Een S70..Missie Volbracht.

Gestart door Misha, 26-07-2007 18:06:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

#15
Schakelaars Raam Reviseren, op 24 juli 2007



In detail: revisie schakelaar
Een van de achterste schakelaars werkte niet meer goed: raam ging wel omlaag, maar niet meer omhoog.
mdat ik vermoed dat een nieuwe schakelaar veel centen kost en omdat ik dol ben op gepriegel, heb ik besloten de schakelaar een beetje te reviseren..
Op het forum kom ik er ook wel eens vragen over tegen, dus ik heb geprobeerd het een beetje te documenteren.

Benodigd:
-zuurvrije vaseline
-een klein schroevendraaiertje
-stukje krantenpapier
-contactspray
-fijn kwastje,
-eventueel kunststofreiniger


Over het gebruik van contactspray zijn de meningen verdeeld: ik gebruik het echter naar volle tevredenheid en heb ook geen last van filmvorming of zo..
Misschien het merk.. Dus: kijk zelf maar of je het wilt gebruiken..


  • Uitbouwen van de schakelaar
    Makkie. Gewoon platte schroevendraaier tussen schakelaar en deurpaneel, en het ding komt omhoog.
    Pas wel op dat je de brede steker die er op geklikt zit niet laat vallen in de deur, dan moet het paneel los.
    Ook geen drama, maar onnodig.


  • Splitsen van de schakelaar
    Eerst splitsen we met een kleine schroevendraaier boven- en onderzijde van de schakelaar.
    gewoon voorzichtig het  daarvoor bestemde klemsysteem openwerken en beetje trekken..


  • Splitsen deel 2
    Op eenzelfde wijze kun je het bovendeel nogmaals splitsen. Dit maakt reinigen nog eenvoudiger..

    Op het volgende plaatje kun je zien dat reinigen geen overbodige luxe is...

    Met een fijn kwastje gaat dat goed. Eventueel kun je met kunststofreiniger dit deel van de  schakelaar reinigen. Niet
    te hard poetsen, daar kan de toplaag niet zo goed tegen..

  • Reinigen en eventueel bijbuigen van de contactvingers
    Het onderste deel van de schakelaar bevat 2 paren contactvingers, die door een kunstof schuifje worden bediend. Dit
    komt (goh, ja joh ?) overeen met de actie van de knop van de raambediening.
    Door het schuifje heen een weer te bewegen, zie je dat de contactvingers iets gaan doen. Ik heb met een multimeter
    gemeten of het contact goed is, en dat was het uiteraard niet. Dit meten gaat vrij eenvoudig, aan de onderzijde kun
    je een electrode zetten en bovenop het contactvingerpaar ook. Gewoon een weerstandtest is eenvoudig te doen en
    doeltreffend.

    Toen de contactpunten maar eens gereinigd: eerst kwastje erover en dan contactspray ertussen, en dan met een
    krantenpapier opschuren.
    Sommigen gebruiken hier schuurpapier voor, maar dan kan je het over 3 maanden weer doen, daar mol je de contactpunten
    echt mee.  Krantenpapier werkt prima, maar doet er iets langer over.
    Beetje vaseline (voorzichtig !) op het schuifvlak van het kunststof schuifje doen.

    Opnieuw schuiven en meten : weer niets.
    Dan maar de contacten bijbuigen.. Ook hier: overdaad schaadt !

    Hoe werkt dit: De foto zegt het eigenlijk het beste, met een schroevendraaier til je de contactvinger omhoog, te hoog
    dus eigenlijk. Je kunt dan het einde (waar je ook het puntje ziet zitten) een beetje naar beneden buigen.
    En dat doe je net zo lang of kort tot de schakelaar weer tiptop is.


Daarna alles weer op elkaar klikken, en voila: het werkt allemaal weer. ;)

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#16
Zandvoort 2004


In 2004 ben ik met een collega naar Circuit Park Zandvoort geweest voor een dag autoplezier.
Ook was er een live optreden van Boom Chicago, echt megagrappig, briljante artiesten.

Het programma werd verzorgd door de Rensportschool Zandvoort.

Een beetje rondjes draaien op het GP-circuit, ik had de eigen auto waardoor ik niet hoefde te wisselen elke 3 rondjes en heb er dus war aardig wat gereden.
Mijn S70 is zeker geen racewagen, maar het is toch leuk om proberen zo min mogelijk snelheid te verliezen.
Sowieso al een uitdaging vanwege de 'prima' standaardremmen van de auto..



Wachten tot ie ken.. Naast/achter  me staat een zeldzame Citroen, een dubbellucht achter. Ooit gebruikt voor krantentransport naar Parijs.


Hij ken !


Wisselen voor de meesten, maar niet voor mij..


Daarna nog een beetje SkidControl doen in de speciale BMW: deze staat op een winkelwagenonderstel, op een soort van vijzel. Hierdoor kan de instructeur naast je de auto omhoog en omlaag zetten ten opzichte van het winkelwagenonderstel, zodat je meer of minder grip krijgt..
Fun, Fun, Fun !





En dan nog wat rondjes met een professioneel coureur mee in een 330D.. Wel op slicks..
Boeiend was dat de 'Beamer'  op het rechte stuk telkens even avn contact af en er weer op moest, omdat de ECU het niet trok... :eusa_whistle:




Een lollige én leerzame dag.. We hebben ook nog wat geleerd, je kent het wel, slalom, uitwijk met en zonder ABS, bermproef..
Maar minder boeiend dan bovenstaande !
Het was wel schrikken: na tientallen rondes over het circuit (het was ook erg warm), had ik geen profiel meer op mijn banden ! :o
Gelukkig was dit maar tijdelijk, het was vooral pick-up dat in het profiel was gaan zitten, en na een paar dagen was het weer schoon..

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#17
Overige evenementen:  Volvo Grip & Slip Lelystad (Prodrive)



In 2005 heb ik samen met mijn vrouw meegedaan aan de Volvo Grip & Slipcursus op Lelystad, gegeven door Prodrive.
Leuk en wederom leerzaam, echt goed ingericht.

Cursus bestaat uit verschillende onderdelen.
Ook had Volvo Nederland een aantal toen nieuwere modellen neergezet om het verschil te kunnen voelen, met/zonder automaat enz.
Ik had met mijn S70 de oudste auto, zonder TRACS/STC. Gelukkig.

De S70 is redelijk goed aan te voelen, als er achter iets gaat schuiven. En dan ook goed te corrigeren, als je de ruimte hebt.

Filmpje...
En nog een filmpje...

De V50 daarentegen met zijn electronica.. :eusa_think:
Het duurt iets langer voordat je gaat schuiven, maar dan heb je echt wel werk met het corrigeren...
Is natuurlijk  vertekend, immers het is hier extra glad gemaakt en je moet gaan schuiven.





Hoe dan ook, ik vond de S70 veel prettiger corrigeerbaar..



Leukste onderdeel zonder meer de rotonde...
Filmpje...

Het lijkt listig, maar je hebt echt de tijd om te oefenen, en je kan het gewoon gegarandeerd aan het einde van de dag.
Overigens viel de XC90 echt door de mand.. Veruit het meeste grip en grootste gemak had de XC70...

En natuurlijk nog even over de kombaan..


Erg lollig, ook om met de handjes los van het stuur met je gaspedaal de auto in de bocht te sturen: gas erbij is omhoog, dus ruimere bocht.
Gas eraf en de auto zakt naar beneden, strakker door de bocht.
Iedereen kent deze theorie wel, maar het is gewoon leuk om het zo zelf te voelen.

Deze cursus is echt een aanrader, en gewoon leuk. En als je hem via Volvo doet, gewoon 100% Volvo !


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#18
Personeelsfeest Zandvoort



In 2006 hadden we een voor de verandering eens echt leuk personeelsfeest.
Helaas loopt het bij ons meestal uit op teambuilding-achtige activiteiten die altijd verbonden moeten worden door een set gedegenereerde Mountainbikes. >:(

Nu dus eens niet: wij hebben het hele Circuit van Zandvoort afgehuurd gehad voor een dagje racen.  :eusa_dance:
Meerijden, zelf rijden in heel veel verschillende auto's: niets mis mee ! :eusa_dance:

Op de heenweg nog 2 forumleden en (ex) collega's op de foto: ja, ook de Probe ! Ik noem geen namen, maar Ties was er toen blij mee..


Op de parkeerplaats achter het pitgebouw:


Een deel van de auto's die tot de beschikking stonden:



Deze was serieus snel :


En deze was leuk:


En hier zit ik in een cup-Elise geschoenlepeld:

schakelen onder mijn knie.. en over het geheel veel te klein, maar erg leuke auto om in te sturen..
Weegt geen kont, en ligt laag. Speelgoed dus.

En deze foto is dubbel lollig:


De prijsuiteiking:


En de aftermath:


En nu maar wachten tot een volgend feest..



We kunnen ook een keer een groupbuy doen ?



Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#19
DTM 2006



Hier een aantal foto's van de DTM op zandvoort in 2006.
We zaten op de Audi-tribune, waardoor het helaas praktisch onmogelijk is om fatsoenlijke foto's te maken..

Robert Doornbos in de RedBull maakt rook:




En, je mag het niet hardop zeggen, maar deze auto Audi wordt bestuurd door een dame, Vanina Ickx. (Ja, de dochter van..)



En het is weer mis....  :eusa_whistle:

Nog wat F3..


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#20
Verzamelde Foto's en diversen







Hieronder wat diverse foto's met een link naar Volvo, het forum of andere betrokkenheid:






De oude man...Moddermannen


Ikku met de quad door de drek..


Iets op de lens ?Oh nee..



En na gedane arbeid is het goed drinken..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#21
Vervanging van remslangen en plaatsen Veerpootbrug


Vanochtend heb ik de remslangen laten vervangen, deze waren bij de APK 'op het randje', en ik wilde het graag goed hebben voor ik de autobahn opging voor een welverdiende vakantie.
Het Volvo-tarief wat hiervoor wordt gehanteerd is 200 euro, alleen voorzijde. Hiervoor heb je ook een complete set van een beter type, in mijn geval die van Goodridge.

"Deze Goodridge High Performance Brakelines (metaal omvlochten remslangen) bestaan uit een teflon binnenleiding met een gevlochten roestvrijstalen mantel. Daaromheen zit een transparante coating van pvc. De aansluitnippels zijn verzinkt. Voordeel van deze Goodridge remslangen is dat het rempedaal strak aanvoelt en de remdruk goed doseerbaar is. Dit komt omdat de leiding niet uit kan zetten, in tegenstelling tot de normale rubberen remslangen. Daarnaast heeft deze Goodridge remslang een veel langere levensduur dan een conventionele remslang van rubber, omdat teflon veel beter bestand is tegen uitdroging."

Dus ben ik richting Moergestel getogen en heb  daar deze slangen gekocht en laten monteren..
En direkt maar even de remvloeistof vervangen..


Nu waren de slangetjes inderdaad niet 100% meer, maar veel kwalijker waren de remschijven voor, die een dikte van 23,5 mm hadden.. Daar hadden ze dus beter iets over kunnen melden..
Da's een mooi projectje voor na de vakantie... die halve mm moet nog wel een paar maanden volhouden.

En dan ook maar een veerpootbrug, zat er zo in..

Vervolgens lekker naar huis gereden, en wat een verschil ! De VPB merk je duidelijk, ook als heb dan geen sportonderstel of laagwangige banden.. Stuurt echt merkbaar anders, een aanrader, zeker voor de uiterst geringe kosten !
Remmen ook een verschil, dacht eigenlijk dat het allemaal een beetje onzin was met strakker pedaal : maar ook daar is niets van overdreven, het remt echt direkter.
Kwam op de terugweg bij N65 rond 12:00 nog een woestijnbruinkleurige 855R tegen, met ander achterlichten en zo, geen sticker..





Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#22
Hier even wat foto's van mijn vakantie in Duitsland, commentaar volgt nog..


Luchtshow in Traben-Trarbach..


Ongenode gast...


Kent iemand de Märklin treinbanen nog ? (zicht vanaf de kerk in Idar-Oberstein)


Hij heet niet voor niets Mika ! (Erlebniswelt Nürburgring)


Met papa in de duokart (Erlebniswelt) Allemachtig wat stuurt dat zwaar !


Zicht vanuit de tuin: (Mont-Royal)


Uhhh....


Speciaal voor de velg-fetisjisten: Antracietkleurige Perfo's !


Geestverschijning bovenaan de trap ?


Redelijk bizar: kunstvliegen met een afstandsbestuurbare heli, op zijn kop 30 cm boven de grond....


Iemand nog een Twinpipe ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#23
Vervangen van de knipperlichten door logo's.. 1-9-2007



Omdat ik inmiddels de richtingaanwijzers heb verplaatst en in de spiegelkappen heb zitten, is het niet meer nodig om de knipperlichten in het zijscherm in ere te houden. Sterker nog, het is een beetje 'overdone' nu.
Ik heb deze dus verwijderd en vervangen door een Volvo-logo, net zoals in Amerika.

Een eenvoudige klus.. De logo's zijn gewoon te bestellen via de dealer en kosten rond de 15 euro.

Nodig:
- De logo's..
-
Ontvetter


Eerst maar een plaatje van hoe het er nu uitziet, dat vergelijkt beter..




  • Eerste stap is het losmaken van de knipperlichtunits in de zijpanelen. Dit doe je door ze naar links te duwen en dan naar voren te kantelen aan de rechterzijde..

  • Dan verwijder je de unit van de steker door het blokerinkje van de steker. Aan de achterzijde van het logo zit een plekje, waar je de steker kan laten zodat hij niet slingert in de ruimte achter het zijscherm.
     
  • Dan het scherm goed ontvetten en drogen, en het logo op zijn plek brengen en voorzichtig aandrukken, je drukt namelijk zo een deuk in het zijscherm...

En hoe ziet dat er dan uit :
 

En nog 2 van verder af :




En toen heb ik ook maar de Forumsticker geplakt. Uiteraard niet op de voorgeschreven plek, daar ben ik te recalcitrant voor..


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#24
Uitdeuken zonder spuiten Doe Het Zelf van het zijscherm - 01-09-2007



Omdat op mijn vakantie een of andere onverlaat >:( een deuk in mijn zijscherm heeft achtergelaten -en voor de ingewijden, ja ik denk de enge Saab-buurman met zijn enge kind- heb ik besloten om zelf eens met de deuk aan de slag te gaan.
Deze deuk zit eigenlijk op een hoogte dat je er eenvoudig bijkunt als je de binnenbekleding van de wielkast losmaakt. Helemaal eruit hoeft het niet.
Ik heb dus wat van de speciale popnagels gehaald bij de dealer, en heb het eens gewaagd.

De deuk : >:(


Nodig:
- Popnagels 'Volvo'
- Popnageltang (5-euro bak Gamma)

- Dop 10 mm
- Wielsleutel en krik
- Stevige duimen....
- Boortje om huidige popnagels los te boren.



  • Eerste stap is het verwijderen van het wiel. Moet lukken, denk ik...
  • Dan moeten we een aantal popnagels losboren, met beleid, je wilt immers niet het gat mee openboren... Op de foto heb ik de popnagels in rood omcirkeld, en de kunststof moeren met groen. Die mogen daarna met dop 10 losgemaakt worden..


  • Hier is alles losgemaakt. Het is een beetje opletten, omdat het binnenscherm (op de 2e foto duidelijk te zien) met nokjes in een rand in de spatbordrand valt.


    Daarna kun je het scherm voorzichtig los trekken, en kan ik bij de deuk met mijn vingers en duimen.. Een beetje op de juiste plek drukken, in kleine stukjes en met veel controles tussendoor, en  :D de deuk is weg ! Daar ben ik zo blij mee, dat ik er 2 foto's van heb gemaakt.... :eusa_dance:


  • Dan is het weer tijd voor het monteren.. Ik ben begonnen met het op zijn plaats leggen van het scherm, zodat het weer in de uitstekende draadeindjes valt. Even opletten dat het scherm helemaal goed zit. Het fixeert namelijk ook het achterste deel van je voorbumper. Leg het scherm weer met de nokjes achter de rand van het spatbord. Dan met de popnageltang en de popnagels -ik ben bovenaan begonnen- het scherm weer compleet vastzetten..
     
    En dan is het gepiept voor wat het scherm betreft..

  • En natuurlijk het wiel er weer op en de auto omlaag...

Ik ben er blij mee zo !


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#25
Deurpaneel revisie en stootstrips op de deuren - 1-9-2007



Omdat er bij de vorige keer dat ik het paneel eraf had het opviel dat er een aantal van die clipjesdingen loslagen/afgebroken waren, whatever, had ik me voorgenomen om dit eens te vervangen.. Voordat het gaat rammelen.. Goed plan, want er bleek ook nog iets anders los te zitten..
Dus een aantal van die clipjes besteld.. Om een of andere reden zitten er witte en rode in, waar ik niet 1-2-3 het verschil tussen kan vinden.
's Ochtends was ik nog even bezig met de 142, en toen vielen me wat stripjes op die mijn probleem met de randen van de deuren zouden kunnen oplossen...

Maar eerst de deurpanelen...

Nodig:
-Aantal clipjes via dealer
-Torxschroevendraaiersetje
-Montagelijm (PUR)

Demontage van het deurpaneel.

  • Het paneel zit op eigenlijk maar 1 plek met een schroefje vast. Verder klemt het in de sponning van het raam, een sierlijstje bij de opener van het portier en verder klikt het dus met de clipjes in de deur.
  • Eerste stap is het loshalen van het kapje dat voor de spiegel zit.

    Is gewoon klem.

  • Dan het afdekkapje loshalen in de handgreep en de torx-schroef losdraaien..


  • Sierlijstje van de portierhandle loswrikken..




  • ..En dan je vingers tussen paneel en deur in wurmen en met wat ferme rukjes ::) het panel naar voren trekken..

    Niet helemaal proberen te verwijderen, er zitten nog stekkers aan vast..

  • Hier kun je zien dat er stekers lopen van de deur naar het paneel.
     

    Zitten met een borgpalletje in de schakelaar vast, inknijpen en lostrekken. Past maar op een manier, dus je hoeft geen stekers te markeren of zo.. 
    Hier kun je ook nog zien hoe de extra bedrading tbv de richtingaanwijzers in de spiegelkappen is aangesloten..

  • Helaas kwam ik erachter dat er ook nog een bevestigingspunt had losgelaten in de deur, deze heb ik dus weer met PU-Montagelijm vastgezet.


  • Op deze foto zie je het dunne, maar oh zo belangrijke laagje 'anti-kraakvilt'. Als je dit laagje niet op het paneel houdt, gaat het kraken door beweging van het leer op het metaal van de deur. Herstellen en controleren is dus het devies !


  • als dan alles weer goed is, in omgekeerde volgorde terug... Hier kun je trouwens goed de isolatie van het x70 paneel zien.

    Ook het materiaal van het paneel zelf is van een soort hardschuim mengsel.

En de slachtoffers :




Plaatsen van een integere stootstrip op het portier.

En dan nu de laatste S70 klus van vandaag.
Zoals je op de foto kunt zien, heb ik nogal wat lakschade aan het portier.

Dat komt vooral omdat ik altijd onder de carport parkeer, en de deur open tegen het tuinmuurtje. Ik kan daar niet al te erg mee zitten helaas, en daarom moest er dus een oplossing voor komen die praktisch is.
Ik heb er een tijd naar gezocht, en vind die Halfords stootblokken erg lomp en lelijk, bovendien beschermen ze niet de hele deurrand...
Maar tijdens een ander klusje zag ik een elegante klemmende strip in de motorruimte van een Volvo 140..


En die is ideaal voor de klus !

Ik heb het ding op maat geknipt en over de portierrand gedrukt,

beetje schoongemaakt, en voila: mijn portierrand blijft heel.

Of het echt mooi is.. nee, zeker niet. Maar in de praktijk valt het eigenlijk niet op


Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#26
Even een foto van hoe het klokkenspel er uitziet, moest ik nog steeds eens plaatsen.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#27
Budgetupgrade remsysteem S70 - september 2007



In de afgelopen periode heb ik mijn remsysteem geupdate.
Het was toch aan vervanging toe, de slangen hadden wat droogtescheurtjes, de olie zat er 3 jaar in en de schijven hadden nog maar 22.5mm dikte.
Mijn voornaamste bezwaar tegen de standaardremmen is voor dat je bij 2x hard remmen vanaf 130 al, eigenlijk 10 minuten geen echte remmen meer hebt. Daarbij is het op de vakanties in Duitsland een wat 'unheimisch' gevoel als je vanaf alles boven de 160 naar stilstand moet, dan zit je met de billen tegen elkaar.

Ik ben geen circuitrijder of notoire hardrijder, dus echt zware investeringen in remmen wilde ik niet doen.

Mijn stelregel was eigenlijk dat ik -als het originele spul versleten was- een betere variant wilde voor maximaal 150% van de originele kosten..

Ik heb me toen wat ingelezen op dit forum en andere forums, en heb uiteindelijk de volgende setup gemonteerd en laten monteren..


  • Goodridge Teflon/RVS remslangen voor en achter natuurlijk
    Voor een strakker en direkter gevoel in het pedaal, wat de dosering ten goede komt.
    Ook olie vv.

  • Brembo MAX gegroefde schijven, tot 800 graden celsius
    Voor warmteafvoer en afvoer van gassen tussen blok en schijf én misschien iets meer grip..


  • Mevius/CTF Euro Sport remblokken voor
    Weinig stof, bestand tegen hogere temperaturen en prima vertraging

  • ATE zachte blokken achter
    Dit om de balans tegemoet te komen...

Kosten van deze opzet, zoals ook elders vermeld, onder de 500 euro aan materialen.

En dan het resultaat...
Op dit moment beginnen de remmen het lekker te doen, maar als je toch bezig gaat/bent, doe dan ook direkt de achterste schijven, de zijn niet heel duur en het spaart je inslijten van de achterrremmen..

Vertraging voor is -zeker als je harder gaat drukken- in elk geval beter dan het origineel: hoeveel beter dit in  de komende dagen/weken nog gaat worden, zal ik uiteraard vermelden..
Fading lijkt voorlopig bij 3x hard ankeren weg, sterker nog, het lijkt eigenlijk beter te gaan remmen als het warmer wordt.. maar ook dit is wat voorbarig en zal ik later aanvullen met ervaringen..
Het geluid is wel echt vet, als je bij hogere snelheden goed hard remt... maar dit zal vermoedelijk wel iets minder gaan worden..

Omdat ik en wat vaag gevoel had in wegligging , maar de shocks en ophanging met rubbers in orde was, er een aandrijfashoes is vervangen, schijven eraf geweest, een VPB ertussen gezet, en omdat ik het nog niet eerder had gedaan sinds ik de auto heb, de auto maar eens laten uitlijnen..
Alles is weer in orde  :eusa_clap:

Hier het brieffie van voor en na:

Je ziet vooral de de auto eerst voor en achter een negatief toespoor had, en nu weer binnen de specificaties valt.. voelt echt veel beter aan..
Wel verbaasd of de afstelmethode voor de sporing achter...



En omwille van de naslabaarheid
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#28
Reinigen carburateur 142, type Zenith Stromberg 175CD2
This topic is brought to you by Dasty Ontvetter



Voor gevoelige mensen verzoek ik om niet verder te lezen, dit gaat niet over de 850.. maar het is mijn weblog, dus het mag... :)

Vandaag heb ik de carburateur van de ouwe eens gereinigs, deze was matzwart geworden door bijna 40 jaar ervaring.
Eerst wilde ik de remreiniger pakken, maar dat was er niet meer.
Toen de Dasty maar gepakt, en dat ging prima !

Alleen foto's van de reeds schone carburateur..


Het 'huis' en de 'Tunnel of love, de binnenzijde :


De bovenzijde van het huis, waar membraam en gasschuif in komen, en de bovenzijde:
 
Toen vond ik het nog lollig dat de carburateurs een Brits kwaliteitsprodukt zijn, later even niet meer :(

En dan de grote puzzel :


Maar met wat logica en het Haynes boek zit het zo in elkaar:
 

En dan natuurlijk onvermijdelijk: de pakking van de gasring naar carburateur was kapot. Pakkingen heb ik niet, maar wel pakkinkarton.
Dus op de ouderwetse manier: kruipolie op het vlak, karton erop en met een hamer voorzichtig op de pakking tikken.
Dan verschijnen de contouren van het vlak vanzelf op het pakkingpapier, en kun je knippen en met de 'holpijp' de gaten tikken waar noodzakelijk.
 

Zo, dan kan de boel er weer op:
Waar moet het ?           Ah, daar..
 

Nu ziet de rest er weer niet uit..

En dan de rest er weer op, en klaar.


Irritaties waren er wel:
De constructie van de sproeierinlaat en de aftapschroef van de vlotterbak is zodanig, dat ik begrijp dat Britse Klassiekers altijd de geest geven.
Wat een denkwerk zeg..
In de de vlotterbak zit gewoon een gat van 2cm doorsnede, je schroeft de bak op het huis. Dan draai je de sproeierinlaat door dit gat in het huis, waarbij het dan dient af te dichten via een rubber ringetje om die inlaat..gewoon op goed geluk lijkt het wel. Gelukkig had ik dit van tevoren voorzien, dus heb ik het eerst getest met wasbenzine, wat er radeloos doorheen lekte..  Ik heb hier een voorraad met rubberringen in allerlei maten, dus deze ring vervangen en  toen was het over..

Daarna de gasschijf weer volgemikt met ATF van bovenaf, dempertje erin gezet.
Startte in een keer !
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

#29
En nog wat aanvulling op het fotoalbum :







Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het