lomp zijn hier: je komt -zeker aan de bestuurderszijde- een aantal stekerverbindingen tegen. Die kun je nu losmaken en het paneel wegleggen.
  • Het is tijd om de nieuwe spiegelkappen te monteren. Dit wijst zichzelf. De draden kun je nu eenvoudig doorvoeren naar beneden, door de deur én door de tule . Om het niet een hels karwei te maken, heb ik een klein gaatje geprikt in het doorvoerrubber, en de draden vanaf onderuit naar de zijknipper in het spatbord geleid.
    Het lukt gelukkig wel om de draden te fixeren achter de rubber stop on het schutbord.
  • Verbinden van de draden is simpel: de set wordt compleet geleverd met draadaftappers. + op +, - op - en knijpen maar ! Ik heb de zekeringen verder niet gebruikt
  • Andere kant is eender, vanzelfsprekend. Uiteraard is het handig om eerst te testen voordat je alles weer dichtbouwt.

Nu alles goed werkt, kun je eventueel besluiten om de knippers in je zijschermen (je weet wel, de kweekkas voor Nederlandse Algsoorten) te verwijderen en af te dekken met een Amerikaans model afdekplaatje.

(artikelnummer 6846397-5, kost 19,85)

Eenvoud: redelijk eenvoudig
Priegelfaktor : hoog

Aluminium sierringen rond de tellers geplaatst.


Nodig:
Torxsetje
brede platte schroevendraaier met ronde steel


  • De bovenplaat van het dashboard verwijderd. Ik heb gelukkig geen airbag op de passagiersplaats zitten, dat maakt het erg eenvoudig.
    Eerst met een schroevendraaier de speakerroosters eruit gewipt, de ventilatieroosters eruit gewipt en de twee ontwasemingskanalen aan de zijkanten van het dashboard eruit gewipt. Het dashboardkastje geopend.
    Daarna met een torx-schroevendraaier alle torxen die de dashboard bovenplaat vastzetten, losdraaien.
  • Nu met een naar voren en omhoog schuivende beweging de plaat verwijderen
  • Maak nu de multistekers los uit de bovenzijde van de tellerunit en de CPV-ontvanger
  • De clips bovenaan de tellerunit losmaken, de unit een klein tikje naar de motor bewegen en omhoog verwijderen. Wel oppassen voor de CPV-ontvanger
  • De torxjes losmaken en de CPV -kast verwijderen. Dan het kliksysteem losmaken en het glas van de tellerunit scheiden.
    Dan handen wassen ivm vetvlekken op de tellerplaten en de ringen per stuk plaatsen, doorvoeren via het grootste tellergat natuurlijk.
    Met de handen op positie houden en op kleine plekjes aandrukken met de ronde steel van een schroevendraaier, oppassen dat je niet uitschiet naar de binnenzijde van het glas. Als alles er recht inzit, verder rollend aandrukken aan de achterzijde, zodat de alu-rand de ring vasttrekt in de unit. Vervolgens met een ijshoutje alles recht en strak wrijven.

En dat dan maal drie. Ik heb geen superlijm gebruikt, omdat dat de neiging heeft neer te slaan op plexiglas, en dat wil je gewoon niet hebben in je tellerunit ! Daarbij zit het prima vast, zo

Montage in omgekeerde volgorde, wijst zichzelf...

Eenvoud: eenvoudig
Priegelfaktor : matig

Bougiekabels vervangen

Nodig:
Torxsetje
Eventueel een oude verdelerkap



  • Verwijderen van de bovenplaat van de cylinderkop met de torxjes. Dan -voor het gemak- met een oude verdelerkap de huidige bougiekabels overgezet op een losse verdelerkap. Dan het hele zwikje verwijderd en naast de auto gelegd, inclusief alle klemmetjes.
  • De magnecor kabels geplaatst. Voorzichtig doch degelijk aandrukken in de cylinderkop, zodat de kabeldoppen netjes in het blok vallen.
    dan de kabelklemmen op de juiste posities teruggezet nav het voorbeeld dat nog naast de auto ligt.
  • De nieuwe kabels op de verdelerkap plaatsen nav het voorbeeld. dan de beschermharnasjes van de originele kabels (de kabels die direkt naast de motorsteun zitten) overgezet.
  • De afdekplaat weer op de kop geplaatst.

Eenvoud:  eenvoudig
Priegelfaktor : laag

Vervangen van de bobine door een MSD SS Blaster


Nodig:
Torxsetje
Sleutel 10
Platte schroevendraaier


In dit geval is de MSD SS Blaster bobine compleet geleverd met weerstand en montageplaat.


  • Maak de vacuumslangetjes, de inlaattemperatuursensor, de hoogspanningskabel, de carterontluchtingsslang en de luchttoevoerslang los van het deksel van het luchtfilterhuis. Clips van het huis lossen en het deksel verwijderen.
  • Maak de slangen los van de voorverwarmingsklep onderaan het luchtfilter.
  • Dan het luchtfilterhuis verwijderen door het aan de motorzijde omhoog te rukken en dan schuiven richting motor, daarna kan het huis eruit.
  • losmaken van de steker die aan de huidige bobine zit.  Daarna de drie 10MM bouten losmaken en de bobine verwijderen.

Ik had op de montageplaat van de MSD helaas niet zo'n mooie spacer , hetgeen betekent dat de MSD niet op de drie schroeven terugkomt maar op slechts 2.
 

  • Om te voorkomen dat het los gaat trillen of oxideren, de bevestigingsgaten in het brandschot ingespoten met tectyl-ML.
  • MSD geplaatst. en vastgezet
  • De hoogspanningskabel uit de magnecor set voorzien van de specifieke MSD-terminaldop. WD40 gebruiken ! De originele OEM kabel schuift nog wel, maar de dikkere Magnecor kabel niet echt.
  • Luchtfilterhuis terugplaatsen: eerst de pen in het zijscherm schuiven, dan weer naar beneden klikken.
  • Slangen voor warm/koud terugzetten.
  • Dan filterpatroon en bovenzijde terugplaatsen.
  • Clips luchtfilterdeksel weer vastzetten
  • vacuumslangen terugzetten (de witte met rubber ellenboogje onder, de hard zwarte kunsttof slang op het bovenste punt.  Carterventilatieslang terugzetten op het huis: de luchttoevoerslang weer vastzetten met de klem.
  • Dan de hoogspanningskabel van MSD naar verdeler brengen en -voor zover mogelijk- terugplaatsen in de rand van het luchfilterhuis. Dit lukt niet helemaal strak, omdat de msd eigenlijk een langere kabel nodig heeft voor nette montage.
  • Dan de inlaatluchttemperatuursensor terugplaatsen.

Eenvoud: redelijk eenvoudig
Priegelfaktor: niet
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#8
Het gasklephuis reinigen - 3 februari 2007


Vandaag het Gasklephuis gereinigd. Helaas was de zoekfunctie even van slag, maar dankzij wat tips en links van een expert is het toch helemaal goedgekomen.
Het werd tijd ook, zo zal uit foto's blijken..
Ook is het duidelijk geworden dat er nog wat meer werk aan komt...  :eusa_eh:

Benodigdheden :
minstens 1 bus Remreiniger
Torx-schroevendraaiersetje
Kwastje met korte stugge haren
Spuitbus reiniger/ontvetter (bijv Dasty  :evil:)
WD40


We beginnen met het uitbouwen van het gasklephuis:


  • Verwijderen van het luchtfilterhuis. Dit staat in een post eerder ook beschreven
  • Verwijderen van de afdekplaat van de vacuumverdeler/gasklephuis. Schroefje losdraaien en naar je toe kantelen. Afdekplaat valt onderin 2 nokjes
  • Losschroeven van de luchtslang.
  • Losmaken van de vlamdoverhuis door 1/8 slag te draaien... 
       
    Helaas is de O-ring niet echt meer fris, je kunt de schuur zien zitten.. Maar geen nieuwe aanwezig, dus maandag maar even kopen..
    Zoals je kunt zien, is er geen vlamdover aanwezig, maar wel een hoop drek.. Vlamdovers zitten er vanaf 1998 niet meer in.
  • Losdraaien van de slangklem van de hardkunststof buis die op het gasklephuis zit.

    Ook hier een hoop drek, het lijkt wel oorsmeer !
    Dit was het moment dat ik besloot dat de hele carterventilatie maar vervangen moest worden.
    Daarbij bleken er wat scheurtjes in de elleboogjes van de vacuumleidinkjes te zitten, dus beter maar in zijn geheel vervangen.. Maar niet vandaag !

Dan het reinigen van het huis. Ik heb dit in eerste instantie gedaan met de klep gemonteerd, en dat ging eigenlijk best. Gewoon met een beetje beleid, niets forceren en nadenken voor je iets doet.


  • Reinigen van het huis..
    Met wat remmenreiniger en een korte verfkwast is het snel gedaan met de smurrie.
    Gewoon op de kwast spuiten, en dan borstelen en deppen.
    Doekje erbij om te voorkomen dat het allemaal je luchtbuis in glijdt.
    Geloof nooit dat het veel kwaad kan, maar beter voorkomen dan genezen..

    Vergelijk het vooral met het plaatje hierboven...  :eusa_think:
    Verhip: er blijken 2 gaatjes te zitten, vlak voor de gasklep !
  • Reinigen van alle niet metalen delen...
    Remmenreiniger leek me hier wat te aggressief voor, dus dit uiteindelijk met Cillit Bang  (Beng, en de Drek is weg  :evil:) en warm water ontvet en afgedroogd..

  • Na zorgvuldige reinigen en droging alles weer geassembleerd :

    Daarna met WD40 de veren en draaiende delen en gewrichtjes ingespoten, van remreiniger wordt het allemaal wat schraal...
  • Toen de rest weer geassembleerd en gecontroleerd..

De auto startte direkt, zocht toen even naar een normaal stationair toerental (even naar 1500, even naar 600 en toen weer op 850-900.
Een proefritje gemaakt en het heeft gewerkt, de auto voelt goed aan, soepeler met name en wat scherper.

Toen nog maar een foto van de motor..


Ik blijf het verbazingwekkend vinden hoe zo'n blok er na 2 ton en 9 jaar uit blijft zien.. :eusa_dance:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#9
Montage van antraciet bovenplaat dashboard op 5 februari 2007



Elke zomer opnieuw zat ik met ergeren aan de enorme weerspiegeling van de zon in de voorruit -via de dashboardbovenplaat.
Oak is -zeker in combinatie met de kleur groen van mijn S70 een mooie kleur, maar dit is echt irritant, zeker als je 2000 km vakantieritten maakt in goed weer...
Je Polaroid-glazen zouden er van verslijten !
Gelukkig had een mede-forummer een foto van het aanzicht van alleen een donkere bovenplaat, en kon ik er met een aardige korting één aanschaffen..
Dit is gelukkig een uitermate simpel karwei, zeker omdat ik geen Airbag heb aan de passagierszijde....

Nodig
-Torxschroevendraaiersetje


  • ventilatieroosters loswipper, speakerkapjes loswippen, de twee ventilatiepijpjes aan de zijkanten met de vinger erin lostrekken.
  • De torxjes los: 2 onderin bovenzijde klokkenpaneel, 1 achter elke ventilatiepijp, 1 achter het speakerrooster, 2 onderzijde bovenkant dashboardkastje, en achter de ventilatieroosters.
  • Dash schuift er zo af. (3 minuten werk voor de geoefende platenverwijderaar.. :eusa_whistle:

Dan de nieuwe plaat erop en weer vastzetten.


Nu heb ik dus een donkere bovenplaat op een verder licht dashboard.
Eigenlijk zou ik voor het mooi ook nog de kunststof plaat direkt onder de voorruit moeten vervangen, maar dat lijkt me een hels karwei, en het staat eigenlijk niet eens heel slecht...


Belangrijkste is echter dat de nare weerkaatsing van een licht vlak in de voorruit geheel weg is, en daar ging het om !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#10
Stationairregelaar reinigen 13 maart 2007


Vandaag was een mooie dag om de stationairregelaar te reinigen.
Eerst een beetje ingelezen, en daarna aan de slag.

Nodig:
1 of 2 bussen remreiniger
steeksleutelset
Torxset
Slangklemmen (-edit :maat volgt nog)


  • Begin met het losnemen van de + accupool
    Verwijder de afdekking van de gaskabel/vacuumtoren. Schroefje los, kapje naar voren wegtrekken.
    Verwijder de slangklemmen van de stationairregelaar (hier goed te zien)

    Verwijder de stationairregelaar

  • Inweken van de stationairregelaar
    Zoals in de voortreffelijke handleiding staat, kost dit een bus remreiniger.
    Plak of dop een van de ingangen op de regelaar af, op het plaatje hieronder kun je zien dat ik de mijne heb dichtgetapet met duct-tape.

    Spuit de hele regelaar vol met remreiniger.
    Pas op je ogen !
    Zet de regelaar een paar uur weg voor het beste resultaat. Ik heb dit gedaan in een grote glazen pot met vacuumdeksel, anders is de reiniger zo snel verdwenen
  • Reinigen van de stationairregelaar
    Na de inweekperiode kun je nu de regelaar gaan schoonmaken. De mijne was pikzwart.
    Laat de remreiniger eruit lopen, via de lange zijde kun je voorzichtig het klepje opendraaien.
       
    Dan een staafje erin op de breedtezijde, de klep staat dan open.
    Goed doorspuiten tot het schoon is, eventueel met wat wattenstaafjes werken.
    Dan de klep zelf schoonmaken, weer eventueel met een wattenstaafje
    Goed doorspuiten en droogblazen, dat scheelt weer bij het starten.
    Een doekje over de buitenkant voor het aanzicht

  • Monteren van de regelaar.
    Schuif de regelaar weer op zijn plek, monteer de slangen en de klemmen. Vergeet de connector niet op de regelaar te drukken. Hij doet het dan wel, maar draait 1200 toeren of zo.
    Hoe ik dat weet ? Wel eens gehoord.. :angel:
    Sluit de + accupool weer aan.

Kijk of er geen gereedschap ligt in de motorruimte, of bandijzers of zo :eusa_whistle:.
Start de motor.

En weer een klus gedaan !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#11
Vervangen koelwatertemperatuursensor op 13 maart 2007



Voor de duidelijkheid is dit klusje gescheiden van het vorige klusje. Ik heb ze wel samengedaan, het onderstaande eigenlijk terwijl de regelaar lag in te weken...
Omdat ik twijfels had bij het correct functioren van de temperatuursensor, heb ik besloten deze te vervangen door een nieuw exemplaar.
Tevens de pakking van de thermostaat vervangen, de thermostaat is nog niet heel oud.
Ik heb de avond ervoor de bouten van het thermostaathuis flink in de WD40 gezet, de verhalen over hoe vast het kan zitten zijn bekend..

Nodig:
-Torxsetje, inlusief maat 40 (best als dop)
-Doppenset
-Steeksleutelset
-WD40
-Koelvloeistof (+/- halve liter)

Onderdelen:
-De temperatuursensor
-een pakkingring voor de thermostaat
-bij voorkeur wat ringetjes voor de onderzijde van de benzineinjectoren.


Maar die had de beste man niet en kon ze ook niet los leveren (Niet mijn eigen dealer hoor !)



Vervangen van de sensor dus.. Hiervoor moet de benzine injector-rail verwijderd worden, en ik heb ervoor gekozen om ook de thermostaat en het thermostaathuis te verwijderen.


  • Losmaken van de injectorrail
    Trek de aluminium afdekklap naar je toe los van de injectorrail (kliksysteem)
    Nu ligt de injectorrails bloot.

    Maak de connectors los van de injectoren.
    Maak de leidinghouder los (Torx), achterop het blok links.
    Maak de 10mm boutjes los die de injectorrails vasthouden en wrik voorzichtig de rails los.
    Leg de rails naast de injectorgaten.
  • Nu kunnen we bij het thermostaathuis.
    Maak de slangklemmen los van het deksel van het thermostaathuis.
    verwijder de leiding. Er loopt wat water weg, maar dit is niet echt dramatisch
    (een halve liter, schat ik)
  • Dan de deksel van het thermostaathuis losmaken
    Dit zit vast met 2 torxen 40. Genoeg waarschuwingen links en rechts: niet forceren, maar voorzichtig losdraaien.
    Til de thermostaat met pakking uit zijn huisje.
    Dan ziet het er zo uit :
     
    En kunnen we bij de temperatuursensor. Deze is los te maken met een sleutel 19.
    Gevaarlijk, omdat je hier snel te veel kracht op zet.
  • Losmaken van de temperatuursensor: Eerst de stekerverbinding losschuiven van zijn bevestigingspunt.
    Dan de verbinding losmaken. Dan zo simpel als het lijkt: sleutel 19 erop en losdraaien maar.
  • Plaatsen van de nieuwe pakking en de temperatuursensor
    Ook simpel: trek de oude siliconenring van de thermostaat en wrot de nieuwe erom.
    Schroef de nieuwe temperatuursensor terug, vergeet niet de aluminium ring onder de sensor te zetten.

    Dan met sleutel 19 vastdraaien (eng, eng, eng) NIET TE VAST !
    Laat de thermostaat weer zakken in zijn huisje, en bevestig de steker weer.
    Plaats de steker terug op zijn vaste punt.
  • Reinigen van het thermostaathuis.
    Zoals te zien is, ziet er nogal wat urft op de slangaansluiting.

    Dit gaat los met een staalborsteltje.
  • Monteren van thermostaathuis en slangen
    Plaats het thermostaathuisdeksel terug, spuit de torxjes in met WD40 en zet het deksel weer vast.
    Gewoon vast, niet te vast, je wilt ze niet breken of doldraaien.
    Plaats de slangen weer terug, en zet ze vast met de klemmetjes.
  • Monteren van de injectorrail.
    Ook simpel: controleer de rubber ringetjes aan de onderzijde, veeg af en druk de injectoren weer voorzichtig terug
    in het spruitstuk.
    Zet de rail vast met de 10mm boutjes en druk de connectoren weer terug.
    Plaats de klem achterop het blok die de benzineleidingen fixeert.
    Druk de klep weer terug.

Vul nu koelvloeistof weer bij. Deksel van expansievat open, temperatuur op MAX.

Yes ! in een keer goed ! :eusa_dance:

Maar dan : deceptie, er klink een luid sissend geluid >:(. Bij nader onderzoek komt dit uit een injector.
Motor gestopt, en de betreffende injector een beetje draaiend vastgezet.
Opnieuw gestart: probleem over.
Ik ga iig ringetjes bestellen voor de injectoren.

Een proefritje gemaakt: auto rijdt ok.


  • Kapjes weer monteren, tieraps plaatsen
    Nu het afdekkapje van de gasklep/vacuum weer gemonteerd, tieraps om de gasleidingen gezet.
    Dan ziet het er weer uit zoals het hoort :


De slachtoffers:


Toen de zomerconfiguratie weer teruggezet (Lege luchtbuis en afdoppinkje op het filterhuis) en een proefritje gemaakt.
Voor de zekerheid eens getest met de oorspronkelijke LPi-injectievolgorde, maar helaas kwam toen het dipje weer terug bij 3000 rpm.
(was 1-2-3-4-5, is nu 5-1-2-3-4).

Auto rijdt prima, start weer ok en is weer fel als voorheen.
Operatie geslaagd dus !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#12
Carterventilatie vervangen op 24-03-2007



OK, vandaag een verslag zonder foto's, want die staan er al genoeg.
Één fotootje dan : die van de gewraakte injectorringetjes..




Vandaag kwam Animal me helpen om de carterventilatie en olieafscheider te vervangen.
Dus: spruitstuk eraf... Zo bruut ben ik nog niet met de Volvo bezig geweest.. :o
Gelukkig hoefden de LPG-injectoren er niet af, slechts de connectors lossen was voldoende.
Brandstofrail eraf, injectoren eruit gehaald. Voorzien van nieuwe rubbertjes boven en onder, beetje ingevet en weer teruggezet.

Het zat bijna allemaal mee, we hadden de spullen binnen 2 uur vervangen, en de auto weer gestart....
Tegenvallers waren dat bij het verwijderen van de leidinkjes van de vacuumtoren/kerstboom de beide pijpjes van de kerstboom afbraken en achterbleven in de slangetjes....

Gelukkig heeft het ding drie reservepijpjes op de 10v'er, dus even provisorisch parkers in de gaten gedraaid en op de voorzijde van het torentje de leidingen vastgezet....
Maandag even een nieuw torentje en o-ring halen.

Tweede tegenvaller was dat de oliepeilstok niet meer vastzit met een bout, maar dat daar een afgebroken bout op gelijmd was en gezekerd is met een tie-rap...
De leiding die op de linkerkant van het spruitstuk vastzit zat vol met keiharde oliekoek, blazen hielp niet want verstopt en ik heb de boel uiteindelijk met een installatiedraad doorgeprikt...
Ook brak de smallere leiding af... Kortom: het werd tijd !
Het retourgat in het blok zat ook vol met een zoort harde olie-stop-koek-reut...

Uiteindelijk viel het werk dus wel mee, binnen 2 uur was het gedaan...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#13
Plaatsing en verbetering heldere koplampen / koplampunits op 17 juni 2007



Mede omdat er bij de vorige APK een opmerking over werd gemaakt  :-\, besloot ik mee te doen aan de 2e heldere koplampen actie.
Bij de kleur van mijn S70 (OGP) staat zwart het beste naar mijn mening, en ik heb dan ook een setje zwarte lampen & knipperlichten besteld van het voor iedereen bekende merk Scantech..  :P
Enkele weken na de bestelling was het zover: afgelopen vrijdag werd er een zwarte doos met lampen erin afgeleverd...

's Avonds direkt aan de slag gegaan en de boel vervangen, maar ik werd er eigenlijk niet heel erg blij van..  :(
Het zag er mooi uit, dat wel, maar ik draaide eigenlijk direkt een van de busjes van de bevestiging los, en ook de passing liet te wensen over, met een overlap van bijna één centimeter die de oorspronkelijke lamp zeker niet heeft.
(Bijna Opel-Astra achtig...) :eusa_shhh:


Ik heb er aan gedacht om de set retour te sturen, maar omdat de manier waarop de bevestiging bedacht is niet beter
kan zijn dan hij is, zou dat niet veel zin hebben gehad... We moeten er dus iets struktureels aan verbeteren :eusa_think:, en dat
is gelukt.. :eusa_dance:

Benodigdheden:
- Flesje PUR-constructielijm

- Ring Sleutel 10mm
- kruiskopschroevendraaiertje
- Platte schroevendraaier
- Punttang



  • Verwijderen van de koplamp- en knipperlichtunits
    Om makkelijker te kunnen werken, heb ik de bovenste 2 boutjes van de motorkapvangers losgedraaid, zodat je de vanger
    naar achteren kunt draaien.

    Maak de connectors los van de lamp-unit en de motor-unit voor de hoogteverstelling (mits aanwezig)
    Dan de 3 bouten (let op, lang !) losdraaien die da lampunit vasthouden:

    Trek nu voorzichtig de unit naar buiten, de knipperlampunit komt mee. niet laten vallen
    Maak de connector aan de knipperlichtunit los.
     
    Nu kun je dmv het losklikken van de vergrendelveer de lamp- en kniperlichtunit van elkaar splitsen.
  • Demontage van de lampunit.
    Dit lijkt een angstige klus, maar het valt allemaal erg mee als je een beetje secuur werkt.
    Het begint bij het losmaken van de transportveer: dit gaat prima met een punttangetje.
    Dan met een brede platte schroevendraaier de klemmen die het glas op de lampunit houden, losklikken.
    Verwijder het glas en het afdichtrubber.
    erk op dat het hier niet om een bedachte pakking gaat, maar om een strip die halverwege met bisonkit of zo is vastgelijmd. :eusa_snooty:
  • Nu kan de  afdekkap, waar ook het stadslicht in zit (hier is trouwens  ook niet echt over nagedacht, als je dit moet vervangen moet eigenlijk de hele lampunit eruit..   >:()los.
    Deze zit met twee klik-constructies op de unit geklikt.
     
    Beetje wrotten met de brede platte schroevendraaier en los komt de kap !
    Je kijkt nu ahw in de lampunit. Deze zit met drie klik-systeempjes vast op de verstelnokken- en mechanismen,
    op de foto staat de klikpunten aangegeven.

    ook zit bij het punt op de hoek nog een klein kruiskopschroefje. Je tilt nu de reflectorunit los, en houdt een zwarte
    kunststofbak over..
  • Verbeteren van het bevestigingsmechaniek.
    Nu wordt ook direkt duidelijk wat het probleem is: er zitten messing busjes met schroefdraad min of meer op de grip in de kunstofbak gedrukt.
    En dan vanaf de buitenzijde, zodat elke racht telkens aan het busje trekt. Omdat zo'n lampunit best wat weegt, en er natuurlijk tijdens het rijden aardig wat schudt en trilt, zal dit op den duur onherroepelijk leiden tot loszitten van de lampunit. Als dat tijdens het vastzetten al niet gebeurt, zoals bij mij.
    Bij nadere bestudering van de busjes die bij mij al los hadden gelaten, blijkt er aan de bovenzijde van het busje een overstekend randje te zitten.. Da's handig !
    Als we dus het messing busje niet van buitenaf met deze rand in de unit steken, maar van binnenuit, dan kan de messingbus dus niet meer doorde unit getrokken worden !
    Als er dan meer kracht op het boutje komt (vastdraaien), dan trekt hij zichzelf vast ipv los, blijft immers hangen op de overstaande rand...
    Kortom, dat gaan we doen.. :eusa_dance:
    Eerst maken we alle drie de busjes los, door  de bevestiginsbout in de bus te schroeven (van achteraf), en er met een beetje wrikkende beweging het busje uit de unit te trekken.
    Je kunt eventueel ook als de unit nog vast zit in de auto, de bouten gewoon voorzichtig vaster draaien: je trekt ook dan het busje uit de unit, er is niet veel kracht voor nodig.
    Dan smeren we een klein beetje PUR-lijm op de messing bus, en plaatsen hem van binnenuit terug in de lampunit.
    Via de achterzijde de bout erdoor, en dan met een draaiende en trekkende beweging terugplaatsen in de unit..


    Kortom: we hebben het mechaniek nu gemaakt, zoals het eigenlijk had moeten zijn met weinig inspanning en zonder
    kosten !
  • Bevestigen :Lijkt met redelijk eenvoudig, ga het iig niet beschrijven !

En hoe ziet het er dan uit:


Nog even ter samenvatting:
Dit lijkt nu net een zeurtopic over matige kwaliteit spullen en zo, maar dat is m.i. niet de bedoeling. Het spul is nu eenmaal niet OEM-Volvo, en dus gewoon niet de kwaliteit zoals het origineel. De dichtingen zijn imho matig, de positie van de stadslicht is dusdanig dat vervangen listig is, ook de rubberdop onderin wekt niet het vertrouwen dat de boel water/condensdicht is. Ik heb iig wel door, dat hier géén  hogedrukspuit op moet...
Ook de overlap : dat kan gewoon de bedoeling zijn geweest, de passing is eigenlijk we heel mooi nu.
De bevestiging van de unit is gewoon slecht bedacht. Dit kan dus gelukkig eenvoudig worden verbeterd. Ik wil iedereen die deze lampen heeft  (en dan met name de zwarte variant, de chromen lijkt iets anders te zijn) wel aanraden om te kijken of de units na een week nog goed vast zitten: bij mij waren er na een 100 km rijden twee messing busjes aan het losraken...

Dat was het weer voor vandaag !

Aanvulling
Ik heb inmiddels de originele lampen weer teruggezet, vanwege de teleurstellende bundel grootlicht, die niet verder komt dan het dimlicht en dus waardeloos is als zodanig.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#14
Fatsoeneren / spuiten van de grille op  21 juli 2007



Vandaag was het lekker weer en besloot ik om de grille wat te fatsoeneren.
Door een lompe actie van mijn eigen kant had ik hier een breuk zitten en aardig wat beschadiging.
De spijl had ik al eerder gelijmd/gerepareerd.
Om honderden euro's uit te geven voor een nieuwe grille, daar had ik niet echt veel zin in.
Om het ding weer fatsoenlijk chroom te krijgen zou ik dingen moeten doen die ik echt niet kan.
Dus gewoon zwart dan maar, ook best mooi.
Tientjes voor blauwe logo's is ook niet zo aan mij besteed, bovendien is het oude logo mooier.. Toen maakten ze nog
echte auto's zeg maar. :eusa_whistle:

Nodig:
-flesje Dasty :evil:
-fijn schuurpapiertje
-busje primer
-busje grondverf
-busje matzwart
-crepe-afplaktape


Eerst een plaatje van hoe het was, als referentie:



  • Demontage van de grille.
    De grille van een S70 valt er eigenlijk zo uit: motorkap open, en van binnen zie je een aantal kunststof zwarte schuifklemmetjes...

    En in detail, je kunt zien dat het een kwestie is van het naar beneden duwen terwijl je het uiteinde indrukt..  en dit dan een aantal maal herhalen !
  • Verwijderen van de swoosh..
    Om de grille heen zit een rubber profiel, het enige echt helse van het karweitje.. Nu valt hij er makkelijk af.
    Dan het logo..
    De swoosh (streep met logo) zit vast met een 4-tal klemmetjes. Deze zijn erg makkelijk te verwijderen door met een schroevendraaier een beetje te wippen..
    Daarna is het verstandig om met een wat bredere drevel de klemmetjes weer plat te tikken, voor montage later..
  • Reinigen en afplakken
    Nu ontvetten van de grille, schoonmaken.
    Dan de chromen rand die moet blijven afplakken. Ik heb hiervoor Tesa-crepe afplaktape gebruikt, dit kun je echt perfekt rond plakken.
  • Schuren.
    Met een fijne korrel (maar niet doorslaan..), ik heb 320 gebruikt, de delen geschuurd die geverfd gaan worden..
    Dit geeft eigenlijk ook wel een heel mooi effekt, een beetje geborsteld RVS-effekt. Helaas van de beschadingen, ik moet door..

    Ook tussen de ribben schuren, da's het ergste eigenlijk..
  • Primeren
    Goed onstoffen, en in de primer dat ding..
    Voor en achter, links en rechts..

    Dan in de grondverf..
    Voor en achter, links en rechts..
  • Antraciet spuiten
    En dan  met de bus matzwart :
    Voor en achter, links en rechts..
  • Verwijderen van tape en monteren van het logo
    Ik heb het logo vastgezet door de vier klemveertjes met een dun pijpsleuteltje vast te drukken, gaat perfekt.
    Resultaat ziet er dan zo uit:
  • Montage en eindresultaat
    Eigenlijk ook bijzonder simpel. Enige drama kan het rubber zijn dat rond de grille ligt. Ik vond het uiteindelijk het meest eenvoudig door de grille los in de motorkap te zetten, en dan van buitenaf het rubber correct positioneren, en per deel fixeren met een clipje aan de achterzijde.

Alles bij elkaar ziet het er dan zo uit: :D



Goed genoeg voor mij ! :eusa_clap:


  • En verder.. deel 1

    • In de tussentijd voor het drogen enzovoort, heb ik direkt wat andere dingen aangepakt.. Zo had ik nog een schakelaar
      van een raam achter dat wel omlaag, maar niet meer omhoog ging,  en heb ik het wonderlijke Dasty spul eens geprobeerd
      op mijn motorblok.. Klonk precies als iets voor mij: opspuiten, 10 minuten wachten en afvegen.. :eusa_whistle: En idd, zo werkt
      het..
    • Toen maar wat metaalcleaner op de nokkenasdekselafdichtplug van alu geprobeerd... :evil:
    • Daarna de kunststof afdekplaat waaronder de ruitenwissermotor en het interieurfilter liggen eens losgehad..
    • Dat was het moment om de waterafvoerslangen die op deze plaat zitten eens goed door te spoelen..
    • Daarna het pollenfilter uitgeklopt en uitgezogen, alsmede het ventilatorhuis..
    • En dan ben je er toch, dus met een sleutel 10 de dashboardbouten even nagetrokken...
    • En het ruitenwissermechaniek gereinigd en gesmeerd...
    • De boel weer dichtgebouwd..

  • En verder.. deel 2..

    • Er viel mij op dat de airbox nogal klapperde.. Dit was simpel, het rubber ophangprofiel in linker zijscherm lag los..
    • Dus de airbox losgehaald.
    • Daarna met een kwast maar eens de resten Sahel weggeborsteld..
    • En dan kun je er toch bij, dus even het schakelmechanisme gesmeerd.
    • En dan direkt het K&N filter uitgezogen.. al redelijk vies, vond ik.. Dus snel andersom teruggemonteerd, net als met
      mijn onderbroeken gebruik ik ze altijd aan beide kanten.. ;D
    • Toen de temperatuurgever eens losgewrot en schoongeblazen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het