Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Enno

Helder verhaal :) Kachel hoef je bij een roffel niet op MAX te zetten. Die blijft altijd doorstromen ook al staat hij op koud.


razorx

Citaat van: BOV op 13-12-2008 18:49:34
Ziet er weer netjes uit!

Alleen aan de voorzijde even een nieuw nummerplaatje monteren ;)
Tegen een trekhaak aan gezeten?
Nee gisteren stond mijn roffel voor de rand van de afgrond.

Vandaag is hij een beduidende stap verder.  ;)

Nee vergeten mijn handrem aan te trekken bij het parkeren op een hellend vlak.

Taranis

Duidelijk verhaal!

Leuk om te zien dat ik niet de enige was die wat ruzie had met die 2 stomme boutjes ;D

Ben je er al achter of de oude radiateur ook echt lek was, of daalt 't waterniveau nog steeds?

razorx

Citaat van: Taranis op 14-12-2008 12:18:03
Duidelijk verhaal!

Leuk om te zien dat ik niet de enige was die wat ruzie had met die 2 stomme boutjes ;D

Ben je er al achter of de oude radiateur ook echt lek was, of daalt 't waterniveau nog steeds?
Durf na slecht 40km te hebben gereden nog niets te zeggen.
Ik juich wel eens wat vaker te vroeg.

razorx

Het is te bezopen voor woorden dat onze roffels geen instelbaar of programmeerbare ruitenwisserinterval tijd hebben

Een heldere geest ontdekte dat als je het ruitenwisser interval relais door die van Volkswagen vervangt, je een programmeerbaar interval hebt.

Dit topic maakte mij er attent op:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,22763.msg439667.html#msg439667

Nodig: Relais 99 (VW) ter vervanging van L203 (Volvo)


Via ebay kost ie tussen de 10 en 20 euro incl. verzendkosten.

Opengemaakt en kontakten geïnspecteerd:


Trappelbord bestuurderskant met drie torxen los, zaklamp erbij om te kijken langs welke hoek je arm er door moet om het rode relais er uit te halen:

Onthoud de positie van de pennetjes en dan R99 er in pluggen.

Interval werkt als volgt: Ruitenwisserschakelaar naar boven. x seconden naar beneden en weer naar boven en je interval is x seconden.

Ik ontdekte dat ik een vreselijk voorspelbaar mens ben:
Op twee dagen na heb ik precies een jaar geleden hetzelfde met Nrfh gedaan.
In het Duits heet zo'n ding: Mehfacheinsetsbarprogrammierbarewischundwaschanlagefürgolfpassatoderjetta.
Moet je geen boterham met pindakaas eten als je hem telefonisch besteld.

Verder nog wat nuttige dingen met de '96-er gedaan.
Nrfh netjes een 15000 km. service gegeven die bestond uit een olie en oliefilterwissel.
Nrfh zit op 240dkm en staat er zo bij qua schema:


Tja dan denk je dat er saaie tijden aanbreken, maar dan krijg je een lekke radiator als troost.

Groeten,
Yits.

razorx

Citaat van: Taranis op 14-12-2008 12:18:03
Duidelijk verhaal!

Leuk om te zien dat ik niet de enige was die wat ruzie had met die 2 stomme boutjes ;D

Ben je er al achter of de oude radiateur ook echt lek was, of daalt 't waterniveau nog steeds?
Om je vraag te beantwoorden:

Nu na 100km. nog geen niveaudaling, terwijl ik anders al 2 liter kwijt zou zijn.   :eusa_dance: .

Groeten,
Yits
P.S. Mijn niveau stijgt ook niet overigens.

Taranis

Mooi, is dat probleem ook weer verholpen! :eusa_clap:

Citaat van: razorx op 16-12-2008 21:04:11
P.S. Mijn niveau stijgt ook niet overigens.

;D ;D

Zolang je waterniveau op z'n tijd maar stijgt en daalt is 't goed :P

VolvoDeMio

Ben je een half jaar weg, en dan dit topic ontdekken...

Juweeltje!   :eusa_clap:

razorx

Dank je.

Gaf me meeteen de motivatie de indexpagina bij te werken.

Groeten,
Yits.

razorx

#354
Gasveren achterklep!

Nee zo begroet je iemand niet, opnieuw:
Goedenavond roffelvrienden.

De achterklep van de sedan (Fred) vertoonde de laatste tijd veel gelijkenis met een guillotine.
Niet verwonderlijk gezien het feit dat de gasveren uit die tijd stammen.

Vervangen dus.
Dit pakketje was gisteren binnengekomen, met o.a. de gasveren en wat materiaal voor de estate.


Als je gasveren voor de achterklep besteld, let dan op het volgende:
-Sedan/estate
-Bij de sedan: Met of zonder spoiler (gewicht)

Eerst moet je een klipje loshalen: Trek met een puntbektangetje de bolle kant van het klipje naar je toe.
Het klipje zit achterkant van de gasklep, zeg maar de buitenkant.


Duw de achterkant van de gasklep los.


De voorkant van de gasklep klemt zich hiermee om een asje:

De open kant hoort onder, dus de boel aan de dunne as zo dicht mogelijk bij het asje naar boven duwen.
Gebruik de gasveer niet als hefboom, dat is barbaars.

De nieuwe er in omgekeerde volgorde in monteren.
Gasveren achterklep! Dit was wel een vloek.
De combinatie van aftermarket plastic, de maatvoering daarvan en de koude leverden dit op:


Dit gebeurde bij het vastklikken.
Niet getreurd, de originele Volvo haakjes er opgedraaid en de boel was wel vastklikbaar.
Let op, voorzichtig en met je handen zo dicht mogelijk bij het asje.

Verder is de kwaliteit van deze fcp groton dempers prima, ook een nette einddemping.

Hier kan je de lekkende oude demper zien:


Volgende keer komt de ruiten sproeier aan de beurt, heavy..
Zoals de vloeistof nu op mijn voorruit belandt lijkt dit meer uit de blaas van een dronken zeeman te komen.
Opwindend, eh niet echt.

Voor meer kluswerk was het te koud.

Gr.
Yits.

razorx

Afstellen verdamper en wat vermogensdelicten

Het wordt steeds leuker met Fred.

Bij roffel Fred een aantal zaken geoptimaliseerd.
Zo is de obstructie bij de warmeluchtinlaat verwijderd en de aansturing van het VVIS systeem volledig aangepast.
Het verhaal vind je in de links hieronder:
Optimalisatie luchtinlaat
V-VIS tuning project, weer eens wat anders.

Het gevolg van deze modificaties is dat de twee stelschroeven van de verdamper opnieuw afgesteld moeten worden.
Hier zijn drie manieren voor oplopend van slecht naar goed:
(Uiteraard bij warme motor)
1. Kleine schroef dicht, 3000RPM, grote schroef steeds dichter draaien tot hij bijna afslaat.
   Nu stationnair en de kleine schroef beetje bij beetje opendraaien tot hij mooi loopt.
2. Computer op de OMVL ECU. Nodig: Interface en software (Luccio's webshop)
3. Met CO meter

De laatste heb ik niet, dus het werdt methode twee.
Een goede toelichting hierop vind je hieronder.
"Begin te lezen bij Here's the basic drill."
Uitstekend LPG forum overigens.

Heel kort samengevat komt het er op neer dat je bij 3000rpm en bij 850rpm je lambdawaarde in de gaten houdt.
Moet even lang laag als hoog zijn.
Je actuator (stappenmotor voor gas/luchtverhouding) positie waarneemt en zorgt dat die mooi heen en weer slingert rond het midden van de regel limieten.
Voor meer detail, zie de link hierboven. Het verhaal wordt wat duidelijker als je het probeert.
Als je de grote schroef zo instelt dat de gemiddelde actuator positie stabiel is en de actuator daar in een seconderitme omheen pendelt zit je goed.

Bij mij stond de "default lock" aan. Hierdoor kan het systeem niet inleren en zelf naar het optimum zoeken.
"Default lock" uitgezet en afregelen maar.

Het kan lastig zijn een al ingeleerd systeem opnieuw in te stellen. Daarom is methode 1. zonder computer echt niet goed.
Bij methode twee Kan je die aangeleerde waarden van de gas ecu wissen door de "default lock" even aan te zetten (waarde 70) en te uploaden.
Daarna moet hij er weer uit.

De opstelling:


De stelschroeven op de verdamper, de kleine is voor stationnair:

Die draadjes ruim ik op als ik mijn VVIS aansturing definitief maak op een echte print.

Dit is dus die default lock die uit hoort maar aan stond:


Dan nog een optie die ik zo zal toelichten:


De temperatuuromschakeling wordt niet gebruikt.
De overref option (standaard uit) is een toerentalbescherming.

Het OMVL millennium systeem kan dit per definitie niet zelf.
Als deze optie staat aangevinkt zal het systeem bij het aangegeven toerental vanzelf naar benzine schakelen. De benzine ECU kan het toerental wel begrenzen door de brandstof injectie te stoppen.
Niet echt boeiend.

Maar die overrev option kan je ook gebruiken om in de hogere regionen naar benzine te schakelen om zo meer vermogen te hebben als je daar ook om vraagt.
Aan dus en op 5000rpm gezet.

Het is dan wel essentieel dat je systeem vlekkeloos en zonder hikken tussen gas en benzine om kan schakelen.
De slang tussen je verdamper en mixer moet mooi kort zijn. De overlaptijd dat het gas en benzine systeem tegelijk actief zijn moet goed staan.
En de twee regelschroeven moeten goed staan.

Wat is er met alle mods berijkt:

tussen 850 en 3700rpm is het VVIS systeem altijd actief, wat resulteert in een aanmerkelijk snellere response op het gaspedaal en een altijd beschikbaar optimaal motorvermogen.
Boven de 3700rpm (was eerst 4100, maar door de luchtfiltermod kon hij omlaag) zijn beide inlaatkanalen van het spruitstuk open.
Boven de 5000rpm schakelt hij over naar benzine omdat je bij dit toerental duidelijk vermogen eist.

Ik denk dat het door de luchtfiltermod komt dat de fut er nu pas uit raakt bij zo'n 5700 à 6000rpm.

Het was een lang verhaal, maar de optelsom van deze modificaties heeft deze roffel een aardig ander karakter gegeven.

Bitte ein Bit.
Proost!
Yits.

P.S.: Over een week de verdamper fijn instellen als het systeem is ingeleerd.

razorx

#356
Goedenavond!

Vandaag was het de beurt aan Nrfh.
Nrfh de 10klepper heeft net als Fred een aardig geoptimaliseerd inlaatkanaal: Verwijderde regelklep voor warme/koude lucht en dicht en glad gemaakte warmeluchtinlaat. Voor een NA motor is dit de beste gratis upgrade.

Deze optimalisaties voegen bij een turbo niet echt wat toe. De turbo blaast de lucht immers met geweld naar binnen.

Goed, om het 10 kleppertje wat meer kracht in de hogere toeren regionen te geven, de gasklep maar eens onderhanden genomen. Niet zelf bedacht, op de diverse fori, ook deze vind je hier meer over.

De gasklep er maar in zijn geheel afgehaald. Tussendoor de vlamdover weggegooid en wat sludge (normaal bij een 10V bij dit weer en veel korte ritjes) verwijderd.


Aardig vies daarachter, meteen maar even schoongemaakt met remmenreiniger.

Zo ziet een gasklep er uit die 30.000 km geleden schoongemaakt is. Om de 60.000 is dus niet verkeerd.


Het plastic gedeelte gaat het me om. Dit is bedoeld om de roffel bij bijna gesloten gasklep niet te veel kracht te geven. Door dit ding moet je bij een roffel bij het wegrijden wat meer gas geven dan in de meeste andere auto's.

Op zich niet erg, maar bij vol gas ziet de opening er zo uit:


Bijna 1/4e van je luchttoevoer wordt door dit ding gehinderd.
De "vlinder" van een 960 gasklep past hier 1 op 1 in. Omdat ik die niet had, heb ik een laag van het plastic voorzichtig verwijderd. Haal niet te veel weg, anders heb je kans dat het plastic tijdens het rijden loslaat en in je blok verdwijnt.
Lijkt mij niet fijn. Bij montage van de "vlinder" wel even wat schroefborg op de boutjes.

Na:


Tja, had van de week geen tijd om een nieuwe pakking te halen voor het gasklephuis.
Het is heel handig om een velletje pakkingpapier op voorraad te hebben.
Nieuwe pakking geknipt:


En dan de hamvraag, maakt het verschil?
Ja, niet zo opvallend als de luchtinlaatmod waar ik het in het begin van deze post over had.
Bij 5500rpm en volgas was er nog duidelijk trekkracht. Leuk voor een 10 kleppertje!

Totaal aan motorische mods NR-FH- incl. wat er al gedaan was (dit voor een eerlijk beeld van het resultaat):
-Warmelucht zooi er netjes uit (gratis)
-K&N inlegfilter (betaalt zich zelf terug)
-Denso IK22 bougies (betaalt zichzelf terug) -edit 6-6-2018 niet doen de originele zijn beter.
-Gasklep aangepast (gratis)

De lijnolie voor vanavond komt helaas van Heineken maar toch proost!

Yits.

Marc O.

Citaat van: razorx op 24-01-2009 20:10:22
De lijnolie voor vanavond komt helaas van Heineken maar toch proost!

Smaakt toch ook min of meer hetzelfde, dusss........ :eusa_shifty:
...The Nile isn't just a river in Africa...

razorx

Citaat van: Marc O. op 24-01-2009 20:32:51
Citaat van: razorx op 24-01-2009 20:10:22
De lijnolie voor vanavond komt helaas van Heineken maar toch proost!

Smaakt toch ook min of meer hetzelfde, dusss........ :eusa_shifty:
Ehh, ja.
Dan smeer ik voortaan uilenurine op mijn roffel.!  ;D

razorx

By the way:
Het standaard luchtkanaal van de grill naar het luchtfilterhuis is niet zo verkeerd.
Wat experimenteren leverde mij geen winst op.

Ram effect is overigens op een zeer beperkt aantal plaatsen beschikbaar vanwege de manier waarop lucht langs je auto stroomt.

Ik kan de radiator verlagen en een luchtinlaat daar boven plaatsen, maar laat het maar even zo.