Aansturing koelvin

Gestart door A3GLT, 03-06-2008 09:57:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A3GLT

Hallo,
Als ik mijn airco aanzet, zou de koelvin moeten gaan draaien, maar dit doet hij niet. Hij slaat nog wel aan om de motor te koelen als dat nodig is.
Ik heb inmiddels uitgevogeld dat de koelvin aansluit wanneer op 1 van de 2 middelste kabels, dus de gele en de geel/witte op het relais een massa wordt aangesloten. Normaal zou het regelsysteem er voor moeten zorgen dat hier een massa op komt, als de airco  ingeschakeld wordt, maar dit gebeurd dus niet. Nu was ik van plan om, in ieder geval voor de zomer, de ventilator continue te laten draaien als het contact wordt ingeschakeld. Hiervoor heb ik dus een massa nodig die ingeschakeld wordt als het contact wordt aangezet.
Wie weet waar ik die vandaan kan halen?

Als iemand een idee heeft hoe ik de aansturing van de koelvin vanaf de airco kan fixen hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Groet,
Adri

-D©©©L-

Is het een volvo of of deltamill airco ? ECC of Handmatig ?

A3GLT

Ik heb me vorige week laten vertellen dat er een volvo-pomp opzit, de hele airco is wel achteraf ingebouwd.
En hij is handmatig.

EVV

Die vin hoeft toch niet altijd te draaien? Lijkt me beetje onzinnig hem aan te zetten als er bijvoorbeeld genoeg rijdwind is om de airco koeler koud te houden, ik neem aan dat hij alleen aan gaat als deze te warm wordt. Zo was het in iedergeval bij mijn vorige auto met airco. Bij de Volvo heb ik ook niet het idee dat die continue loopt als ik de airco aan heb, of de fan moet erg stil zijn.

Heb je problemen met de airco, doet hij het niet? Als alles gewoon werkt zou ik het zo laten.

A3GLT

Ik heb de airco vrijdag een onderhoudsbeurt laten geven en bij het testen kwam aan het licht dat doordat de fan niet draait de druk in het systeem veel te hoog op loopt, waardoor de pomp veel harder moet werken, (wat extra slijtage oplevert en extra brandstof kost) en hij ook minder goed koelt als de auto stil staat. Wanneer de fan wel draait, daalt de druk en werkt de koeling ook beter. Hij wordt dus niet ingeschakeld als het nodig is voor de airco. Ik wil hem continue laten lopen, omdat me dit de eenvoudigste oplossing lijkt. Als iemand me kan vertellen wat ik kan doen om de fan wel aan te laten slaan als de airco hem nodig heeft houd ik me natuurlijk aanbevolen.

thuur

Wordt het relais wel goed aangestuurd?


Gr ???

A3GLT

Citaat van: thuur op 03-06-2008 21:04:28
Wordt het relais wel goed aangestuurd?
Nee, dat wordt niet goed aangestuurd, anders zou ie het wel doen als de airco aanstaat. Als ik zelf een massa op de kabels zet die het relais aansturen, gaat ie wel aan. Ik zoek nu een manier om die massa er constant op te zetten, als het contact aanstaat, of liever nog, alleen als de airco aanstaat. De boel op een simpele manier overbruggen dus.

groet,
Adri