5-bak in achteruit zetten klinkt niet zo best

Gestart door JobK 850, 21-05-2008 14:11:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JobK 850

Hallo,

Iemand een idee wat er mis is als je 5-bak moeilijk in zijn achteruit gaat? Als ik stil sta en ik zet hem in zn achteruit dan hoor ik 9 van de 10 keer
de tandwielen knarsen. In elke andere versnelling niks aan de hand...     mn bovenste motorsteun is trouwens stuk, die wordt na het weekend
vervangen. kan dit er iets mee te maken hebben?

Groeten,

Job

thuur

Eerst in de 4, dan in de R zetten. lukt dat niet kun je nog 2, 4, R proberen. Syncro's zijn waarschijnlijk versleten van R inschakelen als de auto nog vooruit rolt.

Bij mij wil ie ook wel eens niet in de R (zonder te forceren), dan pas ik bovenstaand toe. Werkt 9 van de 10x. De 10e keer laat ik heel langzaam de koppeling opkomen en net als de plaat aangrijpt schiet ie (zonder gekraak!) in de R als je de pook tegen de 'blokkade' aanhoudt.


Gr ;)

dennis850estate

Is je koppeling niet gewoon aan zijn eind? Hoeveel rijervaring heeft je roffel, bij 250K beginnen dit soort problemen. Het gaat meestal wel samen met moeilijk naar de 1e. Heb je ook bijgeluiden bij optrekken of zware bediening?


JobK 850

Eerst in de 4 zetten en dan R werkt perfect.. soms werkt direct in R zetten ook zonder problemen.. gek. Ik heb mijn volvo nu een week en hij heeft een aantal maanden stil gestaan. misschien dat de bak-olie vervangen moet worden? Dennis, hij heeft inderdaad rond de 250 000 gelopen, ik heb alleen de hoop dat hij het wat langer volhoudt.. als ik optrek hoor ik in 1 en 2 in de lage toeren een soort zacht schraapgeluid dat al vrij snel weer weggaat. Teken van ouderdom? Bediening is verder prima.

Groeten! :)

Nunki

Citaat van: JobK 850 op 22-05-2008 02:17:26
als ik optrek hoor ik in 1 en 2 in de lage toeren een soort zacht schraapgeluid dat al vrij snel weer weggaat. Teken van ouderdom? Bediening is verder prima.

Groeten! :)

Is het schraapgeluid bij koppelen?
Anders zou het je abs kunnen zijn die zich inschakelt. Dat hebben alle 850's en is normaal. (kort 'krrrr' geluid bij ong. 30 - 40 km/h) Is trouwens alleen als je net gestart hebt en wegrijdt.

gr. joost


thuur

Citaat van: JobK 850 op 22-05-2008 02:17:26
misschien dat de bak-olie vervangen moet worden?

Heb ik ook al gedaan, de reden was eigenlijk dat de koude bak niet vlotjes in de 3 wilde (pas na enig aanhouden). Met nieuwe olie is het zeer zeker beter, al is het niet helemaal weg. Als het heel koud is, toch nog bijna een seconde wachten voordat ie kraakvrij in de 3 wil. Ach ja, mag het met bijna 360dkm?

En om antwoord te geven: nee, het maakt bij mij niets uit voor het schakelen naar de R.


Gr ;)