Het ENIGE welles/nietes winterbandendiscussietopic

Gestart door moderators, 24-03-2008 12:11:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Raoul

#45
Denk over bovenstaande eens na.
Ik heb zelf blijvend letsel na een verkeers ongeval en neem van mij aan als er wettelijk geen reden toe is zal je verzekering niet uitbetalen en kun je zelf je huis verkopen om het slachtoffer schadeloos te stellen.
Er zijn nu nog geen gevallen bekent maar ik denk dat het wachten is op de eerste claim,in bovenstaand senario. 

|??

Is het niet tegenstrijdig wat je schrijft? Eerst stel je iemand aansprakelijk en verderop schrijf je dat er wettelijk geen reden toe is om uit te betalen?
Zolang je voertuig aan de wettelijke eisen voldoet (min. profieldiepte e.d. ) kun je toch niet op grond van technische gebreken iemand aansprakelijk stellen? Er staat nergens in de wet dat winterbanden zomers niet gebruikt mogen worden.
Voorzover ik weet doet de verzekering alleen moeilijk als er drank in het spel is.

In duitsland wordt alleen gesproken over extra eisen tijdens winterse omstandigheden, zomers zijn er geen extra eisen?


Winterbanden en sneeuwkettingen
Regels en aansprakelijkheid bij ongevallen
17-12-2007
Het niet gebruiken van winterbanden in winterse omstandigheden kan in het buitenland reden zijn voor een boete, strafrechtelijke vervolging en (mede)aansprakelijkheid bij ongevallen. Reden daarvoor is dat het verkeer in gevaar wordt gebracht omdat men met zomerbanden minder grip op de weg heeft en de remweg onnodig lang is.
 
De meeste Nederlandse auto's rijden op wat ze in het buitenland zomerbanden noemen. Uit recente tests is gebleken dat het verschil tussen zomer- en winterbanden steeds groter wordt. Dit heeft tot gevolg dat zomerbanden niet meer geschikt zijn in winterse omstandigheden. De remweg is veel langer en de grip op de weg onvoldoende.

Een auto met Nederlands kenteken moet ook in het buitenland aan het Nederlandse voertuigreglement voldoen en ons voertuigreglement kent geen onderscheid tussen zomer- en winterbanden. Echter er kunnen omstandigheden zijn waarbij andere landen extra eisen mogen stellen. Dit is bij winterse omstandigheden het geval. De eisen zoals in de Rechtshulpwijzer aangegeven, gelden ook voor auto's met een Nederlands kenteken.
In de Rechtshulpwijzer staat een overzicht van de regels per land.

Rechtshulpwijzer winterbanden en sneeuwkettingen
> Veelgestelde vragen over de regels voor winterbanden in Nederland en in het buitenland


elmarconi

Citaat van: Raoul op 25-03-2008 11:55:11
Voorzover ik weet doet de verzekering alleen moeilijk als er drank in het spel is.

Een verzekering gaat geld verhalen op diegene die verantwoordelijk is. Eea wordt in de wet omschreven. Winterbanden in DE staat in de (duitse) wet. Zomerbanden bij > 20°C staat er niet in. 280mm + Brembo's bij snelheden > 160km/h staat er bijv. ook niet in.

--
Autogas Inside . . .

Raoul

#47
Als ik verantwoordelijk ben lijkt het mij dat de verzekering dit voor mij betaalt. Winterbanden hebben zomers een langere remweg. s Winters een veel kortere. En de ANWB/ADAC heeft er echt geen belang bij om dit te beamen. De Duitse nieuwe wetgeving spreekt boekdelen omtrend winterbanden.


Onderstaand is duidelijk:

Winterbanden onder de 4 mm niet meer gebruiken (ook zomers niet)
In de winter onder de 7 graden winterbanden. Daarboven je zomerbanden.

Winterbanden niet oprijden





ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, deed aanvullend onderzoek op de winterbandentest die we in oktober 2007 publiceerden. Daarin werd gekeken naar  de gevolgen van slijtage op de eigenschappen van winterbanden. 


Nieuwe maar wel ingereden winterbanden en afgesleten winterbanden (in twee stappen tot 4mm profieldiepte) werden vergeleken met een nieuwe zomerband. Daarbij keek OAMTC naar

Grip op een besneeuwde weg;
Gevoeligheid voor aquaplaning;
De remweg op nat en droog wegdek.
Opnieuw werd bevestigd dat rijden met zomerbanden onder winterse omstandigheden gevaarlijk is.  Een nieuwe zomerband met een gemiddelde profieldiepte van 7,5 mm heeft, vergeleken met een winterband waar nog 4 mm profiel op zit, nog altijd 50% minder grip op de besneeuwde weg. En die afgesleten winterband op zijn beurt heeft al zo'n 30% trekkracht ingeleverd, wat nauwelijks aanvaardbaar is voor een winterband.

De remproeven op natte en droge weg laten zien dat een zomerband in beide gevallen de kortste remweg heeft. Uit de proef bleek ook dat met het slijten van de winterband de remweg op natte weg toeneemt. De aanvankelijk gunstige aquaplaningeigenschappen lopen sterk terug wanneer de band afslijt.

Conclusie:
Winterbanden kunnen niet worden opgereden tot de wettelijk toegestane minimale profieldiepte van 1.6mm. Al bij 4mm is de grip op besneeuwde weg sterk teruggelopen. Ze 'oprijden' in de zomer is ook geen optie. Met de afnemende profieldiepte nemen de  eigenschappen op de natte weg af en de remweg op droge weg is altijd langer dan die van een zomerband. Overigens vinden wij 1,6 mm minimale profieldiepte ook voor zomerbanden aan de krappe kant. Wij adviseren 2 mm aan te houden.




V70 classic

#48
Even in het kort.
Als je in januarie bij een temp van 20 gr boven 0 naar oostenrijk rijdt stel ik dat je in de situatie in duitsland op zomerbanden moet staan.
De duitse wet zegt duidelijk je moet je auto aanpassen aan de omstandigheden die ter plaatsen noodzakelijk zijn.
Als je dan een aanrijding veroorzaakt is er dan spraken van verweitbaar gedrag.
Want je weet dat je op banden rijdt die niet geschikt zijn voor die omstandig heid.
Ik zie in het verhaal geen dubbelzinnig heid. :eusa_think:

Geen langere remweg in de autoweek staat het anders scheelt meen ik tot 10 meter.
Als dan net je kind in die kreukelzone zit denk je misschien wat anders over die paar meter remweg
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Raoul

Er staat duidelijk de winterse omstandigheden, en dan doelt men op eventuele gladheid. In die situaties wordt men geacht maatregelen te treffen. Over zomerse omstandigheden lees ik niets.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 25-03-2008 11:39:06
Ik ben van mening dat het winterbanden gezeik word aangewakkerd door bv autoweek en dat soort bladen die zwaar worden gesponsord door de banden industrie.

het is helaas weg, maar hier stond een tijdje terug een artikel dat dat voor een deel bevestigde.

Raoul

Van de week hielp ik een dame die op weg was naar Munchen. Simpel, nieuw accuutje in haar Espaceuit 99. Ff olie peilen, koelvloeistof, bandenspanning. Ik wees haar op het profiel, rondom nog hooguit 2 mm!!(zomerbanden). Ook wees ik haar op de Duitse wet tijdens gladheid. Mensen hebben geen benul van het belang van goede banden. En dan met 150 over de Autobahn.
Bedenkelijk heb ik haar een vooral veilige reis gewenst, en meegegeven vooral op te passen met gladheid en regen. Toen ze wegreed zag ik nog net haar linker koplamp dat defect was, verstralers aan, en mistlamp achter ook aan ! Overdag, geen mist. Pfffffffffff

Raoul

Nou, Ludo, met alle respect maar ik heb meer vertrouwen uit informatie vanuit Duitse regelgeving, ANWB, OAMTC, ADAC, en de ervaring van de vele wintersporters.
Op zomerbanden glij ik met regen weg in mn T5 VW-bus op iedere rotonde. (CONTI). Op winterbanden hou ik veel langer grip.

Als je voelt aan het profiel van een zomerband van Michelin en daarna aan een winterband van Dunlop voel je dat de Michelin veel harder is. De Dunlop is zachter, en de lamellen voorkomen dat je duim verder glijdt.

Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer een winterband gebruikt wordt waar ie voor bedoelt is, deze veel veiliger en fijner rijdt dan een zomerband. Andersom geld ook voor een zomerband.

Ludo

Citaat van: Raoul op 25-03-2008 12:38:24
Ik weet uit eigen ervaring dat wanneer een winterband gebruikt wordt waar ie voor bedoelt is, deze veel veiliger en fijner rijdt dan een zomerband. 

en waarvoor is een winterband dan bedoeld?.  (pas op, Lars valt weer in herhaling)  ;D

maar van mij mag je hoor.
ik ben wel de laatste die iemand wil vertellen welke banden dat ie moet nemen.
als jij of eenieder blij is met winterbandjes, toe maar.  ;)

EVV

Citaat van: Ludo op 25-03-2008 12:30:59
Citaat van: V70 classic op 25-03-2008 11:39:06
Ik ben van mening dat het winterbanden gezeik word aangewakkerd door bv autoweek en dat soort bladen die zwaar worden gesponsord door de banden industrie.

het is helaas weg, maar hier stond een tijdje terug een artikel dat dat voor een deel bevestigde.
Zullen we inderdaad de autoweek maar niet aanhalen als betrouwbare bron aangezien ze het enige wat ze doen bij dit soort artikelen is find & replace Duitsland door Nederland. Leuk dat ze als vergelijk een zomerband meenemen, maar er is totaal niet te vinden welke, dus wie weet is het een of andere goedkope koreaan.
En ANWB, daar heb ik ook geen vertrouwen in. Het is wel heel toevallig dat VW bijvoorbeeld altijd heel goed scoort in hun tests, en dat het ANWB slip cursus altijd op Continetal banden rijdt. (of dat is omdat die continetal banden uit zichzelf al weinig grip hebben?)

Tuurlijk doet een winterband het beter in winters weer, daar ben ik het helemaal mee eens, maar wij hebben hier nooit winterweer. Als er al eens sneeuw valt is die hier zo van de snelweg af, anders dan in Duitsland waar ze soms nog van die fijne beton platen hebben.

Raoul

Ik weet idd dat er al langer getwijfeld wordt, maar mijn eigen ervaringen zijn idd doorslaggevend.
Ook vastzitten in de berm is nu minder snel een probleem.
Laat iedereen maar zelf ervaring opdoen.

ief

Hier, in Oostenrijk, is sinds 1 januari jl. de winterbandenplicht ingevoerd. Nu lees ik ook het Oostenrijkse Volvo forum en daar was vorig jaar ook sprake van voor en tegens wat betreft winterbanden onder de Volvorijders. Grappig is dat nu dat betreffende topic nergens meer te vinden is. ;D Ik ben persoonlijk blij met mijn winterbanden. Met name door de hoogte verschillen ( lees bergwegen) kan ik met behulp van mijn winterbanden wel het dal uit. Op zomerbanden had ik geen schijn van kans gehad en had dus moeten kiezen voor sneeuwkettingen en al het gezeik van het monteren die die dingen met zich meebrengen en om vervolgens onder aan de berg die krengen weer te demonteren.
Het sneeuwt hier momenteel als een idioot en denk dat ik nog minimaal een maand door mag rijden op het winterrubber. Het is niet anders...
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

Turbo-Geek

#57
Vanochtend ook gewoon (om 07:00) in de auto en jawel met zomerbanden gewoon mijn bestemming bereikt.
Geen spannend moment meegemaakt want vrijwel de gehele verliep met een slakke gangetje.
Van die 2 cm sneeuw (en slush) op de weg heb ik niks gemerkt.


edit: TYPO
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

850 T5 Freak

Citaat van: Turbo-Geek op 25-03-2008 17:45:41
Vanochtend ook gewoon (om 07:00) in de auto en jawel met winterbanden gewoon mijn bestemming bereikt.
Geen spannend moment meegemaakt want vrijwel de gehele verliep met een slakke gangetje.
Van die 2 cm sneeuw (en slush) op de weg heb ik niks gemerkt.


mee eens winterbanden helpen wel degelijk  :)
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

Turbo-Geek

ff aangepast, het is mijn ervaring met mijn gewone zomerbanden.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------