Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Gestart door llinssen, 15-12-2007 15:05:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Niet alle 5 euro (ampere)meters zijn goed genoeg.....
Ik had natuurlijk weer een slechte  :'(

Citaat van: llinssen op 15-12-2007 15:05:37
Waarom werkt een ampère meter in een (el cheapo) multimeter misschien niet om lekstroom te meten?
Het meten van de lekstromen met een goedkope multimeter op Ampère werkt waarschijnlijk niet.
Een goedkope multimeter kan een behoorlijk hoge inwendige weerstand hebben op het ampère bereik. Helemaal op de lage bereiken (mA). 100 ohm is geen uitzondering. Dat betekent dat je 100 ohm in serie zet met je accu. De accu kan dus geen stroom meer leveren en niets doet het meer.
Dat kun je controleren door wanneer je tussen de accupool en de accuklem de meter op ampère hebt gezet, proberen het interieurlicht aan te doen. Dat werkt waarschijnlijk niet omdat de interne weerstand van de meter te hoog is.
Als je een profi meter hebt (vb FLuke) dan zul je deze problemen (waarschijnlijk) niet hebben. Een mooie test kan de binnenverlichting zijn.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ongezouten

Nou lui, vanmorgen naar mijn werk startte de auto gelukkig zonder hulp. Na een half uur rijden toch eens de spanning gemeten: 12,66 V. De garagehouder gebeld en volgens hem ligt het aan de accu. Ik krijg een nieuwe van hem.  :laugh: Beter, want je vertrekt toch met een dubbel gevoel: zou hij nog starten vanmiddag... dat moet natuurlijk niet.

Even jullie expertise gevraagd over mijn lekstroommeting, want ik ben alles behalve een techneut op dat vlak. Ik ben er niet gerust op dat ik het bij het goede eind heb: als ik de Amperemeter op 10A schakel, dan meet hij toch maximaal die tien ampere? Als ik een meting waarneem van 0,08 A lekstroom, dan wil die 10A stand op de meter toch niet zeggen dat de komma verschuift in mijn meting en dat de lekstroom dus 0,8 ampere is? Graag jullie commentaar (anders ben ik weer terug bij af)  ???

Overigens nog een dommigheidje van me, maar wel lachen: ik dus de amperemeter tussen accupool en accuklem gezet en een voor een de zekeringen eruit. Kom ik bij de zekering voor de binnenverlichting. Duikt ineens de meting naar beneden met 0,7 ampere. Ik schrok en dacht: daar zit de lekstroom dus, eureka! Blijkt dat ik de achterklep open had laten staan. De binnenverlichting brandde nog...  :-[

(in het licht van het bovenstaande: als de komma in mijn meting op de 10A-stand zou verschuiven, zou het verbruik van de binnenverlichting dus 7 ampere bedragen en dat lijkt me een beetje veel... heb ik het nou goed gemeten of niet??)


llinssen

Mooi van die nieuwe accu. Dat scheelt inderdaad nogal.

Is het niet zo dat de meter nu voor elke 10A er 1 aangeeft (niet noodzakelijk dat hij maximaal 10 A meet). Zou je 100 hebben, geeft hij 10 aan.

Afgezien van deze muggenzifterij: ja 0.08 betekent bij een stand van 10A volgens mij inderdaad  dat er 0,8 A is.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

ongezouten

@Linssen,
bedankt voor je snelle reactie.
Maar dat zou dan toch betekenen dat de binnenverlichting bij elkaar 7 ampere vreet? Nu weet ik weinig van autoelectriciteit, maar is dat dan niet wat veel?

Nog een vraag: nu heb ik gisteravond - om geen risico te nemen - de zekering van de kachelaanjager stand 4 (nummer 5) eruit gehaald. Toen de motor liep heb ik hem weer teruggestoken. Maar mooi dat die kachelaanjager stand 4 het niet dee. En de standen 1-3 ook niet (zekering vijftien is dat, maar die was ook heel).

ed

Als de meter 0,08 aangeeft is dat gewoon 0,08 ampere, ook als de 10A stand staat ingeschakeld. Dus de binnenverlichting is waarschijnlijk een 8 watt lampje.

Als de spanning na een half uur rijden 12,66 volt is wil dat nog niets over de accu zeggen. Was die spanning bij draaiende motor? Ik neem aan dat de motor uit stond. Dan kan het ook nog zijn dat de dynamo niet goed meer laad.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ongezouten

Pfoe Ed,
dat is een zucht van verlichting.  :laugh: 0,08 lekstroom is verwaarloosbaar, en 0,8 ampere zeker niet.

De accu heb ik gemeten toen de motor uit stond. Ik heb eerder gemeten dat de dynamo voldoende bijlaadt, ik weet niet meer precies wat, maar boven dertieneneenhalve volt geloof ik. Die meting was op de polen van de accu bij een toerental van +1500. Maar dat kan ik straks zo weer meten natuurlijk. Ik heb niet het idee dat de dynamo stuk is of de bedrading (te) slecht. Dat zal ik voor de zekerheid nog even nameten.

Over de accu: Na twee dagen probleemloos starten was het ding op dag drie (na veertien uur stilstaan na de laatste rit) helemaal leeg: 7 volt nog maar! Het is een nieuwe 72 Ah accu. Ik had toen nog wel een lekstroom bij de stekkerdoos naast de trekhaak. Maar die kan dan toch niet zo groot zijn dat die de accu helemaal leeg trekt?? Er stond geen verbruiker op en verder ook geen verbruikers in de auto aan (behalve klokje)
Ook twintig uur laden verder bleek de accu volgens het inspectie-'oogje' bovenop en ook volgens de leds op de acculader nog niet genoeg te zijn bijgeladen.
Volgens de garagehouder is het ding stuk en hij heeft me een nieuwe beloofd...

Om er zeker van te zijn (vorige keer 2,5 uur in Rotterdam-Centrum op de Wegenwacht staan wachten) dat ik wegkom heb ik een volgeladen starthulp achterin gezet!  :azn:


ed

Het ligt aan de acculader of de accu na 20 uur laden vol is of niet. Als de lder maar met 1 ampere laad is je accu na 20 uur nog niet voor één derde vol. Weet je de laadstroom van de lader?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ongezouten

hallo Ed,
De acculader geeft maximaal 6 amp aan, nominaal 4,2. dat betekent na 20 uur toch dat er 20 x 4,2 = 84 amps in zou moeten zitten?
de batt is 72 Ah.

ed

Dan zou hij inderdaad vol moeten zitten. Als de opgave op de lader klopt zou de accu inderdaad stuk moeten zijn.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

whachamacollit

Ziet er naar uit dat ik ook toe ben aan een nieuwe of gereviseerde dynamo want de laadstroom blijft erg laag.
Iemand een goed adres voor revisie in de omgeving Haarlem?

Greetz.

"Is het sap het knijpen waard"

llinssen

Ik heb eerst wat rondgebeld. Het hangt ervan af of je direct een vervangende mee wilt en later de oude teruggeeft, of een bedrijf dat terwijl je wacht die van jou reviseerd etc.

Als je een adres in Frankrijk hebt waar je kunt laten bezorgen, dan zou ik eens bij Oscaro kijken. Die zijn goedkoop met orgineel Bosch.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.


san

Woensdag is mijn accu overleden,met startkabels wou het niet lukken en uiteindelijk de accu van mijn schoonvaders volvo 440 overgezet. De 850 stond samen met mijn vriendin in Nijmegen ik zat in Bloemendaal en we moesten nog naar Harderwijk dus we hebben kerstavond in Nijmegen doorgebracht...geen inkopen kunnen en schoonouders waren er niet...heb geen flauw idee waar dit nu aan kan liggen heb uit voorzorg na het lezen het een en ander gemeten en kofferbakverlichting handmatig uitgezet. Nu moet ik morgenochten maar eens kijken voor een nieuwe accu....
Nu lees ik over 55 en 60 Ah wat is de beste keus voor onze roffel?


thuur

Citaat van: san op 26-12-2008 15:02:25
Nu lees ik over 55 en 60 Ah wat is de beste keus voor onze roffel?



Minimaal 55 Ah. Meer is beter.


Gr ;)

JeroenT

IOVVOLVO dit bericht had ik ook kunnen schrijven. ik hbe een 855 1996 2,5/20 automaat en hetzelfde euvel. Alle stroomverbruikers zijn uit of m.u.v hert alarm en dat wat er aan electronica onderspannig blijft plus het klokje maar toch leegloop van de accu. garage en ik tasten vooralsnog in het duister. wie het weet mag het graag zeggen!