Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: razorx op 08-05-2008 01:17:15
Iets anders: Ik zit nu wel met sludge op de peilstok, ook na langere ritten.

Hoort wel een beetje bij sommige 10V's. Enige wat je kunt doen is de carterventilatie schoonmaken/vervangen en de vacuumleidingen dicht houden.


Gr ;)

razorx

Citaat van: thuur op 08-05-2008 01:47:23
Citaat van: razorx op 08-05-2008 01:17:15
Iets anders: Ik zit nu wel met sludge op de peilstok, ook na langere ritten.

Hoort wel een beetje bij sommige 10V's. Enige wat je kunt doen is de carterventilatie schoonmaken/vervangen en de vacuumleidingen dicht houden.


Gr ;)
Misschien dat ik het wel moet aanvaarden, Thuur, maar het water moet toch ergens vandaankomen?
Carterventillatie is onderhanden genomen, slangetjes maken verse indruk.
Wat ik vooral niet begrijp is dat de koelvloeistof schoon is,

Misschien een minimaal lek bij de waterpomp of pakking (ik zit op plm. 230dkm).

Mijn wereld vergaat nog niet maar het bevalt me niet.
Weet komend weekend meer, hoop ik, als ik de distributie en zo ga vervangen.
Als dit cruciale onderdeel me te lastig wordt (pas een half jaar sleutel ervaring) laat ik het door een echte monteur doen. Maar tot nu toe hebben dit forum, Vadis en Haynes me er wel door heen geholpen.
Vind het wel spannend en leuk dat gesleutel.

Groeten van Yits.

Misha

hoi yits,

Voor wat het waard is; de s70 is mijn 2e 10v. De850 had altijd vocht op de peilstok, niet op de oliedop. Het hoort blijkbaar bij de consstructie. Hoewel de S70 natuurlijk constructief 99,9% dezelfde motor heeft, heeft die er minder last van.
Minder, maar nog steeds wel aanwezig.

Als je je vlamdoverhuis lostrekt, zul je zien dat daar ook wat vocht staat.

Ik denk dat het hier om restproduct van de verbranding gaat, zeker niet om koelvloeistof>
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

De 850 van m'n ouders heeft dat ook, vooral in de winter kun je het oliepeil niet aflezen zonder de stok (en buis) eerst een paar keer schoongeveegd te hebben. Ik heb de carterventilatie vervangen, de buis schoongemaakt, nieuw rubbertje onderaan geplaatst en een nieuwe stok erin geduwd. Ik ging proefrijden (ca. 10 km), toen ik terug was: wederom helemaal vol met sludge. Toevallig afgelopen week een beurtje gegeven (nieuwe olie+filter en luchtfilter) en nu is er helemaal geen sludge te bekennen. Wel is de bovenste helft van de nieuwe (!) peilstok verroest, en dat is geen oppervlakkige roest...


Gr 8)

razorx

Citaat van: Misha op 08-05-2008 08:36:36
Als je je vlamdoverhuis lostrekt, zul je zien dat daar ook wat vocht staat.
Inderdaad!

Nou na de bemoedigende woorden van jullie leg ik me maar bij neer.

Groeten van Yits

elianmars

Zolang de sludge aan de peilstok zit, maar niet aan de vuldop, is er weinig aan de hand.

razorx

Vandaag was de dag voor de D-rien en trawanten.

Misha was heel gezellig op bezoek, dus ik had goede assistentie.

Het probleem is echter dat ik een geitenuier ben. Daar ben ik vanmiddag achter gekomen.
De oude riem er af, hé de nieuwe heeft vier tandjes meer.

Verkeerd besteld dus. Ik had de 23mm riem voor een turbo besteld en niet die voor een 10klepper  :eusa_wall: .
Deze fout is kenmerkend voor de geitenuiter.

Grrr. Yits

Misha

He geitenuier !
Had je geen Turbo meer liggen dan ? ;)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 10-05-2008 22:25:07
He geitenuier !
Had je geen Turbo meer liggen dan ? ;)
Plaats ik hem er toch even tussen!

Ludo

Citaat van: razorx op 10-05-2008 20:36:44
Verkeerd besteld dus. Ik had de 23mm riem voor een turbo besteld en niet die voor een 10klepper  :eusa_wall: .

oei, dat is dan ook nog een D riem voor een USA versie!.   :eusa_wall:

je kan wel altijd nog een bijbehorende auto kopen...  :evil:

razorx

#55
Vandaag naar Furness in Amsterdam z.o. gegaan voor de juiste distributieriem.

Was niet op voorraad, maar ze zouden wel wat regelen. Binnen twee uur kreeg ik een SMSje dat ik hem op kon halen.
Pure klasse!  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Enfin wat een klus, ontdek toch wel dat ik echt niet alles kan.

Waterpomp met pakking vervangen, spanrol en meelooprol.
Distributieriem en omdat ik toch bezig was de multiriem.

Nu even wat plaatjes:

Om wat meer ruimte te hebben, de ECU er uit, wel de min pool van de accu eerst loshalen:


Misha die de oude waterpomp onderzoekt. Nog bedankt voor je hulp met het soepie uit elkaar halen en de gezelligheid!


De kat Pardon, die dit wel een leuk klusje vindt:


De streepjes voor de krukas, staat hier één tandje te veel naar links, later één te veel naar rechts. Grr.
Edit: zo moet het dus niet, er zijn inkepingen zichtbaar aan de blokzijde, zie verderop in dit topic, essentieel.


Met deze zon zijn de streepjes goed te zien:


De nieuwe multiriem, heb voor het gemak de hele spanner er afgehaald:


De spanner geborgd met een boortje:


Timing van de krukas en nokkenassen correct gezet, dacht ik.
En starten maar...

Liep voor geen meter, leek alsof hij op vier pitten liep. Motor uit en maar weer kijken.
Inderdaad, de krukas stond qua timing één tandje uit het lood.

Verbaast me dat één tandje al zo een drastisch effect heeft.
Of is er meer aan de hand?

Vond het wel genoeg voor vandaag, als je fouten gaat maken moet je stoppen.

Groeten,
Yits.

razorx

#56
Ik geloof dat ik wat fout gedaan heb...

Heb aangenomen dat de markering op de multiriem poelie het zelfde is als die op het krukas tandwiel.
Vond het al zo duidelijk leesbaar, ahum.
Zal wel meer dan een tandje schelen.
Wel van te voren een paar keer met de hand volledig rondgedraaid. Hoorde geen klep kop-kontakt.

Zou veel verklaren, sprak Yits.
Nog steeds met geitenuier als titel.

thuur

[Barry Hughes mode on]
Vooral doorgaan!
[/BHm]

Goed werk ;D


Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 13-05-2008 23:11:59
[Barry Hughes mode on]
Vooral doorgaan!
[/BHm]

Goed werk ;D


Gr 8)
Ach ja, ik zie het maar als een leerproces.
Soms frustrerend, soms leuk.

Het stomme is dat je er achteraf om moet lachen.

"De profethie van de terugblik"
Als ik dat toen wist, e.t.c.

Groeten van Yits

thuur

Citaat van: razorx op 13-05-2008 23:16:31
Ach ja, ik zie het maar als een leerproces.
Soms frustrerend, soms leuk.

Het stomme is dat je er achteraf om moet lachen.

"De profethie van de terugblik"
Als ik dat toen wist, e.t.c.

Ik ken het wel hoor. Toen ik de eerste keer mijn distririem verving dacht ik na 4 uur 'jemig, wat een werk..'. Toen ook nog een keerring niet lekker op de nokkenas schoof en net zoveel lekte als de oude keerring was ik wel teleurgesteld (want geen keerringen meer en een tocht van een kleine 200km voor de boeg). Maar goed, rustig met 140 gekacheld en thuis een nieuwe keerring erin gedrukt. Bij hermontage was ook een poelie verschoven en tenslotte bleek de riemspanner niet meer fris.

Ach, het houdt je van de straat he ::)


Gr ;D