Zo'n pluizenscheerapparaat heb ik ook aangeschaft vorig jaar en mijn alcantara delen hiermee geschoren. Het ziet er weer super uit.
Wat ik me afvroeg mbt het alcantara is, of er hier mensen zijn die 'iets' gebruiken om het alcantara mee te behandelen/impregneren/vuilafstotend mee te maken?
Iemand die hier antwoord op heeft? Ik heb het geschoren, wat overigens perfect werkt, maar er zitten nog een paar vlekjes van de vorige eigenaar in die ik graag zou willen verwijderen.
Alcantara bestaat uit een combinatie van polyester (67%), Polyurethaan (23%) en katoen (10%) en heeft volgende eigenschappen:
* ademing door de fijne vezelstructuur;
* een hoge lichtechtheid;
* een hoge slijtvastheid.
Gemakkelijk in onderhoud. Reinigen met water en Sunlightzeep. Alacantara kan ook gewassen worden in de wasmachine met een koudwaterprogramma. Na het reinigen eerst laten drogen en daarna borstelen met een zachte borstel. De stof niet gebruiken als ze nog nat is!
Voor hardnekkige vlekken zie onderstaande vlekkengids:
Alcohol
Met een shampoosopje van zacht zeepwater inwrijven. Vervolgens reinigen met verdunde gedenatureerde alcohol (10-20%).
Drankjes, wijn
Afsponzen met warm water (niet heet!), waaraan 3% gedenautureerde alcohol is toegevoegd.
Balpen
Reinigen met perchloorethyleen.
Bier
Afsponzen met warm water (niet heet), waaraan 3% gedenatureerde alcohol is toegevoegd.
Koffie, melk, thee
Met een shampoosopje van zacht zeepwater inwrijven. Als de vlek blijft, reinigen met verdunde ammoniak (10%)
Chocolade, snoep
Afsponzen met warm water (niet heet) en 5% verdunde ammoniak (10%)
Olieverf
Reinigen met terpetine (geen terpentijn), vervolgens met een shampoosopje van zacht zeepwater uitwrijven. Als de vlek oud is en dus moeilijk te verwijderen, moet u een expert raadplegen.
Waterverf
Inwrijven met een shampoosopje van zacht zeepwater. Als de vlek oud is en dus moeilijk te verwijderen, moet u een expert raadplegen.
Cosmetica
Afsponzen met zacht zeepwater. Bij hardnekkige vlekken perchloorethyleen gebruiken en 5% verdunde ammonia. Nooit een oplosmiddel voor nagellak gebruiken.
Kauwgom
Reinigen met perchloorethyleen
Inkt
Zoveel mogelijk opnemen met een vloeipapier, reinigen met 20% gedenatureerde alcohol en inwrijven met een sopje van zacht zeepwater. Ook citroensap eens uitproberen. Bij hardnekkige vlekken een expert raadplegen.
Schoensmeer
Reinigen met perchloorethyleen.
Stroop, confituur, fruit
Afsponzen met warm water (niet heet), als de vlek blijft, perchloorethyleen gebruiken.
Olie, vet
Chemisch reinigen
Bron:
http://www.navem.be/?action=onderdeel&onderdeel=34&titel=alcantara