Dynamo vervangen: een handleiding (voor 1999 SVC70)

Gestart door llinssen, 27-04-2008 20:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Eerst (met dank aan Raoul van wie ik schaamteloos kopieer) een kleine handleiding om te bepalen of je dynamo werkelijk aan vervanging nodig is:

Meet met je voltmeter op de dynamo zelf, met licht aan (Vadis zegt met zoveel mogelijk verbruikers aan).
Dus min op het huis, en plus op de dikke rode b+ op de dynamo.
Nu moet je tussen de 13.8 en 14.2 volt meten. (dus niet 13.3).
NB volgens Thuur tussen is 14.0 de maximale waarde en 13.9 de waarde bij een net gereviseerde dynamo
Als je op de accu minder meet, dan is het probleem in de bedrading te zoeken:

Zet je meetpen met draaiende motor op het dynamohuis, en de andere meetpen op je -pool.
Stel je leest nu 1 volt af. Dit houdt dan in dat je 1 volt verlies hebt op je massa-aansluitingen.

Volgens Vadis: Een spanningsverlies van maximaal 5 mV is toegestaan op massapunten voor motoren.
Een spanningsverlies van maximaal 20 mV is toegestaan op andere massapunten in de auto.

1 Volt zou dus flink te hoog zijn.



Als je het dan de dynamo blijkt te zijn:

Met dank aan Smit en Emiel heb ik naar aanleiding van mijn ervaringen een handleiding gemaakt voor het vervangen van de dynamo bij een 1999 SVC70 met airco.
Hoeveel het verschil is met andere modellen (850 en de nieuwere) weet ik niet, maar wellicht dat de eigenaren van deze wagens kunnen aanvullen.

0) Haal de accupolen los.

1) Klik met een schroevendraaier de reservoiren voor koelvloeistof en stuurbekrachtingsvloeistof los en leg die zoveel/zover mogelijk op de motor. Let erop dat aan het koelvloeistof reservoir een sensor zit waarvan je de stekker met een kleine schroevendraaier kunt losklikken.

2) met een sleutel 12 kun je de geleider van de remvloeistofslang over de multiriem losmaken.

3) maak een tekening van de loop van de multiriem. Wellicht haal je hem niet zo los dat je straks niet meer weet hoe die precies over alle rollen liep, maar "better safe than sorry".

4) met een sleutel 14 of een torx (op mijn auto kon het met een sleutel 14, maar ik begreep uit de post van emiel dat het ook een torx had kunnen zijn), kun je de spanrol met de klok mee draaien waardoor die ontspant en je de riem van de stuurbekrachtigingspomp kunt halen.

5) Maak de stuurbekrachtigingspomp los (3 boutjes maat 12). Leg die ook een beetje op de motor.
In mijn geval zat de slang aan de onderkant van de pomp niet goed vast, dus die heb ik ook even vastgezet.

6) Maak de 3 bouten van de dynamo los (12)

7) Maak de plus van de dynamo los (12?) Het kapje dat er op zit klikt los.

8 ) Maak de sensor van de dynamo los (beetje wrikken)

10) maak de bouten onder de aircopomp een beetje los. Dat is nodig om de dynamo een beetje speling te geven om los te komen. De dynamo zit aan achter de bovenkant van de aircopomp vast. Door de aircopomp een beetje lost te maken is er voldoende speling.

11) vergelijk de oude dynamo goed met de nieuwe.
In mijn geval was de bovenste bevestiging van de dynamo niet 100% hetzelfde. De bout die in de Bosch dynamo nog vast draaide, "pakte" niet in de Hella dynamo. Morgen even leverancier opbellen om te kijken of dat kwaad kan.

Het installeren van de dynamo is het omgekeerde van het de-installeren.
Mooie zin uit Vadis die ik graag wilde gebruiken.

Opmerkingen, verbeteringen en suggesties worden op prijs gesteld.

En paar foto's met verwijzing naar de stap.


Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

thuur


-D©©©L-

#2
maikel, kom d'r es in.  ;)

voorzetje:

Citaat van: mehn op 20-04-2008 18:16:02
1. Multiriem demonteren.
2. Stuurpomp verwijderen. 3 bouten achter de poulie (door de gaten losdraaien), 2 lange bouten en 2 bouten van de bracket.
3. Kabels aan de dynamo losmaken.
4. Dynamo losmaken. 3 lange bouten (waarvan 1 ook de stuurpomp en de bracket vasthoudt)
5. Dynamo verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde.

rest is alleen maar moeilijk doen.

toch ?  ::)

razorx


llinssen

De foto's staan erbij !
Dank voor de reacties.

Enne, -D©©©L-, zo'n stappenplan was voor mij net iets te kort door de bocht.
Ik heb eerst geprobeerd de multiriem weer te installeren zonder de reservoirs los te halen. Maar dat is knap lastig. Toen ze uit de weg waren, ging het prima. Ach, en beter een stapje teveel uitleggen dan een stapje te weinig?
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

razorx

Citaat van: llinssen op 27-04-2008 22:52:12
De foto's staan erbij !
Dank voor de reacties.

Enne, -D©©©L-, zo'n stappenplan was voor mij net iets te kort door de bocht.
Ik heb eerst geprobeerd de multiriem weer te installeren zonder de reservoirs los te halen. Maar dat is knap lastig. Toen ze uit de weg waren, ging het prima. Ach, en beter een stapje teveel uitleggen dan een stapje te weinig?
Bedankt,

en niet iedereen is een wondertechneut, toch?

Beter teveel dan te weinig.


Gr. Y.

-D©©©L-

Citaat van: razorx op 28-04-2008 00:30:14
Citaat van: llinssen op 27-04-2008 22:52:12
De foto's staan erbij !
Dank voor de reacties.

Enne, -D©©©L-, zo'n stappenplan was voor mij net iets te kort door de bocht.
Ik heb eerst geprobeerd de multiriem weer te installeren zonder de reservoirs los te halen. Maar dat is knap lastig. Toen ze uit de weg waren, ging het prima. Ach, en beter een stapje teveel uitleggen dan een stapje te weinig?
Bedankt,

en niet iedereen is een wondertechneut, toch?

Beter teveel dan te weinig.


Gr. Y.

Dat dacht ik dus ook toen ik eens tijd in gestoken had in een stap voor stap handleiding.   

razorx

Ja enige redundantie is er wel op het forum.
Noem het maar RAID5.  ;)

Gr. Yits

llinssen

Aan die redundantie nog maar wat toegevoegd...... zo staat het mooi bij elkaar in één topic.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

JorritV70

die hand leiding van de diesel lijkt er erg op, echter krijg je volgens mij de dynamo er niet uit zonder de bovenste koelwater slang los te koppelen.

(ik had eerst niet door dat hij niet voor diesel op ging en na de nodige bloed zweet en tranen beslotejn dat het volgens mij niet anders kon dan door de koelwaterslang los te halen)

GRoet Jorrit

llinssen

Bij welke stap moet dit worden ingevoegd? Dan doe ik dat even.

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

-D©©©L-

Na het verwijderen van de voor/onderplaat en het aftappen van de koelvloeistof.

llinssen

Maakt dus niet uit wanneer je in het stappenschema van mijn eerste bericht je dat doet? (voor of na loshalen van koelwater reservoir)
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

JorritV70

Ik heb alleen met een bakje onder de bovenste koelwaterslang, deze los gedraaid aan de radiateur kant(na dat ik alles los had) hier de koelvloeistof in opgevangen en toen de slang aan de kant van de motor los gedraaid. Dan kan je hem er met veel geduld en een klein beetje gepaste kracht (lees geweld). er tussen door duwen. (hij past echt maar op een manier, het is net zo'n kleuter puzzel waar je de figuurtjes door de juiste gaatjes moet drukken.

Succes!!!

GRoet Jorrit

Freakybaby

Ik mag morgenavond voor de 2e keer in 4 maanden de dynamo wisselen, zal eens een paar foto's maken. Is een '92 GLT.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn