Auto trilt vanaf 120 km/h

Gestart door eric74, 24-12-2007 15:03:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

eric74

hoi
ik rijd normaal met 18inch velgen op mijn 850 break. Eigenlijk is maat te groot, maar vind velgen gewoon mooi , daarom liggen ze er op :-)
Met die velgen ( zijn helaas geen nieuwe meer) bibberde auto ...
Ikke nu mijn andere set velgen op gelegd ( normale 16 inch velgen) en ook mijn set winterbanden ( op 15 inch maat) al geprobeerd.
Het bibberen van de auto blijft en heeft dus niets mijn velgen/banden te maken.
Het bibberen zit zich precies meer vanachter in auto.
Het stuur bibbert eigenlijk niet zo zeer, maar vanachteruit bibbert auto met hoge frequentie ( hetgeen je 200% gegarandeerd auto-ziek maakt)
Waaraan ligt dit? Iemand zelfde ervaring?
alvast dank
eric

Snellebaksteen

Plakkende achterremmen. Voelt als een aardbeving in de auto.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

eric74

kheb nog geen aardbeving meegemaakt  :eusa_whistle:, maar auto trilt vanuit zetel precies.
heb hier op forum idd al gelezen dat het dan aan je achtertrein/ achterbanden ligt, maar het lijkt me sterk dat dit op 3 sets allemaal zo is.
kheb ook al mijn velgen van vooras achter aan gelegd gehad en omgekeerd.
Dus iets à là "plakkende remmen" lijkt me meer waarschijnlijk te zijn;
hoe controleer ik dat of nog beter: hoe verhelp ik dat?

Snellebaksteen

Heel simpel: Auto opkrikken aan de achterkant en met het handje de wilen draaien. Als je weerstand voelt dan plakken je remmen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Misha

Alleen met remmen : dan heb je geluk, dan zijn het de schijven achter
Constant (en dat maak ik een beetje uit je verhaal op :): niet klooien, maar ruilremklauwen erop

Oja, en die tip van Baksteen is een goede: wel even de handrem eraf doen
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

eric74

ja ik heb het continu vanaf ongeveer die snelheid 120
als ik trager heb , voel je het veel minder tot bijna niet

dus vanachter nieuw remklauwen zou oplossing zijn?
hoe verklaar je dat?

Misha

Remblokken rusten tegen zuigers in remklauw. Op het moment dat je pedaal indrukt, zuiger naar buiten -> blok op schijf.
Poot van het pedaal af: zuigers zakken weer terug.
Op het moment dat bijvoorbeeld de stofhoesjes op die zuigers zlek/defekt/verdwenen zijn, komt er vuil op de rand van het zuigertje. Dit wordt uiteraard per rit een paar 100 keer naar binnen en buiten  getrokken, net zolang tot je zuiger een scheef/kantelpunt begint te krijgen op de buitenzijde, waardoor hij NIET meer 100% terug kan keren, en dan blijft hangen/plakken op een beetje ingedrukt.

Omdat iedere remcombi op dit niveau niet 100% kaarsrecht is, ervaar je dit als schudden.
Afhankelijk van de staat van de rest van je onderstel voel je dit direkt heel erg, of pas bij een bepaalde 'frequentie'  heel erg.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

eric74

alvast dank voor uitleg, maar is dit niet veeleer geldig als ik het bibberen zou waarnemen bij remmen alleen?
ik ervaar dit bibberen ook wanneer ik niet rem
als je rempedaal loslaat, gaat piston inderdaad mss niet volledig terug en is eerste contactoppervlaak misschien niet glad afgesleten, maar bij gewoon rijden ( niet remmen dus) maakt dit enkel een wrijvend contact, toch?
Daar de piston niet geactiveerd is, ( je remt niet) zal hij nauwelijks ( eigenlijk géén) kracht uitoefenen.
is hij toch in staat om al dat bibberen te veroorzaken als je niet remt dan?

Misha

Citaat van: eric74 op 24-12-2007 15:39:44
alvast dank voor uitleg, maar is dit niet veeleer geldig als ik het bibberen zou waarnemen bij remmen alleen?
ik ervaar dit bibberen ook wanneer ik niet rem
als je rempedaal loslaat, gaat piston inderdaad mss niet volledig terug en is eerste contactoppervlaak misschien niet glad afgesleten, maar bij gewoon rijden ( niet remmen dus) maakt dit enkel een wrijvend contact, toch?
Daar de piston niet geactiveerd is, ( je remt niet) zal hij nauwelijks ( eigenlijk géén) kracht uitoefenen.
is hij toch in staat om al dat bibberen te veroorzaken als je niet remt dan?

Dat is wat ik getracht heb uit te leggen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Heb je de wielnaaf goed schoongemaakt? Je moet er echt zo'n beetje van kunnen eten willen onze auto's trillingsvrij rijden.


Gr ;)

t5karel

Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

eric74

dat zou wel es het probleem kunnen zijn Thuur,
ik heb ze tijdje geleden in gele kleur gezet, inclusief remklauwen, en heel waarschijnlijk is er van die verf over het randje gekropen :-((((
morgen met slijpmolenke ff bijwerken!!!

marc-850

Bij mij doet zich een vergelijkbaar euvel voor, als Erik omschrijft.
Alleen is het bibberen iets heftiger, wanneer de boel nog koud is, daarna lijkt het minder te worden.
Maar vanaf een snelheid van ca. 130 km/h wordt het altijd weer voelbaar.
Voor mijn gevoel komt het ook hoofdzakelijk vanuit 1 zijde (bestuurderskant).
Zouden dit ook plakkende remmen kunnen zijn?

Wel zijn onlangs de achterbrugrubbers vervangen. De monteur vertelde dat deze niet snel kapot gaan, maar dat de auto misschien een keer een klap heeft gehad op een drempel o.i.d. (heb daarom al zitten denken aan een kromme velg of iets met de ophanging?

thuur

Citaat van: marc-850 op 25-12-2007 23:32:14
Bij mij doet zich een vergelijkbaar euvel voor, als Erik omschrijft.
Alleen is het bibberen iets heftiger, wanneer de boel nog koud is, daarna lijkt het minder te worden.
Maar vanaf een snelheid van ca. 130 km/h wordt het altijd weer voelbaar.
Voor mijn gevoel komt het ook hoofdzakelijk vanuit 1 zijde (bestuurderskant).
Zouden dit ook plakkende remmen kunnen zijn?

Ja.

Citeer

Wel zijn onlangs de achterbrugrubbers vervangen. De monteur vertelde dat deze niet snel kapot gaan, maar dat de auto misschien een keer een klap heeft gehad op een drempel o.i.d. (heb daarom al zitten denken aan een kromme velg of iets met de ophanging?

De wielen zijn snel genoeg gecontroleerd tijdens het balanceren ;)


Gr 8)

marc-850

Vandaag de achterwielen maar eens gedemonteerd. Met de remmen (klauwen) lijkt alles in orde, in zoverre...

De schijf van het linkerachterwiel is half schoon (middelste helft) / half roestig (buitenste helft (dus)). Wanneer ik het wiel draai, klemt het op een bepaald punt. Denk dus zelf dat het geen plakkende remmen zijn, maar een kromme remschijf.
Rechterachterwiel is over de volle hoogte roestvrij en klemt niet.

Of kan het zijn dat de blokken links maar half op de schijf grijpen?? Blokken zelf zijn nog ca. 5 mm dik.