Foutcode 1-2-2 automaatbak

Gestart door Flappy, 19-03-2008 20:32:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Flappy

Hallo,

Sinds zaterdag zijn wij de gelukkige eigenaar van een volvo 850 automaat van 1993, alleen heb ik nu een klein probleempje namelijk een knipperd pijltje van de automaat.

Ik heb vandaag de code uitgelezen in A1 en deze gaf aan de code : 1-2-2 en 2-1-1, na enig zoeken op dit forum ben ik erachter gekomen dat 1-2-2 betekent : breuk in de stroomkring magneetklep S1 en 2-1-1  :storing in regeleenheid, nou lijkt me dit laatste een logisch gevolg van de eerste foutmelding.

Is er iemand die me kan vertellen hoe ik de foutcode 1-2-2 kan verhelpen door bv kabel te vervangen of contacten schoonmaken??

Aangezien ik niet zo een autotechnicus ben hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

groetjes

Ludo

eerst de foutcode resetten, daarna kijken of ze weer terugkomt.
;)

Flappy

Resetten lukt me niet. stekkertje in A1, contact aan, na de tweede keer de eerste code gezien te hebben 15 sec knop inhouden, contact uit, contact aan en dan zou dei toch code 1-1-1 moeten geven?

mehn

#3
Nadat je de 1e code voor de 2e keer hebt uitgelezen:

Knop 5 seconden indrukken, knop loslaten. Wachten tot het ledje gaat branden en dan TERWIJL het ledje brandt nogmaals de knop 5 seconden indrukken.

Daarna pas contact uit. Als je dan het contact weer aanzet moet je 1-1-1 krijgen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Flappy

Bedankt!!

Resetten is gelukt, morgen op en neer naar het werk en dan nog maar eens kijken wat ie er van zegt.

Flappy

Nu een dag later geeft ie geen foutmelding meer, maar aangezien het de tweede keer was dat ie dezelfde fout had en hij bij de tweede keer met schakelen veel te ver in toeren terugviel heb ik er geen goed gevoel bij.

Kan iemand me vertellen wat de foutcode inhoud en wat het gaat kosten om deze laten te herstellen??

Gr.

mehn

CiteerInformatie over storingscode 1–2–2
Toestand
De magneetkleppen S1 en S2 regelen samen het schakelen door de versnellingsbak. Magneetklep S1 wordt in de 2e en 3e versnelling geactiveerd wanneer de regeleenheid voor de versnellingsbak de klep van stroom voorziet. Wanneer de regeleenheid voor de versnellingsbak een breuk in de stroomkring van magneetklep waarneemt terwijl de magneetklep niet mag worden geactiveerd, slaat deze storingscode 1–2–2 op. Hierdoor kan magneetklep S1 niet meer worden geactiveerd.


Vervangende waarde
Regeleenheden uit groep I:
Het noodprogramma "Limp–home" is geactiveerd en de versnellingsbak werkt alleen nog in de 1e en 4e versnelling.
Regeleenheden uit groep II:
Het noodprogramma "Limp–home" is in de regeleenheid geactiveerd.


Mogelijke oorzaak

-Breuk in de signaalkabels.
-Defect in de magneetklep.
-Contactweerstand in de aansluitingen.


Storingsbeeld
-Slechte rijprestaties omdat de versnellingsbak alleen in de 3e of 4e versnelling werkt.
-Ruwe schakelovergangen door de hoge systeemdruk in de versnellingsbak (noodprogramma).
-Geen overbrugging (noodprogramma).

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Flappy

Kijk dat wou ik ff weten!!

Hartelijk dank!

Toch maar ff na laten kijken  ;D 

hopen dat de kosten ook meevalt. ???

Ludo

Citaat van: Flappy op 20-03-2008 20:53:17
Toch maar ff na laten kijken  ;D   

ben je gek?.
ze pleuren je er gelijk een nieuwe bak in. ;D

Flappy

Zal toch niet nodig zijn mag ik hopen?

heb je een goede oplossing dan :)

Ludo

het kan net zo goed wat vuil zijn geweest dat tussen de kleppen is gekomen.
ik zou me niet te veel zorgen maken als er geen foutmelding terugkomt.  ;)

Flappy

Vuil hmmmmmmm.....     auto heeft een reiniging onder de kap gehad voordat we hem kochten, kan dit ook een oorzaak zijn?? ben zelf geen voorstander van reiniging onder da kap maarja was al gebeurd.


Ludo

nee de motor en/of bak uitwendig reinigen doet hier niets aan.
motor en bak zijn gesloten onderdelen, daar komt niet zomaar vuil in terecht.
inwendig vuil kan van komen van olie, slijpsel...

Flappy

Slijpsel.... slijpsel........... ik mot geen slijpsel hihihi

bij mijn vorige auto zat er ook ineens slijpsel in mijn motorblokkie en was einde oefening heb net 4 maanden met mijn saabie 9-5 kenne rijden.

Zal eens eerst ff afwachten of de fout nog terugkomt voordat ik er echt wakker van ga liggen, bedankt voor jullie moeite.

Flappy

Hallo,

Daar zijn we weer, na een week of 3 probleemloos te hebben gereden begon vanmorgen weer de auto te stotteren met optrekken en weer begon het pijltje te knipperen na een paar keer goed stotteren en even in de 3 gereden te hebben was er niets meer aan de hand alleen uiteraard nog het knipperende pijltje, bij thuiskomst OBD uitgelezen en weer kreeg ik de fouten 1-2-2 en 2-1-1.

Wel heb ik na de laatste keer wel regelmatig dat de automaat er nog toeren opgooid alvorens over te schakelen naar de derde versnelling, weet alleen niet of dit met elkaar te maken heeft.

Overigens als het pijltje begint te knipperen zou de automaat toch in de noodloop moeten gaan, maar dat doet ie dus niet alle versnellingen pakt ie gewoon en ook lockup en kickdown doen het.

Weet iemand een manier om de fouten op te sporen en of die eventueel door mezelf te verhelpen zijn??

Groetjes