wacht niet te lang als hij bijgeluiden maakt

Gestart door dennis850estate, 02-11-2008 21:56:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis850estate







Deze ravage ontstaat als je net iets te lang doorrijdt met een koppeling die een bijgeluidje heeft. Het druklager is door de drukgroep heen gegaan en heeft de boel flink beschadigd. later bleek dat de losse onderdelen een klein gaatje in het koppelinghuis hadden geslagen en liep de bak leeg bij de eerste lange rit op de snelweg. Het kostte nu dus niet alleen een nieuwe koppeling maar ook een nieuwe bak, een nieuw druklagergeleidebus, een bedieningscilinder, twee keer nieuwe olie, twee keer afslepen en natuurlijk nog twee keer montage.   >:(  >:(

Hij rijdt inmiddels weer maar ik kon het niet laten om deze ellende te delen.

Gr, Dennis

UserID6342

Hoi Dennis, van de foto's uitgaand zou je bijna zeggen dat er een verkeerd druklager is gemonteerd.  In ieder geval eentje die 'te smal' is zeg maar, zodat het lager niet goed de vingers van de drukgroep kon indrukken. Als je kijkt op de slijtageplekken van de drukgroep had het lager daar een aanrakingsvlak van bijna 3x niks....

J a a p

Wannabe C70 rijder.

dennis850estate

#3
Citaat van: Dirk342 op 03-11-2008 07:11:32
Hoi Dennis, van de foto's uitgaand zou je bijna zeggen dat er een verkeerd druklager is gemonteerd.  In ieder geval eentje die 'te smal' is zeg maar, zodat het lager niet goed de vingers van de drukgroep kon indrukken. Als je kijkt op de slijtageplekken van de drukgroep had het lager daar een aanrakingsvlak van bijna 3x niks....

Het was gewoon de originele koppeling, hij zat er alleen al ruim 3 ton in. Het kontaktvlak lijkt klein omdat er al een halve centimeter van de drukvingers afgebroken was. Het was overigens niet mijn auto, is van een ander forumlid. Ik ben slechts de adviseur  ;)

Citaat van: J a a p op 03-11-2008 11:18:26
Wat voor bijgeluidje had deze bak?

Bijgeluid kwam van het druklager waarvan ik altijd zeg dat het een tijdje goed kan gaan maar je uiteindelijk gewoon stil komt te staan.

UserID6342

Citaat van: dennis850estate op 03-11-2008 19:48:27
Het was gewoon de originele koppeling, hij zat er alleen al ruim 3 ton in. Het kontaktvlak lijkt klein omdat er al een halve centimeter van de drukvingers afgebroken was. Het was overigens niet mijn auto, is van een ander forumlid. Ik ben slechts de adviseur  ;)
OK duidelijk, maar na 3 ton mag tie ook wel, dan treft de koppeling absoluut geen blaam vindt ik dan.  Dat het zonde is natuurlijk logisch.

dennis850estate

Citaat van: Dirk342 op 03-11-2008 20:27:01
Citaat van: dennis850estate op 03-11-2008 19:48:27
Het was gewoon de originele koppeling, hij zat er alleen al ruim 3 ton in. Het kontaktvlak lijkt klein omdat er al een halve centimeter van de drukvingers afgebroken was. Het was overigens niet mijn auto, is van een ander forumlid. Ik ben slechts de adviseur  ;)
OK duidelijk, maar na 3 ton mag tie ook wel, dan treft de koppeling absoluut geen blaam vindt ik dan.  Dat het zonde is natuurlijk logisch.

1ns, het is alleen dus niet zo verstandig om zo lang te wachten. Het was bij deze auto volgens de eigenaar gewoon een normaal te gebruiken koppeling met een bijgeluid.

Marc O.

Maar wat was dat bijgeluid dan precies? Ben wel benieuwd want mijn koppeling is (volgens mij) ook nog origineel en gaat dus al bijna 340.000km mee (maar hoor gelukkig nog geen bijgeluiden)......
...The Nile isn't just a river in Africa...

dennis850estate

340 k met eerste koppeling komt bijna niet voor. De plaat gaat bijna nooit slippen, dus wachten totdat hij slipt is geen optie. De geluiden die voorkomen zijn een 'muisje' bij op laten komen van het pedaal, trillingen bij wegtrekken en een zware bediening. Dit laatste merk je eigenlijk pas als je een nieuwe laat monteren.

elianmars

Citaat van: dennis850estate op 03-11-2008 21:29:09
340 k met eerste koppeling komt bijna niet voor. De plaat gaat bijna nooit slippen, dus wachten totdat hij slipt is geen optie. De geluiden die voorkomen zijn een 'muisje' bij op laten komen van het pedaal, trillingen bij wegtrekken en een zware bediening. Dit laatste merk je eigenlijk pas als je een nieuwe laat monteren.


Dat "muisje", is dat het typische geluid wat vaker te horen is bij onze koppelingen? Dat hoor ik namelijk af en toe, vooral als het koud en vochtig is. Trillingen bij wegtrekken en zware bediening heb ik geen last van.

VolvoDeMio

#9
Citaat van: dennis850estate op 03-11-2008 21:29:09
340 k met eerste koppeling komt bijna niet voor. De plaat gaat bijna nooit slippen, dus wachten totdat hij slipt is geen optie. De geluiden die voorkomen zijn een 'muisje' bij op laten komen van het pedaal, trillingen bij wegtrekken en een zware bediening. Dit laatste merk je eigenlijk pas als je een nieuwe laat monteren.

Maakt het daarbij uit of je benzine of diesel rijdt?
Mijn diesel heeft 385 dkm en volgens de overlevering nog de originele koppeling...

Bovengenoemde kenmerken heb ik niet (en mijn tdi ook niet...).
Wél heb ik na de Rica-chip in de hogere versnelling bij diep intrappen van het gaspedaal (soms) een bromgeluid. Zou dat ook kunnen wijzen op de koppeling?
(vorige week bij volve felipe motorophanging ed. laten controleren; waren goed)

edit: brom sinds voorjaar, en deze zomer nog met sleurhut (110-120 km gemiddeld naar spanje geweest; geen centje pijn!)

Ben zeer benieuwd.

dennis850estate

Citaat van: VolvoDeMio op 24-11-2008 20:15:12
Citaat van: dennis850estate op 03-11-2008 21:29:09
340 k met eerste koppeling komt bijna niet voor. De plaat gaat bijna nooit slippen, dus wachten totdat hij slipt is geen optie. De geluiden die voorkomen zijn een 'muisje' bij op laten komen van het pedaal, trillingen bij wegtrekken en een zware bediening. Dit laatste merk je eigenlijk pas als je een nieuwe laat monteren.

Maakt het daarbij uit of je benzine of diesel rijdt?
Mijn diesel heeft 385 dkm en volgens de overlevering nog de originele koppeling...

Bovengenoemde kenmerken heb ik niet (en mijn tdi ook niet...).
Wél heb ik na de Rica-chip in de hogere versnelling bij diep intrappen van het gaspedaal (soms) een bromgeluid. Zou dat ook kunnen wijzen op de koppeling?
(vorige week bij volve felipe motorophanging ed. laten controleren; waren goed)

edit: brom sinds voorjaar, en deze zomer nog met sleurhut (110-120 km gemiddeld naar spanje geweest; geen centje pijn!)

Ben zeer benieuwd.

De koppeling van een diesel gaat langer mee. Zo ook de drukgroep van een T5. Verder hebben de types vanaf ongeveer MY 98 een hydraulisch druklager dat meestal ook langer meegaat dan 250 K. Die twee en een halve ton richtlijn is meer een indicatie van het moment dat er bijgeluiden komen en de bediening zwaarder wordt. Als er rustig gereden wordt door al je vorige eigenaren kan het natuurlijk best wat langer meegaan.

De waarschuwing is meer bedoelt om te voorkomen dat je plotseling op de roet soleil stil komt te staan met een 'nog goede' koppeling. Dit omdat de plaat bijna nooit slipt maar de drukgroep en het lager het voortijdig opgeven.


VolvoDeMio

Citaat van: dennis850estate op 24-11-2008 21:46:41
Dit omdat de plaat bijna nooit slipt maar de drukgroep en het lager het voortijdig opgeven.

En deze volgorde geldt (als richtlijn) voor zowel de benzine- als de dieselmodellen.....?

thuur

#12
Citaat van: dennis850estate op 24-11-2008 21:46:41
De koppeling van een diesel gaat langer mee. Zo ook de drukgroep van een T5.

Waarom is dat?

Citeer
Verder hebben de types vanaf ongeveer MY 98 een hydraulisch druklager dat meestal ook langer meegaat dan 250 K.

Is dat te passend te maken op een <MY98 type?


Gr 8)

edit: Hier nog een stukje over het smeren:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,13743.0.html

VolvoDeMio

Citaat van: thuur op 25-11-2008 01:05:00
Citaat van: dennis850estate op 24-11-2008 21:46:41
De koppeling van een diesel gaat langer mee. Zo ook de drukgroep van een T5.

Waarom is dat?


Not being the master himself zou ik erop gokken dat door het veel hogere koppel van een diesel je de koppeling bij een lager toerental op kan laten komen (en laten 'pakken').

JW

Citaat van: thuur op 25-11-2008 01:05:00
Is dat te passend te maken op een <MY98 type?
Gr 8)

alles kan, maar ik vrees dat een laat type uitdruklager niet gaat werken met de oudere versnellingsbakken, de ingaande as is te dik denk ik. Ik heb een S60/V70/XC90 uitdruklager geprobeerd op mijn M90 bak (die dezelfde as zou moeten hebben dan de FWD versies van die tijd) en dat ging niet, as te dik. als de as niet te dik zou zijn was het met een adapterplaatje of wat draaiwerk best snel te monteren, afgezien van de gekke hydraulische aansluiting (niet echt een probleem). Ik ga er nog eens naar kijken want ik wil wel een koppeling die nog comfortabel te bedienen is.
http://jw.cautela.nl/gallery/main.php?g2_itemId=1358
Ik heb wel eens een zon lager zien zitten op een M56 bak geloof ik, dat kan een ander nummer zijn dan het late type lager.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85