Allerhande problemen tdi?

Gestart door Robby72, 02-10-2008 19:35:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Robby72

Beste kenners,

Ik volg dit forum nu al bijna meer dan een jaar en ben die tijd ook op zoek geweest naar mijn ideale roffel.

Ik heb mijn droomwagen gevonden, s70 2.5d automaat bj 2000 met alle denkbare opties dus incl rti, schuifdak, volleder, etc 150 k gelopen

Mijn probleem is het volgende:
Ik volg gruime tijd avondschool automechnica met de intensie om zelf aan mijn toekomstige volvo te kunnen sleutelen. Mijn praktijkleraar is zelf mecanicien bij een volvo garage. Toen ik hem vertelde dat ik zo'n wagen wou kopen rade hij mij dit compleet af wegens allerhande problemen met soortgelijke wagens bij hem in de garage. Moet ik dit nu geloven na alle positieve berichten hier op het forum of niet?
Het is wel zo dat ik vaak korte afstanden rij en maar (voorlopig) max 10 000 km per jaar afleg. Mijn leraar raade mij een T5 aan wegens veel beter dan de tdi. Ok een t5 gaat beter vooruit maar als ik aan de pomp sta.... ( incl gas is even duur als de tdi in aankoop)

Wie raad mij wat aan?? Is het waar dat er veel kleine problemen zijn met zo'n wagen als je veel korte afstanden doet ( niet goed opwarmen blok etc)

Ludo

Citaat van: Robby72 op 02-10-2008 19:35:00
Beste kenners,

Ik volg dit forum nu al bijna meer dan een jaar

Mijn leraar raade mij een T5 aan wegens veel beter dan de tdi.

als je het forum al een jaar volgt, heb je vast ook wel gezien dat er véél minder TDI's met problemen voorbij komen, dan de benzine of lpg versies...

Robby72

Beste Ludo,

de dieselaars doen over het algemeen meer kilometers per keer dan de 20V mannen/dames of niet (blok op temp en bijgevolg minder problemen).
Mijn probleem kan zijn de vele korte stukken in samenwerking diesel en automaat.

thuur

Geen enkele auto houdt het lang vol als er uitsluitend korte stukken mee gereden worden. Typische klachten zijn dan snel versleten accu's, luie motor, verstopte carterontluchting, veel instapslijtage aan de stoel en roestige uitlaat (al zal dat laatste wel meevallen). Als jij de auto eens per 2-4 weken goed warmrijdt (>50km) zie ik geen probleem.


Gr 8)

jan piet

Over de betrouwbaarheid van de auto bij 'normaal' diesel gebruik kan ik kort zijn: overdonderend goed!! Heb in ongeveer 2,5 jaar ruim 260.000 km met de TDI gereden. Rij met een auto die inmiddels de 511.000 gepasseerd is zakelijk en prive gewoon een ton per jaar. Kun je met bijna alle andere auto's op deze wereld vergeten.
Bij korte ritten sloop je een diesel, dat moge duidelijk zijn, maar voor benzine auto's geldt dit ook zeer zeker! ( Een collega met een  :eusa_silenced:9-5T is aan zijn 3e motorblok bezig in 5 jaar tijd....) De automaat hoeft miz geen probleem te zijn, rustig laten warmlopen in de E daarna genieten in de S stand. Beter voor de bak en je humeur! Wél regelmatig flushen ( ik doe het om de 100-140.000km) en blijven genieten. Mijn originele automaat heeft er inmiddels ook dus ruim 5 ton opzitten, en geeft nog steeds geen krimp.
Ik ga níet bepaald voorzichtig met mijn TDI om, maar rij hem zeer netjes warm. Daarna constant rond de 40 km harder als Koos wil zien, en meestal erg snel weg bij stoplichten, open ruimten op de snelweg enz.
Kortom: die TDI met automaat is zéér betrouwbaar in mijn ervaring.

Gr, JP

pimsam

Dit soort reacties heb ik ook al vaker op mijn diesel gehad. En is alle gevallen was er verwarring met de 6 cilinder VAG diesel uit de 2-7-9 serie. Die heeft inderdaad geen goede reputatie.

jan piet

Citaat van: pimsam op 03-10-2008 09:38:22
Dit soort reacties heb ik ook al vaker op mijn diesel gehad. En is alle gevallen was er verwarring met de 6 cilinder VAG diesel uit de 2-7-9 serie. Die heeft inderdaad geen goede reputatie.

Inderdaad hebben die eerste serie 6 pitters van VAG geen beste naam. Maar er even van uitgaande dat dit iemand is die bij een Volvo garage werkt begrijp ik die verwisseling niet...
Overigens rijdt een oud collega van mij met een 2,7 TDI in een A6. Die wordt ook nog niet zo gelukkig...
Gr,JP

kyro

rij nu al bijna 4 jaar de TDI ( dus ong. 140000 km )
en kan je vertellen:

je kunt natuurlijk 'n keer pech hebben ::)
maar over 't algemeen is de audi 5 pitter
'n motor waar je weinig problemen mee zult
hebben !

)()()sT

De 6-pitter... eigen ervaring mee van huis uit, en alleen maar ellende.
De TDI staat bekend om zijn levensduur. Toen ik nog studeerde reed een vriend van me in de avonduren met een Volkswagen T4 bus met dezelfde motor. Die wagens deden 200.000 tot 250.000 km in een jaar  :o zonder enig probleem. Wel lag na een ton of 3-4 de 5 uit de bak eruit.

Enig punt bij de motoren in de Volvo's is dat ze zo enorm roken, maar ach, daar zit je toch voor  ;D

Mijn "schoonpa" rijdt nu ook in een Audi 2.7 V6, maar die is nog nieuw. Hiervoor reed ie een 3.0, maar nooit problemen mee gehad (en in het geval van wel: het is toch lease).

de boekhouder

Waarom een diesel als je maar 10 dzkm. per jaar rijdt ?  ???
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

bassie81

Citaat van: de boekhouder op 03-10-2008 10:03:03
Waarom een diesel als je maar 10 dzkm. per jaar rijdt ?  ???

'T is een belg,..... daar ligt dat anders als bij ons. Geen BPM boete, hogere wegenbelasting etc. Geen anti dieselbeleid

elianmars

Citaat van: de boekhouder op 03-10-2008 10:03:03
Waarom een diesel als je maar 10 dzkm. per jaar rijdt ?  ???


Ik rijd op het moment ook niet veel km's met mijn diesel. Ik denk dat ik dit jaar onder de 20.000 blijf.

Ik vind het een heel fijne wagen en heb er (behalve wat achterstallig ondehoud wegwerken) niks aan gehad. Ik heb 'm nu bijna een jaar.

de boekhouder

Oh, en daar is een T-5 ook beter dan een TDI !   ;D

Maar goed, dan blijft nog staan dat het veel korte ritjes worden en daar wordt - zoals Thuur zei - een diesel niet blij van.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

bassie81

Citaat van: de boekhouder op 03-10-2008 10:23:46
Oh, en daar is een T-5 ook beter dan een TDI !   ;D

Maar goed, dan blijft nog staan dat het veel korte ritjes worden en daar wordt - zoals Thuur zei - een diesel niet blij van.

Ohja, vergeten, je hebt daar wel ingebruikstellingsbelalsting en die is afhankelijk van het vermogen en kan oplopen tot een paar duizend euro's.... Elke keer dat een auto door een ander wordt geregistreerd mag je afdragen aan vadertje staat. Dan wordt de T-5 toch wat minder aantrekkelijk (namelijk duurder) om te kopen.

elianmars

Citaat van: de boekhouder op 03-10-2008 10:23:46
Maar goed, dan blijft nog staan dat het veel korte ritjes worden en daar wordt - zoals Thuur zei - een diesel niet blij van.

Wel goed lezen, Rob. Korte ritjes zijn voor geen enkele wagen goed, dus ook niet voor de benzine uitvoeringen ;)