7- of 13 polige stekkerdoos

Gestart door heutink, 08-12-2008 19:16:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heutink

Tijdens mijn laatste ritje met aanhanger  is de ophanging van de 7-polige stekkerdoos van de afneembare Brink trekhaak gesneuveld en de deksel is ook stuk............
Zal ik bij de reparatie ervan gelijk maar een 13 polige laten monteren ? ???
Wat zijn de voor- en tegens,  en zeggen de huidige verkeersregels hierover ?
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

pwassink

#1
Ik rijd al een jaar of drie met een dertienpolige rond, icm een kort (vast) verlooopje naar 7 polig,  die laatste gebruik ik nog vaak.

Zo uit het hoofd meen ik dat alle aanhangers > 750 Kg  (lees met eigen kenteken)  ook een mistachterlicht moeten kunnen voeren
na een bepaalde datum.  Caravans etc hebben dit vaak ook al standaard als ze enigzinds recent zijn .

Er bestaan ook een soort van combi-stopcontacten is dacht ik duits maar vaak doffe ellende.

De nieuwe 13 polige is een hele nette stekker, weinig contactproblemen etc te verwachten.

Maar hang hem in vredesnaam niet met "blauwe blokjes" aan de bestaande bekabeling, neem of laat iemand
even de tijd nemen eea met soldeer en krimpkous ouderwets deugdelijk aan elkaar te solderen .

Scheelt op den duur een hoop gezeur, is helaas in de praktijk al meermalen bewezen .

Ik geloof dat er ook een standaard volvo-setje voor is, das een paar stekkers wisselen en wat paneelwerk
van en op zijn plaats drukken achterin de vlagele estate ..   ;)



Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

haasje

er zijn 2 verschillende 13-polige aansluitingen WEST

(is feitelijk een 7 polige met 6 extra pinnen) en

JAEGER


het voordeel van de eerste is dat je hier ook de 7 polige gewoon kunt gebruiken zonder verloop

pwassink

En die, de eerste  geven dus vaak contactproblemen, no 2 is degene die heelblijft.
maar waar je wel een klein verloopje voor nodig hebt..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

confruo


innocenti

Ik zou ook voor 13 polig gaan en een verloop erbij van 13 naar 7 polig . 13 maakt beter contact, zit geborgd en geeft ruimte voor extra aansluitingen. Verloop erbij mocht je iets lenen met nog een 7 polige stekker.

Ik zou niet meer terug willen naar 7 polig.