starten van diesel

Gestart door mdl, 04-12-2007 22:38:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mdl

Als hij uiteindelijk aanslaat dan maakt het KNMI melding van plaatselijk zeer dichte mist.
Wat bedoel je met de hoofdzekering? Het probleem is alleen met starten. Als ie eenmaal loopt loopt ie als een trein. Maar voor dat het zover is....

RRRRR_Ramon

#16
Citaat van: mdl op 03-01-2008 21:40:43
Op meerdere plaatsen heb ik gel;ezen dat je de gloeibougies kan testen door de kabel eraf te nemen en vervolgens met een dikke kabel een verbinding te maken met de + pool van de accu. Ik heb zojuist 4 van de 5 gloeipluggen getest en geen van alle geeft een vonk.
Dus ofwel de methode deugt niet ofwel alle pluggen zijn verrot.

Na deze test wilde hij echter weer niet starten. De motor was echter niet geheel koud en het gloeilampje ging ook niet branden. Hij slaat aan en meteen weer af. Na een paar keer starten blijft hij wel lopen.

Ik vrees dat ik maar eens langs moet bij de garage....

Dan moet er wel iemand in de auto zitten die op het juiste moment aan de sleutel draait en moet op dat moment de motor-  en buitentemperatuur voldoende laag zijn dat er gegloeid dient te worden anders komt er geen stroom op de gloeipitten.

Ik denk dat er toch iets anders aan de hand is. Misschien is je electronische brandstofafsluiter kapot. Het klepje dat er voor zorgt dat wanneer je aan de sleutel draait om de motor uit te zetten dat ook daadwerkelijk gebeurd.

Dat ding schijnt volgens het instructieboekje ook ergens gezekerd te zijn om de motor af te kunnen zetten wanneer zich daarmee problemen voordoen. Misschien kun je het klepje doormeten wanneer je met de motor op contact de zekering verwijdert, dan zou het klepje moeten schakelen.

Succes!

Citaat van: mdl op 03-01-2008 21:51:04
Als hij uiteindelijk aanslaat dan maakt het KNMI melding van plaatselijk zeer dichte mist.

Hmmzzz, krijgt dus wel brandstof.....  :eusa_think:

Misschien gewoon eens naar de dieselspecialist en de raad van Rene opvolgen.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

reneetje

Er zit een hoofdzekering in je wagen voor je gloeipitten.
Waar die bij jouw wagen zit weet ik zo niet, maar het is vaak een platte strip metaal.
Lijkt dus niet op een traditionele zekering , maar misschien kan iemand anders hier uitsluitsel over geven.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

martin 1978

je kan ook de gloeistiften eruit halen en met start abels het rechtstreeks op de accu testen. Doen wij in de werkplaats ook. Ze moeten compleet rood worden. Trouwens niet te lang laten gloeien en kijk uit dat je geen sluiting maakt.
Als ze goed gloeien even meten of er bij gloeien wel spanning op komt. Misschien kun je ook nog een lek hebben dat hij lucht aanzuigt. Brandstof zakt bij lang stilstaan terug en moet je vol gas geven om de motor aan het lopen te krijgen

mdl

Asl ik een draad direct op de gloeiplug houd vanaf de accu (+) moet de plug altijd stroom afnemen, onafhankelijk van zekeringen, schakelingen en buitentemperatuur. Dat doen ze niet dus ik vermoed dat ze toch echt zijn overleden.
Het wel (gloeien) of niet roken (pompafstelling) lijkt mij strijdig met andere verhalen. Als het toch klopt lijkt dit de conclusie te versterken dat de pluggen aan vervanging toe zijn.

Dan blijft nog wel het probleem over dat hij ook met niet geheel koude motor af slaat na het starten.
Er is al eens gesuggereerd dat dit "Antennering" kan zijn. De startonderbreking is het in elk geval niet, want als ik de auto start met de CV dicht en dus alarm aan, draait de startmotor niet eens.

Conclusie:
pluggen verrot EN antennering fungeert niet goed, vooral als het koud is.....???????? ??? ???
Lijkt mij vergezocht, maar ik kan niet anders bedenken.
Morgen maar even nieuwe pluggen halen en (laten) inbouwen.

Dan zien we weer verder.
Ik had juist een diesel egkocht voor het beperkte onderhouw, maar ik overweeg de volgende toch maar op LPG uitvpoering te kopen.



martin 1978

Kan zijn dat ze onderbroken zijn.
Moet je gas geven als de motor half warm is met starten? Heb het een keer gehad met een Hyundai, dat het rubber van het brandstoffilter iets lekte. Daar zo hij lucht aan dus zakte de brandstof steeds terug.

)()()sT

Ik denk dat je gewoon langs een diesel-specialist moet rijden, hopelijk weet hij meer.
En wat betreft het onderhoud; het is uiteindelijk wel een auto met meer als 350000 km. achter zijn kiezen hè, dus bepaalde storingen e.d. krijg je bij een LPG wagen ook.

Succes in ieder geval!

RRRRR_Ramon

Citaat van: martin 1978 op 03-01-2008 22:10:44

Moet je gas geven als de motor half warm is met starten? Heb het een keer gehad met een Hyundai, dat het rubber van het brandstoffilter iets lekte. Daar zo hij lucht aan dus zakte de brandstof steeds terug.

Ook een goeie.

De zekering voor de gloeipitten van een V70 zit op de foto bij de pijl volgens mij, Geen zin om naar buiten te gaan en te kijken, het "sneeuwt" hier.



Citaat van: mdl op 03-01-2008 22:06:18
Ik had juist een diesel egkocht voor het beperkte onderhouw, maar ik overweeg de volgende toch maar op LPG uitvpoering te kopen.

Gloeipitjes vervangen is normaal onderhoud hoor als dat een reden moet zijn van een overstap dan ga je met LPG iets meer problemen ondervinden zeker op het ontstekingsvlak. Verreweg de meeste probs met LPG hebben hier mee te maken en zijn vaak een stuk minder snel te lokaliseren.

Voor de rest "olie en water" op de TDI houden en zo nu en dan eens een paar riempjes en een fliter en je rijdt de wereld uit.  :eusa_whistle:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

martin 1978

heeft de 850 diesel een los handpomje? merken waar ik aan werk wel. Je kunt proberen voor het starten even een beetje druk opvoeren en dan normaal starten. Als hij dan wel goed start weet je waar je moet zoeken.

reneetje

Die gloeipluggen gaan echt alle 5 niet tegelijk kapot.

Gewoon kijken als die wel gloeien (garage heeft daar zo'n tooltje voor om er ff stroom op te zetten), en de pomptiming controleren, en die zal wel de boosdoener zijn , gezien wanneer en waarna de problemen zijn begonnen.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

thuur

#25
Citaat van: )()()sT op 03-01-2008 18:49:25
Offtopic: benzine met half gas? Nog nooit gedaan bij de 850.. Moet ik toch beter lezen dan?  :eusa_angel:

Injectiemotoren start je zonder het gaspedaal aan te raken! Alleen bij uitzonderingen, b.v. zeer ijle lucht of een verzopen motor. Staat idd in je boekje ;)


Citaat van: martin 1978 op 03-01-2008 22:00:27
je kan ook de gloeistiften eruit halen en met start abels het rechtstreeks op de accu testen. Doen wij in de werkplaats ook. Ze moeten compleet rood worden. Trouwens niet te lang laten gloeien en kijk uit dat je geen sluiting maakt.
Als ze goed gloeien even meten of er bij gloeien wel spanning op komt. Misschien kun je ook nog een lek hebben dat hij lucht aanzuigt. Brandstof zakt bij lang stilstaan terug en moet je vol gas geven om de motor aan het lopen te krijgen

Dat kan, maar kijk in hemelsnaam goed uit! Met een accu kun je lassen..


Citaat van: mdl op 03-01-2008 22:06:18
Asl ik een draad direct op de gloeiplug houd vanaf de accu (+) moet de plug altijd stroom afnemen, onafhankelijk van zekeringen, schakelingen en buitentemperatuur. Dat doen ze niet dus ik vermoed dat ze toch echt zijn overleden.
Het wel (gloeien) of niet roken (pompafstelling) lijkt mij strijdig met andere verhalen. Als het toch klopt lijkt dit de conclusie te versterken dat de pluggen aan vervanging toe zijn.

Dan blijft nog wel het probleem over dat hij ook met niet geheel koude motor af slaat na het starten.
Er is al eens gesuggereerd dat dit "Antennering" kan zijn. De startonderbreking is het in elk geval niet, want als ik de auto start met de CV dicht en dus alarm aan, draait de startmotor niet eens.

Conclusie:
pluggen verrot EN antennering fungeert niet goed, vooral als het koud is.....???????? ??? ???
Lijkt mij vergezocht, maar ik kan niet anders bedenken.
Morgen maar even nieuwe pluggen halen en (laten) inbouwen.

Dan zien we weer verder.
Ik had juist een diesel egkocht voor het beperkte onderhouw, maar ik overweeg de volgende toch maar op LPG uitvpoering te kopen.


Je moet ook zeker weten een - aanleggen anders kun je niets uitsluiten. Of een min gemeten hebben bij de plug. Maar ze vonken idd niet, zoals gezegd, ze horen te gloeien. En neem behoorlijk dikke kabels. Het kan zijn dat de draad te beperkt is om zoveel stroom door te laten.

Antennering kun je makkelijk uitsluiten door de contactjes even schoon te maken en de pinnetjes iets te verbuigen zodat ze wat strakker in het stekkertje passen. Antennering hapert trouwens erg onwillekeurig, daar kun je geen peil op trekken. Kan het 40x (niet) doen bij koude motor, maar dan weer 10x bij warme... Antennering is ook niet helemaal de startonderbreker in dit licht. Meestal draait de startmotor wel rond en slaat de motor zelfs aan (om vervolgens meteen weer uit te vallen) als ie niet helemaal goed contact maakt.

Ervaring leert nog altijd dat technische storingen meestal maar 1 oorzaak hebben. Uitsluiten is de methode om het op te sporen.


Gr ;)

mdl

Ik ga vandaag langs de garage om de gloeipitten en pomp timing te laten controleren.
Het zal mij benieuwen.

BasV70

Het probleem van slecht starten komt mij ook bekend voor. Heb daar zomer 2006 ook last van gehad. Na het reinigen van de contactpunten van de antennering van het contactslot was het verholpen.

Er is vanuit de 850-club ook een keer een mail geweest aan de bij de club geregistreerde diesel-rijders met vragen over vergelijkbare problemen. Laat ik nu toevallig vanmorgen mijn mailbox opgeschoond en die mail dus opgeslagen hebben. Nu ik dit topic door lees zie ik wel parallelen. Het komt er op neer dat het relais van de brandstofpomp (is dat voor een diesel ook #113?) hier de schuld krijgt. Misschien is het een oplossing, ookal lag bij mij de oplossing in de antennering.

Uit de betreffende mail:

Citeer

.... Gelukkig blijkt dat er slechts bij een beperkt aantal leden zich een dergelijk probleem voordoet waar het starten bij warm weer betreft.

Het goede nieuws is dat twee van onze leden de auto tijdens een defect bij de dealer hebben weten te krijgen waarna er via Volvo cars Nederland op hoog niveau naar een oorzaak is gezocht; nu enkele maanden later is de uitslag bekend, in beide gevallen blijkt een relais van de brandstofpomp de problemen te veroorzaken.

Door het warme weer lijkt het erop dat een contact blijft 'plakken' waardoor het probleem zich voordoet. Wanneer het relays een tik krijgt blijkt een en ander weer normaal te werken.

Het advies is dan ook na een dergelijk voorval het relays van de brandstofpomp te vervangen.

...


mdl

En jawel, het resultaat van de dag:
Vanmorgen 3x achter elkaar gegloeid en klik lopen.
Toch maar naar een Volvo specialist (geen dealer) gebracht voor een analyse. Los van het feit dat de diagnose aangeeft dat de ABS pomp defect is, heeft dit weining opgeleverd. Ze hebben wel de retourslangen vervangen, maar in de loop van de dag bleek dat dit niet de oplossing was. Natuurlijk wel weer 85 euro lichter.

Vanavond maar eens de antennering bekeken. De stekker ziet er verder goed uit, wel even losgemaakt en enkele keren in en uit elkaar. Wat wel vreemd was, was dat het dekseltje op de aansluiting aan de ring zelf los lag. Misschien bij het losnemen gebeurd, maar toch.

Als hij morgen niet genezen is, gaat hij naar de dealer waar de distributieriem is vervangen om de pomp af te laten stellen. Ik kan mij haast niet voorstellen dat ze dat niet bij het vervangen van de riem hebben gedaan, maar aan de andere kant, hebben ze ook in eerste instantie de oude riem gemonteerd nadat de hele boel open was geweest voor de poelie van de multisnaar en oliekering.



denkweb

Er valt mij iets op de laatste tijd.

Ongelooflijk hoe vaak toch die brandstofpomp verkeerd afgesteld staat na een riemwissel...