MOV'IT Remmen

Gestart door 850Joris, 03-07-2003 21:40:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

850Joris

quote]

Weet je zeker dat het met Titans wél past? Je kunt ook die nieuwe Pegasus-wielen nemen, die hebben een érg platte spaak. Ik kan mijn hele hand tussen de spaken en de remklauw steken na montage van die velgen! Ruimte genoeg. Bij mijn vorige velgen had ik net 4mm ruimte over....
Citeer

Wat kost dat?

Marc 0101.001

#61
Citaat van: 850Joris op 18-07-2003 11:32:04
quote]

Weet je zeker dat het met Titans wél past? Je kunt ook die nieuwe Pegasus-wielen nemen, die hebben een érg platte spaak. Ik kan mijn hele hand tussen de spaken en de remklauw steken na montage van die velgen! Ruimte genoeg. Bij mijn vorige velgen had ik net 4mm ruimte over....
Citeer

Wat kost dat?

In 8x18 zo'n 575,= excl. btw per stuk. In 17" zijn ze er ook, maar daar weet ik de prijs niet van. Let wel: zonder banden.

Reitse

@Ludo.
Als je remt krijg je te maken met een hoop krachten (middelpuntvliedend, centrifugaal...) wat er uiteindelijk op neer komt dat op het moment dat je gaat remmen de meeste druk voor op de auto komt te liggen. Je kan het ook zien als er geremd wordt, de voorkant duikt, de achterkant van de auto komt omhoog. Zou je achter hele zware remmen monteren dan loop je kans dat je achterwielen blokkeren waardoor het mogelijk is dat je auto "omgetrokken" wordt. Daarom voor grotere remmen dan achter.
(ik ga even uit van redelijk standaard ophanging, met een hele stugge veer/schokdemperset kan het anders worden)

Dat grotere remmen effectiever zijn kan ik me ergens wel voorstellen. Immers is het schijfoppervlak groter, waardoor de warmte relatief minder wordt (verspreid over groter oppervlak) en het frictiegebied wordt groter (er is een groter gebied waarop remblok en schijf contact hebben). Of het in meters heel veel gaat schelen durf ik me niet over uit te laten, maar als je je "tussen de oren" al veiliger voelt is dat toch ook al heel wat waard?

ed

Citaat van: Reitse op 18-07-2003 13:28:24
@Ludo.
Als je remt krijg je te maken met een hoop krachten (middelpuntvliedend, centrifugaal...) wat er uiteindelijk op neer komt dat op het moment dat je gaat remmen de meeste druk voor op de auto komt te liggen. Je kan het ook zien als er geremd wordt, de voorkant duikt, de achterkant van de auto komt omhoog. Zou je achter hele zware remmen monteren dan loop je kans dat je achterwielen blokkeren waardoor het mogelijk is dat je auto "omgetrokken" wordt. Daarom voor grotere remmen dan achter.
(ik ga even uit van redelijk standaard ophanging, met een hele stugge veer/schokdemperset kan het anders worden)

Dat grotere remmen effectiever zijn kan ik me ergens wel voorstellen. Immers is het schijfoppervlak groter, waardoor de warmte relatief minder wordt (verspreid over groter oppervlak) en het frictiegebied wordt groter (er is een groter gebied waarop remblok en schijf contact hebben). Of het in meters heel veel gaat schelen durf ik me niet over uit te laten, maar als je je "tussen de oren" al veiliger voelt is dat toch ook al heel wat waard?

Of een remdrukverdeler monteren natuurlijk. Dan ben je direct van alle problemen met "verkeerde remkrachten" verlost.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Het gaat niet alleen om de kracht. Ik vraag mij ook af in hoeverre je een hogere kracht krijgt want de hoofdrem cylinder blijft 't zelfde en die bepaald uiteindelijk de kracht dacht ik.
Volgens mij krijg je in de remtang zelf juist in verhouding minder kracht. (dezelfde kracht over een groter oppervlak.)

Ook de doseerbaarheid van het pedaal en de druk verdeling over het remblok doen wonderen.
Een rem tang met 1 remcylinder aan elke kant kun je in de regel moeilijker doseren dan een tang met 2 cylinders.
Er is een gelijkmatiger druk verdeling op het remblok.
Ook door het toepassen van verschillende diameters remcylinders per blok zal de schijf minder snel blokkeren.
Omdat het blokkeren dus in een later stadium zal plaats vinden kun je meer vertragen.

Ook de repeteerbaarheid van hard remmen is een faktor.
Je kan 100 keer zeggen dat de standaard remmen goed remmen, dat doen ze ook.
Maar, als je dit 5 keer achter elkaar doet dan ben je er door heen!
Geloof me, er zit verschil tussen hard remmen en hard remmen.
"Brake assist" is niet voor niets uitgevonden omdat heel veel mensen niet hard genoeg remmen, zelfs niet in een noodsituatie.

Ik denk wel dat een remmen set zoals de AP's of Brembo's of eventueel de rode EBC's voor rustige remmers niet echt de oplossing is.
In dit geval zal meestal de remweg in eerste instantie iets langer zijn omdat deze sets enige opwarming van de remmen nodig hebben voor optimaal effect.

De Brembo set en de AP set welke Marc nu op zijn auto heeft gaven duidelijk meer vertraging op hogere snelheid.
Met de AP set heb ik destijds nog met andere blokken gereden welke onder de 80 km/h toch meer meters nodig hadden als ze koud waren.
De Brembo's met PAGID blokken hebben hier maar twee omwentelingen last van en dan is 't goed.

Een paar mensen op dit forum hebben met mij mee gereden en kunnen ondervinden wat meer vertraging met deze set nu eigenlijk inhoud.

Er is wel degelijk verschil, ook de ABS komt er bijna niet meer op of er moet een hobbel in de weg zitten.

850Joris

Ik weet al wel dat de MOV'ITs al direct goed bijten als ze nog koud zijn.  Ik weet niet precies welke blokken erbij zitten maar daar kom ik nog wel achter.

micdee

#66
Citaat van: scub@ op 18-07-2003 10:47:23
Citaat van: micdee op 18-07-2003 00:58:00
Zit eigenlijk te wachten op een leuk filmpje van een volvo voluit op diezelfde ring ........... ;D ;D

wanneer gaan we mic?  ;D

Noem maar een paar data en dan zal ik s ff zien of ik vrij ben, danwel vrij kan krijgen... dan wel met jouw auto, want die van mij is maar zo standaard  ;D uhm je hebt toch wel Mov-it remschijven erop, kunnen we dat gelijk even vergelijken  ;D

Rudi

Die raceremmen passen gewoon onder de Titans,bij m,n T5 geen probleem.waarom ik nu spacers heb komt door het feit dat de spaken van de Satellites dikker zijn,moest dus wel.

Dat er hier nog mensen zijn die twijfelen aan race remmen....echt niet te geloven.Trapte ik voorheen boven de 200 door de remmen,kan ik nu bij 260 werkelijk op het laatste moment remmen,bijremmen dan,vorige week ging een auto op het laatste moment naar links en hoefde alleen bij te remmen,reed toen 260km/u.Met een AP set hoef je haast nooit voluit te remmen,gewoon omdat het goed spul is,m,n remblokken zijn bijna af,nog zo,n 3, 4 mm.Dat zegt al genoeg :)
Dr.Go-Fast...

s©ub@

Citaat van: Yellow Banana II op 18-07-2003 13:08:07
In 8x18 zo'n 575,= excl. btw per stuk. In 17" zijn ze er ook, maar daar weet ik de prijs niet van. Let wel: zonder banden.

17"= € 360,- ex btw p/s
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

s©ub@

@Diablo; hoe lang ben jij eigenlijk als ik vragen mag?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

850Joris

Citaat van: scub@ op 18-07-2003 21:28:54
Citaat van: Yellow Banana II op 18-07-2003 13:08:07
In 8x18 zo'n 575,= excl. btw per stuk. In 17" zijn ze er ook, maar daar weet ik de prijs niet van. Let wel: zonder banden.

17"= € 360,- ex btw p/s

Dat is al een stuk beter dan 575 is dit de standaardprijs bij de dealer.  Scub@ heb jij niet een setje titans?

Rudi

Citaat van: scub@ op 18-07-2003 21:31:28
@Diablo; hoe lang ben jij eigenlijk als ik vragen mag?

vreemde vraag,ben 1,78 geloof ik,kan er een cm naast zitten ::)
Dr.Go-Fast...

s©ub@

Citaat van: Diablo op 18-07-2003 23:21:22
Citaat van: scub@ op 18-07-2003 21:31:28
@Diablo; hoe lang ben jij eigenlijk als ik vragen mag?

vreemde vraag,ben 1,78 geloof ik,kan er een cm naast zitten ::)

mooi; denk dat we dat nog wel op voorraad hebben liggen gok ik zo...  ;D

als je nou dadelijk boven de 300km/u komt klik dan vooraf ff hier
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Rudi

Dacht dat je een taxibedrijf had,krijg ik wel korting dan? ;D
Dr.Go-Fast...

s©ub@

ik heb ook een taxibedrijf... en een koeriersdienst...

korting? ik denk als ik op het forum met de pet rond ga dat we de brandstof voor de grote zwarte auto er al uit hebben...  ;D
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!