Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

moderators

In dit topic mag je discussiëren over het nut van winterbanden. Dit is dan meteen ook het enige topic op dit forum waarin dit is toegestaan.

Discussies over dit onderwerp in andere topics worden verwijderd. Niet hierheen verplaatst dus, maar verwijderd.

Veel plezier.
Deelnemen aan dit forum? Hou je dan aan de forumregels
Wil je je niet aan de forumregels houden? Blijf dan weg van dit forum

BenC70ES

Zonder die Dunlop wintersport stond ik waarschijnlijk nu nog terplekke met die (in winterste omstandigheden) betonharde Goodyear F1 GSD3's...

;D

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Laserblue

Ik zie m'n winterbanden meer als modderbanden, hier in de polder met een zand en aarde groothandel erg nuttig  8)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Turbobiker

Heren, blijven we wel on-topic hier: dus alleen discussies over de banden... :eusa_whistle:


Winterbanden werken in de sneeuw. Als de sneeuw blijft liggen: ja, winterbanden. Maar aangezien die sneeuw niet of nauwelijks blijft liggen (op een Limburgs achteraf weggetje na dan) zijn winterbanden in Nederland dus zinloos. Bij die paar druppels sneeuw hier dien je je snelheid aan te passen, net zoals je dat zou moeten doen bij erge regenval (als je niet op zoab rijdt).

Regenbanden in Nederland zou ik nog voorstanden van zijn. Maar aangezien het vaker droog is ben je in het algemeen het veiligste onderweg met zomerbanden (want de meeste grip en vooral de kortste remweg).

Feiten die het tegendeel bewijzen? Kom maar op!
De Tussenpaus

BenC70ES

Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 12:30:26
Feiten die het tegendeel bewijzen? Kom maar op!

Lees gewoon mijn reactie... 

Zoals ik al zei vergelijken de meeste hier compleet verschillende maten...  van 18" zomerband naar een 15" winterband...  ::)

Een gewone allround zomerband zal ook niet zo veel verschil geven, omdat die gewoon in zomerse omstandigheden ook niet een supergrip geeft.
Maar met een echte sportzomerband is het verschil met een sportwinterband enorm bij lage temperaturen en nattigheid.  En bij sneeuw GIGANTISCH zelfs...  ;)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Turbobiker

Citaat van: BenC70ES op 24-03-2008 12:33:55
Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 12:30:26
Feiten die het tegendeel bewijzen? Kom maar op!

Lees gewoon mijn reactie... 

Zoals ik al zei vergelijken de meeste hier compleet verschillende maten...  van 18" zomerband naar een 15" winterband...  ::)

Een gewone allround zomerband zal ook niet zo veel verschil geven, omdat die gewoon in zomerse omstandigheden ook niet een supergrip geeft.
Maar met een echte sportzomerband is het verschil met een sportwinterband enorm bij lage temperaturen en nattigheid.  En bij sneeuw GIGANTISCH zelfs...  ;)

Bij nul graden en regen deden mijn Kumho sportbanden het vele malen beter dan die goedkope winterbanden. En niet eens opvallend minder dan bij regen en tien graden warmer.

En ja, bij sneeuw die aangereden is op de weg is het verschil GIGANTISCH. Maar wanneer komt die situatie nu werkelijk voor in Nederland of Vlaanderen?
De Tussenpaus

mehn

Ben heeft het niet over goedkope winterbanden ;)

Ik merkte het verschil ook heel erg goed toen ik winterbanden had in dezelfde maat als mijn zomerbanden. Veel meer grip op droge koude weg.
Met die 15" 185 breed bandjes die ik de laatste winter erop had, had ik véél minder grip dan met mijn zomerbanden, zeker als het wegdek nat was.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Turbobiker

Citaat van: mehn op 24-03-2008 12:46:07
Ben heeft het niet over goedkope winterbanden ;)

Ik merkte het verschil ook heel erg goed toen ik winterbanden had in dezelfde maat als mijn zomerbanden. Veel meer grip op droge koude weg.
Met die 15" 185 breed bandjes die ik de laatste winter erop had, had ik véél minder grip dan met mijn zomerbanden, zeker als het wegdek nat was.

Maar heb je ook remproeven gedaan?

Ik wel namelijk. Peperdure, zeer brede Michelins. (even breed als de originele zomerbanden: Pilot Sport Cup). Zelfs op licht vochtige straat bij -2 was de remweg van de zomerbanden minstens 5 meter minder (vanaf 100). Gevoel was wel anders, de winterbanden leken zich veel meer in te graven en vooral de indruk te wekken veel beter te remmen...

Verschil in bochten was nog duidelijker, ESP brandde min of meer continue en wagen wilde steeds uitbreken. Met de winterbanden dus.

testwagen: BMW 535d.

En zelfs in de regen bij pakweg 5 graden voelden de Cup banden zeer goed aan en lag de bochtensnelheid belachelijk hoog. En dan heb je het dus over de ultieme zomerband... Die zijn dus zo goed dat een winterband alleen in echt winterse omstandigheden recht van bestaan heeft.

En dan is dus de vraag: voor die ene dag dat je je afgelegen straat uit moet (want de hoofdwegen zijn vrij van sneeuw in Nederland en Vlaanderen) winterbanden monteren en dan de rest van de tijd minder veilig onderweg. Of dan maar stapvoets de straat uit en de rest van de tijd op zomerbanden veiliger onderweg.


Maar als je winterbanden wilt monteren, ga je gang. (ben ik wel van mening dat je die op je originele velgen moet leggen of ander lichtmetaal, wnat het ziet er minstens 5 maanden gewoon niet uit, maar dat is weer een andere discussie...)
De Tussenpaus

confruo

Ik snap nooit waar die aversie Tegen winterbanden vandaan komt.  Diverse testen zeggen eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde.  Mijn persoonlijke ervaring is dat op het moment ik in een 850 ging rijden, de grip zo ontzettend waardeloos was ten opzichte van de golf, en astra's die ik daarvoor had gereden, dat ik het onontbeerlijk vind in de winterperiode, of het nou wel of niet sneeuwt.

dus eigenlijk welles :D

elianmars

#9
Citaat van: mehn op 24-03-2008 12:46:07

Met die 15" 185 breed bandjes die ik de laatste winter erop had, had ik véél minder grip dan met mijn zomerbanden, zeker als het wegdek nat was.


Hier nog één.... Twee jaar geleden van 215 17 zomerbanden naar 185 15 winterbanden gegaan. Dat was bijna het einde van de 850....

Sinds ik een jaar of 6 geleden met zomerbanden in de Ardennen doodsangsten heb uitgestaan, leg ik elke jaar winterbanden onder de wagen. Gewoon voor mijn eigen gevoel.
Ik heb er ook mee op ijs gereden. Dan heb je er geen zak aan. Misschien dat je iets meer grip hebt bij lage temperatuur en vooral op sneeuw, maar als je, zoals Lars al zei, je snelheid niet aanpast, heeft het weinig zin. Je moet er geen wonderen van verwachten.

En toch gaan ze er bij mijn wagen elk jaar weer onder (ondertussen wel 205 16) :P   

RRRRR_Ramon

Citaat van: Turbobiker op 24-03-2008 12:58:12

En dan is dus de vraag: voor die ene dag dat je je afgelegen straat uit moet (want de hoofdwegen zijn vrij van sneeuw in Nederland en Vlaanderen) winterbanden monteren en dan de rest van de tijd minder veilig onderweg. Of dan maar stapvoets de straat uit en de rest van de tijd op zomerbanden veiliger onderweg.

Als je op wintersport wilt gaan in bijvoorbeeld Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland (is geen verplichting om dat te gaan doen) ben je wel verplicht winterbanden te monteren. Dus M+S banden met het berglogootje en met meer dan 4 mm profiel want anders worden je banden bij een onverhoopte controle of erger een ongeval als zomerbanden aangemerkt.

Dus dan heb je gewoon geen keus. Die mensen zijn hier ook veel en rijden daarom op winterbanden. Verder vind ik de grip van winterbanden bij lagere temperaturen beter door de zachtere compound, zowel op nat als droog en bij vorst als op sneeuw.

Wanneer jij je rondjes in het "warme" Amsterdam blijft rijden in de winter kan ik me voorstellen dat je er weinig om geeft. Ieder z'n keus en gevoel erbij zeg maar. :-\
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Turbo-Geek

CiteerMaar met een echte sportzomerband is het verschil met een sportwinterband enorm bij lage temperaturen en nattigheid

Weleens gezien hoe A merk Zomerbanden scoren in nattigheid ?  Juist ja .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Turbobiker

Citaat van: confruo op 24-03-2008 13:03:05
Ik snap nooit waar die aversie Tegen winterbanden vandaan komt.  Diverse testen zeggen eigenlijk allemaal een beetje hetzelfde. 

Ik heb geen aversie tegen winterbanden, ik ben het helemaal met de 'diverse tests' eens: in de sneeuw heb je winterbanden nodig. Dus in de Ardennen (drie dagen sneeuw dit jaar?) en op wintersport.

Maar niet in Nederland. Want dat onderbouwen de testen ook: winterbanden hebben minder grip onder vrijwel alle omstandigheden behalve sneeuw... En dat blijft mijn punt. Ik (en genoeg anderen) hebben voldoende ervaring met zomer- en winterbanden in de winter om te zeggen dat het in Nederland op één dag per jaar na geen toevoeging is.

Daarbij denk ik dat er hier geen vijf man te vinden zijn die in het dagelijks leven (gewoon verkeer dus) zo hard (laat) remmen en hard door de bochten gaan als ik. Ik weet dus wel wat banden doen en wat ik er van mag verwachten...
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Turbo-Geek op 24-03-2008 13:24:32
CiteerMaar met een echte sportzomerband is het verschil met een sportwinterband enorm bij lage temperaturen en nattigheid

Weleens gezien hoe A merk Zomerbanden scoren in nattigheid ?  Juist ja .....

Scoren die goed of slecht? Want dat vergeet je even te melden...
De Tussenpaus

Turbo-Geek

#14
Die scoren goed tot zeer goed !
Vergelijk de gemiddelde test resultaten tussen het grip bij een nat wegdek maar tegen die van zomerbanden zoals bijv. De Falken FK-452.
Over de gemiddelde toestand van het wegdek in NL denk ik erg kort zijn.

En ik heb het NIET over het nut van Winterbanden voor de wintersport, dat is een duidelijke zaak en ook nooit ter discussie gesteld.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------