Stoelen en achterbank vervangen. Met foto's

Gestart door MJH, 01-11-2008 21:26:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MJH

Een klusje wat al maanden in de planning stond: nieuw interieur plaatsen. Een 'makkelijk' klusje.

Benodigdheden:
Dopsleutel 14 en 17
Steek/Ring 12
2 schroevendraaiers.

De stoelen.
Dit is in een half uurtje gepiept.


Schuif het kapje vooraan naar voren. Dit geeft je de ruimte om de bout met dop 14 los te draaien.



Het kapje tegen de middenconsole kan naar achteren geschoven.
Die tegen de deurstijl eerst een stukje naar binnen en dan naar achteren.
Ook hier dop 14.


Kantel de stoel om het stekkertje eronder los te halen.


Til de stoel uit de auto, de gordel zit nog vast, maar deze is makkelijker los te halen met sleutel 12 als je de stoel eruit hebt.


Het kapje aan de zijkant kun je verwijderen door deze aan de voorkant omhoog te trekken en daarna aan de achterkant eraf te schuiven. De bescherming voor de airbag zit in dit kapje.


Plaatsen

Nu je de oude stoelen eruit hebt gehaald, kun je de nieuwe plaatsen volgens bovenstaande stappen (maar dan omgekeerde volgorde, he). Kind kan de was doen. Vergeet de stekkertjes niet.


De achterbank

Klap de zitting naar voren en verwijder de oranje borgingen door ze omhoog te trekken. 2 hebben een stekkertje, 2 niet.
De zittingsdelen kun je er nu zo uit tillen.


Verwijder beide zijdelen door de bovenkant krachtig naar je toe te trekken.
Daarna kun je de delen zo omhoog tillen.

Draai de gordelbevestigingen los. Buitenzijden dop 14, middelste dop 17.

So far for the easy part...

Als je nu de rugleuning neerklapt, zie je, ter hoogte van het scharnierpunt een metalen borging zitten.
Deze moet je omhoog trekken, maar denk eraan dat je met een 2e schroevendraaier het palletje aan de onderkant naar binnen duwt. Zie hieronder een plaatje dat ik van Marcel kreeg.

Wees voorzichtig, ik brak er een deel vanaf en heb vervolgens 1.5 uur zitten prutsen om het eruit te krijgen!

Als de borging verwijderd is, kun je het rugleuningdeel theoretisch als volgt verwijderen:
'Duw de rugleuning naar buiten en trek deze omhoog in de buitenste bevestiging'.
De praktijk: wrik krachtig heen en weer met het ding en ineens laat-ie los. Er zit een pal onderaan het rechterdeel dat, door een oog, in het linkerdeel steekt.

Het plaatsen van de rugleuning gaat idem. Wrikken en duwen. Het scharnierpunt is, door een vervelende veer, net te ver naar voren gedraaid om mooi in de daarvoor bestemde houder te vallen. Bevestig de gordels weer.
Als je de rugleuning er weer in hebt, is het een koud kunstje om de zitting en zijdelen terug te plaatsen. Vergeet niet om de scharnierpunten opnieuw te borgen, want ik vermoed dat de rugleuning anders losschiet als je de achterbank neerklapt.


Met dank aan Marcel en Dennis (voor het interieur en de tips)

[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

elianmars

Blij dat het je uiteindelijk toch gelukt is, Marc!  ;)

Ik heb zelf ook zo ongelofelijk zitten kloten met die rugleuning van de bank. Ik was op een gegeven moment echt in staat om die bank in tweeën te zagen......

En nu gewoon lekker genieten van je "nieuwe" interieur!  :eusa_dance:

MJH

Citaat van: elianmars op 01-11-2008 21:36:59

Ik heb zelf ook zo ongelofelijk zitten kloten met die rugleuning van de bank. Ik was op een gegeven moment echt in staat om die bank in tweeën te zagen......


Dat loskrijgen is echt een ramp, maar het terugplaatsen is ook nogal irritant. Ik had eerst de linkerkant geplaatst en daarna de rechter. Dit leek me logisch, omdat in het rechterdeel die pal zit. Maar wat een gedoe om dat ding er weer goed in te krijgen...
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

t5karel

Ik weet niet wat het is :eusa_think:.Maar wat voor kuur heb jij gehad?Je ziet er zo jeugdig uit op die foto ;D.
Had geen tijd anders was ik wel ff gestopt,zag je bezig aan de wagen vandaag :eusa_clap:.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Enno

Citaat van: MJH op 01-11-2008 21:46:01
Citaat van: elianmars op 01-11-2008 21:36:59

Ik heb zelf ook zo ongelofelijk zitten kloten met die rugleuning van de bank. Ik was op een gegeven moment echt in staat om die bank in tweeën te zagen......


Dat loskrijgen is echt een ramp, maar het terugplaatsen is ook nogal irritant. Ik had eerst de linkerkant geplaatst en daarna de rechter. Dit leek me logisch, omdat in het rechterdeel die pal zit. Maar wat een gedoe om dat ding er weer goed in te krijgen...


Wat is een Sedan dan makkelijk......als je dit vergelijkt met een estate. Ik heb destijds een gedeelte van de achterste bekleding (zij panelen) bij de V70 gedemonteerd om daarna de "Haak"  waarin de achterbank invalt los te halen. Daarna kon ik vrij makkelijk de achterbankrugleuning op de juiste manier weer terug plaatsen. "Vang-haak"  terug monteren & binnenbekleding terugplaatsen & het zat weer allemaal netjes..

Bij de Sedan was ik in 10 minuten klaar...ik was overigens op het ergste voorbereid.

Kizzy

Beste MJH ik zie dat je met gasten werkt ;) is wel zo makkelijk.
Bedankt voor uitleg :eusa_clap:

jgvdv

760 2.3 FB 1986 Turbo Amerikaan

JeroenV

Helemaal met je eens JG, fijn dat Sem nog zijn doppendoos haalde.

Zo zijn we allebei weer blij!

En bedankt voor de mooie foto`s MJH...

rpakuypers

Is er nog verschil in interieur van een V70 uit 98 en de latere bouwjaren ? Zo ja, tot wanneer zijn ze dan gelijk ?

Groet,
Roger

elianmars

Citaat van: rpakuypers op 18-01-2010 16:28:53
Is er nog verschil in interieur van een V70 uit 98 en de latere bouwjaren ? Zo ja, tot wanneer zijn ze dan gelijk ?

Groet,
Roger


Ja, er is verschil in de aansluitingen van de airbags. Vanaf modeljaar 99 is er een andere aansluiting aanwezig. Niet meer de sensoren in de zijkant van de stoelen zoals op bovenstaande foto's.


rpakuypers

Ik zal je eerlijk vertellen dat ik echt niet weet of de mijne airbags in de stoelen heeft ....  ??? Het ging me om de vorm van de achterbank omdat ik op een setje wat ik ga kopen een gedeelte niet op de foto zag. Ik heb inmiddels begrepen dat dit gedeelte links en rechts van de achterbank los geplaatst wordt. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het past. Bij de 700 en 900 serie heb je namelijk het verschil in een lage en een hoge achterbank en die zijn niet uitwisselbaar.

Groet,
Roger

elianmars

Citaat van: rpakuypers op 18-01-2010 20:57:24
Ik zal je eerlijk vertellen dat ik echt niet weet of de mijne airbags in de stoelen heeft ....  ??? Het ging me om de vorm van de achterbank omdat ik op een setje wat ik ga kopen een gedeelte niet op de foto zag. Ik heb inmiddels begrepen dat dit gedeelte links en rechts van de achterbank los geplaatst wordt. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het past. Bij de 700 en 900 serie heb je namelijk het verschil in een lage en een hoge achterbank en die zijn niet uitwisselbaar.

Groet,
Roger

Alle 850's en x70's hebben airbags in de voorstoelen.

Zoals ik al zei, de aansluitingen van de airbags zijn anders, maar verder past alles zonder problemen. Is allemaal hetzelfde.

rpakuypers

Ik weet zo niet uit welk jaar het setje is maar gezien de staat dat het hebben moet verwacht ik zeker niet dat het ouder is dan mijn 98'er. Past zo'n hele set trouwens in de laadruimte ? Bij de 940 ging het prima, maar die was ook iets breder dan de V70.

Groet,
Roger

Ludo


sander2

Ik dacht dat een 850 interieur net iets anders was? Ik kan een mooi lederen interieur uit een 855 overnemen dus vraag me af of dat 1 op 1 in een V70 classic te schroeven is, inclusief de deurpanelen. Graag jullie tips!