Het grote nieuwbouw/verbouw/herverbouw/DIY/De Biereco's/etc. topic

Gestart door elianmars, 15-04-2008 21:34:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Taranis

Zijn hier tussen de reuze handige doe-het-zelvers ook mensen met een CV houtkachel? We hebben nu een houtkachel maar als je die stookt, slaat de CV dus af en wordt onder andere de natuursteenvloer echt irritant koud. Wat we nu dus vaak doen is de CV op de openhaard-stand (Remeha iSense) zetten waardoor het water op temperatuur gehouden wordt en de vloerverwarming dus ook. Echter voelt het een beetje raar om dan behalve de houtkachel óók de CV nog eens te gaan stoken.

Graag zouden we dus een CV houtkachel plaatsen die behalve de ruimte ook het water van de CV verwarmt. Na wat inlezen ben ik er al wel achter dat een buffervat een must is om te voorkomen dat je onbedoeld je CV-water veel te ver opwarmt. Een stevig buffervat met warmtewisselaar (waar eventueel tzt de warmtepomp of zonneboiler op aangesloten kan worden) + regeling met de CV ketel geven ze ook niet weg en daarnaast zijn het heel veel extra componenten die allemaal stuk kunnen dus ik dacht eens op internet te zoeken naar ervaringen maar verder dan hear-say komt het vaak niet.

Zijn hier mensen met zo'n CV-houtkachel en wat zijn de "do's and don'ts"?

JohanR

Het is misschien niet direct een antwoord op jouw vraag, misschien helpt het.

Wij hebben ook een  vrijstaand huis eind jaren 50, met later aangebrachte vloerwerwarming EN een houtkachel. De houtkachel is een speksteenkachel van 700 kg steen, die je eenkeer hard stookt en daarna plusminus 20 uur warmte afgeeft( natuurlijkafnemend). Kachel staat in de kamer en die wordt alleen warm. Bij de rest valt de vloer erwarming dan ook uit. Meest eenvoudige oplossing was een mobiele thermostaat, honeywell die we als we de kachel aanhebben in de keuken staat en daar op de keukentemperatuur regelt, waardoor de rest van het huis, inclusief garage ook warm wordt.
Volvo 855 R black stone, Volvo V90 t5 savile grey, Volvo S60 vibrant copper sold, Fendt Farmer 102 S, Volvo 850 champagne sold, Ford Escort sold, Opel Tigra sold, Suzuki GSX 750 F sold.

de Boeing

Hier zit ik ook al tijdje naar te zoeken maar de heilige graal helaas nog niet gevonden.

Sommige (veelal oudere) systemen hebben een waterspiraal net onder of boven het vuur, dat is natuurlijk een achterlijk principe want het onttrekt zoveel directe warmte aan het vuur dat er nooit volledige verbranding kan optreden, deze kachels en warmtewisselaars gaan dus heel snel vervuilen. Dus kachel kiezen die een aparte verbrandingskamer heeft (liefst met secundaire verbranding) en die daarna pas het water gaat opwarmen. (de stenen die je vaak ziet in moderne kachels zijn  eigenlijk ook isolerend om de verbrandingsgassen zo heet mogelijk te krijgen). De grote van het buffervat wordt vaak ook gekozen op de vul capaciteit van de kachel, zodat je de energie van 1 volledige stookbeurt kwijt kunt. Continu deurtje open om blokje bij te gooien is dan misschien wel gezellig maar niet echt goed voor de verbranding. Dit soort kachels geeft meestal ook maar 15á20% warmte af aan de ruimte, de rest gaat naar het watercircuit. Wil je op het buffervat ook zonnecollectoren of een WP hangen dan heb je een vat nodig met meerdere aansluitingen op verschillende hoogtes (of een gelaagd buffervat). Dit principe wordt vaak toegepast bij houtvergassers (die je tegenwoordig ook al voor de huiskamer hebt, Walltherm bv. al lees ik dat men hier heel vaak de warmtewisselaar moet schoonmaken)

Opmerking van JohanR is echter ook zinvol, en gemakkelijk: gewoon een draadloze thermostaat.

Je huidige kachel is op basis van straling of convectie? Met massakachel ga je idd de ruimtetemperatuur niet heel hoog maken en kan de combinatie iets beter werken. Als je niet direct zin hebt in 1.5 ton aan 'finoven' dan kan je eens kijken bij Altech, die maken hele mooie speksteenkachels met een hoog rendement.   

Is die vloer onder de vloerverwarming niet geïsoleerd dan? (want ijskoud?!)

Taranis

De vloer is deels geïsoleerd. De kruipruimte is slecht toegankelijk en om die toegankelijkheid niet veel te laten verslechteren, is het toevoegen van isolatie niet echt een optie: dan kun je er helemaal niet meer in.

Citaat van: de Boeing op 07-12-2020 20:22:47
Je huidige kachel is op basis van straling of convectie?

Combinatie maar hoofdzakelijk straling. De gemetselde schouw blijft nog wel een tijdje warmte afgeven (12 uur later is ie nog warm) maar het is geen speksteenkachel.

Het vervuilen van de wisselaar had ik inderdaad ook al gelezen maar... in feite is er toch maar 1 goeie plek voor die wisselaar en dat is in het rookgaskanaal? :eusa_think:

Het verplaatsen van de thermostaat is zeker een optie maar je bereikt hetzelfde effect als met de iSense de openhaardmodus activeren: de CV blijft branden terwijl het wat "raar" voelt om naast hout ook nog gas te verstoken, terwijl je die warmte ook uit het hout zou kunnen halen.
Een speksteenkachel is zeker een optie als nieuwe kachel (nog niet overwogen, thanks :) ) maar je blijft dan dus nog los van de houtkachel, gas verstoken.

Grappig dat meer mensen de heilige graal nog niet gevonden hebben :) Het verbaast me eigenlijk dat er niet gewoon een goeie standaard DIY-kit te krijgen is voor zoiets: Ø150 of Ø200mm warmtewisselaar in het afvoerkanaal, pompsetje, buffervat, noodkoelinkje, overstort naar het riool en een besturing...

BBS

Buffervat monteren en de CV aansluiting van de houtkachel scheiden door middel van een ZG. "open verdeler." De CV aansluiting van de houtkachel voorzien van een expansievat, overstort ventiel en de kleinste CV pomp. Die continu laten draaien en de secundaire kant van de Open Verdeler aansluiten op de CV. De pomp van de CV ketel ook continu laten draaien en de rest gebeurd vanzelf.

Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.... Belangrijkste is dat je het circuit van de houtkachel waterzijde gescheiden houdt van de CV ketel. En dat doe je middels de Open Verdeler ;) Verder ben je geen externe regeling nodig.

Wil je de temperaturen in huis per vertrek kunnen regelen dan moet je op alle radiatoren een thermostatische kraan zetten.
Wat dan weer belangrijk wordt is dat je een soort van "overbrugging maakt tussen de aanvoer en retour van de CV ketel middels een AVDO bypass. Bij voldoende druk gaat die "open" staan zodat er water van de aanvoer rechtstreeks naar de retour gaat.
Stel dat alle kranen dichtlopen omdat de gewenste temperatuur overal bereikt is, gaat de zwakte schakel doorlaten en gaat je hele systeem fluiten.
Volvoloos....

)()()sT

Een thermostatische kraan zorgt er toch niet voor dat je ketel in- of uitgeschakeld wordt? Dat doet nog altijd de thermostaat aan de muur in bv. de woonkamer.
Wil je wel per ruimte kunnen instellen en verwarmen, dan moet je naar slimme kranen gaan (Tado, Evohome/etc) die -naast de kamerthermostaat- ook de cv-ketel in kan schakelen.

BBS

Citaat van: )()()sT op 14-12-2020 13:18:37
Een thermostatische kraan zorgt er toch niet voor dat je ketel in- of uitgeschakeld wordt? Dat doet nog altijd de thermostaat aan de muur in bv. de woonkamer.
Wil je wel per ruimte kunnen instellen en verwarmen, dan moet je naar slimme kranen gaan (Tado, Evohome/etc) die -naast de kamerthermostaat- ook de cv-ketel in kan schakelen.

Nee, dat niet. Maar als alle thermostatische kranen dichtlopen kan de pomp het water nergens naar toe pompen en zal de CV ketel zijn warmte niet meer kwijt kunnen. Ding gaat aan de kook met alle gevolgen van dien. Tot uit elkaar knallen aan toe. En ik heb ze gezien, je wilt er echt niet bij zijn als dat water van 100 graden alle kanten op vliegt......
Met de AVDO ertussen komt er dan een verbinding tot stand tussen aanvoer en retour waardoor de pomp zijn water toch rond kan krijgen. Temperatuur van het water zal wel snel stijgen maar gewoon op zijn maximaal beveiliging uit gaan. Je houd circulerend water en geen stilstaand water in de CV ketel. Want dat is het grootste probleem, stilstaand water bij een brandende CV ketel.

[Off-topic] zie het als je waterpomp in de auto, als alle schoepen eraf zijn en er geen water verplaatsing meer plaats vind wat je cilinderkop gaat doen en toch vermogen van je motor blijft vragen. :)
Volvoloos....

850-2.520V-Driver

Ik heb zelf ook een CV houtkachel maar eerlijk gezegd mezelf nog niet genoeg in dit gebeuren verdiept. Wel een discussie met een installatiebedrijf gehad ivm een eventuele nieuwe ketel aangezien de mijne uit 1997 stamt.
Tot dusver zijn er 2 bedrijven die bij mij aan hebben gegeven dat moderne ketels moeite hebben wanneer er door een andere bron verwarmd water aangevoerd wordt en dat ik -wanneer die nieuwe ketel echt moet gaan komen...- goed uit moet laten zoeken of deze inderdaad met een CV houtkachel samenwerken kan.

Het zou de reden kunnen zijn... maar mocht er hier iemand met kennis van zaken bovenstaand willen ontkrachten, hoor ik dat ook graag.

Mochten moderne ketels hier inderdaad moeite mee hebben en het wordt een grote puzzel, dan ben ik voornemens de boel gewoon af te koppelen. Ik heb dat hele CV houtkachel gebeuren nog niet echt als een groot voordeel ervaren...

Taranis

Citaat van: 850-2.520V-Driver op 14-12-2020 15:02:41
Wel een discussie met een installatiebedrijf gehad ivm een eventuele nieuwe ketel aangezien de mijne uit 1997 stamt.
Tot dusver zijn er 2 bedrijven die bij mij aan hebben gegeven dat moderne ketels moeite hebben wanneer er door een andere bron verwarmd water aangevoerd wordt en dat ik -wanneer die nieuwe ketel echt moet gaan komen...- goed uit moet laten zoeken of deze inderdaad met een CV houtkachel samenwerken kan.

Dat klopt. Als je CV ketel water van 60 graden of meer aangevoerd krijgt, slaat ie in storing (Remeha in elk geval wel). Waarom.... geen idee. Onhandig is het wel in een tijd waarin je toch steeds meer naar grote buffervaten met alle mogelijke soorten warmtebronnen gaat (CV, warmtepomp, zonneboiler, CV houtkachel, enzovoorts).

Citaat van: 850-2.520V-Driver op 14-12-2020 15:02:41
Mochten moderne ketels hier inderdaad moeite mee hebben en het wordt een grote puzzel, dan ben ik voornemens de boel gewoon af te koppelen. Ik heb dat hele CV houtkachel gebeuren nog niet echt als een groot voordeel ervaren...

Het grappige dat ik tot nu toe nog niet 1 eigenaar echt lyrisch gehoord/gelezen heb. Ik denk dus dat wij gewoon voor een losse houtkachel gaan (al dan niet speksteen, de keuze wordt nu wel een stuk groter) en het dan inderdaad maar op moeten zien te lossen met de thermostaat.

de Boeing

Mijn verhaal eerst is idd mss meer toegepast op houtvergassers, dus centrale verwarming op hout (ipv CV kachels). dat werkt wel prima, maar dan is er veelal geen andere opwekker meer aanwezig in hetzelfde circuit.

Werken met een "open" verdeler is ook niet zonder risico, met 2 hoog temperatuur bronnen zal het wel werken maar of je tot het perfecte hydraulisch evenwicht komt... Ik heb al meerdere keren moeten vaststellen (altijd geschillen tss klant en installateur) dat een open verdeler tussen een warmtepomp (lage temperatuur) en een gasketel (hoge temp) gezeik geeft. Wil je die 2 systemen goed met elkaar koppelen dan moet je eigenlijk met een buffervat werken.

En idd een goede houtkachel (kies er zeker 1 met een hoog rendement, 85% of meer) is zo gek nog niet. Ik vind die Altech kachels wel goed (volgens mij zelfs made@NL).

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Taranis op 15-12-2020 08:02:02
Ik denk dus dat wij gewoon voor een losse houtkachel gaan (al dan niet speksteen, de keuze wordt nu wel een stuk groter) en het dan inderdaad maar op moeten zien te lossen met de thermostaat.

Een houtkachel hebben we hier nu al weer 15 jaar en de thermostaat van de cv-ketel hangt in de keuken, die bevindt zich in een uitbouw (vooroorlogs huis). Een koelkast kan er sowieso slecht tegen als zijn omgeving te koud, wordt dus de keuken blijft zo altijd warm genoeg. In de woonkamer, met de houtkachel, hangt ook een programmathermostaat, maar die stuurt zo'n soort magneetklep aan in de leiding naar de radiatoren. In het weekend kan ik er zo voor kiezen om in het hele huis de cv uit te zetten (via de keukenthermostaat) of alleen in de woonkamer (woonkamerthermostaat).  Wel heb ik ergens een shuntleiding/by pass zitten zodat het water in de cv-circuit altijd blijft circuleren. Werkt al jaren perfect.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

850-2.520V-Driver

Citaat van: Taranis op 15-12-2020 08:02:02
Dat klopt. Als je CV ketel water van 60 graden of meer aangevoerd krijgt, slaat ie in storing (Remeha in elk geval wel). Waarom.... geen idee. Onhandig is het wel in een tijd waarin je toch steeds meer naar grote buffervaten met alle mogelijke soorten warmtebronnen gaat (CV, warmtepomp, zonneboiler, CV houtkachel, enzovoorts).

Precies, daar heb ik dus momenteel met m'n antieke Vaillant HR ketel nog geen last van, maar anderzijds wordt me ook geadviseerd er niet al teveel meer in te investeren. Zo kijk ik daar eerlijk gezegd ook tegenaan.

Citeer
Het grappige dat ik tot nu toe nog niet 1 eigenaar echt lyrisch gehoord/gelezen heb. Ik denk dus dat wij gewoon voor een losse houtkachel gaan (al dan niet speksteen, de keuze wordt nu wel een stuk groter) en het dan inderdaad maar op moeten zien te lossen met de thermostaat.

Begrijp me niet verkeerd, in mijn situatie werkt het wel momenteel, maar ik heb heel erg m'n twijfels aan de hoogte van de toegevoegde waarde. Ik had er meer van verwacht denk ik.

Ik heb ook redelijk wat ervaring met standalone kachels en moet zeggen dat dat prima op te vangen is met een thermostaat. Uiteindelijk wel afhankelijk van het oppervlak dat verwarmd moet worden en het formaat kachel dat je neerzet. Ik krijg/kreeg het meestal vrij vlot op temperatuur gestookt en schakelde dan de ketel verder uit. Met een beetje goed stoken hou je het hoofdvertrek dan prima op temperatuur. Andere kamers is dan natuurlijk een ander verhaal, en afhankelijk van ieders voorkeur, maar in mijn geval mogen de slaapkamers best fris zijn :)

Citaat van: de Boeing op 15-12-2020 09:53:01
Mijn verhaal eerst is idd mss meer toegepast op houtvergassers, dus centrale verwarming op hout (ipv CV kachels). dat werkt wel prima, maar dan is er veelal geen andere opwekker meer aanwezig in hetzelfde circuit.

Een houtvergasser zou ik ook wel willen ;D