Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 15:39:30Onder de 15 graden gaan de Falkens duidelijk achteruit

Hoe kan dat nu??  :P

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbobiker

Citaat van: BenC70ES op 24-03-2008 15:45:44
Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 15:39:30Onder de 15 graden gaan de Falkens duidelijk achteruit

Hoe kan dat nu??  :P

'Verkeerd' compound. Of tactisch gekozen. Het is idd niet zo dat iedere zomerband het in de winter goed doet. Maar mijn Kumho's doen het bij 5 graden in de regen bijna net zo goed als bij 20 graden in de regen. En we hebben het hier wel over zeer specifieke zomerbanden. Een enkele levert wel prima prestaties bij koude, de meeste waarschijnlijk niet, hoewel ik nu al twee voorbeelden heb die het wel doen en slechts eentje niet.

Een ander mooi voorbeeld van wat compound kan doen: Straat 911 turbo met lichte tuning doet een aardige rondetijd op de Ring, effe onder de 8 minuten. Bij nat weer op race-regenbanden rijdt die Porsche zonder problemen dezelfde tijd, terwijl de tijd op straatbanden bijna 20 sec hoger ligt. Bij droog weer echter zijn die regenbanden opeens ook 15 sec langzamer...
De Tussenpaus

pieter

Citaat van: Ludo op 24-03-2008 14:15:08
Citaat van: Geertje op 24-03-2008 14:11:16
Daar waar ik in het verleden met gladheid bij gas of plots remmen merk dat het gaat glijden moet ik met winterbanden juist moeite daarvoor doen.
...
Dat is gewoon wetenschappelijk vastgesteld!

dat op een glad wegdek een winterband als zomerband gaat glijden is ook wetenschappelijk vastgelegd.
het zit tussen je oren als je zegt dat je dan niet of minder goed zal glijden met een winderband.
het gaat dan niet meer over sneeuw of koude temperatuur, maar over ijs.

Nu heb ik afgelopen zaterdag nog een training gevolgd bij Prodrive in Lelystad. Het leuke was dat minimaal een kwart met winterbanden reed.
Op die gladde cirkel reden de auto´s met winterbanden zonder problemen rondjes met 50 km/h, terwijl de auto´s met zomerbanden maximaal 35 km/h haalden.

Nu is dat geen ijs, maar het is wel glad en nat waarbij de winterbanden fors beter presteerden (ook bij de uitwijk- en remproeven op glad én niet glad wegdek)  ;)
en tussen de winterbandauto´s en de rest zat mijn auto met de Pirelli Pzero Nero´s  :eusa_dance:

Ludo

Citaat van: pieter op 24-03-2008 20:39:25
Citaat van: Ludo op 24-03-2008 14:15:08
Citaat van: Geertje op 24-03-2008 14:11:16
Daar waar ik in het verleden met gladheid bij gas of plots remmen merk dat het gaat glijden moet ik met winterbanden juist moeite daarvoor doen.
...
Dat is gewoon wetenschappelijk vastgesteld!

dat op een glad wegdek een winterband als zomerband gaat glijden is ook wetenschappelijk vastgelegd.
het zit tussen je oren als je zegt dat je dan niet of minder goed zal glijden met een winderband.
het gaat dan niet meer over sneeuw of koude temperatuur, maar over ijs.

Nu heb ik afgelopen zaterdag nog een training gevolgd bij Prodrive in Lelystad. Het leuke was dat minimaal een kwart met winterbanden reed.
Op die gladde cirkel reden de auto´s met winterbanden zonder problemen rondjes met 50 km/h, terwijl de auto´s met zomerbanden maximaal 35 km/h haalden.

Nu is dat geen ijs, maar het is wel glad en nat waarbij de winterbanden fors beter presteerden (ook bij de uitwijk- en remproeven op glad én niet glad wegdek)  ;)
en tussen de winterbandauto´s en de rest zat mijn auto met de Pirelli Pzero Nero´s  :eusa_dance:

nat en glad is niet vergelijkbaar met ijs, zoals je dat hebt op een wegdek dat bevroren is zoals hierboven aangehaald.
op ijs (door gladheid) doe je écht niks beter met winterbandjes.

Turbo-Geek

Zo'n gladde cirkel van zo'n testbaan is niet te vergelijken met de openbare weg. Maar goed als je van mening bent dat die banden dus in de regen NOG beter presteren dan moet je als voorstander wellicht kiezen om het hele jaar te rijden met winterbanden want het wegdek in ons land is heel vaak nat, ook in het voorjaar en hartje zomer.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Turbobiker

Maar dat is het nu net: winterbanden zijn niet zulke goede regenbanden. De gemiddelde zomerband werkt al beter in de regen. Zeker in de zomer (lente en herfst).
De Tussenpaus

Turbobiker

De Tussenpaus

Laserblue

Ik stond dus zo juist bijna achterstevoren, met m'n zomerbandjes in 0.5 cm sneeuw  :eusa_shifty:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Geertje

CiteerIk stond dus zo juist bijna achterstevoren, met m'n zomerbandjes in 0.5 cm sneeuw 

Dat bedoel ik.

GeertG

Citaat van: Laserblue op 25-03-2008 08:00:15
Ik stond dus zo juist bijna achterstevoren, met m'n zomerbandjes in 0.5 cm sneeuw  :eusa_shifty:

Dat had ik 2 jaar geleden ook (en ik reed al stapvoets  :o) en daarom de laatste 2 winters dus gewoon winterbanden en ook al is het dan maar voor die weinige keren. Het gaat juist om die weinige keren dat je ze wel nodig hebt.
En verder gewoon een kwestie van aanpassen aan omstandigheden  :eusa_whistle:
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Laserblue

Citaat van: GeertG op 25-03-2008 09:28:06
Citaat van: Laserblue op 25-03-2008 08:00:15

Dat had ik 2 jaar geleden ook (en ik reed al stapvoets  :o) en daarom de laatste 2 winters dus gewoon winterbanden en ook al is het dan maar voor die weinige keren. Het gaat juist om die weinige keren dat je ze wel nodig hebt.
En verder gewoon een kwestie van aanpassen aan omstandigheden  :eusa_whistle:

het was bij het oprijden van het terein, ietsje omhoog de parkeerplaats op.
max 5km p/u :angel:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Raoul

Met dit weer heb ik spijt dat ik mn zomer- Michelinbandjes er al weer onder heb zitten. Met 7 mm profiel, maar de ABS grijpt zeer snel in. Ze zijn gewoon harder dan de Dunlop winterbanden, die bieden veel meer grip, ook met regen.
Vorig jaar had ik op mn T5 VW voor winterbanden en achter zomerbanden. (zwaar geladen).En wat nooit gebeurt gebeurde nu wel, kont brak uit. Lang verhaal kort , met sneeuw, ijs en regen heb je onder de 10 graden echt veeeeel meer grip met goede winterbanden (Dunlop en Michelin komen het best uit de test.)

Turbobiker

Hoe reden jullie in hemelsnaam 5 jaar geleden ???

En winterbanden werken blijkbaar ook niet:

Citaat van: viking_in_shorts op 25-03-2008 07:47:23
Dat zelfs Zweden met winterbanden zich nog kunnen laten verrassen ...  :eusa_think:

;D

De oplossing blijft je snelheid aanpassen.
De Tussenpaus

Raoul

Snelheid sowieso aanpassen, maar soms wordt je overvallen door plotselinge gladheid, bijv. doorglijden met remmen.Of rechtdoor glijden i.p.v. de bocht om. En met goede winterbanden gaat dit veel minder snel. En 5 jaar geleden? Toen had ik geen winterbanden, en was het nog spannender om met gladheid te rijden.

V70 classic

Citaat van: RRRRR_Ramon op 24-03-2008 13:22:03
Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 12:58:12

En dan is dus de vraag: voor die ene dag dat je je afgelegen straat uit moet (want de hoofdwegen zijn vrij van sneeuw in Nederland en Vlaanderen) winterbanden monteren en dan de rest van de tijd minder veilig onderweg. Of dan maar stapvoets de straat uit en de rest van de tijd op zomerbanden veiliger onderweg.

Als je op wintersport wilt gaan in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland (is geen verplichting om dat te gaan doen) ben je wel verplicht winterbanden te monteren. Dus M+S banden met het berglogootje en met meer dan 4 mm profiel want anders worden je banden bij een onverhoopte controle of erger een ongeval als zomerbanden aangemerkt.

Dus dan heb je gewoon geen keus. Die mensen zijn hier ook veel en rijden daarom op winterbanden. Verder vind ik de grip van winterbanden bij lagere temperaturen beter door de zachtere compound, zowel op nat als droog en bij vorst als op sneeuw.

Wanneer jij je rondjes in het "warme" Amsterdam blijft rijden in de winter kan ik me voorstellen dat je er weinig om geeft. Ieder z'n keus en gevoel erbij zeg maar. :-\

Voorbeeld
Je gaat op wintersport
Je rijdt hartje winter op de autobahnn.
Er is file vorming en je parkeert jou auto achterin mijn roffel.
Ik stel je aansprakelijk voor een soort van artikel 5 (als ze dat hebben in Duitsland).

Waarom het is 20 graden boven 0 en jij rijdt op winterbanden .
Gezien de langere remweg die jij hebt en het blijvend letsel dat ik heb opgelopen stel ik dat jou auto wettelijk niet voldeed aan de eisen die in Duitsland gelden,immers bij die temp zijn winterbanden niet gewenst door ze pas onder de 6 gr nut krijgen.
Jij was dus willens en wetens onverantwoord bezig en ik ben dan ook van mening dat jij mijn verlies aan inkomen tot mijn 65 gaat ophoesten.
Volgens mij had jij je winterbanden in de koffer moeten gooien en die pas moeten monteren als de situatie dit vereist.
Ik neem aan dat je je sneeuwkettingen ook pas in de sneeuw omlegt.  :eusa_think:

Ik ben van mening dat het winterbanden gezeik word aangewakkerd door bv autoweek en dat soort bladen die zwaar worden gesponsord door de banden industrie.

Denk over bovenstaande eens na.
Ik heb zelf blijvend letsel na een verkeers ongeval en neem van mij aan als er wettelijk geen reden toe is zal je verzekering niet uitbetalen en kun je zelf je huis verkopen om het slachtoffer schadeloos te stellen.
Er zijn nu nog geen gevallen bekent maar ik denk dat het wachten is op de eerste claim,in bovenstaand senario.  :eusa_shhh:

Is hier een speld tussen te krijgen ? ?
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.