Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thys

Citaat van: Thys op 21-04-2018 14:42:50
516.000km.
Gisteren wilde het ding ineens niet meer starten. Startmotor ging gewoon rond, motor sloeg even aan maar ook direct weer af. Relais 103 gewisseld en hij loopt weer als vanouds. Onbetrouwbaar hok :eusa_eh:

Dat kreeg nog even een staartje...
Dag later had ik een collega opgepikt, zou de auto weer starten maar het kreng was niet aan de gang te krijgen. Kap open, her en der wat gerommeld maar behalve een niet goed aangedrukte bobinekabel geen duidelijke aanwijzing gevonden. Kabel aangedrukt, en de auto startte weer. Tot een paar dagen later...

Klaar met werken, en gezien een strakke avondplanning wilde ik snel naar huis. Maar dat liep wat anders; weer niet starten. Grmbl. Relais 103 eruit gehaald, beetje percussief onderhoud gegeven, teruggestoken zonder resultaat. Toen pin 1 en 3 doorverbonden, maar nog steeds geen zoem uit de kofferbak. Kofferbak leeggehaald, bekleding eruit en het pompdeksel erap. Wielmoersleutel gepakt, klap erop met de krik, en toen deed hij het ineens weer ;D Dit zijn nu reparaties waar ik van hou.

Auto stationair laten draaien totdat hij op gas overgeschakeld was en met een kwartiertje vertraging huiswaarts gegaan. Paar dagen later had ik een Walbro pomp in huis. Die in de bestaande pompbehuizing gebouwd, bedrading omgesoldeerd en toen geprobeerd te starten. Niets. Bah... Lang verhaal kort, genoeg benzine in de tank gedaan (kuch) en nog een paar keer doorgestart, toen liep hij weer als nooit tevoren. En dat inmiddels alweer een week, dus ik ben optimistisch.

Dan nog wat andere overwegingen; ik heb de auto dit jaar 10 jaar in bezit en in die tijd heb ik de kilometerstand van 183 naar 518 duizend kilometer gebracht. Er beginnen wat dingetjes aan de auto te komen; zo laat op alle liggende delen de blanke lak los en komen er blaasjes in. De motorkap en voorschermen beginnen plaatselijk door te roesten, en zo zijn er nog wel wat dingen te vinden. En dan ga je nadenken... Wegdoen en iets jongers zoeken? Niets doen en doorrijden tot het echt niet meer kan? Of toch maar wat geld er tegenaan gooien en de auto weer netjes maken?

Afgelopen weekend was er wat tijd om na te denken en van gedachten te wisselen, en er is besloten om de auto weer in nette staat te brengen. Dat gaat onder andere inhouden:
-voorschermen vervangen (en spuiten indien nodig)
-motorkap vervangen (en spuiten indien nodig)
-dak strak laten maken en laten spuiten
-achterspoiler laten spuiten
-kofferdeksel vervangen, ligt al op de plank
-deurvanger linksvoor opnieuw lassen

en in het rijtje regulier onderhoud:

-onderstel doorlichten en weer rammelvrij maken
-2 nieuwe voorbanden
-LPI pompolie laten vervangen
-kachelfan vervangen
-koelwaterlekkage thv. thermostaathuis oplossen
-kachelradiateur vervangen. Niet omdat hij lekt, maar hij is wel oud. Nieuwe ligt al klaar
-stabistang smeren
-O-ring stuurpomp vervangne
-olielekkage bij thermostaat en turbo oplossen

En dan is er nog een kopje upgrades/tuning:
-50mm intercooler plaatsen, ligt al een paar jaar klaar.
-korte IC buizenset plaatsen, ligt ook al op de plank. Hiervoor moet ook de 6e LPI injector een andere plek krijgen.
-Huidige 16T schuin vervangen door 18T schuin. Ligt klaar.
-M4.4 Turbotuner plaatsen. Ligt al even op de plank...

Veel tekst zonder plaatjes dit keer, ik zal eerdaags nog een foto plaatsen van de opengewerkte Bosch benzinepomp.

arjenT5R

Klap met de wielsleutel fixes zijn de betere :)

Goed te lezen dat je voor een cosmetische ingreep gaat en de auto voorlopig nog ff door rijdt :)

Keep up the goods works :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

10 jaar en bijna 4 ton...
Toevallig heb ik van de week ook wat zitten rekenen. 11 jaar en 3,5 ton. Ik heb m iets eerder opgeknapt en houd het nu goed bij. Als ik m weer eens gewassen heb ben ik weer helemaal heppie.
Een aanrader dus om m lekker te houden.

V70geRwin

relatief krijg je er veel voor terug, weekje spanje in zo'n hyundai tucson ding gereden maar doet me gewoon niets, vanaf schiphol weer lekker terug in de 21 jaar oude V70  ;D

Succes met de klussen!

henry classic v70

Ja man >keep the black gasser in shape<  :eusa_dance:
... met goudkleurige velgen  :eusa_clap:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Taranis

Lekker bezig! Er zit dus mooie blog-vulling aan te komen :D

Tof dat je 'm nog een tijdje houdt. Er verdwijnen er al genoeg richting de sloop.

The Volvoboy

Herkenbaar verhaal, van die brandstofpomp. Gelukkig deed die van jou het wel na een klap erop. ;D

Leuk dat je hem gaat opknappen. Hij verdient het! :)
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Thys

Citaat van: Piere op 11-11-2016 17:31:19
Citaat van: Thys op 17-10-2016 00:23:02
Dat was begin juli, en begin vorige week kwam ik erachter dat het nog steeds zo zat :eusa_shifty: Best een goed systeem dus 8)

En heb je het dan ook officieel hersteld of zit het er nu nog in? :P

Jahoor, natúúrlijk heb ik dat hersteld.



De O-ring had z'n beste tijd wel gehad. Het gekke was dat na de MacGyver-fix het ding nooit meer gelekt heeft, zelfs niet na het verwijderen van de steeksleutel.

Vandaag even een klein sleutelrondje gedaan, dit kwam eruit:



Verder de bougies gewisseld, ik blijf me verbazen over de kwaliteit van de NGK BKR8EIX in combi met een turbo-LPG motor. 40-50k met een set bougies, en omdat ik niet meer terug kon vinden wanneer ik ze voor het laatst gewisseld had (enige notitie zei iets over 443k) en met de vakantie in het vooruitzicht heb ik ze toch maar vervangen. Kilometerstand: 522K.

Thys

Citaat van: Taranis op 22-05-2018 15:53:14
Lekker bezig! Er zit dus mooie blog-vulling aan te komen :D

Tof dat je 'm nog een tijdje houdt. Er verdwijnen er al genoeg richting de sloop.

Dat zou ik ook niet over m'n hart kunnen verkrijgen. Daarnaast de wetenschap dat hij in de huidige staat ook weinig op zal brengen maakt de keuze een stuk eenvoudiger. En stiekem vind ik het ook nog steeds een mooie en fijne auto.

Thys

#1119
Al ruim 4 maanden niets gepost :o

Beetje druk geweest, in elk geval met andere dingen dan de auto. Huis voorzien van CV en warmtepomp, anders kluswerk in&om huis, baan (die inmiddels opgezegd is).

Er is niet helemaal niets gebeurd;
Voor de vakantie (Slovenië, aanrader!) de achterste schokbrekers vervangen door heuse Starks. Voor die paar tientjes ga ik niet zeuren, en ze doen het tot nu toe best.

Vanavond bij 535k de 320mm schijven en blokken aan de voorzijde vervangen. Alles van Brembo. Boel moet nog een keer los omdat ik de nieuwe stofschilden thuis had laten liggen. Ook ligt er inmiddels een andere achterklep op; van de mijne liet de blanke lak los. Moet nog gepolijst worden, en een paar roestplekjes wegwerken.

Verder moet ik nodig aan de slag met de kachelradiateur, die lijkt te lekken. Gelijk de schutborddoorvoer en bijbehorend slangenwerk vervangen.

Dan moeten er nog een paar voorschermen en een motorkap vervangen en gespoten worden, al ziet de gaffertape-fix over het doorgeroeste voorscherm er nog best knap uit 8)

Wordt vervolgd.

razorx

Leuk weer van je bij te lezen Thijs.

Wat een kilometerstand! Slovenië is inderdaad super. Op doortocht naar Kroatië reden wij daar vaak doorheen en pauzeerden wij daar ook.
Graag hoor ik jouw ervaringen qua energiebesparing. De zonnecellen, de waterpomp etc.

Anyway,
Het beste en fijn bij te kunnen lezen!

Thys

#1121
Citaat van: razorx op 28-12-2018 23:37:26
Leuk weer van je bij te lezen Thijs.

Wat een kilometerstand! Slovenië is inderdaad super. Op doortocht naar Kroatië reden wij daar vaak doorheen en pauzeerden wij daar ook.
Graag hoor ik jouw ervaringen qua energiebesparing. De zonnecellen, de waterpomp etc.

Anyway,
Het beste en fijn bij te kunnen lezen!

En intussen bij de 540k aanbeland, hij loopt onvermoeibaar door.

Ten aanzien van de warmtepomp: Ik woon in het voorhuis van een in 1945 goedkoop herbouwde boerderij. Niet briljant geisoleerd, wel inmiddels bijna overal dubbel glas en spouwmuurisolatie. Er zat geen centrale verwarming in, ik verwarmde de afgelopen jaren enkel met een gaskachel en twee houtkachels. Vorig jaar heb ik de warmtepomp (lucht naar water, 6kw monoblock) geplaatst en de hele benedenverdieping voorzien van type 33 radiatoren. Ik heb ongeveer 50% overcapaciteit, wat erin resulteert dat ik bij een watertemperatuur van rond 30 graden binnen een uur alles op een comfortabele 22 graden heb. Inmiddels heb ik de temperatuur nog wat naar beneden gesteld en draait de pomp rond de minimumtemperatuur van 20 graden. Daarmee blijft het huis constant op zo'n 18 graden; de rest doe ik met de houtkachel. (Hoe kom ik anders van 20 kuub hout af?)

Afgelopen najaar heb ik de installatie uitgebreid naar de bovenverdieping, en de voorbereiding gemaakt naar het voorverwarmen van het verbruikswater in de badkamer.

Energie besparen doe ik hiermee niet, maar het comfort is wel enorm gestegen. Het huis is namelijk veel droger. En stiekem is het ook wel prettig om na een werkdag van 15 uur niet thuis te komen in een woonkamer die 12 graden of minder is :-X

Zonnepanelen heb ik nog niet, maar wil ik wel. Alleen wil ik voordat ik daaraan begin eerst het dak beter isoleren, en dat wordt nog wel een klus.

Dan even naar de auto:
Een paar weken terug heb ik bij een kilometerstand van 535k vervangen:
-kachelradiateur
-schutborddoorvoer
-kachelslangen
-thermostaat

Het waterverbruik is hiermee weer teruggebracht naar nul, toch een prettig idee. Bij de volgende oliewissel zal de distributie weer vernieuwd moeten worden.

Thys

Vandaag, bij een kilometerstand van 556.500 is de R van eigenaar gewisseld. In 2008 gekocht met 185.000 op de teller, en sindsdien heb ik er een kleine 4 ton bij gereden. Bijna altijd met enorm veel plezier, kleinigheden als een gescheurd carter of een paar kapotte kleppen hebben daar niets aan kunnen veranderen. Dit is met afstand de auto die ik het langst in mijn bezit gehad heb, en nu is het klaar. Er kwam teveel werk aan, het hobby aspect was er al een poos niet meer en de zin ontbrak me om weer een ronde groot onderhoud te gaan doen.

Sinds augustus verplaats ik me in een 2001 V70N 2,4T AT. Heerlijk comfortabele auto met weinig sportieve aspiraties, en er past lekker veel in. Best lekker, met een eigen bedrijf en veel gereedschap om mee te nemen.

Het hoofdstuk 850R eindigt hier, de auto verhuist naar Den Haag waar een liefhebber hem weer de verdiende aandacht gaat geven.


Menno3274

Dat is fijn dat hij de goede aandacht gaat krijgen. Veel plezier met de nieuwe wagen :)

razorx

Gefeliciteerd Thijs!
Dat van dat hobby aspect herken ik van jou maar ook van veel anderen. Andere zaken krijgen nu meer aandacht.
Hartelijke groet fijn mens!