Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thys

De motor slaat normaal aan, loopt stationair ook zijn normale toerental, enkel wat rauwer.
Hij rookt niet meer of minder dan anders, vloeistoffen zijn op peil.

Zit me net te bedenken dat ik de bougies ook nog even wil controleren op goed vastzitten enzo. Zal even een to-do lijstje maken voor morgen :)

Gaat het lampje niet altijd branden als er foutcodes zijn? Maw: er kunnen ook foutcodes opgeslagen zijn zonder dat het lambadalampje gaat branden? :D

razorx

#211
Zondermeer.
Sorry voor mijn korte toelichting, ga zo pitten

Ludo

kijk toch maar eens bij de injectors, als er geen lekkage is.
desnoods even wat remmenreiniger spuiten.
controleer ook of de stekkers van de injectors goed vastzitten.

)()()sT

En toch, zoals je al zelf zegt: check je bougies ff. Ik heb vorig jaar ook gehad dat ik ze niet vast genoeg had zitten. De eerste minuten liep ie rottig, erna was het weg. Bleek erna dat ik met de dopsleutel en een wijsvinger de bougies los kon draaien  :eusa_doh:

Draai je ze met de dopsleutel vast of momentsleutel? Wat is het moment nog es, 20 Nm?

jrs2k3

#214
Citaat van: )()()sT op 08-06-2009 08:23:38
En toch, zoals je al zelf zegt: check je bougies ff. Ik heb vorig jaar ook gehad dat ik ze niet vast genoeg had zitten. De eerste minuten liep ie rottig, erna was het weg. Bleek erna dat ik met de dopsleutel en een wijsvinger de bougies los kon draaien  :eusa_doh:

Draai je ze met de dopsleutel vast of momentsleutel? Wat is het moment nog es, 20 Nm?

Moment is 25Nm. En mbt beroerd lopen, is er misschien ergens een temperatuur sensor die niet zijn werk doet?

Thys

De bougies heb ik op 25 Nm vastgezet, maar even checken kan natuurlijk nooit kwaad. Welke temperatuursensor zou er evt. roet in het eten kunnen gooien? Die van het koelwater is nog geen jaar oud, evenals de thermostaat.

jrs2k3

Citaat van: thyzerrr op 08-06-2009 11:00:53
De bougies heb ik op 25 Nm vastgezet, maar even checken kan natuurlijk nooit kwaad. Welke temperatuursensor zou er evt. roet in het eten kunnen gooien? Die van het koelwater is nog geen jaar oud, evenals de thermostaat.

Olie temp? misschien, ik weet zo niet wat voor temp sensors er allemaal op zitten, maar dat zou 1 kunnen zijn. En je had laatst ook je inlaat eraf gehad toch? Misschien lekt ie daar wat?

Thys

Zojuist even moed verzameld en het een en ander aanschouwd/betast/gedemonteerd. Mijn bevindingen:
-Bougies zitten goed vast
-Drukregelaar lekt niet
-van het spruitstuk was de middelste bout een stuk losgelopen. Blijkbaar toch te voorzichtig geweest bij het aandraaien. Voor de zekerheid allemaal nog even stevig aangetrokken
-Injectorrail losgehaald, en opnieuw vastgezet. Extra veel aandacht besteed aan de rubbertjes

Proefritje gemaakt, en guess what? Niks meer aan de hand! :eusa_dance:
Zowel op gas als benzine geen vuiltje aan de lucht, ook hoger in de toeren niet.

't Is me niet helemaal duidelijk waar het nu aan gelegen heeft, maar ik ben in elk geval weer een blij mens

pwassink

Citaat van: thyzerrr op 08-06-2009 17:01:05
Zojuist even moed verzameld en het een en ander aanschouwd/betast/gedemonteerd. Mijn bevindingen:
-Bougies zitten goed vast
-Drukregelaar lekt niet
-van het spruitstuk was de middelste bout een stuk losgelopen. Blijkbaar toch te voorzichtig geweest bij het aandraaien. Voor de zekerheid allemaal nog even stevig aangetrokken
-Injectorrail losgehaald, en opnieuw vastgezet. Extra veel aandacht besteed aan de rubbertjes

Proefritje gemaakt, en guess what? Niks meer aan de hand! :eusa_dance:
Zowel op gas als benzine geen vuiltje aan de lucht, ook hoger in de toeren niet.

't Is me niet helemaal duidelijk waar het nu aan gelegen heeft, maar ik ben in elk geval weer een blij mens

lekkage langs t spruitstuk kan hele wazige klachten geven, helemaal met gas.

vwb die rubber ringen voor om en op de injectoren, dacht dat daar ook een service-set voor was,
voor alle vijf dus in een zakkie, is vaak wat goedkoper dan stapel losse exemplaren en of meerdere sets per injector afzonderlijk .
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Thys

Citaat van: pwassink op 08-06-2009 17:04:22
Citaat van: thyzerrr op 08-06-2009 17:01:05
Zojuist even moed verzameld en het een en ander aanschouwd/betast/gedemonteerd. Mijn bevindingen:
-Bougies zitten goed vast
-Drukregelaar lekt niet
-van het spruitstuk was de middelste bout een stuk losgelopen. Blijkbaar toch te voorzichtig geweest bij het aandraaien. Voor de zekerheid allemaal nog even stevig aangetrokken
-Injectorrail losgehaald, en opnieuw vastgezet. Extra veel aandacht besteed aan de rubbertjes

Proefritje gemaakt, en guess what? Niks meer aan de hand! :eusa_dance:
Zowel op gas als benzine geen vuiltje aan de lucht, ook hoger in de toeren niet.

't Is me niet helemaal duidelijk waar het nu aan gelegen heeft, maar ik ben in elk geval weer een blij mens

lekkage langs t spruitstuk kan hele wazige klachten geven, helemaal met gas.

vwb die rubber ringen voor om en op de injectoren, dacht dat daar ook een service-set voor was,
voor alle vijf dus in een zakkie, is vaak wat goedkoper dan stapel losse exemplaren en of meerdere sets per injector afzonderlijk .


Ik zal de dealer (Ivoooooooooo! ;D) nog eens vragen naar zo'n setje. Per stuk waren ze in elk geval onbetaalbaar... +/- 5,50 het stuk

jrs2k3

Citaat van: thyzerrr op 08-06-2009 17:01:05
Zojuist even moed verzameld en het een en ander aanschouwd/betast/gedemonteerd. Mijn bevindingen:
-Bougies zitten goed vast
-Drukregelaar lekt niet
-van het spruitstuk was de middelste bout een stuk losgelopen. Blijkbaar toch te voorzichtig geweest bij het aandraaien. Voor de zekerheid allemaal nog even stevig aangetrokken
-Injectorrail losgehaald, en opnieuw vastgezet. Extra veel aandacht besteed aan de rubbertjes

Proefritje gemaakt, en guess what? Niks meer aan de hand! :eusa_dance:
Zowel op gas als benzine geen vuiltje aan de lucht, ook hoger in de toeren niet.

't Is me niet helemaal duidelijk waar het nu aan gelegen heeft, maar ik ben in elk geval weer een blij mens

Goed bezig! Fijn dat het probleem nu is opgelost! Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat zon setjes rubbertjes kost voor de injectors. Die van mij zagen er ook al niet meer al te fris uit!

Thys

Ben er ook blij mee. Scheelt weer dure ingrepen.

En ik heb er weer een projectje bij:

:eusa_dance:

Heb van de week ook nog 3 beschadigde stootlijsten vervangen door een stel nette. Oogt net even wat beter

BOV

Ziet er goed uit!

Heb je de airbag er ook bij?

Ga je de CC en de audiobediening beiden ook werkend maken?
I take pictures and build stuff...

Thys

Airbag heb ik er helaas nog niet bij, ik ben nog op zoek naar een betaalbaar exemplaar. Onder 200 euro heb ik ze nog niet gevonden. Vind ik toch een boel geld voor iets wat je hooguit 1 keer gebruikt ;) ;D

De knoppen ga ik gebruiken om de carputer mee aan te sturen, daar krijg ik eerdaags een interface voor binnen

Thys

Airbag is binnen :eusa_dance:
Alleen nog even uitpakken... :D


Het was even een gok of het stuur wel ging passen, maar als 3 mensen zeggen dat het niet kan, en één zegt van wel, dan ben ik eigenwijs genoeg om te denken dat het past. En het past! Voor het behoud van de claxon moet nog wel een aanpassing gedaan worden, maar daarover later meer.

Het plan is dus om de knoppen van het leren S60 stuurwiel te gaan gebruiken om een deel van de CarPC te bedienen. En dat gaat lukken 8) Hiervoor heb ik een converter gekocht die de pulsen van de schakelaars omzet naar 'gewone' toetsenbordaanslagen. Volledig vrij te programmeren, en dat doen we dus ook.

Van de 9 schakelaars heb ik er inmiddels 6 werkend, voor de overige 3 moet ik nog een paar printbaantjes doorfrezen.

En dan ziet dat er ongeveer zo uit:


En de testopstelling, met in de voorgrond het printje wat nog onder behandeling is. Op de laptop draait het programma behorende bij de converter.



En zo houd ik mezelf een beetje bezig...

Van het hardware-front is ook nog wat nieuws te melden, namelijk dat ik zaterdag de Volans heb opgehaald bij het straalbedrijf. Die mag ik nu nog fijn glad gaan schuren, en dan kunnen ze weer gecoat/gelakt gaan worden. Maar dat heeft allemaal niet zoveel haast.