T-Gul: Svensk Lycka

Gestart door R o b, 03-04-2008 09:01:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R o b

Beste forumleden,

Goed, je hebt een hobby nodig doordat een uur of 70 gemiddeld in de week aan een bureau zitten ook niet alles is. Je bent gek van het merk "Volvo". Vroegah heb ik veel aan kleinere klassieke brommers gesleuteld. Een oud krot gekocht en opgeknapt. Dit deed ik in de avonduurtjes. Het gehele frame laten spuiten, nieuwe onderdelen bestellen, monteren en de brommer weer in originele staat brengen.

Die tijd is over, wilde weer eens wat anders/ Wat doe je dan? Je gaat op zoek naar een betaalbare leuke auto van het gelijknamige merk. Eerst mijn oog laten vallen op enkele 2.0 T5'jes uit Italië. Hoge kilometerstanden en matige kwaliteit. Ook in Duitsland was er eigenlijk niet veel te vinden precies in mijn straatje. Op een gegeven moment gedacht, waarom niet iets speciaal wat echt liefde nodig heeft. Ja, en die gedachte is zo verkeerd. Je krijgt 'm er niet meer uit. Vanaf die tijd zat de kleur cream yellow in m'n bol. In Duitsland stond op dat moment niet veel betaalbaars.

Toen maar eens in Zweden gaan zoeken. Het liefst uiteraard in het zuiden. En na enkele weken had ik beet. Op blocket.se (de zweedse marktplaats) stond een betaalbare sedan, alleen met een automaat. Beviel niet helemaal maar in principe  was het toch wel interessant. Heb de wagen toen via de mail gekocht na wat foto's gezien te hebben. Toen kwam het, ineens had de wagen een "drivetrain-probleem". Ok, wachten dan maar en tzt zouden ze het bonnetje doorsturen naar mij. Alles verliep nog steeds via de mail en Tim (Viking in Shorts) had al een aantal telefoontjes in het zweeds gepleegd met de eigenaar. Een week voordat we zouden gaan kwam ineens het bericht: auto is gemaakt maar helaas al verkocht. Dit was ff zuur maar had er eigenlijk geen slecht gevoel over. Wilde namelijk een handbak. Het zoeken kon weer beginnen.

Na 2 weken zag ik ineens een leuke estate voorbij komen. Een estate damn, wilde eigenlijk een sedan. Maar goed, een estate past ook meer bij mijn image haha. De prijs was redelijk, een bod gedaan en de man ging hierop in. Tim heeft nog 2x gebeld. De man, Henrik genaamd, stuurde nog een aantal foto's en zag er allemaal goed uit. Ik check dan altijd ff het kenteken op de zweedse rdw site, en het bleek een 2,3L te zijn. Hier had ik me wel eens in vergist met het zoeken....ja, een koopje...hmm een italiaanse. Maar deze beviel dus. Er zat alleen een chippie in van BSR. En na telefonisch contact met Henrik de wagen mondeling gekocht onder voorwaarden.

Fotootje ontvangen uit Zweden:


De reis kon dus gepland worden, spannend. Emiel was bereid mee te gaan. Transito kenteken was besteld. Enfin, de rest volgt hieronder. Veel leesplezier.


T-Gul: Svensk Lycka! Volvo 850 Cream Yellow T-5R 2.3L

Vrijdag 21 maart:
Aaarggh de wekker ging rond 4.00 uur, nog ff blijven liggen....hmm sjips 04.30 snel eruit. De usual dingetjes gedaan en snel de auto in. Er moest namelijk iemand opgehaald worden in Nijkerk. Tomtom ingesteld in ipv 1 uur bleek het 1:20 rijden te zijn. Vlug ff een snsje de deur uit zodat iemand nog wat langer kon slapen. Aangekomen in Nijkerk eerst eens een bakje koffie erin en 2 bakken voor Emiel!
De TomTom ingesteld en op naar Trelleborg. Een reis van ca 8 uurtjes incl een boottocht. Wat regen en natte sneeuw onderweg maar het viel zeker mee. Ook geen vrachtverkeer ivm goede vrijdag!

Bij de ingang van de Ferry in Duitsland:


Op de boot:


Ferrita?:


Brugje:


Onderweg regelmatig een sms'je gekregen en verzonden aan Tim (Viking in Shorts) die met de zweedse eigenaar al regelmatig gebeld had en voor het wederzijdse vertrouwen gezorgd had. De tocht met de boot en over de brug van Kopenhagen naar Malmo was indrukwekkend. Na in Zweden te zijn aangekomen was het nog maar 30 min kachelen voordat we in Trelleborg aankwamen. Hier zat Tim al in ene local kroegje en dronken we ons eerst zweeds biertje!

Na wat social talk en vooroverleg besloten we toch maar eens naar de CY te gaan kijken. Deze stond enkele straten verderop. Tim verzorgde de vertaling waar het Engels ons in de steek liet en Emiel liep de wagen visueel wat na. Uit het proefritje bleek al dat het stuur niet geheel recht stond en dan de wagen wat schudde. Maar motorisch 100% en ook de lak was redelijk. Op 1 plek iets te licht overgespoten maar goed...wat wil je na 13 jaar!? Wat me wel tegenviel was dat de R-bumper een flinke scheur had op de beide verticale delen onder de nummerplaat. Iets te enthousiast een parkeerplaats of een heuveltje genomen. Deze lichte schade was me vantevoren niet verteld. De koppeling was in goede staat en het interieur echt 100%! Maar ok, de prijs was redelijk goed en heb de deal rondgemaakt! De formulieren konden ingevuld worden en de betaling afgerond! En toen was de 850 T-5R CY voor mij een feit!

+/- 713 pk's:




Dankzij Tim's navigatie hadden we een soort herberg gevonden met redelijke slaapplaatsen. Hup de tassen op de kamer en de pizzatent in. Daar Emiel vaker in Trelleborg was geweest hadden we in no time een goede pizzahut gevonden! 1 biertje erbij en daarna cola, want we moesten nog terugrijden naar de slaapplaatsen. Was ff gezellig! Tim had nog een rit van 250 km voor de boeg dus we gingen het niet superlaat maken. Ook Emiel kon wel wat slaap gebruiken haha!

Zaterdag 22 maart:
Bedden sliepen niet super bij de jeugdherberg, maar alles beter dan nog een lange rit terug. Rond 0800 uur gingen de oogjes open en na een opfrisbeurt stond het ontbijt klaar. Niet super de luxe wel netjes. Het uitzicht op de grauwe baai van Trellebrog was niet echt fraai en het weer beloofde niet viel goeds.

Onze auto's waren in de nacht een klein beetje ondergesneeuwd, stelde niet veel voor, maar alles starte goed en nadat we de auto's afgeveegd hadden kon de reis beginnen.



Maar eerst nog een bezoekje aan de local supermarkt, waar we knäckebröd en bosbessensap kochten voor onze families!



De reis verliep eigenlijk erg goed. Ik miste wel een keer de winterbanden die wel onder Emiel's T4 lagen, en dat was te merken. T-Gul vloog alle kanten op wanneer je met inhalen op een besneeuwd stuk snelweg kwam. Ff snel een sms'je gestuurd aan Emiel dat het hier geen Nordschleife was haha! Had trouwens ook een klein slagje in mijn rechterachterwiel en dat begon aardig te vervelen. Maar wat liep de T-5R lekker. 100% in orde die motor (afkloppen). Binnen no-time op de 200 en erg vloeiende trekkracht. Dat was weer een opluchting. Wel was de reis wat saai zo alleen in de auto, dit gold ook voor Emiel denk ik.

Emiel in de T4:







Maar het einde was al snel in zicht. Het was ook maar +- 800 km. Op de heenreis hadden wel al geen last van vrachtverkeer en ook nu viel het mee.

Op de boot, de retourreis van Denmarken naar duitsland:



De grens kwam in zicht en ff snel een sms'je gestuurd of het eten klaar was haha! Schoonouders wonen in Almelo en ben zeer te spreken over de kookkunsten van schoonmoeders! Ook Emiel kon aanschuiven aan tafel!

Nee, deze is niet voor jou  ;D:



Na het eten Emiel naar huis gebracht met de T-Gul. Emiel reed.

In Nijkerk aangekomen op de huntinggrounds van de beul van Nijkerk "bRutus":



Ook nog ff in de nieuwe "Sparco" gaan zitten van bRutus en ook dat viel me alleszins mee. Suus was meegereden en was dus op de terugweg van Nijkerk naar Almelo eens niet alleen in de auto! Wel ff snel het achterwiel de volgende dag gewisseld want het trillen werd steeds erger! Had ik eigenlijk bij aankomst al moeten doen, alleen dacht dat het aan de "voortrein" lag omdat het stuur niet recht stond.

Al met al best tevreden, T-Gul heeft zijn gebruikssporen maar dat mag ook wel voor een auto van bijna 13 jaar! De motor en het interieur zijn nog in goede staat en niet teveel eigenaren gehad!

Heb veel plannen met de wagen maar allereerst optisch weer in origineelstaat brengen. Velgen richten en spuiten. Bumper repareren of vervangen etc.

Tim en Emiel bedankt! Tim voor het regelmatig bellen met de Zweedse eigenaar en de vertalingen tijdens de bezichtiging en koop. Emiel dank voor de technische begeleiding en het gezellige meereizen uiteraard!






Reparaties die noodzakelijk zijn:
- Nieuwe ruitenwisserarmen en – bladen
- R-bumper repareren of vervangen
- Achterbumper deukje bijwerken
- Nieuwe achterlichten (erg dof plastic)
- Koolstoffilter vervangen.
- Nieuwe gasveren achterklep
- 1 velg richten
- Aantal rubbers van deuren vervangen
- Leren bestuurdersstoel naad laten stikken.

Optische verbeteringen:
-Velgen laten spuiten
-Nieuwe grill (origineel)
-zwarte kunststof kappen bumpers repareren/vervangen
-het geheel eens goed kleien en waxen met Mequiars
-misschien over enkele jaren een keer de wagen geheel laten overspuiten.

De mods:
-Voorremmen verbeteren
-wegligging verbeteren. Dempers, veren, veerpootbrug etc.
-3" DP monteren
-fatsoenlijke originele radio monteren eventueel met cd wisselaar

Verder wil ik veel rijervaring gaan opdoen bij rijtrainingen, heb er wat dat betreft echt zin in! Oja, en het 850club inschrijfformulier is al een week de deur uit!

Groeten, Rob

Vulk

Fantastisch verhaal! Veel plezier ermee.

Sinds wanneer heeft Emiel een T4 erbij trouwens?

michiel

Zo, wat je ver haalt is lekker, zo blijkt maar weer eens.

Gefeliciteerd!
Voorheen: DOP 855 T-5R met 18T, 3"Ferrita downipe, K&N Hpi, roze (paarse?) injectoren, MTE ECU-flash, 18" OZ Superturismo, 330mm WPPro BBK, Koni adjustables, APEX-veren, IPD-stabikit. Nu DOP 855R 2.0 mt onbekende map, IPD stabi's, Koni's en 302 met OPD blokken

viking_in_shorts

Joh, dat jij nog tijd hebt om een boek te schrijven :eusa_clap:
Goed verhaal - volgens mij is deze T-Gul wel in goede handen gevallen!!!

En nu snel maar eens een afspraak regelen met de RDW jij!

FGG

Fantastisch verhaal, lekker om te lezen!


Citaat van: Vulk op 03-04-2008 09:10:00
Sinds wanneer heeft Emiel een T4 erbij trouwens?

Dat zou ik dan ook wel willen weten. :eusa_think:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

R o b

@ Vulk & FGG:

De V40 is van mijn vriendin.  ;)

ief

Zo dan Rob! :o Ik let ff niet op en dan dit zeg..... :eusa_clap:  Super gaaf hoor enneh.....met welke kom je nu de eerst volgende keer naar AT? 8)
Volvo 850 Clublid
Voor de onwetende is alles mogelijk....
Bij het bord "U rijdt te snel" links af!...

mehn


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

DirkT?

Ik heb hem al in levende lijve mogen aanschouwen en het is (met wat aandacht) een hele mooie CY!!

)()()sT

Op verzoek van de auteur van dit geweldig leuke stukje een reactie van mijn kant  ;D
Ik heb elke dag, nee elk uur gevraagd waar dat stukje nou bleef en elke keer kreeg ik te horen:
"ik ben er mee bezig,  het wordt een heel boekwerk."

Eindelijk is het verslag er, leuk verhaal om te lezen en de foto's te bekijken. Het is wellicht een inspiratie om over een paar jaar een dergelijke trip te maken als de bankrekening het toelaat.

Veel plezier ermee collega!  :)

Black Magic

Zozo dat is een beste reis maar gelukkig heb je er een hele mooi CY voor terug  ;D

Eugene

Mooi verslag Rob!!

Jammer dat ik niet meekon :(

If it's not blown, it sucks...

Volvo Felipe

Hey Rob,

Proficiat met je mooie aanwinst, ook al stond hij niet achter de deur hihi


Veel plezier ermee

FrankvdAa

Proficiat, mooie wagen en een leuk verslag.

Zal 'm binnenkort eens komen bewonderen als 'ie in de buurt staat ;)
'18 Peugeot 508 SW 1.6 e-THP 165pk Executive Pack
'03 Honda CB600F (Hornet)
'98 Volvo S70 R, Black Stone, 18T, groene 440cc injectoren, manual swap M59, 3" Ferrita 100cpi DP, 2.5" Ferrita catback, iPD RIP-kit, iPD swaybars, Schutten custom tuning
'96 Volvo 460 1.8i Luxury-line, Olive Green metallic
'92 Volvo 440 1.7 GLT
--
Volvo x70 R-register

Rayman

Mooi verhaal, leuke foto's, en een mooie CY erbij

Daar wordt ik nu vrolijk van!

10 punten!

;D
Dark Side of the Force is German