Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

b0nkolok

Citaat van: llinssen op 24-01-2008 19:45:26
Als je kijkt naar het verbruik van het alarm, zonder dat het afgaat, moet je de auto toch een tijd kunnen laten staan op alarm.

Ik weet niet of diefstal van je auto uit de garage een risico is? En of een verzekering uitkeert mochten ze erachter komen dat het alarm uit heeft gestaan?

Geen schijn van kans dat m'n roffel door wie dan kan worden benaderd in de garage onder mijn huis in Spanje, immers de garage zelf heeft een stevig alarm (af en toe gaat ie af! zo maar, heftige sound) en de bewaking aldaar is ook stevig (met camera's die bij bewegingen alles vastleggen).
Maak me geen enkele zorg!
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

lovvolvo

Citaat van: thuur op 24-01-2008 17:28:39
Citaat van: lovvolvo op 23-01-2008 16:22:12
  >:( >:(Ik heb een volvo 850 station uit 1996. Als de auto twee tot drie dagen stil staat heb ik een bijna lege accu. Nieuwe accu ingezet, probleem blijft. Alle verlichting aan boord gecontroleerd op "blijven branden", dynamo laadt goed bij, toch veel lekstroom! Garage kan het (vooralsnog) niet vinden. Startonderbreker is (helaas) geïntegreerd in de computer. Komt dit euvel bij dit type auto meer voor? Wie kan mij helpen?   ??? >:(

Je hebt het eerste bericht gelezen en uitgevoerd ???


Gr :)
Ja. is uitgevoerd.  Zekeringkast bleek een beetje een "rommeltje" volgens de monteur. Veel dradenwirwar en loszittende zekeringen. Waarschijnlijk is een relais, die o.a. de aanjager van de verwarming aanstuurt, de schuldige. Het relais blijft stroom doorsturen en is vervangen! Ben benieuwd...................

Groet!

Jan_D.

Zelf had ik laatst een probleempje tengevolge van (99,9 % zeker) dagenlang wegzetten met de lader voor het navigatiesysteem in de aanstekerplug.  :eusa_wall:

Daarvoor erg veel korte stukje gereden....

Alles doorgemeten en ok bevonden. Gaat nu al weer vier weken goed.

llinssen

De aanstekerplug is geschakeld toch? Vreemd dat de accu daarvan leeg kan raken lijkt me.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Fokke 01.01.005

Even helemaal terug naar het begin.

ik heb ooit de dynamo verdacht toen mijn accu leeg was. Alles gemeten op de accupolen. En vergeten te meten op de dynamo.

Na een paar uur werk (het vervangen van de dynamo) bleek te storing niet verholpen. De oorzaak was een losgetrilde aansluiting van de kabel op de startmotor! De accu wordt namelijk gevoed via die aansluiting. Voordeel tijdens he starten is dat de startmotor van de accu én de dynamo stroom krijgt toegevoerd. Tenzij die aansluiting labiel is natuurlijk.

Moraal van dit verhaal: controleer of je dynamo stroom levert aan de startmotorkabel, niet aan de accu.

groeten,
FokkeR
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Raoul

Waarom werkt een ampère meter in een multimeter niet?
Het meten van de lekstromen met een multimeter op Ampère werkt waarschijnlijk niet.
Een multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampère bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer.
Dat kun je controleren door wanneer je tussen de accupool en de accuklem de meter op ampère hebt gezet, proberen het interieurlicht aan te doen. Dat werkt waarschijnlijk niet omdat de weerstand in de meter te hoog is.

« Laatste verandering: 20-01-2008 15:50:49 door llinssen »  Meld dit bericht aan de moderator    Gelogd 

--------------------------------------------------------------------------------

Peugeot 104 > Volvo 245 Van > Volvo 745 > Volvo 245 > Volvo 745 > Volvo 850 2.5 > Volvo 850 2.0 > C70conv 2.5LPT


Een multimeter die geen lekstroom kan meten???????? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Meetpennen goed plaatsen, tussen de minpool en de mindraad. Schaal 200 A, en dan kun je tot 0,01 A prima meten is mijn ervaring.
Een lekstroom tot 0.1 A is acceptabel. Bij BMW is 1 A lekstroom normaal door de vele electronica. Er zit dan ook een gigantische accu in.

Een accu in aangesloten toestand en volledig geladen is in rust 12.6 volt.
De laadspanning over de accu moet tussen de 13.8 en 14.2 volt zijn.
Als deze minder is (13.3?), is al menig dynamo ten onrechte vervangen.Meet rechtstreeks op de dynamo!! Als deze wel 14.2 volt levert zit het in de bedrading.
Verder kun je ook tussen min en min meten, dus de behuizing van de dynamo en de minpool. Wanneer je dan 0.5 volt afleest weet je dat de massabedrading veel weerstand heeft. Ditzelfde kun je ook doen over de B+ aansluiting op de dynamo en de +-pool. Meten is weten.

Een accu is geladen dus 12.6-12.7 volt. Met lopende motor moet dit dus 13.8-14.2 volt zijn.
Een accu beneden de 12.3 volt gaat sulfateren. Het merendeel van de accus gaat stuk door sulfatatie, dus door ontlading. Een accu die wat langer leegstaat is meestal stuk.
Bij 10.5 volt is de kans aanwezig dat er een cel defect is. (2 volt per cel)
Verder gaan accus stuk door hoge temperaturen (onder de motorkap loopt dit op tot wel 100 graden)
Ook trilling is funest.

Accus gaan niet stuk (!!!!!!) door kou. Alleen openbaren ze dan pas.
Een al zwakke accu levert bij min 10 nog minder dan bij plus 10 graden. Verder draait de motor door de dikke olie moeizamer.

llinssen

Citaat van: Raoul op 17-03-2008 13:49:53
Een multimeter die geen lekstroom kan meten???????? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Meetpennen goed plaatsen, tussen de minpool en de mindraad. Schaal 200 A, en dan kun je tot 0,01 A prima meten is mijn ervaring.

Het schijnt toch echt zo te zijn. In ieder geval met mijn el cheapo Skandic 9,95 multimeter van de praxis. Geen lekstroom op de meter .
Verder kon ik mijn binnenverlichting niet aankrijgen, vanwege de hoge weerstand van de meter.

Via de weerstand methode kwam ik er wel uit.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ed

Citaat van: Raoul op 17-03-2008 13:49:53
Waarom werkt een ampère meter in een multimeter niet?
Het meten van de lekstromen met een multimeter op Ampère werkt waarschijnlijk niet.
Een multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampère bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer.
Dat kun je controleren door wanneer je tussen de accupool en de accuklem de meter op ampère hebt gezet, proberen het interieurlicht aan te doen. Dat werkt waarschijnlijk niet omdat de weerstand in de meter te hoog is.

« Laatste verandering: 20-01-2008 15:50:49 door llinssen »  Meld dit bericht aan de moderator    Gelogd 

--------------------------------------------------------------------------------

Peugeot 104 > Volvo 245 Van > Volvo 745 > Volvo 245 > Volvo 745 > Volvo 850 2.5 > Volvo 850 2.0 > C70conv 2.5LPT


Een multimeter die geen lekstroom kan meten???????? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Meetpennen goed plaatsen, tussen de minpool en de mindraad. Schaal 200 A, en dan kun je tot 0,01 A prima meten is mijn ervaring.


Is gewoon de wet van ohm, en niets anders. Hoef je niet over in discussie te gaan, dat is meer dan honderd jaar geleden al eens voor ons uitgezocht!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Raoul

Vreemde multimeter heb je..

Met een amperemeter of amperetang kun je heel makkelijk meten.
Maar dan heb ik t niet over een meter van 10 euro.

Ik doe die meting meerdere keren per week, en U= IxR heb ik daar niet bij nodig.

thuur

Citaat van: Raoul op 18-03-2008 00:07:09
Vreemde multimeter heb je..

Met een amperemeter of amperetang kun je heel makkelijk meten.
Maar dan heb ik t niet over een meter van 10 euro.

Ik doe die meting meerdere keren per week, en U= IxR heb ik daar niet bij nodig.

Je weet dat een Amperetang heel anders werkt dan een multimeter?


Gr :eusa_eh:

llinssen

Citaat van: Raoul op 18-03-2008 00:07:09
Vreemde multimeter heb je..

Met een amperemeter of amperetang kun je heel makkelijk meten.
Maar dan heb ik t niet over een meter van 10 euro.

Ik doe die meting meerdere keren per week, en U= IxR heb ik daar niet bij nodig.

Daar gaan we.... dat is toch wat de meesten wel zullen gebruiken: een meter van 10 euro.
De manier die Ed me aan de hand heeft gedaan werkt wel met zo'n meter van 10 euro!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Raoul

Citaat van: thuur op 18-03-2008 00:20:04
Citaat van: Raoul op 18-03-2008 00:07:09
Vreemde multimeter heb je..

Met een amperemeter of amperetang kun je heel makkelijk meten.
Maar dan heb ik t niet over een meter van 10 euro.

Ik doe die meting meerdere keren per week, en U= IxR heb ik daar niet bij nodig.

Je weet dat een Amperetang heel anders werkt dan een multimeter?


Gr :eusa_eh:

Amperemeter zet je in serie. (tussen bijv de min -pool en de min draad)
Amperetang zet je om de draad.

gerardgrobben

Citaat van: llinssen op 17-03-2008 14:08:55

Het schijnt toch echt zo te zijn. In ieder geval met mijn el cheapo Skandic 9,95 multimeter van de praxis. Geen lekstroom op de meter .
Verder kon ik mijn binnenverlichting niet aankrijgen, vanwege de hoge weerstand van de meter.

Via de weerstand methode kwam ik er wel uit.

tsja... je rijdt je dure Fluke-meters toch ook niet in een lelijke eend naar de klant...
tuba or not tuba, that's the question

thuur

Citaat van: Raoul op 18-03-2008 18:31:41
Citaat van: thuur op 18-03-2008 00:20:04
Citaat van: Raoul op 18-03-2008 00:07:09
Vreemde multimeter heb je..

Met een amperemeter of amperetang kun je heel makkelijk meten.
Maar dan heb ik t niet over een meter van 10 euro.

Ik doe die meting meerdere keren per week, en U= IxR heb ik daar niet bij nodig.

Je weet dat een Amperetang heel anders werkt dan een multimeter?


Amperemeter zet je in serie. (tussen bijv de min -pool en de min draad)
Amperetang zet je om de draad.

Het verschil tussen een shunt en het werk van Nikolai Tesla bedoel ik eigenlijk...


Gr :eusa_think:

llinssen


Citeer
Een multimeter die geen lekstroom kan meten?HuhHuh? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Meetpennen goed plaatsen, tussen de minpool en de mindraad. Schaal 200 A, en dan kun je tot 0,01 A prima meten is mijn ervaring.
Deze reactie vind ik toch wat scherp, zeker als daarna komt:
Citeer
Vreemde multimeter heb je..

Zo vreemd is een multimeter van de Praxis namelijk nu ook weer niet.....

Het is begonnen dat ik gewoon dacht dat een el cheapo multimeter zou moeten werken. Waarom zit de functie er anders op?
Ed heeft me uitgelegd dat het goed te verklaren is dat ik geen goede metingen kreeg en dat brachtmij ertoe de volgende (volgens mijn redelijk voorzichtige) tekst op te nemen in mijn handleiding voor andere amateurs:
Citeer
Waarom werkt een ampère meter in een multimeter niet?
Het meten van de lekstromen met een multimeter op Ampère werkt waarschijnlijk niet.
Een multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampère bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer.
Dat kun je controleren door wanneer je tussen de accupool en de accuklem de meter op ampère hebt gezet, proberen het interieurlicht aan te doen. Dat werkt waarschijnlijk niet omdat de weerstand in de meter te hoog is.

Niet iedereen heeft een FLuke oid tot zijn beschikking en met de oplossing van Ed kun je toch je metingen doen als amateur.

Ik zal aanvullen:
Als je een profi meter hebt (vb FLuke) dan zul je deze problemen (waarschijnlijk) niet hebben. Een mooie test kan de binnenverlichting zijn.


Daarmee is de handleiding voor iedereen te volgen hoop ik.
Zo ik ben er klaar mee.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.