Zelf mijn dynamo vervangen???

Gestart door llinssen, 02-02-2008 14:11:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pwassink

Citaat van: Ton op 02-02-2008 21:13:16
Ik ga er vanuit dat het ongeveer hetzelfde in elkaar zit als een 850. Is het dan niet makelijker om de voorste kunstof beschermplaat omder de moter uit te halen?


Nee hoor ..

850: twee boutjes, aan elke kant een (ik meen dop 10) en aan de voorkant een stel veerclips .
x70:  geen idee eender ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

scania164

Hallo
Dus je kunt de borstels vervangen zonder de dynamo te demonteren??
Is dit te doen??


Gr chris

pimsam

CiteerGeplaatst door: scania164  geplaatst op: Gisteren om 20:54 
Voeg citaat toe 
Hallo
Dus je kunt de borstels vervangen zonder de dynamo te demonteren??
Is dit te doen??


Ja, ik heb het bij mijn diesel zelf gedaan. Je komt er dus alleen lastig bij. En zorg dat je de juiste borstels besteld. Volgens mij leverd Volvo deze niet en zul je naar een autospeciaalzaak moeten (bv Van kappel of een Bosch Service).

llinssen

Nog even verder gezocht:
Het bosch onderdeelnummer van mijn dynamo is 0124515019 (nieuw) of 0986041730 (met inruil oude). Bij een webwinkel in Frankrijk kosten deze respectievelijk 254 in btw en 214 in btw (maar dan moet je de oude terugsturen).
Nu nog even uitvinden of ze ook naar Nederland verzenden, anders bij kennissen daar laten bezorgen.

En een aardig forum lid heeft aangeboden mij tegen kleine vergoeding te willen helpen bij het wisselen!

Het wordt nog wel wat.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

scania164

Zou willen weten of je bij een Na motor de borstels kunt vervangen zonder de dynamo te demonteren???

Chris

llinssen

Het is er dan eindelijk van gekomen. Nou ja, zo goed als.

Vandaag de dynamo vervangen. De dynamo zelf ging met de korte maar uitstekende instructies van Emiel erg goed.
Het was trouwens een beetje een bende in de buurt van de dynamo, en meer nog bij de stuurbekrachtigingspomp. Het leek een beetje alsof de rubber slang een beetje lekte. Tja, en daar onder zit de dynamo. Kan niet goed geweest zijn.

Toch is het project niet volledig afgerond: De bovenste bout van de dynamo pakt niet. Ik vermoed dat de vervangende dynamo (Hella) toch iets anders is dan de orginele. Ook de regelaar zag er iets anders uit.

Maar nog belangrijker is dat ik de riem nog niet terug heb kunnen leggen: helemaal in de aanslag met een lange torx, had ik toch voor het lossen van de riemspanner een sleutel 14 nodig. En met een gewone sleutel 14 kon ik net niet genoeg lossen om de riem er weer om te zetten...

Morgen dus deel 2..... de riem weer terug.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

llinssen

Deel 2, de multiriem weer terugzetten.

Met wat dank aan de zoekfunctie (achteraan begonnen  ;) ), heb ik dit berichtje gevonden:

Citaat van: smit op 16-11-2006 21:44:14
Citaat van: sjarrel2 op 16-11-2006 13:20:10
Ok, alles los dus. De ruimte daar is nogal beperkt  :-\. Moet het koelvloeistof reservoir eraf om ruimte te krijgen?
Het koelvloeistofreservoir kun je zo omhoog er uitnemen en dan terzijde leggen. Let wel op de aansluitdraad van het vloeistofniveau, neem eventueel de stekker los.

Timen



Dus ik heb dat zaakje (koelvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof ) maar losgehaald en toen was er inderdaad een zee van ruimte. Nou ja, vergeleken met de situatie daarvoor.

Als ik zo vrij mag zijn om van ander werk te stelen (Dank aan Smit en Emiel) en wat aan te vullen, heb ik een eigen handleiding gemaakt voor het vervangen van de dynamo bij een 1999 SVC70 met airco.
Hoeveel het verschil is met andere modellen (850 en de nieuwere) weet ik niet, maar wellicht dat de eigenaren van deze wagens kunnen aanvullen.

Voor het gemak van het vinden zet ik mijn handleiding in een apart topic, wellicht wordt die wel tot sticky gemaakt.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.