Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raoul

#30
Niet gemeen bedoeld hoor! Maar ik heb nog nooit een Multimeter gehad met een Ampere aansluiting waarmee ik niet simpelweg kon meten. Mn huidige kan max.10 A meten. Meer kan ook maar dan heel kort( heeft me al ns een meter gekost)



b0nkolok

Citaat van: Raoul op 19-03-2008 14:58:31
Niet gemeen bedoeld hoor! Maar ik heb nog nooit een Multimeter gehad met een Ampere aansluiting waarmee ik niet simpelweg kon meten. Mn huidige kan max.10 A meten. Meer kan ook maar dan heel kort( heeft me al ns een meter gekost)

http://img168.imageshack.us/img168/3048/multimetercc2.png


Laat er toch gewoon een nieuwe batterij inzetten (of doe dat zelf, kost minder).  Klaar!!!!!!!!!!  :eusa_boohoo:
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Raoul

Voordat je een nieuwe accu plaatst is het wel handig het een en ander te hebben gemeten.

Allereerst de laadspanning (zoals eerder beschreven)
De toestand van de accu (geladen, gesulfateerd, cel defect)
En de mate van permanente ontlading.

Een nieuwe accu erin knallen kan iedereen, alleen jammer als achteraf blijkt dat je kofferbakverlichting continu brandt, of je diodes in je dynamo defect zijn

FelixB

Citaat van: llinssen op 15-12-2007 15:05:37
Het stappenplan om de oorzaak van de lege accu op te sporen:



2) controleer de accu met een voltmeter.
Met de motor uit
Zet de meter op Volt en houd de pennen van de meter op de accu (+ op +, - op -).
Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5.
Een defecte accu geeft iets van 10 Volt
Een lege accu minder dan 8.
Start de motor.
De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is.
Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven.
Krijg je lagere waardes is de dynamo (alternator) of spanningsregelaar hiervan kapot.


Dank je voor deze uitgebreide handleiding, kan het meteen toepassen op de lege acuu van mijn Golf cabriolet (ja, ik weet het, het is een 850-forum!)

Probleem: accu is steeds leeg, ook na 60 km rijden

Heb de voltmeter op DC gezet (ik ben een relatieve leek, is wellicht een goede aanvulling?) en hij geeft 11 volt aan (auto start niet meer).

Volgens dit genoemde schema is de accu dan nog goed, maar laadt niet goed bij? Heb de auto nog niet gestart, trouwens. Weet dus niet of ie dan 13,8/14,4 Volt geeft
855R & C70 T5 cabrio automaat

Jan_D.

Citaat van: Jan_D. op 25-01-2008 22:56:52
Zelf had ik laatst een probleempje tengevolge van (99,9 % zeker) dagenlang wegzetten met de lader voor het navigatiesysteem in de aanstekerplug.  :eusa_wall:

Daarvoor erg veel korte stukje gereden....

Alles doorgemeten en ok bevonden. Gaat nu al weer vier weken goed.

Nav opmerking van Linsen: je ahd gelijk, het navigatiesysteem was NIET de oorzaak. Er staat idd geen spanning op de aanstekerplug als het contact niet aan is.

Oorzaak moet geweest zijn groot aantal korte ritjes, dagenlang stilstaan en afslaan bij eerste startpoging. Laadstroom dynamo was ok. De accu heeft een dag en nacht bij de dealer aan de lader gestaan. Het schijnt dat als een accu langzamerhand steeds minder geladen is, een flink ritje met veel stroomverbruikers aan niet heel veel helpt om hem weer goed op te laden. Beter is dan langdurig langzaam laden.
Alles werkt in ieder geval nog steeds uitstekend.

thuur

Citaat van: Jan_D. op 02-06-2008 22:47:28
Oorzaak moet geweest zijn groot aantal korte ritjes, dagenlang stilstaan en afslaan bij eerste startpoging. Laadstroom dynamo was ok. De accu heeft een dag en nacht bij de dealer aan de lader gestaan. Het schijnt dat als een accu langzamerhand steeds minder geladen is, een flink ritje met veel stroomverbruikers aan niet heel veel helpt om hem weer goed op te laden. Beter is dan langdurig langzaam laden.
Alles werkt in ieder geval nog steeds uitstekend.

Klopt, veel "verwarmers" en b.v. de airco vragen veel vermogen waardoor niet het volledige "laadvermogen" voor de accu beschikbaar is. Een volle en gezonde accu zal hier minder moeite mee hebben dan een exemplaar wat al wat jaren ervaring heeft en dan ook nog eens beneden de normale ontlading is.


Gr ;)

Jan_D.

Het vreemde was dat de accu op het moment dat het probleem ontstond nog geen anderhalf jaar oud was (origineel Volvo).

jantje over de toeren

na een tijdje had ik het zelfde probleem,toen bleek het achter af aan mijn alarm te
liggen ,geen idee waarom,toen ik hem dus gewoon afsluit(met sleutel niet op afstandbediening) zonder alarm,was het euvel verdwenen,toen weer op alarm begon het gezeik weer(pas een nieuwe
accu)dus ik moet het daar ook in zoeken......of het alarm ergens lekt...ik zoek nog

thuur

Als een alarm de accu vrij snel leegtrekt, blijft ie vaak de CV aansturen. Dat leidt uiteindelijk tot doorgebrandde motortjes in de sloten. De overige componenten (op de sirene na, maar die hoor je doorgaans wel..) verbruiken niet zo veel stroom.


Gr 8)

jantje over de toeren

nee,ze zijn zeker niet doorgebrand(benzinedeksel doet het ook goed)
Ik vermoed toch dat er iets in het alarm niet goed zit,omdat hij er een beetje
losjes bijhangt(sirene)Maar zogauw ik weer tijd heb kijk ik er even naar
(staat op non actief,hobby)...Rij nu ff in een a4  :eusa_shhh:(wel een v6)
maaar het bloed kruipt toch waar het.....T5 for ever

Raoul

#40
Citaat van: FelixB op 02-04-2008 11:38:42
Citaat van: llinssen op 15-12-2007 15:05:37
Het stappenplan om de oorzaak van de lege accu op te sporen:



2) controleer de accu met een voltmeter.
Met de motor uit
Zet de meter op Volt en houd de pennen van de meter op de accu (+ op +, - op -).
Lees de spanning. Een volle accu is ergens rond de 12,8 Volt. Een niet zo volle accu ca. 11,5.
Een defecte accu geeft iets van 10 Volt
Een lege accu minder dan 8.
Start de motor.
De meter geeft nu zo'n 13,8 Volt als het goed is.
Verhoog het toerental tot boven 1500 toeren. De meter moet nu zo'n 14,4 geven.
Krijg je lagere waardes is de dynamo (alternator) of spanningsregelaar hiervan kapot.


Dank je voor deze uitgebreide handleiding, kan het meteen toepassen op de lege acuu van mijn Golf cabriolet (ja, ik weet het, het is een 850-forum!)

Probleem: accu is steeds leeg, ook na 60 km rijden

Heb de voltmeter op DC gezet (ik ben een relatieve leek, is wellicht een goede aanvulling?) en hij geeft 11 volt aan (auto start niet meer).

Volgens dit genoemde schema is de accu dan nog goed, maar laadt niet goed bij? Heb de auto nog niet gestart, trouwens. Weet dus niet of ie dan 13,8/14,4 Volt geeft

Met een Voltmeter kun je nooit bepalen of een accu echt defect is. Een geladen accu (12.6 volt) kan evengoed startproblemen veroorzaken bij een hoge mate van sulfatatie of een lasbreuk die optreedt bij belasting. Sulfatatie treedt op onder de 12.3 volt, waarbij je overigens vaak nog prima kunt starten.
Een defecte cel is soms meetbaar door een Voltage van 10.5 volt, maar dit is pas met zekerheid vast te stellen met een accutester of belastingtest.
Een voltmeter zegt dus iets over de ladingstoestand van de accu, maar niet over de conditie.

Bij het controleren van de laadspanning van de dynamo niet alleen meten op de accupolen, maar ook op de dynamo zelf!
Doe dit met 2000 omw/m, en verbruikers aan. Indien het voltage tussen de 13.5 en 14.2 volt ligt prima. Tussen 12.0 en 13.4 volt bedrading controleren door op de dynamo te meten. Levert deze bijv.wel 14.2 volt, en meet je op de polen slechts 13.1 volt dan ligt hier de oorzaak.

llinssen

Heb de tekst van de eerste post maar even aangepast voor wat betreft de accu en het vaststellen of de dynamo werkt.

Als er meer suggesties zijn om dit verhaal kloppend(er) te maken, graag.
Tegen de winter zullen er vast weer nieuwe lezers zijn!
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ongezouten

Dankzij jullie aanwijzingen is mijn 855 nu nagenoeg lekstroomvrij! Hoop ik! :eusa_boohoo:

In het kort:
Ik heb sinds een week of drie die auto, met onderhoudsgeschiedenis. Die meldde dat er ergens een lekstroom was geconstateerd van 0,8 Amp. Niet weinig!
Bleek ook, want na een dag ofzo was de accu leeggezogen. Reserveaccu die ik nog had staan erin en ook die was binnen een dag leeg.

Een plaatselijke garagehouder vertelde dat het zijns inziens niet kon dat de stekker naast de trekhaak lekstroom produceerde. Ik met een nieuwe 72Ah accu in de auto thuis toch maar de stekkerdoos losgeschroefd, en de verroeste troep goed schoongemaakt.

Ik wil starten: accu helemaal leeg! 8 Volt nog maar! Een nieuwe accu! ???

Dat ding vervolgens twintig uur aan de lader gehangen en nog gaf de lader aan dat hij maar voor 75 % was opgeladen terwijl ik toch 13,35 V mat. Wel iets geks overigens: accu los van de lader liep zienderogen terug. Op mijn voltmeter ging het per seconde terug van 13,35 - 13,34 -13,33 en zo verder.

Ik de accu met 12,9 V in de auto gezet en meteen gemeten hoe het nu zat met de lekstroom. Amperemeter ( zo eentje van een tientje) op 10 Amperestand gezet en die gaf - trouwens zonder extra weerstand tussen de pool en de klem - 0,08 Amp aan. Er verloor 0,04 op zekering 5, 0,01 op de beruchte zekering 6 en ook 0,01 op zekering zeven. Die andere 0,04 zal ergens in de spaghetti onder de stuurkolom verloren gaan maar dat geloof ik nu wel.
Kennelijk heeft de schoonmaakbeurt van de stekkerdoos goed geholpen, of maak ik nu een cruciale rekenfout?
Morgen eens zien of die accu zij spanning wel vasthoudt...

 

llinssen

Ben benieuwd.
Ook goed om te lezen dat er goedkope meters zijn die wel goed (?)ampere kunnen aangeven.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur

Citaat van: llinssen op 17-11-2008 09:26:27
Ook goed om te lezen dat er goedkope meters zijn die wel goed (?)ampere kunnen aangeven.

Voor deze toepassing: goed genoeg.

Vanaf 5 euro bij de bouwmarkt.


Gr ;)